Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Kamishibai is een traditionele vertelvorm (kami betekent papier en shibai betekent drama, papier-drama dus). Het gaat om een klein theatertje waarin grote tekeningen (A3) passen, dat ook kan gemonteerd worden op de bagagedrager van een fiets. Elke tekening geeft een scène weer uit het verhaal. Een verteller verschuift de tekeningen, als ging het om een verstilde animatie-film, en vertelt intussen het verhaal dat achteraan op de tekeningen te lezen staat.
kamishibai --- verteltheater --- didactisch materiaal --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of languages --- Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- Japan
Choose an application
Praten met Volle Mond is een praktisch oefenboek voor pedagogisch medewerkers (in opleiding) die meer werk willen maken van taalstimulering in de kinderopvang. Het is speciaal ontwikkeld voor studenten en pedagogisch medewerkers voor wie het Nederlands niet de moedertaal is, maar het is zeker ook bruikbaar voor alle anderen die willen werken aan hun taalvaardigheid. De voorbeelden sluiten aan bij de dagelijkse activiteiten in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven: in de speelhoeken, buiten, bij het voorlezen, tijdens het verschonen van de luiers en het aantrekken van de jasjes, noem maar op. De praktijkvoorbeelden zijn voorzien van woordenschatoefeningen. Hiermee worden de woorden geoefend die aansluiten bij de dagelijkse activiteiten. Daarnaast bevat het boek grammaticaoefeningen waarmee juist de grammatica wordt geoefend die vaak lastig is voor anderstaligen. Bij het boek hoort een dvd met gefilmde voorbeelden van studenten die onder begeleiding oefenen met het verbeteren van hun taalaanbod aan peuters.
taalstimulering --- Kleuteronderwijs --- Gesprekken met kinderen --- Kringgesprekken --- Voorlezen --- 471.41 --- Peuters --- Taal en verbale expressie --- Labour market --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language
Choose an application
Choose an application
Creativiteit met verbeeldingskracht als fundament is van groot belang voor opgroeiende kinderen. Creativiteit is een ingewikkeld begrip. Als je het vastlegt, in leerlijnen verwoordt of in stappen beschrijft, kan het als los zand tussen je vingers wegsijpelen. Toch kun je veel dingen doen en leren om de creativiteit van je leerlingen vleugels te geven. Over hoe je dat doet in het basisonderwijs gaat Leren van kunst.Wat kunnen we leren van kunst als het gaat om creativiteit? Kunst maakt via kritische vragen ons hoofd en onze zintuigen wakker. Kunst nodigt uit tot dialoog door je uit te dagen tot het innemen van een ander perspectief. Daarmee voedt kunst de verbeeldingskracht en schept ruimte. Ruimte in tijd, voor idee©±n, om uit te proberen, voor contact en om te ervaren. Ruimte dus ook voor persoonlijke betekenisgeving.Leren van kunst laat in drie delen zien dat creativiteit heel goed gedijt bij dit soort ruimte en de verbindende factor is tussen de verschillende 21e-eeuwse vaardigheden. Het ́Waarom ́ gaat in op het maatschappelijk belang van dit boek. Vervolgens beschrijft het ́Wat ́ het theoretische fundament, gebaseerd op het onderzoek Didactiek 21e eeuw (D21). Tot slot biedt het ́Hoe ́ praktische suggesties voor in de klas. Aan de hand van praktische voorbeelden, met verwijzingen naar bronnen om verder te lezen en door concrete adviezen te geven, wordt in dit handboek de basis gelegd voor een 21e-eeuws pedagogisch-didactisch handelen waarvan creativiteit de spil vormt. 'Leren van kunst' gaat over wat je kunt leren van kunst om de creativiteit van je leerlingen vleugels te geven. Het boek is geschreven voor (toekomstige) leerkrachten en alle andere professionals in het basisonderwijs.
Didactics of the arts --- muzische vorming --- kunstonderwijs --- kunstopvoeding
Choose an application
Dit boek is tot stand gekomen in het kader van het leesbevorderingsproject 'De Leespiramide'. Het doel is leerlingen te stimuleren thuis boeken te lezen, waardoor ze lezen ontdekken als een vorm van vrijetijdsbesteding. Het is een boek in groot formaat (21 op 30 m) met prachtige full-colour foto's en tekeningen. Het gaat over bomen in de Sahel met o.a. vreemde verhalen en legendes over de reusachtige Baobabs en hun toverkracht en geneeskrachtige werking. Naast objectief feitenmateriaal presenteert het boek ook het cultureel erfgoed van de volkeren die er wonen: hun opvattingen, emoties en gevoelens komen aan bod. Dit boek stimuleert jongeren na te denken over grote wereldproblemen en leidt tot een kritische houding ten opzichte van de ontwikkelingen in de Sahel. Het is afwisselend vormgegeven en ook de topografie is voor kinderen aantrekkelijk gemaakt.
Didactics of social education --- Regional documentation --- Africa
Choose an application
Een eerste stap bij het verhogen van het taalniveau van pedagogisch medewerkers is het toetsen van het taalniveau. Daarvoor bestaan er verschillende toetsen. Deze kieswijzer wil helpen bij het maken van een keuze voor een taaltoets. Om tot een beredeneerde keuze te komen wordt voorgesteld om vijf stappen te doorlopen.De taaltesten, geschikt voor volwassenen, worden grondig beschreven.
Choose an application
Prentenboek en 13 vertelplaten op A3-formaat, om te gebruiken in het Kamishibai verteltheater.
Choose an application
Prentenboek en 13 vertelplaten op A3-formaat, om te gebruiken in het Kamishibai verteltheater.
Choose an application
Choose an application
Taal100 is een werkwijze om met het gehele schoolteam van de basisschool het taalonderwijs te verbeteren. Het eerste deel beschrijft stap voor stap de Taal100-werkwijze. Het tweede deel gaat in op de didactiek waarmee leerkrachten hun taalonderwijs kunnen versterken. In het Taal100-boek is ieder onderwerp voorzien van een uitgebreide beschrijving van de meest effectieve evidence based taaldidactiek. De onderwerpen zijn voorzien van checklists waarmee leerkrachten hun eigen didactiek kunnen nalopen. Voor de verschillende taaldomeinen staan de einddoelen en tussendoelen beschreven die in het basisonderwijs worden gehanteerd.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|