Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Developmental psychology --- Psychiatry --- kindermishandeling --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychotherapie --- kinderpsychologie --- psychotrauma's
Choose an application
In geen enkele periode worden zo veel biologische mijlpalen behaald als in de eerste 1000 dagen van een mensenleven. De omgeving waarin die ontwikkeling plaatsvindt, vormt mensen voor een belangrijk deel tot wie ze zijn en heeft een levenslange invloed.De eerste 1000 dagen beschrijft vanuit verschillende vakgebieden hoe de omgeving tijdens deze kritische periode de mens beïnvloedt en welke gevolgen dit heeft voor de maatschappij. Het boek levert overtuigend bewijs voor het fundamentele belang van een goed begin. Investeren in een goede start is de slimste investering die we kunnen doen vanuit menselijk, maatschappelijk en economisch perspectief.In deze tweede geheel herziene druk brengt Tessa Roseboom de nieuwste wetenschappelijke inzichten over het belang van een goed begin samen in een helder pleidooi voor ultieme preventie.https://www.standaardboekhandel.be/p/de-eerste-1000-dagen-9789058983336
pasgeborenen --- pediatrie --- Paediatrics --- ontwikkeling --- kinderverzorging --- biologische ontwikkeling --- zwangerschap --- kinderpsychologie --- 605.2 --- kindergeneeskunde --- Sociale ongelijkheid --- Pediatrie --- Ontwikkelingspsychologie --- Baby --- Prenataal onderzoek
Choose an application
Baby's maken al van bij hun geboorte contact met de wereld. Met hun ogen en handen, hun lijfje en hun stem reageren ze op indrukken en geven ze boodschappen. Zien ze wat jij ook ziet? Hoe interpreteer je hun signalen? Huilt een baby omdat hij honger heeft, of omdat hij een knuffel wil? Wil hij rust of wil hij spelen? Begrijpt een peuter wat je zegt? Hoe kan je baby?s begrijpen en inspelen op hun initiatieven? Heel wat onderzoekers proberen antwoorden te vinden op dergelijke vragen. De resultaten van hun werk verschijnen in gespecialiseerde bladen. Het vraagt veel tijd om ze te vinden, te selecteren en te verwerken. Daardoor zijn ze vaak moeilijk toegankelijk voor mensen die dagelijks met baby's en peuters omgaan. Dit boek presenteert een aantal recente bevindingen uit het gespecialiseerde onderzoek. Het koppelt hier geen normen of leeftijdsgrenzen aan, maar presenteert een werkwijze om na te denken over pedagogische keuzes. Met behulp van een cyclus van reflecteren, observeren en uitproberen gaan we na hoe de onderzoeksresultaten kunnen helpen om interacties met baby's en peuters te verrijken. Dit boek is een initiatief van het Expertisecentrum Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang en School, dat praktijkgericht onderzoek doet voor al wie met jonge kinderen werkt. Monique van Boom, Lieselore Cuynen, Leen Dom en Siska Van Daele werkten aan het onderzoek mee. Monique van Boom schreef de resultaten uit. Dietlinde Willockx verzorgde de redactie. Bij het boek horen zestien posters die samen een werkinstrument vormen om met medewerkers of studenten te werken aan interacties met jonge kinderen.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/158580-babykunde+met+posters
613.2 --- Developmental psychology --- pedagogiek --- baby's --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- differentiële opvoeding --- peuters --- interactie --- Baby's --- Communicatie --- Peuters --- Gedrag --- Pediatrics --- Baby --- Peuter --- Interactie --- Emotie
Choose an application
Handreiking voor respectvolle communicatie met kleine kinderen en het stellen van grenzen zonder gebruik te maken van macht.Jannetta van der ZeeBoek over sensitief communiceren in de kinderopvang vanuit de methode van Thomas Gordon (1918-2002). Deze methode biedt een kader om aandachtig te luisteren naar een kind, jezelf zorgvuldig te uiten, conflicten op te lossen zonder macht te gebruiken en het creëren van stabiele relaties. De auteur beschrijft hoe je de methode kunt toepassen. Ze behandelt onder meer hoe je een relatie opbouwt, hoe je grenzen stelt en hoe je anders kunt kijken naar gedrag. De laatste twee hoofdstukken gaan over de Gordonmethode bij oudercontacten en bij contacten tussen collega?s. Ze maakt duidelijk hoe de uitgangspunten van de Gordonmethode aansluiten bij de doelen in de kinderopvang en de interactievaardigheden die geformuleerd zijn in de Wet Kinderopvang. Het boek is bestemd voor pedagogisch medewerkers en managers in de kinderopvangsector. De auteur is pedagoog en Gordontrainer en pedagogisch coach bij een instelling voor kinderopvang in Utrecht en heeft eerder functies gehad op het gebied van opvoeding van en zorg voor kinderen. Ze is opgeleid aan de Hogeschool van Amsterdam en de Kohnstam Academie. Geactualiseerde versie met nieuwe onderzoeksresultaten en twee extra hoofstukken van 'In balans : opvoeden in de kinderopvang volgens de Gordonmethode'*.© NBD Biblion
Social policy and particular groups --- interpersonele communicatie --- intermenselijke relaties --- kinderpsychologie --- kinderopvang --- 362.7 --- Kinderopvang --- Gordon-methode --- Communicatievaardigheden --- communicatie --- Opvoeding --- Communicatieve vaardigheden
Choose an application
Groot worden is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt: (toekomstige) leerkrachten, opvoeders (in de kinderopvang, jeugdbeweging, ...), verzorgers (in de verpleegkunde, kinesitherapie, logopedie) en ouders. Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van de ontwikkeling van het kind. Het bevat zowel een eenvoudige beschrijving van theoretische modellen als authentieke voorbeelden uit onderwijssituaties en de opvoedingspraktijk.Op een logische, begrijpbare en vooral herkenbare manier geven de auteurs de grote ontwikkelingsstappen die het kind doormaakt als (ongeboren) baby, peuter, kleuter, lagereschoolkind en adolescent weer. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling.(https://www.lannoo.be/nl/groot-worden-2)
Ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- opvoedingstips --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- wiegendood --- opvoeding --- onderwijspraktijk --- Kinderen --- Kinderpsychologie --- jeugdpsychologie --- adolescentiepsychologie --- Motorische ontwikkeling --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Cognitieve ontwikkeling --- 159.922 --- Psychologie --- Baby's --- Adolescenten --- PXL-Handboeken --- PXL-Education 2020 --- Ontwikkelingspsychologie ; baby's --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- Baby --- Kind --- Adolescent --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Child rearing --- Ontwikkelingspsychologie ; baby's --- 416.2 --- adolescentiepsychologiegie - algemeen --- kinderpsychologie --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - algemeen --- Pedagogie --- Onderwijs --- Didactiek
Choose an application
De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in onze snel evoluerende maatschappij onder druk. Het is voor kinderen niet vanzelfsprekend om een stevig verankerd intern kompas op te bouwen dat hun persoonlijke interesses en overtuigingen weerspiegelt. Ook ouders worden op de proef gesteld om hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. In dit boek betogen de auteurs, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid de cruciale vitamines zijn voor groei. Door in deze vitamines te voorzien voeden ouders, leerkrachten en hulpverleners de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer echter deze behoeftes ondermijnd worden, vertraagt hun groei en wordt psychopathologie in de hand gewerkt. De auteur licht toe hoe kinderen die deze vitamines krijgen nieuwsgierig en geboeid door het leven gaan. Bovendien luisteren ze eerder uit vrije wil dan omdat het moet. De auteur besteedt eveneens aandacht aan de manier waarop ouders, maar ook hulpverleners, een motiverende rol kunnen spelen in de opvoeding en hoe ze in deze broodnodige vitamines van groei voor hun kroost kunnen voorzien.
opvoedingsstijlen --- Accomplissement de soi (Psychologie) --- Actualización de sí mismo (Psicología) --- Développement personnel (Psychologie) --- Growth [Personal ] --- Personal growth --- Plénitude (Morale) --- Réalisation de soi (Psychologie) --- Réalisation de soi -- Méthodes --- Réalisation personnelle (Psychologie) --- Self-actualization (Psychology) --- Self-improvement --- Self-realization (Psychology) --- Zelfactualisering (Psychologie) --- Zelfrealisatie (Psychologie) --- Épanouissement de soi (Psychologie) --- Jeugdpsychologie --- 416.1 --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Opvoeding (Pedagogie) --- Zelf-determinatie --- ontwikkelingspyschologie --- welbevinden --- Zelf-determinantie --- zelf-determinatie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen. --- zelf-determinatie theorie --- opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Kinderpsychologie --- Opvoeding --- identiteitsontwikkeling --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Motivatie --- Autonomie --- Verbondenheid --- kinderpsychologie --- jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 37 --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- Educational systems. Teaching systems --- autonomie --- motivatie --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- PXL-Education 2016 --- opvoedingsondersteuning --- sociale psychologie --- #gsdbP --- opgroeien --- jeugd --- Identiteitsontwikkeling
Choose an application
Hoe kunnen we kinderen en jongeren beter begrijpen in hun zoektocht, hun emotionele lijden? Wat te doen met hun gekraste ziel, bekraste armen, hun ontploffingen, ontembare emoties en apathische gedrag? Zo veel woekert in hen, zo veel doet pijn. Hun nest verdwijnt, oude verbindingen worden doorgeknipt. Van onlust na kleine kwetsuren tot diep leed na zware trauma's, van pijn om een scheiding tot zelfmoordpoging na pestgedrag: kinderen en jongeren geven soms kleine signalen of stellen grote daden die ons machteloos en met veel vragen achterlaten.In dit boek vertelt psychotherapeute Lut Celie in aangrijpende verhalen over wat ze meemaakt in therapiecentrum 'De Bleekweide', waar ze samen met kinderen en jongeren die even de weg kwijt zijn, op zoek gaat naar de kracht die in ieder jong mens huist. Oké, er is veel pijn, onmacht, angst en verlies, maar er is vooral ook hoop. Helen en herstellen kan als we goed luisteren en leren kijken door een dubbele bril: daar is de auteur van overtuigd
Emotionele stoornissen --- Jeugdpsychotherapie. --- Kinderpsychotherapie. --- Jeugd. --- Kinderen. --- psychotherapie --- Psychiatry --- kinderpsychologie --- Age group sociology --- kinderpsychotherapie --- Child psychotherapy --- Belgium --- Behavior therapy for children --- Case studies --- #PBIB:+105.91 --- #KVHB:Psychotherapie --- #KVHB:Jeugdpsychiatrie --- #KVHB:Jeugdpsychotherapie --- 607.25 --- jeugdpsychiatrie --- jeugdpsychologie --- jeugdpsychotherapie --- emotionele problemen --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- 615.851 --- Psychotherapie --- Psychiatrie --- Kinderen --- Jeugdpsychiatrie --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Jeugdpsychotherapie --- 615.8 --- Kinderpsychologie --- Jeugd --- Emotionele problemen --- Kinderpsychotherapie --- Kinderen en jeugd --- Emoties --- Gedragsproblemen --- Provincie West-Vlaanderen --- Emotionele stoornis --- Kind --- Jeugdpsychologie --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emotioneel probleem --- Emotie --- Gedragsprobleem --- Jongere
Choose an application
De Nederlandse editie van de bestseller ?How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk?. Een boek boordevol bruikbare communicatievaardigheden, praktijkvoorbeelden en strips.?Ik ga niet naar mijn kamer. Je bent niet de baas over mij? ?Je doet gewoon wat ik zeg en daarmee uit? Na dit bekende tafereel voelen zowel kind als ouder zich boos. Gelukkig kan het ook anders. How2talk2kids ? Effectief communiceren met kinderen is geschikt voor alle ouders met kinderen tussen 2 en 20 jaar en biedt communicatievaardigheden die zorgen voor een betere sfeer in huis. En, minstens zo belangrijk: voor meer zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld bij kinderen. Je leert: - beter omgaan met heftige gevoelens van je kind. - uitnodigen tot meewerkend gedrag - grenzen stellen terwijl de relatie met je kind zich verdiept. - hoe je je kind verantwoordelijkheid laat nemen voor zijn gedrag en met oplossingen laat komen - autonomie aan te moedigen - je kind effectief te prijzen en te bevrijden van rollen Heleen de Hertog bewerkte de van oorsprong Amerikaanse bestseller van Adele Faber en Elaine Mazlish voor de Nederlandse markt. Met haar bedrijf Howtotalk ontwikkelde ze de Howtotalk-training. Ook ontwikkelde ze de Howtotalk-app, waarin de complete training op interactieve wijze wordt aangeboden ? inclusief praktijkvoorbeelden, behulpzame reacties, podcasts en video?s. Alles met hetzelfde doel: ouders helpen op een respectvolle manier met hun kinderen te communiceren. Want daar voelen alle partijen zich beter bij. Heleen de Hertog, zelf moeder van vier kinderen: ?Ik ben echt gepassioneerd door deze methode. Het is simpel, praktisch en direct toepasbaar. Ik merkte zelf een groot verschil in het contact met mijn kinderen ? alleen maar door anders te reageren.'
433.1 --- communicatie --- 305.8 --- 416.5 --- Communicatie --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekstechnieken --- Straffen --- Opvoedingsstijlen --- Communicatie algemeen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Sociology of social care --- kinderpsychologie --- kinderen --- zelfbeeld --- grenzen (psychologie) --- Educational sciences --- communicatievaardigheden --- pedagogiek --- Mass communications --- Communicatie ; algemeen --- Communicatie ; kinderen --- Kinderen --- Opvoeding --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Gesprekstechniek
Choose an application
In lijn met de vorige drukken van dit boek verwerkt de auteur, een Vlaamse psychotherapeute, haar praktijkervaringen met haar permanent zoeken naar de 'echte volwassene'. Zij wijst daarbij op het cruciale belang van het krijgen van een goede levensstart, een start die niet ligt bij de geboorte maar bij de conceptie. De zwangerschapsperiode blijkt even cruciaal als de vroegste kinderjaren om de uitgroei tot harmonische volwassenen. Veel onderdrukte en emotioneel verwaarloosde kinderen tobben hun hele volwassen leven met een moeilijke start, aldus deze inmiddels hoogbejaarde therapeute die in Vlaanderen een begrip is geworden in haar strijd voor erkenning van het miskende Kind in iedere volwassene. Zij aarzelt niet om autobiografische elementen als voorbeelden te gebruiken. Het miskende kind zit in immers in ieder van ons. In deze nieuwe uitgave is de tekst grondig herzien en heeft de schrijfster een aantal nieuwe inzichten verwerkt, onder meer betreffende lichaamsgerichte psychotherapie. © NBD Biblion
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- volwassenheid --- ouderschap --- zelfbeeld --- zelfbewustzijn --- hechting (psychologie) --- geboortetrauma --- narcisme --- ouders-kind relatie --- prenatale fase --- pedagogiek --- rouwverwerking --- psychologie --- Depth psychology --- #GBIB:IDGP --- #GSDBP --- ouder-kindrelatie (x) --- C6 --- opvoeding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Psychologie --- Volwassenen --- Opvoeding en onderwijs --- Psychotherapie --- Zelfzorg --- Opvoeding --- Pedagogie --- 416.1 --- hechtingsstoornissen (psychologisch) --- kinderpsychologie --- Volwassene --- Man --- Onderwijs
Choose an application
De nadruk in dit boek ligt op herkenbare en dagelijkse situaties.
Agressiviteit ; jongeren. --- Personality development --- Age group sociology --- Educational sciences --- kinderen --- pesten --- agressie --- opvoeding --- 159.922.7 --- 159.942*1 --- 37.018.1 --- 159.9 --- #PBIB:+105.91 --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 416.5 --- 467 --- Agressie --- Agressieve kinderen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- agressiviteit --- jeugdpsychologie --- Agressie (geweld, woede) --- 376.42 --- Geweld --- Kinderen --- Opvoeding --- Pesten --- Ruzie --- emoties --- gedrag --- Agressie ; jeugd --- Agressie ; kinderen --- S20100162.JPG --- geweld --- gezinsopvoeding --- huiselijk geweld --- jongeren --- 159.942*1 Agressie. Woede. --- Agressie. Woede. --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 37.018.1 Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Psychologie --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 301.15 --- 37.018 --- 343.6 --- 37 --- Aggressiveness in children --- Agressie. Woede --- Opvoeding en onderwijs --- Zelfverminking --- Jeugd --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Jongere
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|