Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Scholen dienen oog te hebben voor veranderingen in de samenleving en moeten in staat zijn deze te vertalen naar hun onderwijs. Dit boek ondersteunt scholen bij het aangaan van deze uitdaging en gaat in op de vraag hoe ze dit in hun taalonderwijs kunnen vormgeven. Vele voorbeelden illustreren hoe scholen en docenten een brug kunnen slaan tussen theorie en praktijk. In de eerste hoofdstukken worden de achtergronden van taalbeleid belicht. Vervolgens worden handvatten aangereikt waarmee schoolteams, taalwerkgroepen, schoolbegeleiders en taalcoördinatoren direct aan de slag kunnen op de eigen school. Er wordt aandacht besteed aan het schrijven van een taalbeleidsplan en het uitwerken van verbetertrajecten. Uitgangspunt is dat duurzame verbeteringen alleen tot stand kunnen komen als het hele team zich betrokken voelt bij het veranderproces. Daarnaast wordt er ingegaan op de mogelijkheden die het taalonderwijs biedt om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van de vaardigheden voor de 21ste eeuw. Dit boek is de uitkomst van een denkproces over taalonderwijs en een zoektocht naar handvatten om kwaliteitsverhoging in de praktijk vorm te geven.
onderwijsbeleid --- taalbeleid --- Taalonderwijs ; didactiek --- taalonderwijs --- Nederlands --- Onderwijsorganisatie --- Didactiek van het Nederlands --- talenonderwijs --- School management --- Didactics of Dutch
Choose an application
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen. Leraren leren gelijktijdig te werken aan vak- en vaktaaldoelen door taalsteun te bieden, veel interactiemogelijkheden te creëren en contextrijk onderwijs te geven. Ze nemen taal ook mee in hun toetsing en beoordeling.Dit handboek geeft leraren een goed toegankelijke theoretische basis, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties, gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het is gebaseerd op vele ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik in verschillende vakken. Leraren (in opleiding) kunnen er direct mee aan de slag. Ook wordt besproken hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die vakonderwijs wil versterken vanuit aandacht voor de gesproken en geschreven taal van het vak.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalgericht-vakonderwijs-9789046907573
Taalvaardigheid --- Taalgebruik --- Onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Enseignement secondaire. --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- talenonderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Taalgericht vakonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Didactiek --- Nederlands --- Secundair onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Didactiek. --- Taalgericht vakonderwijs.
Choose an application
Hoe werk je aan taalbeleid in de basisschool? Het is een vraag die veel leerkrachten en directies zich stellen. In dit boek wordt alle belangrijke informatie over taalbeleid op de basisschool bij mekaar gebracht. Hoe kan je de taalontwikkeling van kleuters en leerlingen van het lager onderwijs stimuleren? Hoe omgaan met taal in leergebieden als wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming? Hoe taalvaardigheid evalueren? Hoe schrijf je een taalbeleidsplan? En hoe werk je met een team dat taalbeleid uit?In dit boek worden deze vragen beantwoord, en geïllus-treerd met talrijke voorbeelden uit de school- en klaspraktijk. De voorbeelden komen zowel uit het kleuteronderwijs als uit het lager onderwijs. Dit boek is daarom een absolute aanrader voor kleuterleidsters, leerkrachten en directies, studenten en docenten van de lerarenopleiding en schoolbegeleiders.
Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Didactics of languages --- taalbeleid --- 475.2 --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- didactiek --- Nederlands --- taalontwikkeling --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- taam --- Language --- Acquisition --- #PBIB:+111.24 --- Academic collection --- lager onderwijs --- taalonderwijs --- taalstimulering --- Kleuters --- Lager onderwijs --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Peuters --- Taalbeleid --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- 471.41 --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Taalonderwijs --- peuters --- kleuters --- taalverwerving --- Nederlands; ba.o. --- Taal --- Taalbeschouwing; ba. o. --- taalgebruik --- taalkunde --- 101756.jpg --- Taalonderwijs ; basisonderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Lager onderwijs --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Taal en verbale expressie --- Onderwijsstrategieën --- Nederlands; ba.o --- Taalbeschouwing; ba. o --- Taalvaardigheid --- Kleuteronderwijs --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- 456.1 --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde
Choose an application
Wanneer je start als leerkracht in een stedelijke context, begin je aan een boeiend en verrijkend avontuur. De dynamiek die je in deze scholen ervaart, vind je immers nergens anders terug. Toch schrikken veel jonge leerkrachten wanneer ze de eerste keer voor een stedelijke klas staan. Al die talen, al die culturen, hoe moeten ze daarmee aan de slag als de leerlingen nauwelijks tot geen Nederlands spreken buiten de school? Hoe kunnen deze leerlingen toch goede resultaten halen en wat kun je daar als leerkracht toe bijdragen? En hoe ga je om met anderstalige ouders?Het is maar een greep uit de talloze vragen die beginnende én ervaren leerkrachten in de (groot)stedelijke context zich stellen. In dit boek tracht Barbara De Groot deze vragen te beantwoorden zodat je als leerkracht beter voorbereid aan de slag kunt gaan. Daarnaast geeft ze ook een aantal inzichten mee die belangrijk zijn voor je dagelijkse klaspraktijk en die jouw opdracht eenvoudiger en aangenamer zullen maken. (Bron: www.politeia.be)
Teacher education. Teacher's profession --- steden --- taalverwerving --- taalbeleid --- lerarenberoep --- Opvoeding --- Onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Leerling-leraarrelatie --- Leerkrachten --- Migranten --- Diversiteit --- Basisonderwijs --- Meertaligheid --- Steden --- Teachers --- Education [Urban ] --- Grootstad --- Superdiversiteit --- Basiscompetenties --- Leraren --- Meertalige kinderen --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijssociologie --- taalvaardigheid --- culturele diversiteit --- Leraar --- Meertalig kind --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Migration. Refugees --- voortgezet onderwijs --- anderstaligen --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- meertaligheid --- Didactics of languages --- lesgeven --- Higher education --- Meertalig onderwijs --- Meertaligheid --- Tweedetaalverwerving --- Taalbeleid --- Nederlands 838.5 --- Nt2 --- Nederlands voor anderstaligen --- intercultureel onderwijs --- NT2 --- 489.59 --- Nederlands als tweede taal --- Voortgezet onderwijs --- Nederlands --- Overige onderwerpen --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- Intercultureel onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Taalvaardigheid --- 484.6 --- multicultureel onderwijs --- Dutch language --- Language and languages --- Second language acquisition. --- Study and teaching --- Foreign speakers. --- Study and teaching.
Choose an application
Steeds meer kinderen worden in een andere thuistaal dan het Nederlands opgevoed. Hun talenrijkdom is geen struikelblok, maar juist een bron voor het leren en een onmisbaar startpunt voor het snel en efficiënt verwerven van het Nederlands als schooltaal. Wie de rijkdom van de kinderen en hun talige en culturele achtergrond erkent en benut, kan in zijn werking zoveel meer bereiken: naast hun motivatie om (Nederlands) te leren, voelen kinderen zich erkend in hun identiteit en is hun betrokkenheid hoog. Vanuit dit uitgangspunt en op basis van projectmatig onderzoek biedt dit boek heel concrete handvatten, instrumenten en praktijkvoorbeelden aan om positief om te gaan met meertalige rijkdom. ‘Meertaligheid: een troef!’ nodigt uit om vanuit je eigen (school)cultuur en je eigen klas of werking inspirerend aan de slag te gaan, en met het hele team een talenbeleid uit te stippelen.
Didactics of languages --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- pedagogiek --- onderwijs --- kinderopvang --- kleuteronderwijs --- meertaligheid --- lager onderwijs --- Meertaligheid --- Taalverwerving --- Meertalig onderwijs --- Taalonderwijs --- Nederlands als tweede taal --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Buitenschoolse opvang --- Thuistaal --- Relatie ouder - school --- Communicatie --- Anderstaligen --- Intercultureel onderwijs --- anderstaligen --- 454.6 --- multiculturaliteit --- intercultureel onderwijs --- 474.6 --- 803.2 --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- thuistaal --- Taalbeleid --- #PBIB:+111.24 --- Anderstalige nieuwkomers --- intercultureel onderwijs (ler) --- 734 Multicultureel onderwijs --- basisonderwijs --- vreemdetalenonderwijs --- didactiek --- Sociolinguïstiek --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2019 --- secundair onderwijs --- taalvaardigheid --- didactiek van het Nederlands --- Intercultureel onderwijs. --- Taalverwerving ; kinderen --- NT2 --- Relatie school - ouder --- Interactief onderwijs --- Taal --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Didactics of Dutch --- Primary education
Choose an application
Administrative law --- Belgium --- 315.1 Taalwetgeving --- Constitution --- Politique linguistique --- Discrimination linguistique --- BPB0908 --- Academic collection --- 342.24 <493> --- 342.24 <493> Federalisme--België --- Federalisme--België --- Grondwet --- Taalbeleid --- Discriminatie op grond van taal --- diskriminazzjoni lingwistika --- dyskryminacja językowa --- sproglig diskrimination --- discriminare lingvistică --- kielellinen syrjintä --- discriminación lingüística --- језичка дискриминација --- diskriminacija dėl kalbos --- лингвистична дискриминация --- jezikovna diskriminacija --- јазична дискриминација --- sprachliche Diskriminierung --- språkdiskriminering --- diskriminim për shkak të gjuhës --- discriminatie op grond van taal --- discriminazione linguistica --- jazyková diskriminace --- valodiskā diskriminācija --- discriminação linguística --- γλωσσικές διακρίσεις --- linguistic discrimination --- jezična diskriminacija --- keeleline diskrimineerimine --- jazyková diskriminácia --- nyelvi megkülönböztetés --- diskriminācija valodas dēļ --- jazyková menšina --- nyelvi diszkrimináció --- diskriminace na základě jazyka --- kalbinė diskriminacija --- дискриминација врз основа на службена употреба на јазикот --- lingvistická menšina --- језичка политика --- polityka językowa --- Sprachpolitik --- politica linguistica --- jezikovna politika --- kalbų politika --- jazyková politika --- språkpolitik --- sprogpolitik --- valodu politika --- política lingüística --- јазична политика --- езикова политика --- il-politika lingwistika --- política linguística --- taalbeleid --- politikë për gjuhën --- politică lingvistică --- kielipolitiikka --- jezična politika --- beartas teanga --- πολιτική σε θέματα γλώσσας --- nyelvpolitika --- keelepoliitika --- language policy --- jazykový zákon --- talenbeleid --- јазично право --- jazykové právo --- polasaí teanga --- Sprachenpolitik --- costituzione --- forfatning --- конституция --- ústava --- grondwet --- författning --- Σύνταγμα --- põhiseadus --- Constitución --- konstitucija --- alkotmány --- ustava --- ustav --- Constituição --- perustuslaki --- konstitūcija --- constitution --- устав --- constituție --- kushtetutë --- konstytucja --- kostituzzjoni --- Verfassung --- costituzione flessibile --- ústavní zákon --- alkotmánytörvény --- costituzione rigida --- konstitucionalismus --- loi constitutionnelle --- lei constitucional --- carta costituzionale --- alkotmányerejű törvény --- constitutionele wet --- Satversme --- ley constitucional --- grundlag --- alaptörvény --- konstitucionālās prasības --- ústavní systém --- forfatningslov --- врховен закон --- θεμελιώδης νόμος --- ley constitutiva --- legge costituzionale --- Verfassungsgesetz --- idirdhealú ar bhonn teanga --- bunreacht
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|