Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Wat is vandaag de rol en de plaats van mensen met een beperking in de Vlaamse en Brusselse podiumkunsten? Vier jaar lang brachten we mensen rond deze vraag samen. We spraken met kunstenaars, recensenten, programmatoren, docenten en professionals verschillende sectoren. We gingen kijken naar tientallen voorstellingen, trokken naar conferenties, festivals en organiseerden collegagroepen. Zo ontdekten we de kiem voor een breed toegankelijk kunstenlandschap voor mensen met een beperking. In dit boek schetsen we dat landschap. Dat is nog lang geen ecosysteem waarin kunstenaars vlot kunnen doorstromen. Kansen zijn dun gezaaid, specialisatie gering, drempels blijven hoog en we missen nog belangrijke schakels. Daarom formuleren we vier grote uitdagingen die we in de toekomst moeten aangaan om de podiumkunst van en met mensen met een beperking te versterken.
Social policy and particular groups --- Theatrical science --- Sociology of leisure --- gehandicapten --- 326 --- Kunst & Cultuur --- 362.3 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Podiumkunsten --- Inclusie --- Vlaanderen --- Brussel --- Participatie --- theater --- personen met een beperking --- cultuurparticipatie --- podiumkunsten --- Performing arts --- People with disabilities --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie
Choose an application
Disability gaat in oorsprong terug naar een fenomeen dat ontstaat wanneer iemand met een beperking/stoornis/label op een negatieve manier geconfronteerd wordt met gebouwde, fysieke, sociale, georganiseerde en culturele omgevingen. Dergelijke op zijn minst onaangename confrontaties ontstaan omdat een groot deel van de huidige samenleving gespiegeld wordt aan wat een normaal persoon wordt genoemd.Disabilty studies scholars zijn lange tijd blijven hangen in een modellenstrijd. De laatste tijd wordt echter een heel andere discussie gevoerd. Het gaat immers om een complex en relationeel probleem met vele armen. Precies dit geheel wordt in dit boek vanuit diverse invalshoeken geanalyseerd.
personen met een beperking --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- 460 --- Inclusie. --- Orthopedagogiek. --- ergotherapie. --- gehandicapten. --- inclusie. --- orthopedagogiek. --- personen met een beperking. --- 376. --- inclusie --- gehandicapten --- ergotherapie --- Orthopedagogiek --- Inclusie --- 376 --- Gehandicapten --- Mindervaliden --- Mensen met een beperking --- Onderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Participatie --- Dementie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opbouwwerk --- Verhalend ontwerpen --- Inclusief onderwijs --- Ervaringsdeskundigen --- Participatief onderzoek --- E-health --- Persoon met een handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Ervaringsdeskundige --- Actieonderzoek --- Digitale kloof --- Geestelijke gezondheidszorg --- ouder --- Ondersteuning --- Samenleving --- Oudere --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit boek is een kritische analyse van inclusief onderwijs als innovatieproces. Het gaat na hoe scholen concreet vormgeven aan inclusief onderwijs als onderwijsvernieuwing. Telkens wordt gekeken naar factoren als: wat waren de verwachtigen van tevoren; wat zijn de consequenties voor de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen; hoe functioneert het signaleren, diagnostiseren en remediëren; hoe is het multidisciplinair overleg georganiseerd; op welke wijze wordt samengewerkt met het Centrum voor leerlingenbegeleiding, met ouders,...; ontstaan er klasoverschrijdende initiatieven; waarop is het onderwijs van de school georiënteerd; welke slaagkansen geeft de school zichzelf? (Bron: covertekst)
Inclusief onderwijs. --- Onderwijsvernieuwing. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zorgverbreding. --- Didactische theorieën. --- Orthopedagogics --- School management --- buitengewoon onderwijs --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 460.8 --- 454.23 --- Inclusief onderwijs --- 083559.jpg --- inclusief onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- #PBIB:2000.1 --- Academic collection --- #A0005A --- 667 Gehandicapten --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 450.4 --- 450.46 --- 451.3 --- 474.23 --- Analyse --- Innovatie --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- VLOR --- Vlaamse onderwijsraad --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- ondernemingsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- 37.014 --- Integratie --- Onderwijsorganisatie --- Onderzoek --- Personen met een handicap --- Onderwijskunde --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Buitengewoon onderwijs --- Didactische principes --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Dit boek is een bundeling van het hedendaags gezondheidssociologisch onderzoek, hoofdzakelijk in Vlaanderen. De bonte verzameling van theoretische bijdragen - over sociale ongelijkheid en sociaal kapitaal, over medicalisatie en de verloskundige praktijk, over handicap en emancipatie - en empirische studies over, onder meer, formele en informele zorg, over jongvolwassenen met kanker, over ziekteen lijden, over handicap, over het welbevinden van senioren in rusthuizen en over de levenskwaliteit van aidspatiënten, toont de verrassend gevarieerde belangstelling van de sociologie voor de meestdiverse aspecten van gezondheid, haar maatschappelijke wortels en haar gevolgen voor individu en samenleving.
medische sociologie --- Hygiene. Public health. Protection --- volksgezondheid --- maatschappelijke hulpverlening --- Social policy and particular groups --- Medical care --- Sociological aspects --- sociologie van de gezondheidszorg --- Gezondheidszorg ; Vlaanderen --- 670 Gezondheid --- Gezondheid --- Ziekte --- Sociologie --- Maatschappij --- Sociologie van de gezondheidszorg --- #SBIB:316.334.3M20 --- 601.4 --- Nederland --- Vlaanderen --- aids (Acquired Immune Defcience Syndrome, hiv, humaan immunodeficiëntievirus) --- armoede (kansarmoede) --- bejaarden (ouderen) --- bejaardentehuis --- bejaardenzorg --- borstkanker --- gehandicapten --- gezondheid --- gezondheidseconomie --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- kankerregistratie (kankerpreventie) --- lichaamsbeeld --- oncologie (gezwelziekten) --- ouder- en kindzorg --- seksualiteit --- seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA, venerische ziekten) --- seksuele voorlichting (voorlichting) --- sociale ongelijkheid --- tevredenheid --- welbevinden --- ziektebeleving --- 362.1 --- Sociale epidemiologie en etiologie: sociale aspecten van ziekte en gezondheid --- (zie ook: geriatrie) --- (zie ook: gynecologie) --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: kwaadaardige gezwellen) --- Medische sociologie --- Sociale ongelijkheid --- Sociaal kapitaal --- Medicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Rust- en verzorgingstehuizen --- Mantelzorg --- Armoede --- Kankerpatiënten --- Aids --- Borstkanker --- gezondheidszorg --- sociologie --- Provincie West-Vlaanderen --- Geneesmiddel --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Woonzorgcentrum --- Kankerpatiënt --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Meer dan ooit tevoren worden er inspanningen geleverd om de kansen op werk van diverse groepen te vergroten. Dit moet leiden tot een evenredige participatie op de arbeidsmarkt van kansengroepen zoals vrouwen, ouderen, mensen van allochtone afkomst of mensen met een arbeidshandicap. Hoewel het vergroten van kansen om werk te hebben en te behouden een belangrijke eerste stap is, is het niet voldoende om over gelijke kansen op de arbeidsmarkt te kunnen spreken. Hiervoor moeten kansengroepen ook evenveel kans hebben op jobs die kwalitatief goed zijn. Gelijke kansen op de arbeidsmarkt draait met andere woorden om meer dan gelijke kansen op werk. Het gaat ook om gelijke kansen in werk.De auteurs brengen een systematische en uitgebreide bespreking van de kwaliteit van jobs en loopbanen van verschillende kansengroepen. In afzonderlijke hoofdstukken bestuderen ze de invloed van geslacht, leeftijd, etnische afkomst, het hebben van een handicap, scholingsgraad, gezinssituatie, financiële draagkracht en persoonlijkheid. Het boek brengt niet alleen feiten en cijfers samen uit internationale en nationale studies, het geeft ook voor iedere groep een genuanceerd overzicht van factoren die bijdragen tot hun moeilijkere situatie in werk. Zij staan daarbij niet enkel stil bij discriminerende processen en reële beperkingen, maar hebben ook aandacht voor processen die de werkende kunnen helpen om positieve doorgroeikansen te realiseren
Loopbaan. --- Minderheden --- Arbeidsmarkt. --- arbeidsmarkt --- loopbaan --- loopbaanontwikkeling --- discriminatie --- Personnel management --- culturele diversiteit --- Labour market --- Sociology of work --- diversiteit --- opleidingsprofiel --- Minderheden ; arbeidsmarkt --- Loopbaan --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 657 Vrouwenemancipatie --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Gelijke kansen --- Academic collection --- AA / International- internationaal --- BE / Belgium - België - Belgique --- 332.691 --- 658.300 --- gelijke kansenbeleid --- Gelijke kansen --- 331 --- 658.312 --- 658.312 Induction, deployment, promotion etc. --- Induction, deployment, promotion etc. --- 331 Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Evolutie van de arbeidsmarkt. --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking. --- 331.6 --- PXL-Business 2015 --- personeelsbeleid --- Diversiteit --- Tewerkstellingskansen --- Arbeidsmarkt --- Vrouwen --- Gender --- Allochtonen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Arbeidshandicap --- Oudere werknemers --- Armoede --- Alleenstaanden --- Relatie gezin - werk --- Ondernemerschap --- Evolutie van de arbeidsmarkt --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking --- 323.1 --- 331-055.2 --- 331-053.9 --- arbeid van vrouwen - vrouwelijke arbeiders - werkende vrouwen - buitenhuiswerkende vrouwen - gelijke behandeling van man en vrouw --- arbeid van oudere personen - oudere arbeiders - bejaarde werknemers - oudere werknemers (zie ook 331.626-053.9, 362.6) --- Tewerkstellingskans --- Vrouw --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Alleenstaande --- Werk-privébalans --- Oudere --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Kunst --- Poëzie --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Het boek brengt verslag uit over een uitgebreide bevraging van bijna 3000 gezinnen met kinderen jonger dan 15. Hun antwoorden over het hoe en waarom van zorg en opvang leveren een gemengd beeld op. Vele gezinnen in Vlaanderen lijken te slagen in de combinatie van arbeid en gezin, zoals die in onze samenleving model staat. Ouders gebruiken opvang of kunnen terugvallen op de grootouders, ze werken deeltijds, ze nemen zorgverlof, ze delen de zorgverantwoordelijkheid met velen, soms tot en met de kinderen zelf,...Het combinatiemodel krijgt zo veel facetten. Daar tekenen niet alle ouders onvoorwaardelijk voor. Bovendien is het model voor velen geen kwestie van willen, maar van kunnen. Het is niet elke ouder gegeven om een actieve band met de arbeidsmarkt te behouden. Dat zoiets moeilijk ligt voor gezinnen met een kind met een handicap of voor kansarme gezinnen, zal niemand verwonderen. Het combinatiemodel dat Vlaanderen in het hart draagt, blijkt voor velen een hindernissenkoers, die tal van uitdagingen stelt voor beleidsmakers, academici én al wie dagdagelijks met gezinsondersteuning en kinderopvang bezig is.
Gezin en arbeid. --- Kinderopvang --- Sociale agogiek --- Vlaanderen. --- Jeugdwerk- en beleid. --- kinderopvang --- Age group sociology --- sociale problemen --- gezinsleven --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- Belgium --- Flanders --- Child care --- -186 Kinderrechten en Welzijn --- Work and family --- -316.356.2 <493> --- 664.1 Gezin --- 664.3 Kinderopvang --- #SBIB:316.356.2H1500 --- #SBIB:316.356.2H5530 --- S20090149.JPG --- Vlaanderen --- kinderzorg --- 316.356.2 <493> Gezinssociologie--België --- Gezinssociologie--België --- Families and work --- Family and work --- Families --- Dual-career families --- Work-life balance --- Care of children --- Childcare --- Children --- Gezin en arbeid: algemeen --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a --- 493.8 --- 362.7 --- Care --- Care and hygiene --- Gezinnen --- Gezinssociologie --- Kinderen --- Arbeid --- Kansarmen --- Gehandicapte kinderen --- Gezinsbeleid --- Opvoedingsondersteuning --- Ouders --- Opvoeding en onderwijs --- Buitenhuiswerken --- Relatie gezin - werk --- Welbevinden --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Child welfare --- Flanders (Belgium) --- Day care centers --- Foster home care --- Aide sociale --- Public welfare --- Pauvres --- Poor --- Belgique --- Gezin --- Kind --- Arbeid (werken) --- Kansarme --- Kind met een handicap --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg --- Emigratie --- Opvoeding --- Buitenshuis werken --- Werk-privébalans --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Patiënt --- Handicapés --- Jeunes --- Handicapés --- Santé --- -Work and family --- -Gezin --- Family --- Labour --- Paid labour --- Book --- CD --- -Poor
Choose an application
Dit boek is een praktijkboek met voorbeelden van ondersteuning voor kinderen en jongeren met verstandelijke en meervoudige beperking bij integratie en participatie, ofwel inclusie, in onze sterk geletterde, talige maatschappij. Daarom ligt de kern van onze inclusiebenadering op het toegankelijk maken van taal, communicatie en geletterdheid voor deze groep kinderen en jongeren. Het spreekt vanzelf dat daarbij ook gerichte aandacht wordt besteed aan de inrichting van aanpassingen in de sociale leefomgeving van de kinderen. Het werk bevat ook hoofdstukken over snoezelen, multisensorische stimulering en integratie, en een uitgebreid programma voor vrije tijd & naschoolse opvang. Ook de spraak- & taalontwikkeling, communicatie en vroege geletterdheid van peuters en kleuters met zeer ernstige spraak- & taalmoeilijkheden en verstandelijke beperkingen komen aan bod
Gehandicapte kinderen --- Inclusie --- Integratie. --- Gehandicapten. --- communicatievaardigheden --- snoezelen --- Orthopedagogics --- buitenschoolse activiteiten --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- assessments (onderwijs) --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- inclusie --- taalontwikkeling --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 463.4 --- communicatie --- gehandicapte kinderen --- Assessment --- Beginnende geletterdheid --- Buitenschoolse opvang --- Cerebrale parese --- Communicatie --- Inclusief onderwijs --- Kansarme kinderen --- Kinderen --- Kinderopvang --- Meervoudig gehandicapten --- Mentaal gehandicapten --- Ontwikkelingsproblemen --- Snoezelen --- 37.014 --- Kinderen met een handicap --- Levenskwaliteit --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- 364.65 --- Gehandicapten : integratie --- Gehandicapte kinderen ; inegratie --- S20080752.JPG --- vrijetijdsbesteding --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- 007 --- 362.3 --- 365 --- 379 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Taalproblemen --- Communicatieve vaardigheden --- Spraakproblemen --- Ontluikende geletterdheid --- Opvoedingsondersteuning --- Gelijke onderwijskansen --- Integratie --- 464 --- onderwijs --- Taal --- taalvaardigheid --- gehandicapten --- kinderen --- leerproblemen --- Leerlingenbegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een meervoudige handicap --- Taalprobleem --- Spraakprobleem --- Kind met een handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Kind --- Persoon met een meervoudige handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- kinderen met een beperking
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|