Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Sprekend leren : wanneer groepswerk écht rendeert in het lager onderwijs
Author:
ISBN: 9789048604104 Year: 2013 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over de organisatie en structuur van groepswerk, over klasschikking, over werksfeer creëren. Meer dan twintig praktijkvoorbeelden hoe je leerlingen in groepen kunt laten werken. In groepswerk kunnen leerlingen tot sprekend leren komen. Samen leren doe je immers via taal. Maar dat lukt enkel als leerlingen basisregels volgen: • naar elkaar luisteren ; • respect tonen voor elkaars mening; • kritisch doorvragen; • positieve feedback geven ; • als groep naar een consensus streven. Er is maar één probleem : leerlingen worden niet met deze vaardigheden geboren en ze krijgen ze niet allemaal mee van thuis. Ze moeten ze dus op school leren. Tot nu toe bestond daar in Vlaanderen geen didactiek voor, geen kant-en-klare lessen, geen evaluatievormen. Dit boek vult die leemte in. Niet met grote theorieën, wel met veel voorbeelden, suggesties en modellessen met werkbladen. Alleen sprekend leren doet groepswerk écht renderen.


Multi
Learning outcomes of exploratory talk in collaborative activities
Authors: ---
ISBN: 9789057285844 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Universiteit Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van de Russische leerpsycholoog Vygotsky en recenter, op basis van de sociaalconstructivistische leertheorie, weten we dat taal en interactie belangrijk zijn voor het leren van leerlingen. Groepswerk biedt leerkrachten heel wat kansen om zowel vakdoelen als talige doelen na te streven. Hierbij kunnen exploratieve gesprekken aangewend worden: dat zijn gesprekken waarin leerlingen gericht leren argumenteren en hun gedachten formuleren waardoor ook hun probleemoplossende vaardigheden erop vooruitgaan. Maar leerlingen beheersen de exploratieve gesprekstechnieken niet van nature en ze krijgen ze ook niet zomaar van thuis mee; ze moeten ze leren op school. Deze studie biedt zowel een theoretisch raamwerk als de resultaten van een empirisch onderzoek aan. Met dit boek leer je sprekend of leer je je leerlingen sprekend leren!


Digital
Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken tijdens groepswerk.
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Antwerpen KdG Expert

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van de Russische leerpsycholoog Vygotsky en recenter, op basis van de sociaalconstructivistische leertheorie, weten we dat taal en interactie belangrijk zijn voor het leren van leerlingen. Groepswerk bijvoorbeeld biedt leerkrachten heel wat kansen om zowel vakdoelen als talige doelen na te streven. Hierbij kunnen exploratieve gesprekken aangewend worden: Dat zijn gesprekken waarin leerlingen gericht leren argumenteren en hun gedachten formuleren waardoor ook hun probleemoplossende vaardigheden erop vooruitgaan. Maar leerlingen beheersen de exploratieve gesprekstechnieken niet van nature en ze krijgen ze ook niet zomaar van thuis mee; ze moeten ze leren op school. Dit onderzoek analyseert de leereffecten van exploratieve gesprekken in vijf klassen uit evenveel Antwerpse lagere scholen.


Book
Het Nederlands in nieuwe vormen van leren : brochure en 2 dvd's.
Authors: --- ---
ISBN: 9789070593148 Year: 2008 Publisher: Den Haag : Nederlandse Taalunie,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maak kennis met Salomé en de campagne van Broederlijk Delen aan de hand van 10 A3-foto?s, een bijbehorend verhaal en een handleiding met lessuggesties voor de leerkracht. De fotoset is opgebouwd rond het verhaal van Salomé. Salomé gaat voor het eerst naar de natuurschool op zondag. Ze heeft veel kriebels in haar buik, maar heeft er ook heel veel zin in. Ontdek samen met de kinderen wat Salomé allemaal doet op de natuurschool, wat ze bijleert en ontdekt. Via herkenbare situaties en gevoelens die aansluiten bij de leefwereld van jonge kinderen, wordt een gevoel van verbondenheid gestimuleerd. Op die manier wordt aan de ontwikkeling van empathie, respect en openheid gewerkt.Bron: https://www.studioglobo.be/aanbod/salome-colombia


Book
Media didactica : werkboek mediawijsheid voor lerenden, leraren en lerarenopleiders
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789048603855 Year: 2014 Volume: *3 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kritisch gaan kinderen, jongeren en volwassenen om met informatie op het web? Hoe kunnen leraren hun leerlingen mediawijzer maken? En hoe integreren lerarenopleiders mediawijsheid het best in de didactiek? Voor het antwoord op deze vragen is Media Didactica ontwikkeld. Media Didactica is het allereerste complete referentiekader dat inzicht biedt in alle aspecten van mediawijshied en leerlijnen uitzet voor mediawijzer onderwijs en professionalisering.


Digital
Mediawijsheid en tekstbegrip aanbrengen: kan (K)iK dat ook digitaal? Evaluatieonderzoek van het project Kranten in de Klas (KiK)
Authors: --- --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Place of publication unknown Universitas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het leesbevorderingsproject Kranten in de Klas (KiK) laat sinds het schooljaar 2003-2004 scholieren uit het lager en secundair onderwijs kennismaken met het Vlaamse krantenaanbod. Om het project beter af te stemmen op de technologische evoluties binnen het medialandschap enerzijds en de noden van leerkrachten en leerlingen anderzijds, werd een evaluatieonderzoek uitgevoerd in het voorjaar van 2015. De nadruk in dit onderzoek lag op het digitale aanbod en op de variatie en de complementariteit in het aanbod van nieuwsmedia dat jongeren vandaag kunnen consulteren.


Book
Is ons onderwijs gebuisd? : mythes en feiten . experts aan het woord
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463930963 Year: 2019 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mythes en feiten: experts aan het woordWe horen heel wat verontrustende berichten over de Vlaamse scholen. Ons onderwijs gaat achteruit, meertaligheid in de klas en multiculturaliteit bemoeilijken het leren in plaats van het te bevorderen. Inclusief onderwijs brengt enkel lasten met zich mee. Focussen op het welbevinden van de leerlingen staat gelijk aan betuttelen. Dergelijke slogans zijn wervend, maar zijn ze ook correct?In dit boek spreken experts zich uit over discussies die soms eerder politiek dan pedagogisch lijken te zijn. Veel luid verkondigde standpunten zijn te kort door de bocht, daar- om leggen de auteurs de feiten voor. Vanuit hun onderzoekservaring in alle lagen van ons onderwijs worden de hardnekkigste mythes (over o.a. meertaligheid in de klas, diversiteit, thuistaal op de speelplaats, projectwerken, alternatieve evaluatiesystemen) ontleed en wordt de zin en onzin van deze kwesties aan het licht gebracht.Of je nu leerkracht, pedagoog, ouder of leer- ling bent, dit werk zal je de werkelijke staat van het onderwijs tonen.Bron: https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/is-ons-onderwijs-gebuisd

Listing 1 - 7 of 7
Sort by