Narrow your search
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
In Goede Handen : handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit
Authors: ---
ISBN: 9789059722620 Year: 2008 Publisher: Delft Delft Eburon Echelon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de huidige, moderne maatschappij leven mensen met verschillende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar samen. Niet alleen ouders, maar ook scholen proberen de kinderen voor te bereiden op een samenleving die steeds verandert. Of scholen nu openbaar zijn of confessioneel, het is van groot belang dat zij de kinderen behulpzaam zijn bij de vorming van hun eigen identiteit, zodat zij hun weg weten te vinden in deze pluriforme samenleving. Het handboek In Goede Handen biedt scholen een hulpmiddel bij het levensbeschouwelijk onderwijs, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot volwaardige en verantwoordelijke deelnemers aan onze complexe samenleving. Het boek bestaat uit negen hoofdstukken die telkens worden afgesloten met concrete en praktische tips. Het eerste hoofdstuk begint met een aantal verhalen van leerkrachten op een basisschool over hun ervaringen met het vak levensbeschouwing. In hoofdstuk twee komt de basisstructuur van levensbeschouwing aan de orde. In het derde hoofdstuk wordt het onderscheid tussen impliciete en expliciete levensbeschouwing duidelijk gemaakt en komt de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen aan bod. Hoofdstuk vier en vijf gaan in op de functie van rituelen, verhalen en symbolen. In het zesde hoofdstuk wordt uiteengezet wat levensbeschouwelijke stromingen zijn en wat het verschil is tussen religie en godsdienst. Hoofdstuk zeven behandelt de verschillende aspecten van communicatie en in hoofdstuk acht komt het thema identiteit ter sprake. Tenslotte wordt in het negende hoofdstuk de zelfreflectie van de leerkracht besproken.


Book
Maakt religie een verschil? : islamitische pedagogie beter begrijpen
Author:
ISBN: 9789463442213 Year: 2017 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De islam is niet meer weg te denken uit onze samenleving. België en Nederland sloten in de jaren 60 een overeenkomst met Turkije en Marokko, waardoor gastarbeiders met een islamitische achtergrond naar onze contreien migreerden. Sindsdien is onze leefwereld alleen maar meer divers geworden. Deze diversiteit weerspiegelt zich uiteraard ook in het onderwijs. Dit boek is een ondersteunend instrument voor iedereen die in deze superdiverse context werkt met kinderen en jongeren. De lezer krijgt een inzicht in de pedagogie van het kind en de jongere, in het algemeen en specifiek vanuit een levensbeschouwelijke benadering.Wat is een islamitische opvoeding precies? En in hoeverre verschilt ze van de westerse opvoeding? Maakt religie een verschil? geeft een antwoord op deze vragen. Het eerste deel van het boek schetst pedagogische en psychologische kaders voor levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling en -beleving. Het tweede deel reikt voorbeelden, casussen en methodieken aan die elke professional ondersteuning kunnen bieden bij zijn of haar werk. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar (inter)levensbeschouwelijke competenties en levensbeschouwelijk-sensitieve begeleiding.Dit boek is bedoeld voor iedereen die de islamitische opvoeding beter wil begrijpen. Niet alleen onderwijsprofessionals, pedagogen, psychologen, hulpverleners en sociaal werkers, maar ook studenten lerarenopleiding, sociaal werk, pedagogie, psychologie en sociologie zullen in dit boek een houvast vinden om te werken in een multireligieuze en -levensbeschouwelijke omgeving.(www.acco.be)

Keywords

217 --- Islam --- religieuze opvoeding --- opvoeding --- Islam ; onderwijs --- Islam ; opvoeding --- godsdienstonderwijs --- 217.6 --- islam --- godsdienst --- religies --- pedagogie --- diversiteit --- islam in het westen --- migratie (mensen) --- pedagogiek --- Sociology of religion --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Diversiteit --- #PBIB:+107.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Islamitisch onderwijs --- Islamitische opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- 720 Onderwijs --- 297 --- 268 --- 371.058 <493> --- 371.058 <493> Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 297 Islamisme. Mahométisme --- 297 Islam. Mohammedanisme --- Islamisme. Mahométisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islamitisch onderwijs ; Nederland --- Godsdienstige opvoeding --- Pedagogie --- Multicultural education --- Islamic education --- Religion and sociology --- 297 Islam --- Interculturele competenties --- Islam ; godsdienst --- Islam (jeugd) --- Methodiek --- Migratie --- Islamitisch onderwijs ; Belgi&#235 --- Islam. --- Pedagogiek. --- godsdienstige opvoeding. --- islam. --- islamitische pedagogiek. --- pedagogiek.


Book
Identiteit in-zet : ontvangen, dialogeren, beslissen en handelen
Authors: ---
ISBN: 9789044128338 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samen gestalte geven aan een katholiek pedagogisch opvoedingsproject in een context van levensbeschouwelijke diversiteit is een dynamisch proces dat heel wat vragen oproept. Dit boek vertrekt vanuit actuele vragen en geeft tegelijk verduidelijking en perspectieven voor wie durft in te zetten op identiteit en onderwijs...


Book
Religieus opvoeden in een multiculturele samenleving
Author:
ISBN: 9058260259 Year: 2000 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor onderwijsgevenden in het vak godsdienst/levensbeschouwing, voor docenten maatschappelijke en levensbeschouwelijke vakken in (pedagogische) hogescholen, voor adviseurs en hulpverleners in de wereld van de interculturele vorming en voor ieder die belangstelling heeft voor de interreligieuze problematiek. De bundel bevat twee delen: 'Verkenning' en 'Perspectief'. Het eerste deel bestaat uit verkenningen en uit het beschrijven van de vragen die verbonden zijn aan het leren in, over en van tradities. Het tweede deel geeft concrete aanzetten voor interreligieus leren en gaat na welke implicaties het heeft voor de theologie als 'leergevoelig' bedrijf.


Book
Lichtjes, slingers & verhalen : praktijkboek voor vieringen in de basisschool
Authors: --- ---
ISBN: 9069862344 Year: 2000 Publisher: Hilversum NZV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt tientallen concreet uitgewerkt, originele vieringen voor in de klas, voor de hele school of voor andere groepen kinderen. Van Allerheiligen tot Sinterklaas, van Hemelvaart tot een verjaardag en van Suikerfeest tot Valentijnsdag. Zijn opgenomen: Christelijke vieringen, feesten van andere wereldgodsdiensten, algemene vieringen zoals bevrijdingsdag en dierendag, en individuele vieringen zoals bruiloften en geboortefeesten. (Bron: covertekst)


Book
Schooltijd vieren : handboek voor vieren op de basisschool
Author:
ISBN: 9055731323 Publisher: Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vieringen en gedenkdagen zijn bouwstenen voor het menselijk leven en brengen er structuur en samenhang in. Veel cruciale ervaringen worden juist in schooltijd opgedaan en moeten dus daar ook gevierd kunnen worden : een cultuur van vertellen en vieren hoort wezenlijk bij het pedagogisch klimaat van een basisschool. Dit boek wil geen handleiding zijn voo rhet samenstellen van allerlei pretpaketten. Hier gaat het meer over vieringen die belangrijke levenservaringen van kinderen willen verdiepen, ervaringen die mensen kunnen maken of breken. Suggesties voor het vieren van een verjaardag bijvoorbeeld, gaan niet over het maken van orignele feestmutsen en verantwoorde versnaperingen, maar staan stil bij leeftijd. Dit boek is bedoeld voor alle basisscholen, welke hun geaardheid ook is. Het vieren is nl. niet noodzakelijk aan godsdienst gebonden. Daarom sluiten de hier uitgewerkte vieringen aan bij zowel belangrijke ervaringen uit het leven van alledag, alsook bij feest- en gedenkdagen van verschillende levensbeschouwelijke tradities. Her vieren is dus afgestemd op de multiculturele en multilevensbeschouwelijke samenstelling van de hedendaagse schoolpopulatie.

Keywords

feesten --- Didactics of religion --- kerkelijke feesten --- Didactics of Kindergarten --- Christian pastoral theology --- kindervieringen --- Didactics of primary education --- #GGSB: Liturgie --- basisonderwijs --- didactiek --- godsdienst --- kinderviering --- liturgisch jaar --- 247 --- katholicisme --- liturgie --- schoolvieringen --- 247.9 --- 478.6 --- Basisschool --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Godsdienst --- Vieringen --- 471.43 --- 474.9 --- 476.1 --- 912.1 --- Advent --- Basisonderwijs --- Basisschool-vieringen --- Bomen --- Carnaval --- Dierendag --- Dood --- Feesten --- Feestvieren --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Intercultureel onderwijs --- Islam --- Jeugdboekenweek --- Jodendom --- Kerstmis --- Kinderen --- Kindervieringen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Noach --- Pesten op school --- Pinksteren --- Ramadan --- Schooljaar --- Sinterklaas --- Tijd --- Vasten --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Vrede --- Weekopeningen en -sluitingen --- 478.6 ) Godsdienstonderwijs --- basisonderwijs : vieringen (ler) --- vieringen --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Vieringen ; basisonderwijs --- 478.9 --- feest vieren --- vieren: didactiek lagere school --- katholicisme - liturgie --- Liturgische gebeden en gezangen --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Wereldoriëntatie --- Overige onderwerpen --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Didactics of social education --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Viering --- Geloofsopvoeding --- Liturgie

Listing 1 - 6 of 6
Sort by