Narrow your search

Library

DocAtlas (2)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2004 (1)

2003 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Taalportfolio Basisonderwijs
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Alkmaar Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het 'Taalportfolio basisonderwijs' is in Nederland ontwikkeld voor de jongste leerders van talen onder ons. Het is een hulpmiddel voor het maken van een individueel talendossier waarmee de leerling met behulp van de leerkracht zijn of haar vorderingen in een of meerdere vreemde talen kan vastleggen. Dit talendossier kan van het basisonderwijs worden meegenomen naar het voortgezet onderwijs, vervolgens naar het vervolgonderwijs en dan worden gepresenteerd bij een potentiële werkgever. Elke leerfase heeft een eigen taalportfolio. Het taalportfolio basisonderwijs bestaat uit drie delen. Het talenpaspoort, de taalbiografie en het dossier. Met behulp van de werkbladen en taken worden kennis en vaardigheden onder begeleiding van de docent nauwkeurig vastgesteld. Niet alleen wordt gekeken naar kennis verworven binnen de klas maar ook daarbuiten, zoals bijvoorbeeld met familie en vrienden of tijdens de vakantie.


Book
Jong geleerd is oud gedaan. Talen leren in het basisonderwijs
Authors: --- ---
Year: 2004 Publisher: Alkmaar Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bundel bevat de bijdragen van een studiedag over de ontwikkelingen op het gebied van het talenonderwijs op de basisschool. Diverse onderwerpen zijn aan de orde gekomen, waaronder talen voor jonge kinderen, versterkt vreemdetalenonderwijs, tweetalig onderwijs, allochtone talen, Nederlands als tweede taal en taalbeleid. In het boek is er een indeling gemaakt in vier thema's, te weten taalleerprocessen, taalleeromgevingen, taalleerinstrumenten en projecten/praktische toepassingen. De artikelen binnen de eerste drie thema's zijn theoretisch van aard. Ze gaan in op theoretische noties, achtergronden, onderzoeken en projecten op het gebied van de taalverwerving en taalonderwijs. het vierde deel is mer praktisch. Hier vindt u op de praktijk gerichte beschrijvingen van projecten, instrumenten en werkvormen binen het taalonderwijs.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by