Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Een andere kijk op diversiteit
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033491962 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.


Book
Professionele leergemeenschappen : een inleiding
Author:
ISBN: 9789044128628 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving verwacht steeds meer van de school. Die vele en toenemende verwachtingen kunnen niet ingelost worden als leerkrachten in de beslotenheid van hun eigen leslokaal onderwijs geven zonder zich veel te bekommeren om wat de collega's doen. Doorgaande leerlijnen, hoge opbrengsten en een goed en aangenaam leerklimaat vraagt de collectieve inspanning van het team. Goed onderwijs is ook afhankelijk van de mate waarin leerkrachten als team samen werken en samen leren.


Book
De becijferde school : meetcultus en meetcultuur
Author:
ISBN: 9789033496097 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.


Book
Flexibele leerwegen : inspiratie voor basisonderwijs en secundair onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789401437189 Year: 2016 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat verstaan we onder flexibele leerwegen? - Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit? - Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken? Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.(Bron: www.lannoo.be)


Book
OverStagg : een stappenplan voor de aanpak van grensoverschrijdend gedrag
Authors: --- ---
ISBN: 9789030130222 Year: 2011 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe reageer je op leerlingen die over de schreef gaan? Een vraag waar iedere school mee worstelt en er al dan niet een eigen antwoord op vindt. 'Stagg' is de afkorting van Stappenplan Aanpak Grensoverschrijdend Gedrag. Met de naam Overstagg willen de auteurs beklemtonen dat het gebruik van het stappenplan voor de school wellicht een forse koerswijziging inhoudt. In de plaats van paniekerige, incoherente reacties die tot weinig resultaat leiden, zal de school met Overstagg tot een weloverwogen aanpak komen die samenhang vertoont en die een concreet doel beoogt.


Book
Praten met ouders : een gids voor leerkrachten, zorgbegeleiders, opvoeders en leerlingenbegeleiders
Authors: ---
ISBN: 9077343555 Year: 2004 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praten met ouders gaat over gesprekken tussen leerkrachten, opvoeders, zorgbegeleiders, leerlingenbegeleiders enerzijds en ouders anderzijds. Het is als het ware een gids voor onderwijsmensen, opvoeders en leerlingenbegeleiders om hen inzicht te verschaffen in het ingewikkelde proces dat zich op communicatief vlak afspeelt. Vertrekkend van dagelijkse praktijksituaties worden tal van valkuilen beschreven en worden wegen aangereikt om te komen tot meer succesvol communiceren met ouders.

Keywords

Leerlingbegeleiding. --- Zorgverbreding. --- opvoeders --- Teacher education. Teacher's profession --- gesprekstechnieken --- communicatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- Communicatie ; ouders --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ouders --- agogiek --- oudergesprekken --- 458.1 --- relatie ouder-school --- schoolmanagement --- 454.23 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Leerlingbegeleiding --- Oudercontact --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- gespreksvaardigheden --- helpend gesprek --- leerlingenbegeleiding --- opvoedingsproblemen --- ouders --- sociale vaardigheden --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerkrachten-leerlingen --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Oudercontacten --- 450.9 --- 458.1 ) * INTERNE EN EXTERNE ORGANISATIE VAN DE SCHOOLSAMENLEVING --- Handboek/cursus --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : ouders (ler) --- oudercontact --- praten met ouders (ler) --- praten met ouders onderwijs : ouders (ler) --- relatie ouders-school --- Kinderen met gedragsproblemen --- Ouders --- 051575.jpg --- leerkrachten-leerlingen --- onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Didactische principes --- Organisatie - Management --- 007 --- 371.22 --- 371 --- 37.018 --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - ouder --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs


Book
De traumasensitieve school : een andere kijk op gedragsproblemen in de klas
Author:
ISBN: 9789401442886 Year: 2018 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze scholen lopen veel meer kinderen met een traumatische ervaring rond dan we dachten, in elke klas gemiddeld één. Een ongeluk, vechtscheiding, het verlies van een ouder, emotionele of fysieke verwaarlozing of mishandeling: als kinderen een ingrijpende gebeurtenis meemaken, kan dat tot trauma leiden. Met kennis van zaken en grote empathie schetst de auteur het gedrag van kinderen die aan mishandeling blootstaan en hoe gemakkelijk je als leraar hun gedrag verkeerd kunt interpreteren. Dit praktische boek gaat in op dat gedrag en hoe je daar als leraar het best mee kunt omgaan. De auteur doet een oproep aan iedere leraar vooral niet weg te kijken, omdat je de enige veilige persoon in het leven van een kind kunt zijn. Vanuit die rol kun je mogelijk bijdragen aan verwerking en herstel.De traumasensitieve school biedt diepgaande kennis over de achtergrond van trauma en de gevolgen ervan op de ontwikkeling van het kinderbrein. De vele voorbeelden, handelingsadviezen en tips maken het een buitengewoon praktisch boek dat leraren, begeleiders, zorgcoördinatoren en leidinggevenden kunnen gebruiken om de school en de klas traumasensitief te maken. Daarbij is het onmisbaar voor studenten. Informatieve bijlagen zijn met een code in het boek van de website te downloaden.(Bron: www.lannoo.be)


Periodical
Welwijs : wisselwerking onderwijs en welzijnswerk.
Author:
ISSN: 13786121 Publisher: Kessel-Lo : Majong,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

WELWIJS is een tijdschrift dat informatie brengt over de raakvlakken tussen WELzijnswerk en onderWIJS. Het is een initiatief van de v.z.w. Majong (Maatschappij- en Jongerenproblemen). De vzw Majong stelt zich tot doel de positie van maatschappelijk kwetsbare jongeren te verbeteren. Een betere wisselwerking tussen het onderwijs en andere sectoren zoals: het algemeen welzijnswerk, het jeugdwerk, de gezondheidszorg, de bijzondere jeugdbijstand, enz. kan daar in grote mate toe bijdragen. WELWIJS wil ruime informatie brengen over concrete situaties, over veranderingen en nieuwe projecten.


Book
De preventiepiramide : preventie van probleemgedrag in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789033479120 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen zijn veelal goed functionerende instellingen. Tienduizenden leerlingen en leerkrachten realiseren samen dagelijks boeiende leerprocessen. Vaak wordt dit doorkruist door uiteenlopende vormen van probleemgedrag, zoals pesten of agressie, maar ook naar binnen gekeerd probleemgedrag, zoals automutilatie, anorexie of zelfmoordneigingen. Hier duikt ?preventie? op: beter voorkomen dan genezen. Het boek schets probleemgedrag in het onderwijs en gaat dieper in op achtergronden en cijfers. Vervolgens wordt het model van de preventiepiramide beschreven, een model voor integrale preventie dat orde schept in het complexe preventielandschap en dat bijdraagt tot de ontwikkeling van een positief preventiebeleid op school. De preventiepiramide is een instrument dat door criminologisch onderzoek stevig onderbouwd is en een brede spreiding kent in diverse preventiedomeinen. Een lange reeks concrete preventiemaatregelen wordt kort beschreven en gesitueerd binnen de piramide. Zo vormt het werk een unieke combinatie van enerzijds een transparant en goed werkbaar kader zoals de praktijk dit uitwijst en een stevige theoretische achtergrond en anderzijds een rijke illustratie aan voorbeelden, die uitnodigen om creatief aan de slag te gaan rond preventie op school


Book
De Bleekweide : anders kijken en luisteren naar kinderen en jongeren
Authors: ---
ISBN: 9789461311467 Year: 2013 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen we kinderen en jongeren beter begrijpen in hun zoektocht, hun emotionele lijden? Wat te doen met hun gekraste ziel, bekraste armen, hun ontploffingen, ontembare emoties en apathische gedrag? Zo veel woekert in hen, zo veel doet pijn. Hun nest verdwijnt, oude verbindingen worden doorgeknipt. Van onlust na kleine kwetsuren tot diep leed na zware trauma's, van pijn om een scheiding tot zelfmoordpoging na pestgedrag: kinderen en jongeren geven soms kleine signalen of stellen grote daden die ons machteloos en met veel vragen achterlaten.In dit boek vertelt psychotherapeute Lut Celie in aangrijpende verhalen over wat ze meemaakt in therapiecentrum 'De Bleekweide', waar ze samen met kinderen en jongeren die even de weg kwijt zijn, op zoek gaat naar de kracht die in ieder jong mens huist. Oké, er is veel pijn, onmacht, angst en verlies, maar er is vooral ook hoop. Helen en herstellen kan als we goed luisteren en leren kijken door een dubbele bril: daar is de auteur van overtuigd

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by