Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe autonoom kunnen we denken, handelen en voelen? Of anders gezegd: in hoeverre en op welke wijze wordt onze identiteit bepaald door externe factoren? Tijdens de lezingenreeks 'Studium Generale-leerstoel Kinsbergen 2011-2012' nodigde de Artesis Hogeschool Antwerpen tien deskundigen met een diverse achtergrond uit om over dit onderwerp te reflecteren. Het werden boeiende lezingen waarin op gedifferentieerde wijze aspecten van identiteit aan bod kwamen.
Philosophical anthropology --- Philosophy and psychology of culture --- 316.37 --- #SBIB:17H24 --- 311 --- 417 --- identiteit --- Identiteit. Individu en maatschappij. Persoonlijkheid --- Sociale wijsbegeerte: persoon en samenleving --- Sociale ethiek --- Persoonlijkheidsleer --- 316.37 Identiteit. Individu en maatschappij. Persoonlijkheid --- Identity (Psychology) --- Congresses --- cultuurfilosofie --- culturele antropologie
Choose an application
De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.
Intercultureel onderwijs. --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- allochtonen --- culturele diversiteit --- Sociology of education --- diversiteit --- diversiteitsbeleid --- Intercultureel onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- 367.2 --- 454.6 --- meertaligheid --- multiculturaliteit --- schoolloopbaan --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Migranten ; onderwijs ; Vlaandeen --- Diversiteit --- Meertaligheid --- Schoolloobbaan ; migrantenjongeren --- Multiculturele samenleving --- 376.7 --- Migranten --- Allochtone leerlingen --- onderwijs --- 371.2 --- 371.2 Schoolorganisatie --- Schoolorganisatie --- Personeelsbeleid --- 371.21 --- Multicultural education --- Congresses --- PXL-Central Office 2014 --- hoger onderwijs --- Onderwijs --- Allochtonen --- Onderwijskansen --- Inclusie --- Maatwerk --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Dedicated to increasing our knowledge and awareness of the ever-growing diversity and pluralism of global society, Forum A. & A. Leysen has initiated an annual debate/lecture series, beginning with a focus on Islam in today's world and in Europe in particular. Seven well-known influential authorities - each an active participant in the public debate on the global role of Islam past, present and future - recently presented papers at the first Intercultural Relations Conference sponsored by Forum A.& A. Leysen. These important contributions, on the topic Islam and Europe: Challenges and Opportunities, are reprinted in this volume. Although each contributor speaks from his own distinctive point of view, a common message emerges from all seven texts: only dialogue - on the one hand between the West (countries that manifest themselves as Western Democratic constitutional states) and Islam, and on the other hand within and among societies historically identified with Islam- will overcome entrenched confrontation and negative animosity, engender new possibilities and understandings, and, by encouraging free and critical thinking, pave the way to social equity and the scientific innovation that, potentially, can lead to more prosperity. In the course of the conference all seven talks led to fascinating debates. This book includes the most important questions asked and the speakers' responses. Although the question of how to actually construct the dialogue remains unsettled, this ground-breaking book takes a giant step toward an answer.
#GGSB: Islam --- Academic collection --- islam --- 297 --- 2 --- Islam. Mohammedanisme --- Islam and politics --- Islam and state --- Islam --- Muslims --- anno 2000-2099 --- Europe --- Musulmans --- Islam et Etat --- Islam et politique --- Race relations --- Religious aspects --- Relations raciales --- Aspect religieux --- Mosque and state --- State and Islam --- State, The --- Ummah (Islam) --- Council of Europe countries --- Eastern Hemisphere --- Eurasia --- Religious aspects. --- Relations --- Christianity --- Congresses --- Christianity and other religions --- History --- Islam and secularism
Choose an application
Vlaanderen is een bestemmingsregio van steeds meer migranten. De toename aan instromers en de diversiteit van de instroom heeft ingrijpende gevolgen voor de Vlaamse samenleving. We stellen veranderingen vast op uiteenlopende gebieden: regio van herkomst, modaliteiten van migratie, scholingsgraad, demografisch profiel, sociaal, economisch en cultureel kapitaal, migratiemotieven, inpassing in internationale netwerken, enzovoort. Deze rijke en toenemende diversiteit beïnvloedt 'het samenleven' in Vlaanderen ten gronde. Ondanks de vanzelfsprekende verwevenheid tussen de aard van de migratie en de consequenties ervan voor de ontvangende samenleving, blijft deze link tussen beide zowel op het academische maar zeker op het beleidsniveau onderbelicht. De bijdragen gebundeld in deze publicatie bestuderen vanuit telkens een andere invalshoek welke positieve én negatieve effecten deze veranderende migraties hebben op de sociale cohesie van de samenleving, de arbeidsmarkt, het onderwijs, huwelijk en familie, de gezondheidszorg, welzijn, het religieuze landschap, waarden en normen ... MInteGRATIE is de neerslag van het vierde congres van CeMIS, het Centrum voor Migratie en Interculturele Studies van de Universiteit Antwerpen (www.cemis.ua.ac.be). Het congres werd voorafgegaan door een jaar voorbereidend werk in reflectiegroepen, bestaande uit academici, beleidsvertegenwoordigers en vertegenwoordigers uit het middenveld. MInteGRATIE biedt een overzicht van het wetenschappelijke onderzoek over migratie en integratie, in kritische samenspraak met vertegenwoordigers van verschillende maatschappelijke velden (bron: covertekst).
Migratie ; Vlaanderen. --- Migration. Refugees --- integratie --- asielzoekers --- migratie (mensen) --- Sociology of minorities --- integratiebeleid --- Flanders --- Migration --- Flanders (Belgium) --- Congresses --- Social integration --- Migranten 325.11 --- Gezin 314.6 --- Economische toestand 338.1 --- #SBIB:314H250 --- #SBIB:39A6 --- 668.6 Inburgering en integratie --- 313 --- Multiculturele samenleving --- diversiteit --- Vlaanderen --- 314.7 --- Migratie --- Integratie --- Samenleving --- Beleid --- Migratie: algemeen --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Allochtonen --- Sociale cohesie --- Arbeidsmarkt --- Onderwijs --- Huwelijk --- Gezondheidszorg --- Welzijnszorg --- Godsdienst --- Waarden --- Bejaarden --- Gezinshereniging --- Asielzoekers --- Vluchtelingen --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen --- Mensenhandel --- Diversiteit --- Ouderen --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Allochtoon --- Zorg- en welzijnssector --- Waarde (ethiek) --- Oudere --- Asielzoeker --- Vluchteling --- Niet-begeleide Buitenlandse Minderjarigen --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Kaart --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Emigratie --- Volwassene --- multiculturalisme --- gezinshereniging --- Persoon met een migratieachtergrond --- Verzoeker om internationale bescherming --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarige
Choose an application
Het thema 'Geweld' is meer dan ooit actueel, binnen de eigen leefgemeenschap, de school, de familie, de eigen persoon. Geweld is het opzettelijk schade toebrengen aan mens, dier of omgeving. Iedereen wordt ermee geconfronteerd, hetzij als dader, als slachtoffer, als getuige. Als begrip is 'GEWELDig' zo goed als waardevrij: het bevindt zich op een brede schaal van waarden en gevoelens, van het ene tot het andere uiterste. Geweld op school bijvoorbeeld vindt iedereen verwerpelijk, maar een school kan ook geweldig zijn in het assertief en geweldloos omgaan met geweld. Elke macht die de integriteit en de humane ontplooiing aantast, vermindert, verstoort, is geweld. Geweld grijpt negatief in op de ordening van iemand. Zijn netwerk van (goede) relaties, met anderen en met de natuur, wordt beschadigd of zelfs vernietigd. Geweld heeft te maken met aanvaardig of verwerping van grenzen, die subjectief en sociaal-cultureel gebonden zijn. Deze uitgave vat de lezingen en werkwinkels samen van het gelijknamige congres in Antwerpen, 15 februari 2006. Uit de inhoud: P. Mahieu: Sociologisch - P. Quirynen: Juridisch - J. Wiersma: Ethisch - L. Vriens: Pedagogisch - L. Goossens & L. Verzelen: Jongeren en geweld - M. Ketels: Vrijheid delen - 50-tal Werkwinkels (Vrijzinnig humanisme - Islam - Talmoed - Katholicisme - Pleegouders -Verkeersslachtoffers - Kinderobesitas - Politie - Pesten - Echtscheidingskinderen - Pluralisme - Mensenrechten - Actief burgerschap - Onzekerheid - Zelfdoding - Seksueel misbruik - Sacraal geweld - Geweld in jeugdliteratuur - Vrouwen en geweld - Fascisme - Actieve geweldloosheid - Kindermishandeling - .).
Violence --- Geweld --- Geweld en maatschappij. --- Jeugd en geweld. --- Congresses. --- Kinderen. --- Criminology. Victimology --- Social problems --- jongerencriminaliteit --- geweldbeheersing --- geweld --- Sociology of education --- Personality development --- jeugd --- didactiek --- Age group sociology --- Belgium --- 17 --- Agressie --- Echtscheiding --- Godsdiensten --- Mishandeling --- Onderwijs --- Pesten --- Weerbaarheid --- 307.4 --- Agressie (geweld, woede) --- Geweld op school --- Kind en echtscheiding --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Obesitas --- Politie (rijkswacht) --- Zelfdoding bij jongeren --- congressen --- Geweld ; scholen --- agressiviteit --- congresboeken --- geloof --- geweld op school --- kinderen en echtscheiding --- kindermishandeling --- pesten --- weerbaarheid --- 159.922.763 --- 343.946 --- 343.969 --- 347.63 --- 061 Ethische problemen --- 663 Jeugd --- 858 Geweld --- 343.969 Geweld in het algemeen --- Geweld in het algemeen --- 343.946 Jeugddelinkwentie --- Jeugddelinkwentie --- 159.922.763 Jeugdcriminaliteit. Misdadige kinderen --- Jeugdcriminaliteit. Misdadige kinderen --- 347.63 Kinderrecht. Jeugdrecht. Afstamming. Adoptie. Kinderbescherming. Proefbuisbaby. Draagmoeder. Leenmoeder.--(huwelijksrecht) --- Kinderrecht. Jeugdrecht. Afstamming. Adoptie. Kinderbescherming. Proefbuisbaby. Draagmoeder. Leenmoeder.--(huwelijksrecht) --- Sociaal conflict --- 301.15 --- Conferences - Meetings --- criminologie --- Sociologisch onderzoek --- Vlaanderen --- Jeugd --- Opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- Preventie --- Emigratie --- Opvoedingsprobleem --- Jongere
Choose an application
Migratie van mensen zonder papieren, ook wel illegale migratie genoemd, is een bijzonder actueel thema en heeft een grote invloed op de samenleving. Desondanks ontbreekt een langetermijnvisie en een efficiënt beleid. Hoewel veel opinies over illegale migratie de ronde doen en veel mensen erbij betrokken zijn - als persoon zonder papieren, als hulpverlener of als beleidsmedewerker - blijkt een groot gebrek aan wetenschappelijke kennis over dit thema. Het Centrum voor Migratie en Interculturele Studies (CeMIS) van de UA organiseerde in samenwerking met Bond Zonder Naam en andere academische partners en organisaties een congres over (illegale) migratie en mensen zonder papieren. Doel van het congres was het samenbrengen van mensen uit verschillende maatschappelijke velden (academici, beleid, middenveld) om vanuit verschillende invalshoeken deze thematiek te bespreken. Deze publicatie is de neerslag van de papers gepresenteerd tijdens dit congres en behandelt volgende thema?s: een filosofisch-ethische kijk op de zaak, arbeid en economie, basisrechten, onderwijs, huisvesting, sociale zekerheid en gezondheid, beleid en het perspectief van de persoon zonder papieren
Illegalen ; België. --- Migration. Refugees --- solidariteit --- asielzoekers --- migratie (mensen) --- Illegal aliens --- 325.2 --- 325 --- 341.234 --- 342.54 --- Arbeid --- Asielbeleid --- Asielzoekers --- Illegalen --- Mensen zonder papieren --- Migranten --- Rechten van de mens --- Wonen --- migratie --- S20080369.JPG --- 313 --- arbeidsmigratie --- mensen zonder papieren --- vluchtelingen --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 668 Migranten --- 669 Thuislozen --- illegalen --- Aliens --- Aliens, Illegal --- Illegal immigrants --- Illegal immigration --- Undocumented aliens --- Alien detention centers --- Human smuggling --- Government policy --- emigratie - vluchtelingen - brain drain (zie ook 362.92) --- migratie - landverhuizing - plattelandsvlucht --- minderheden, rechten --- rassen-, minderheden- en vluchtingenvraagstukken --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Legal status, laws, etc. --- Belgium --- Congresses --- Europe --- Migratie --- Vluchtelingen --- Beleid --- Ethiek --- Gezondheid --- Onderwijs --- Huisvesting --- Sociale zekerheid --- emigratie - vluchtelingen - braindrain (zie ook 362.92) --- Vluchteling --- Arbeid (werken) --- Analyse --- Evaluatie --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Voeding --- Gedrag --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Volwassene
Choose an application
Welke rol mogen levensbeschouwingen spelen in het onderwijs? Waar liggen de grenzen van het multiculturele samenleven? Hoe tolerant kun je zijn voor intolerantie? Wat is de rol van het actief pluralisme? Hoe verhoudt het humanisme zich tot ecologie? Is een moraal mogelijk zonder god? Deze vragen zijn aan het begin van de eenentwintigste eeuw brandend actueel. Blijkbaar voldoen de antwoorden die in het verleden werden geformuleerd niet meer of worden ze in elk geval betwist. De waarden en de kennis die we met elkaar moeten delen om het samenleven mogelijk te maken en in het beste geval richting te geven, bevinden zich volgens sommigen dan ook in een crisis. Vooral, maar niet uitsluitend, vanuit islamitische hoek worden de menselijke autonomie en de mogelijkheid om de samenleving naar eigen inzicht vorm te geven betwist. In plaats daarvan bepleit men de onderwerping aan een goddelijk gezag als basis voor moraliteit en als fundament voor de maatschappelijke ordening.
Natural theology --- Philosophy and psychology of culture --- General ethics --- Human ecology. --- Humanism --- Islam and politics. --- Liberalism --- Pluralism --- Values. --- Moral and ethical aspects. --- Decroos, Johan --- Humanisme --- BPB1105 --- Pluralisme culturel --- Religion --- Waarden --- Culturele verscheidenheid --- Godsdienst --- Decroos, Johan. --- Humanisme. --- Social aspects --- Congresses --- Social problems --- Human ecology --- Islam and politics --- Values --- C8 --- ethiek --- humanisme --- Axiology --- Worth --- Aesthetics --- Knowledge, Theory of --- Metaphysics --- Psychology --- Ethics --- Monadology --- Monism --- Philosophy --- Reality --- Islam --- Politics and Islam --- Political science --- Classical education --- Classical philology --- Philosophical anthropology --- Renaissance --- Ecology --- Environment, Human --- Human beings --- Human environment --- Ecological engineering --- Human geography --- Nature --- Moral and ethical aspects --- Ideologie en politiek --- Political aspects --- Effect of environment on --- Effect of human beings on --- fe --- uskonto --- náboženstvo --- vallás --- religión --- religioon --- godsdienst --- religie --- vjera --- religija --- religione --- reliģija --- religião --- náboženství --- religia --- религија --- reliġjon --- θρησκεία --- religion --- религия --- usutunnistus --- víra --- deismus --- светец --- теизам --- irreligiosità --- religiosità --- zbožnost --- věřící --- религиозност --- religiozita --- teismus --- деизам --- побожност --- světec --- kreacionismus --- panteismus --- Religionsgemeinschaft --- fideismus --- svatý --- vallási közösség --- Glaubensgemeinschaft --- pobožnost --- верници --- вера --- пантеизам --- kulturell mångfald --- kulturní pluralismus --- kultūru daudzveidīgums --- culturele verscheidenheid --- културен плурализъм --- kultuuride paljusus --- kulttuurin monimuotoisuus --- pluralism cultural --- pluralizëm kulturor --- културни плурализам --- wielokulturowość --- cultural pluralism --- kulturni pluralizem --- kultūrinis pliuralizmas --- pluralismo cultural --- kultúrny pluralizmus --- pluralismo culturale --- multikulturalnost --- πολιτιστικός πλουραλισμός --- kulturelle Vielfalt --- културен плурализам --- kulturális pluralizmus --- pluraliżmu kulturali --- kulturel pluralisme --- multikulturāla sabiedrība --- mångkulturalism --- dvojkultúra --- monikulttuurisuus --- kultūrų pliuralizmas --- diversité culturelle --- културна разноличност --- kaksikulttuurisuus --- shoqëri multikulturore --- културна разноврсност --- multikulturalizmus --- pluralita kultur --- bikulturalizëm --- pluralitatea culturilor --- dubbele cultuur --- cultureel pluralisme --- biculturalismo --- societate multiculturală --- πολιτιστική πολυφωνία --- multicultural society --- plurality of cultures --- mitmekultuuriline ühiskond --- bikulturālisms --- kulturní rozmanitost --- priklausymas dviem kultūroms --- multiculturalismo --- rozmanitosť kultúr --- multikulturalisme --- multikulturális társadalom --- sameksistens mellem to kulturer --- daugiakultūrė visuomenė --- мултикултурно друштво --- mnohokultúrna spoločnosť --- mångkulturalitet --- mitmekultuurilisus --- společnost mnoha kultur --- мултикултурализам --- dvojí kultura --- multiculturalisme --- biculturalism --- kulturni pluralizam --- Kulturpluralismus --- bikulturalizmus --- multiculturaliteit --- културна разноликост --- biculturalisme --- мултикултурно општество --- πολιτιστική συνύπαρξη --- shumësi e kulturave --- rozmanitost kultur --- културна различност --- diversitate culturală --- diversidade cultural --- kulturális sokszínűség --- kultúrna rozmanitosť --- kulturel mangfoldighed --- diversità kulturali --- kultuuriline mitmekesisus --- kulturna raznolikost --- culturele diversiteit --- kulttuurinen moninaisuus --- kultūrinė įvairovė --- kultūru daudzveidība --- diversità culturale --- diversidad cultural --- cultural diversity --- културно многообразие --- πολιτισμική πολυμορφία --- różnorodność kulturowa --- reiligiún --- iolrachas cultúrtha
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|