Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP
Schoolweigering --- emotionele problemen --- hulpverlening --- kinderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Hulpverlening --- Relatie leerling - school --- Multisysteemtherapie --- Schoolmoeilijkheden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Spijbelen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- schoolverzuim --- Developmental psychology --- Educational psychology
Choose an application
Ieder schooljaar verlaten in Vlaanderen meer dan 7.000 jongeren de schoolbanken zonder diploma secundair onderwijs of een gelijkwaardige kwalificatie. Deze jongeren komen in een uiterst kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en dragen dat vaak hun hele leven mee. Om jongeren preventief te behoeden voor schooluitval, geven we in 'Schooluitval tegengaan. Binding als buffer tegen spijbelgedrag' leerkrachten, directeurs, clb-medewerkers en andere professionals en geïnteresseerden tips en achtergrond om te werken aan een verbindend schoolklimaat. Dit zal uiteindelijk leiden tot minder spijbelgedrag en een kansrijkere professionele start aan het einde van de schoolloopbaan.Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155258-schooluitval+tegengaan
Schoolmoeheid --- Spijbelen --- Schooluitval --- School management --- Flanders --- schoolverzuim --- zittenblijven --- School attendance --- Voortijdige schoolverlaters --- Preventie --- Onderwijs --- Verbindend werken --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Leeromgevingen --- Onderwijspsychologie --- Schoolloopbaan --- Verbondenheid --- Samenwerkingsverbanden --- Schoolcultuur --- Participatie --- Motivatie --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerprobleem --- Leeromgeving --- Samenwerkingsverband --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Differentiatie --- motivatie --- schooluitval --- 742 Scholieren en studenten
Choose an application
Over TikTok, geweld, scheidingen, sharenting, autoriteit, inclusie, klimaatspijbelen, angst, armoede en andere thema's die ons volwassenen moeten bezighoudenOpgroeien in de 21e eeuw is anders dan in de 20e. Zelfs de wereld waarin de millennials opgroeiden verschilde van de huidige waarin Gen Z en Gen Alfa leeft. We krijgen meer dan ooit te maken met globale, vaak onoplosbare vraagstukken. De autoriteiten die daar vroeger een antwoord op formuleerden verliezen hun invloed. Tegelijkertijd biedt de technologie mogelijkheden, sneller dan we kunnen beslissen of we daar wel gebruik van moeten maken.Je zult maar een kind zijn. Moet je je best doen op school als het einde van de wereld wordt gepredikt? Brengen sociale media je dichter bij je leeftijdsgenoten of tasten ze je zelfbeeld aan? Informeert of manipuleert het nieuws je? We leven in een enorm welvarend land, maar de vooruitgang brengt valkuilen met zich mee. Bovendien zijn er nog altijd talloze kinderen die niet delen in de welvaart, evenals jongeren die worstelen met mentale problemen of in aanraking komen met geweld, op het scherm en ernaast.Volwassenen moeten hun verantwoordelijkheid opnemen om kinderen wegwijs te maken in de wereld. Hoe dat precies moet, ligt niet voor de hand, maar auteur Caroline Vrijens heeft wel een en ander geleerd. Als kinderrechtencommissaris heeft zijn kunnen putten uit de inzichten van experts, van professionals die dagelijks met kinderen werken en uiteraard van de kinderen zelf. Al die kennis deelt ze in dit boek, opdat we het kind beter kunnen ondersteunen.Bron: https://www.borgerhoff-lamberigts.be/shop/boeken/een-nieuwe-wereld-voor-het-kind?variant=97362
Kinderrechten --- Jeugdzorg --- Vlaanderen --- Kindertijd --- Maatschappij --- Social problems --- Age group sociology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- pedagogisch klimaat --- sociale media --- geweld --- jeugd --- kinderen --- maatschappij --- sociale problemen --- angst --- armoede --- schoolverzuim --- klimaat --- Kind --- Sociale verandering --- Welbevinden --- Opgroeien --- Rechten van minderjarigen --- Jeugdzorg ; Vlaanderen --- Kinderen en maatschappij --- Educational sciences --- Sociale media --- Inclusief onderwijs --- Pesten --- Echtscheiding --- Prikkelverwerking --- Geweld --- Kinderarmoede
Choose an application
De bedoeling van dit boek is de scholen te helpen bij het uitbouwen van een spijbelpreventiebeleid. Naast belangrijke inzichten uit de literatuur en leerrijke ervaringen uit het spijbelpreventieproject van het CBJ (Comité voor Bijzondere Jeugdzorg in Antwerpen), bevat het boek vooral een aantal bruikbare instrumenten, tips e.d., uitgewerkt door mensen 'uit het veld'. Met DIAS (Diagnose Instrument Afwezigheden en Spijbelen), ontwikkeld door een team met o.m. een preventiewerker, een leerkracht en een pedagogische begeleider, wordt het gevoerde beleid van de school rond afwezigheden en spijbelen bevraagd. Op de bijhorende cd-rom zijn de verschillende versies van de DIAS-vragenlijst opgenomen en het DIAS-verwerkingsprogramma, dat toelaat de resultaten van de vragenlijsten te interpreteren. Verder bevat de cd-rom ook modellen van samenwerkingsovereenkomsten tussen school, schoolbegeleiding, welzijnssector, CBJ, een aantal tips voor dokters (school- en huisarts) i.v.m. de problematiek van de doktersattesten en een literatuurlijst.
schoolverzuim --- Age group sociology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Personality development --- Enseignement --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappij --- Onderwijs --- Société --- onderwijs --- Spijbelen --- #PBIB:+107.23 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Spijbelen --- 454.9 --- motivatie --- spijbelen --- 450.9 --- bijzondere jeugdzorg --- leerlingenbegeleiding --- preventie --- spijbelen (ler) --- 371.52 --- Beleid --- Preventie --- Scholen --- 101158.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Spijbelen --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Overige onderwerpen onderwijs --- 371.21 --- Contains audio-visual material --- Spijbelen. --- School management --- schoolbeleid --- studenten --- preventiebeleid
Choose an application
Er kunnen probleemsituaties met leerlingen rijzen die voor de school en de leerling een korte onderbreking - time-out - noodzakelijk maken. Leerlingen tijdelijk uit de school nemen biedt een rustpauze. Het voorkomt voor bepaalde jongeren een (definitieve) breuk met de school. De maatschappelijke ontwikkelingen maken het aannemelijk dat bepaalde (groepen) jongeren meer dan andere en meer dan vroeger in confrontatie en conflict komen met de school .Het Time-out project wil: antwoord bieden op reëel dreigende schooluitval en een problematisch verlopende schoolloopbaan deblokkeren, meerwaarde leveren op de uitgeputte middelen die school, begeleiders, ouders en hulpverlening tot dan toe hebben ingezet, reïntegratie bereiken in de bestaande opleidingen onderwijsvoorzieningen. Daartoe is een tijdelijke, intensieve individuele en groepsbegeleiding van e jongeren nodige die gericht is op : aanscherpen van sociale vaardigheden ; aanbieden van positieve ervaringen ; opnieuw opnemen van verantwoordelijkheden. Naar de school toe fungeert het project tijdens deze onderbreking tegelijk als katalysator om het intern zorgklimaat te bevorderen. De methodiek van het Time-Out-project wordt zorgvuldig uitgediept : wat gebeurt er nu juist tijdens het project, wie zijn de betrokken actoren en tot wat moet dit alles leiden, hoe wordt geëvalueerd? Het boek is een aanrader voor iedereen die werkt met jongeren die problemen hebben op school, of interesse heeft voor preventieve projectwerking.
Gedragsstoornissen --- Sociale agogiek --- Voortijdige schoolverlaters --- Secundair onderwijs. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Preventie. --- schoolmaatschappelijk werk --- probleemkinderen --- Social problems --- Educational psychology --- Personality development --- jeugd --- preventiewerking (mensen) --- Social policy and particular groups --- preventie --- moeilijk opvoedbare jongeren --- leerlinggedrag --- vroegtijdig schoolverlaters --- #KVHB:Schoolproblemen --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Preventie --- #A0106A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 301.174 --- 37.015.3 --- 37.03 --- 304.4 --- 454.23 --- Bijzondere jeugdbijstand --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Jeugd --- Jeugdzorg --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- Time-outprojecten --- 450.7 --- time-out (ler) --- 371.52 --- Drop-out --- Evaluaties --- Methodiek --- Preventie --- Spijbelen --- 361.01 --- 376 --- 371.21 --- Sociale problemen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Didactische principes --- Secundair onderwijs --- Jeugdbescherming --- Schoolloopbaan --- Inclusie --- Zorgverbreding --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Schoolmoeheid --- Time-out --- Werkvormen --- Antisociaal gedrag --- Gedragsproblemen --- Vroegtijdige schoolverlater --- Sociale vaardigheidstraining --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Project --- Werkvorm --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolverzuim --- Jeugdwerk
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|