Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
5050-886-3
Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- jeugdwerk --- vrijwilligerswerk --- Sociology of cultural policy --- Vrijwilligerswerk --- Competenties --- Vaardigheden --- Competentie
Choose an application
Wegen en Overwegen is een handleiding voor het voeren van een intake in het (Algemeen) Maatschappelijk Werk. De beschreven werkwijze moet maatschappelijk werkers en leidinggevenden in staat stellen de eerste fase van de hulpverlening - de intake - zorgvuldig uit te voeren. Wegen en Overwegen is een praktische handleiding, met voorbeelden en casuïstiek, maar moet niet worden beschouwd als receptenboek, dat zonder meer kan worden gevolgd. De voorgestelde werkwijze vraagt om deskundigheid van de maatschappelijk werker en doet een beroep op zijn vermogen om samen te werken met collega's. De handleiding bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt intake gedefinieerd volgens de vastgestelde doelstellingen en de vier voorwaarden voor een goede intake. Het tweede deel behandelt de verschillende stappen van de intake-procedure. De hulpverlener laat aan de hand van een aantal thema's de cliënt eerst zijn verhaal vertellen. Vervolgens beoordeelt de maatschappelijk werker de informatie vanuit zijn professionaliteit, maakt een plan en overlegt met collega's. Het hulpplan wordt door hulpverlener en cliënt samen besproken, waarbij de wens van de cliënt uitgangspunt is. In het laatste deel wordt beschreven hoe deze nieuwe werkwijze binnen de instelling kan worden gerealiseerd. Inhoudsopgave : I Een nieuwe intakewerkwijze 1 Het doel van de intake 2 Vier voorwaarden voor een goede intake II Toepassing in stappen 1 Stap 1: de aanmelding 2 Stap 2: Het intakegesprek 3 Stap 3: het gespreksverslag, de probleemanalyse en het hulpverleningsplan 4 Stap 4: de intakebespreking 5 Stap 5: de bespreking van de probleemanalyse en het hulpverleningsplan met de cliënt 6 Drie voorbeelden uit de praktijk III Stapsgewijze invoering in de instelling 1 Kiezen en dan ... 2 Consequenties van invoering 3 Voorwaarden voor succesvolle invoering
methoden van het sociaal werk --- intake --- sociaal werk --- Social welfare methods --- Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Intake --- Maatschappelijk werk.
Choose an application
4
Sociale agogiek --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Age group sociology --- kindermishandeling --- Social policy and particular groups --- Kindermishandeling --- Jeugdbescherming --- Jeugdrecht
Choose an application
'Vizier op agogiek' neemt de lezer mee op verkenning in het gevarieerdetoepassingsgebied van de agogische wetenschappen. Ankerpunt van dezeontdekkingstocht is de in Vlaanderen unieke opleiding Sociale enCulturele Agogiek van de Vrije Universiteit Brussel.Vijfentwintig auteurs verhalen vanuit ago(lo)gisch perspectief overveelzijdige maatschappelijke thematieken. Telkens gaat het om debestudering of de toepassing van educatief werk met volwassenen, en datin de meest uiteenlopende vormen die de volwassen leefwereld rijk is. Theoretische perspectieven van interculturele communicatie, socialebegeleiding, kunsteducatie, sociale bewegingsagogiek en gerontagogiekworden aangereikt.Agogische praktijken binnen cultuur- en kunstencentra,beroepsopleidingen, het levenslang leren en het brede sociaal-culturelewerk, worden op hun maatschappelijke verdienste onderzocht.Inzicht in het agogisch handelen krijgt de lezer door levendigebeschrijvingen van werkvormen zoals sociaal-artistieke projecten en vandoelstellingen zoals de politieke participatie van ouderen.De interdisciplinaire agogische wetenschappen huldigen het principe 'laatduizend bloemen bloeien'. Dit boek getuigt van deze rijkdom.
Agogiek --- Agologie --- Sociaal-cultureel werk --- Kunst --- Levenslang leren --- Vrije tijd --- Interculturele communicatie --- #PBIB:+67.00 --- #KVHB:Agogiek --- 304 --- agogiek --- kunstencentra --- kunstzinnige opvoeding --- multiculturaliteit --- Agologie (andragologie, veranderkundig denken) --- Bejaardensociologie --- Bejaardenverenigingen --- Bewegingsopvoeding (bewegingstherapie, Sherborne Veronica) --- Culturele centra (cultureel centrum, cultuurcentra) --- Cultuurbeleid --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Migrantenvrouwen --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Seksueel misbruik --- Seksuele delinquenten --- Sociaal-artistiek werk --- Sport --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- etnisch-culturele minderheden --- opvoeding --- sociaal-cultureel werk --- vormingswerk --- 364.01 --- Agogie --- agologie --- interculturele communicatie --- kunsteducatie voor volwassenen --- sociaal-cultureel werk, bejaarden --- volwassenenvorming --- Sociale agogiek --- Sociale pedagogie - Agogie --- 37.013 --- 007 --- 374.7 --- Agogiek. --- Social welfare methods --- Adult education. Lifelong learning --- sociaal-agogisch werk --- gerontagogie --- levenslang leren --- kunstopvoeding
Choose an application
Social policy and particular groups --- Sociale agogiek --- jeugdwerk- en beleid --- #gsdbS --- communicatie, intern --- et al. --- financiën, gemeenten --- jeugdbeleid --- jeugdwerk --- overheid, plaatselijk --- jeugdwerk- en beleid. --- et al
Choose an application
Als met het bruto nationaal product van een land ook het percentage burgers toeneemt dat zich moet redden zonder basisonderwijs, gezondheidszorg en andere elementaire voorzieningen, kunnen we dan blijven volhouden dat zo'n land zich op een goede manier ontwikkelt? Als we ons verlaten op economische indicatoren, kunnen we dan ooit doorgronden hoe het werkelijk gesteld is met de miljarden individuen op deze wereld? In deze overtuigende studie betoogt Martha Nussbaum dat het heersende denken een ontwikkelingsbeleid heeft opgeleverd waarin nauwelijks enige aandacht wordt besteed aan enkele van de meest elementaire menselijke behoeften: waardigheid en zelfrespect. Nussbaum ontwikkelde, samen met onder anderen Nobelprijswinnaar Amartya Sen, een alternatief model waarmee de stand van de menselijke ontwikkeling kan worden bepaald, uitgaande van de simpele vraag: wat kan elk mens doen en zijn? Welke reële mogelijkheden staan voor hem of haar open?
welzijn --- Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- filosofie --- General ethics --- maatschappijkritiek --- Economics --- politieke filosofie --- economie --- persoonlijke ontwikkeling --- sociale psychologie --- Sociale agogiek --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw.
Choose an application
'De improvisatiemaatschappij' werpt een nieuw licht op de complexiteit van de huidige samenleving. Velen ervaren chaos en onoverzichtelijkheid. Er heerst onbehagen onder burgers en er is onzekerheid bij bestuurders. Het lijkt aan perspectief te ontbreken. Maar misschien zien we wel iets over het hoofd?! De auteur levert een realistische en inspirerende voorstelling van de sociale ordening van een onbegrensde wereld. Het boek gaat over identiteit en woede, waarden en normen, participatie en integratie. Het resulteert in een constructieve visie op de samenhang en de morele uitgangspunten van de hedendaagse samenleving. Het werk richt zich naar politici en politicologen, bestuurders en bestuurskundigen, sociaal werkers en sociologen, beleidsambtenaren, magistraten, politieleiders, criminologen, studenten en betrokken burgers - eenieder die zich bekommert om de toestand in de samenleving en daarin een wetenschappelijk geïnformeerde rol wil spelen
Sociale agogiek --- handboeken en inleidingen. --- Maatschappijleer. --- integratie --- Sociology of culture --- beschavingsproblemen --- sociale stratificatie --- samenlevingsproblemen --- participatie --- identiteit --- Politiek --- Beleid --- Criminologie --- Samenleving --- Kritisch denken --- Maatschappijkritiek --- Analyse --- Evaluatie --- Maatschappij --- Film --- Handboeken en inleidingen.
Choose an application
Since the end of the last century, a notable amount of urban renewal has got under way everywhere in Europe and, after some hesitation, in Flanders too. However, urban renewal practices in Flanders differ fundamentally from large-scale European urban projects. The unique context of Flanders, with its almost total urbanisation of the land and the fine, fragmented mesh of its urban sprawl, prompted the authorities and towns and cities to take a quite individual approach to urban renewal projects. This book shows 37 urban renewal projects in 25 Flemish towns and cities that have been awarded grants by the Flemish authorities over the last ten years. They include large cities such as Antwerp, Ghent, Kortrijk and Leuven, and also smaller towns such as Deinze, Geel and Lokeren. Their story is that of a risky and sometimes unmanageable 'trialogue' between designing and building, social emancipation and administrative innovation.
Environmental planning --- ruimtelijke ordening --- Flanders --- Urban renewal --- City planning --- Architecture --- Rénovation urbaine --- Urbanisme --- History --- Histoire --- Academic collection --- Sociale agogiek --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Rénovation urbaine --- Case studies --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Urban policy --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw.
Choose an application
Is het museum een bewaarplaats van kunst en cultureel erfgoed? Of - actiever - een doorgeefluik voor kennis en ervaring van het artistieke patrimonium? Is het een laboratorium van maatschappelijke waarden en normen? De relatie tussen museum en publiek berust veel meer van vroeger op een wisselwerking. Maar 'volgt de gids' wel? Houden de educatieve medewerker, de gids, de museumdirectie rekening met de gewijzigde maatschappelijke rol van het museum? De museumwerking is aan verruiming en verdieping toe, en daar wil deze publicatie toe bijdragen. (Bron: uitgeverscatalogus)
gids (persoon) --- museum --- kunsteducatie --- Museology --- Art --- Didactic strategies --- #SMV:museum --- #SMV:agogiek --- erfgoededucatie --- #VCV schenking --- #FARO gidsen_publiekswerking --- #FARO gidsen_gidsvaardigheden --- #A0106A --- 613 Musea --- 600 Cultuur --- museumbezoek --- Musea --- Kunsten --- Educatie --- Museum --- Kunst --- Duurzaamheid --- App
Choose an application
museology --- Museology --- Business policy --- museum administration --- musea --- #SMV:Nederland --- #SMV:museum --- #SMV:beleid --- 069.01 --- Musea ; management --- 069.6 --- Museologie --- Museologie ; organisatie en management van musea --- Sociale agogiek --- planning en beleid --- planning en beleid. --- 069.01 Museologie --- museumkunde
Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|