Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Omo-vallei in het zuidwesten van Ethiopië is een culturele smeltkroes van een tiental herdersvolkeren die overleven in een moeilijke omgeving. Deze catalogus biedt een nieuwe kijk op deze volkeren en hun relatie met het milieu. Hierbij wordt de aandacht gevestigd op de esthetiek van eenvoudige gebruiksvoorwerpen, en op de rol van deze voorwerpen binnen een maatschappij die zich constant moet aanpassen aan de grillen van de natuur en aan de nieuwe sociale en geopolitieke uitdagingen. Tevens wordt een blik geworpen op de recente uitdagingen van deze kleine pastorale gemeenschappen. De tentoonstelling wordt aangevuld met foto's van lichaamsbeschilderingen en sprekende portretten: fotowerken van Hans Silvester die sinds enkele jaren in de Omo-vallei werkt.
utensils --- Omo [volk] --- Ethiopia
Choose an application
Het religieuze landschap verandert: geloof is geen zaak meer van vaststaande formules. Nederland is verstrikt geraakt in wij-zij tegenstellingen. Krijgen cultuurpessimisten gelijk en valt Nederland uit elkaar? In dit boek gaan de auteurs op zoek naar antwoorden op de vraag wat er nodig is om een 'nieuw wij' in Nederland te vinden. Een 'wij' dat niet op het principe van uitsluiting berust, maar dat erin slaagt àlle Nederlanders een thuisgevoel te geven. Voorbij de bindingsangst en met een open vizier gericht op de toekomst (Bron: covertekst)
Multiculturalism --- ethiek --- levensbeschouwingen --- S20100507.JPG --- Spiritualiteit --- 17.023.32 --- 17.023.32 Maatschappelijke groeperingen. Familie. Volk. Ras. Klasse. Natie --- Maatschappelijke groeperingen. Familie. Volk. Ras. Klasse. Natie --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Social policy --- Anti-racism --- Ethnicity --- Cultural fusion --- Religious aspects --- 17 --- 2 --- Government policy --- Netherlands --- Ethnic relations. --- Sociology of religion
Choose an application
In opvolging van de oproep 'Romakinderen op weg naar school' (Sociabib: 328.6/HASD) heeft de KBS ontmoetingen opgezet voor de initiatiefnemers van de ondersteunde projecten. Deze laatsten hebben lessen getrokken uit hun concrete praktijk en hebben actiepistes geformuleerd voor het beleid en voor andere terreinactoren. Deze publicatie rondt een werk van meerdere jaren af. Het eerste deel brengt de conclusies van een door de KBS gepubliceerdde studie 'De scholing van Romakinderen' (2009) in herinnering, over de obstakels die een goede scholing van Roma in de weg staan. Het laatste deel van het rapport stelt elk van de ondersteunde projecten voor en geeft het woord aan de initiatiefnemers die de concrete uitdagingen en oplossingen toelichten
Sociology of minorities --- Sociology of education --- sociale integratie --- intercultureel onderwijs --- S20110733.JPG --- Zigeunerkinderen ; onderwijs --- zigeuners --- 362.9 --- Zigeuners --- Onderwijs --- België --- Woonwagenbewoners --- Kinderen --- Roma --- Onderwijskansen --- Woonwagenbewoner --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- Roma (volk) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Twintig kinderen uit de hele wereld vertellen (in de ik-vorm) over hun leven. Ze beantwoorden negen vragen over o.a. hoe ze wonen, feesten die ze vieren, wat ze graag doen, eten en geloven. Groot kartonboek met globale wereldkaarten en kleine kleurenillustraties van de kinderen. Vanaf ca. 4 t/m 8 jaar.Bron: http://zoeken.bibliotheek.be/Hé, wie ben jij? Waar woon jij, met wie leef jij, wat eet jij, wat doe jij, wat vier jij, wat geloof jij, hoe ga jij en hoe praat jij? Vragen waarop twintig kinderen ?van de hele wereld? antwoord geven in dit groot formaat (36 cm) kartonboek met twee afgeronde hoeken. Kijk, speur, ontdek en beleef de wereld zelf of met behulp van een reeks uitnodigende én uitdagende vragen. Steeds vanuit de focus om iets over de ander én over jezelf te ontdekken, om daardoor meer te weten te komen wat verschillen en overeenkomsten zijn. Het grootste deel van elke dubbele pagina wordt in beslag genomen door een globale wereldkaart met daarop de kinderen op hun leefplek. In een brede balk daaronder is ruimte voor de tekst: informatief en gericht op kenmerken als o.a. uiterlijk, gevoel, tradities en hobby?s. De illustraties zijn eenvoudig en doeltreffend en lijken wat de kinderen betreft een vast format te hebben (overeenkomst?). Elk thema is herkenbaar aan een andere heldere steunkleur. Met extra materiaal via QR en website. Rijke uitgave die op speelse wijze vormgeeft aan thema?s als diversiteit en inclusie. Gezien de actualiteit: mag in geen enkele collectie ontbreken! Vanaf ca. 4 t/m 8 jaar.Bron: NBD Biblion
Culturele diversiteit --- Land --- Volk --- Culturele antropologie --- Samenleven --- Wonen --- Familie --- Voedingsgewoonte --- Hobby --- Tijdsbesteding --- Feest --- Godsdienst --- Transport --- Taal --- Kartonboek --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Dutch literature --- diversiteit (themawoord fictie) --- cultuurverschillen (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre)
Choose an application
De joodse wereld lag na de Tweede Wereldoorlog in puin. Antwerpen werd in september 1944 door de Duitse bezetter als 'Judenrein' achtergelaten. Van de geregistreerde joodse bevolking van Antwerpen was 65 procent gedeporteerd en slechts weinigen hiervan overleefden de kampen. De heropbouw van joods leven in Antwerpen is echter duidelijk een feit. Tegenwoordig wonen er ongeveer 15.000 à 20.000 joden in de stad (40 à 45.000 in heel België). Antwerpen telt een dertigtal orthodoxe synagogen, verschillende joodse scholen, een bloeiend verenigingsleven en een goed uitgebouwd systeem voor sociale hulp. Deze studie bestudeert de heropleving, de terugkeer van joods leven naar Antwerpen. Hoe is het opnieuw tot zo'n kleurrijk en bloeiend joods leven gekomen? Op welke sociale, economische, religieuze of andere pijlers steunde dit? Waarom kozen joden voor Antwerpen? Diamant en orthodoxie speelden hierin onmiskenbaar een rol.
History of Antwerp --- Jewish religion --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- jodendom --- Antwerpen --- Jews --- History --- 911.375 <09> <493 ANTWERPEN> --- 933.9 --- Steden. Studie van stedelijke vestiging. Geografie van steden. Stadsgeografie--Geschiedenis van ...--België--ANTWERPEN --- Geschiedenis van het Joodse volk: diaspora in de moderne tijd --- 933.9 Geschiedenis van het Joodse volk: diaspora in de moderne tijd --- Hebrews --- Israelites --- Jewish people --- Jewry --- Judaic people --- Judaists --- Ethnology --- Religious adherents --- Semites --- Judaism --- Belgium --- Antwerp (Belgium) --- 20th century --- joodse gemeenschap --- Jews. --- 1900-1999. --- Antwerpen.
Choose an application
De toestroom van Roma in Vlaanderen gedurende de afgelopen jaren heeft maatschappelijk veel teweeggebracht. Meer dan eens weerklinkt daarbij de stem dat Roma op één of andere manier anders zijn. Maar wat maakt hun verhaal nu zo apart? De auteur gaat hier dieper in op de onderwijssituatie van Romakinderen in Gent. Over wie gaat het eigenlijk en wat zijn de specifieke problemen die zich stellen? Welke praktijken kunnen inspireren? En welke weg dient in de toekomst te worden bewandeld? De auteur geeft een aanzet tot beantwoording vanuit zijn ervaring met het veld en een pedagogische bekommernis voor de Roma-jeugd
zigeuners --- intercultureel onderwijs --- Educational sciences --- culturele diversiteit --- pedagogiek --- Sociology of minorities --- Social policy and particular groups --- Ghent --- 668.4 Migrantenjongeren --- 376.7 --- Roma --- Migranten --- Onderwijs --- Zigeurnerkinderen ; onderwijs --- Zigeurners ; Gent --- Kinderen --- Zigeuners --- Gent --- Woonwagenbewoners --- Woonwagenkinderen --- Onderwijskansen --- Kind --- Woonwagenbewoner --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Roma (volk) --- interculturele communicatie --- Gent.
Choose an application
Hulpverleners en vrijwilligers die werken met voyageurs of zigeuners ervaren het telkens weer: ze hebben hier te doen met een 'speciale' groep. Vooral de komst van de diverse Romagroepen uit Oost-Europa maakt de uitdagingen voor onze samenleving weer actueel. School lopen en opvoeding, inkomen en arbeid, gezondheid, huisvesting, op elk van deze domeinen zijn blijkbaar extra inspanningen nodig om de afstand tussen zigeuners en niet-zigeuners te dichten. Dit boek maakt deze kloof inzichtelijk, onder meer vanuit de geschiedenis van de voyageurs en zigeuners. De vervolging sinds eeuwen heeft van hen gesloten gemeenschappen gemaakt. Zij zijn spontaan niet gericht op 'integratie' maar verwachten niettemin zeer veel van de maatschappij waarin ze leven. De auteurs pleiten voor een volgehouden interculturele bemiddeling om opnieuw de brug te slaan naar voyageurs en zigeuners. Ze presenteren een model dat ook kan functioneren bij andere groepen die zich afkeren van de samenleving. Deze uitgave is bestemd voor wie beroepshalve of als vrijwilliger contact heeft met zigeuners of voyageurs of voor wie gewoon meer wil weten over deze bevolkingsgroep. Inhoudsopgave : Beeldvorming over voyageurs en zigeuners - Geschiedenis van nomadische culturen in hoofdlijnen - Nomadisme in het dagelijkse leven - Interculturele bemiddeling - Voyageurs en zigeuners in het onderwijs - Buurtbemiddeling - Arbeid - Sociale diensten - Woonwagenterreinen.
Woonwagenbewoners --- Sociale welzijnszorg. --- woonwagenbewoners --- Social policy and particular groups --- Zigeuners ; geschiedenis --- Zigeuners ; België --- Romanies --- 669 Thuislozen --- Zigeuners --- zigeuners --- geschiedenis --- België --- culturele antropologie --- 913 --- #SBIB:39A6 --- #SBIB:316.8H16 --- S2003573.JPG --- interculturele communicatie --- welzijnswerk voor andere groepen --- culturele antropologie, land- en volkenkunde --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- 007 --- 362.9 --- Kinderen --- Roma --- Woonwagenbewoner --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Roma (volk)
Choose an application
Hoe overleven Romazigeuners in een industriële samenleving en welke rol speelt de kumpania, de eigen leefgroep, hierbij? Is er sprake van identiteitsverlies en maatschappelijke kwetsbaarheid? Zijn alle zigeuners profiteurs en criminelen en hoe is hun relatie tot de buitenwereld, de gadze? Maurits Eycken brengt na antropologisch onderzoek een nieuwe visie naar voren. Hij verbleef bij de Vlasika Rom in Praag, breidde zijn onderzoek uit tot in Slowakije, Hongarije, Roemenië en eindigde bij de Rom in Vlaanderen. Hij brengt hun cultuur, hun taal, hun manier van leven en bestaan in kaart. Dit boek wil op een wetenschappelijke manier afrekenen met een aantal vooroordelen en stereotiepe beelden over de Roma, maar ook met de slachtofferrol die deze groep vaak toebedeeld krijgt.
zigeuners --- Sociology of minorities --- Ethnology. Cultural anthropology --- minderheden --- Roma-zigeuners --- Academic collection --- #SBIB:39A6 --- #SBIB:316.8H16 --- S2007155.JPG --- antropologie --- cultuur --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- 008 --- 362.9 --- Romanies --- History. --- Social conditions. --- History --- Social conditions --- Bohemians (Romanies) --- Gipsies --- Gitanos --- Gypsies --- Kalderash --- Manush --- Roma (People) --- Romani --- Sinti --- Nomads --- Roma (volk)
Choose an application
Overal in de wereld vind je kinderen. Elk kind heeft zijn eigen huidskleur, zijn taal en zijn gewoonten. Dat heeft te maken met je ouders en met het werelddeel waarin je woont. Wat doen kinderen in Afrika overdag? Eten kinderen overal met mes en vork? Zijn alle neuzen over de hele wereld dezelfde? Met welke dieren spelen kinderen uit Oceanië? En welke sport beoefenen ze in Noord-Amerika? Je vindt in dit boek ook een grappig stripverhaal, leuke opdrachten, een grote uitklappagina en een miniquiz, zodat je een echte expert wordt. Een informatief prentenboek in de serie Willewete over kinderen in de wereld.
476.13 --- Kinderen wereldwijd --- Diversiteit --- 954 --- Antropologie --- Mundiale vorming --- Kinderen in andere landen --- culturele antropologie --- Volken --- Landen --- Andere culturen --- Ethnology. Cultural anthropology --- land- en volkenkunde --- culturen (mensen) --- kinderen --- Volk --- Land --- Culturele diversiteit --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- multiculturele samenleving --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs
Choose an application
"Wat eet Minh, een jongetje uit Vietnam, ?s ochtends als ontbijt?Wat voor sport beoefent Aisha uit India na school?Heeft Laurent uit Timboektoe veel huiswerk?Volg kinderen uit meer dan 40 landen van bij het opstaan totdat ze 's avonds weer gaan slapen. Van Japan, Brazilië, Groenland en Servië tot IJsland, Australië en Afghanistan. Zijn ze heel verschillend of hebben ze meer met elkaar gemeen dan je zou denken?"(Bron: Davidsfonds)
Andere culturen --- Volken --- Kinderen in andere landen --- Diversiteit --- Gewoonten --- Landen --- Vlaggen --- Kinderen --- Culturele diversiteit --- Volk --- Kind --- Gewoonte --- Land --- Vlag --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Inclusie --- Maatwerk --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- JB HALL --- prentenboeken --- reizen --- diversiteit --- Social geography --- dagelijks leven --- geografie --- Andere culturen. --- Kinderen in andere landen. --- land- en volkenkunde --- culturele diversiteit --- WO (wereldoriëntatie)
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|