Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Dit werk neemt je mee achter (gesloten) voordeuren: ernstig vervuilde mensen, problematische verzamelaars, eenzaam gestorvenen, mensen met een verslaving of een doorgeslagen dierenliefde, mensen met psychische problemen... Deze verhalen kunnen zich in alle buurten afspelen - arm of rijk, in de binnenstand of aan de rand - daar waar de sociale cohesei is afgenomen. Sociaal werkers krijgen via het boek inzicht in wat er in die woningen kan gebeuren. Het kan hen voorbereiden op dilemma's in outreachend werken: moet je wel ingrijpen, hoe laat je de mensen in hun waarde, hoe ga je respectvol met hen om en bereik je toch je doel
Social problems --- Amsterdam --- Samenleving --- Sociale relaties --- Sociale cohesie --- Eenzaamheid --- Psychosociale problemen --- Uitsluiting --- Outreachende hulpverlening --- Sociale relatie --- Psychosociaal probleem --- eenzaamheid --- vervuiling
Choose an application
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP
Schoolweigering --- emotionele problemen --- hulpverlening --- kinderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Hulpverlening --- Relatie leerling - school --- Multisysteemtherapie --- Schoolmoeilijkheden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Spijbelen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- schoolverzuim --- Developmental psychology --- Educational psychology
Choose an application
In een samenleving is het belangrijk dat iedereen actief kan deelnemen. Toch lukt het sommige burgers niet om mee te doen. Zij blijven aan de rand van de maatschappij staan en hebben vaak professionele begeleiding nodig om drempels weg te nemen. Werken aan maatschappelijke participatie is een praktisch studieboek voor (toekomstige) professionals die mensen met participatieproblemen ondersteunen en begeleiden.In dit boek staat de Individuele Rehabilitatie Benadering (IRB), een evidencebased methode om mensen te helpen bij het verkennen, kiezen, verkrijgen en behouden van hun eigen participatiedoelen, centraal. Het boek leert (toekomstige) professionals niet alleen wat er moet gebeuren om mensen met participatieproblemen te ondersteunen, maar ook hoe zij dit in de praktijk vorm kunnen geven. Het boek bestaat uit twee delen: een algemeen deel over participatieproblemen en de IRB en een praktisch deel met toepassingen van de IRB in specifieke praktijksituaties. In het boek komen actuele maatschappelijke thema?s aan de orde zoals langdurige armoede, eenzaamheid en de toename van het aantal mensen die om uiteenlopende redenen uit de boot vallen en dak- of thuisloos worden.https://www.coutinho.nl/nl/werken-aan-maatschappelijke-participatie-9789046907931
Social policy --- ouders-kind relatie --- methoden van het sociaal werk --- participatie --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Participatie --- Zorg- en welzijnssector --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Rehabilitatie --- Psychosociaal probleem --- Zelfredzaamheid --- Ouderbegeleiding --- Ouderschap --- Sociology of social care --- Community organization --- eenzaamheid --- armoede --- rehabilitatie --- evidence-based methodiek --- Armoede. --- Eenzaamheid. --- Participatie.
Choose an application
Dat er nood is aan meer opvang voor jongeren met psychische problemen is geen nieuws. De korte, oplossingsgerichte aanpak van tejo is dat wel: jongeren kunnen er onmiddellijk terecht wanneer ze hulp nodig hebben zodat de situatie niet escaleert. Toveren met jongeren geeft een inkijk in de dagelijkse praktijk van het inloophuis: Hoe organiseer je een sociale onderneming waar vrijwilligers het engagement aangaan om jongeren te helpen hun eigen koers te varen?Dit wil niet het zoveelste boek zijn over de problemen van jongeren, maar wel over de maatschappelijke tendensen die deze problemen veroorzaken. Een boek over jeugdtherapie, voluntarisme en solidariteit maar ook over ambachtsvreugde en organisatiedynamiek
Geestelijke gezondheidszorg --- Ambulante geestelijke gezondheidszorg. --- Vrijwilligerswerk. --- Jeugd. --- Age group sociology --- vrijwilligerswerk --- Psychiatry --- jongerenvoorzieningen --- kinderpsychiatrie --- jeugdzorg --- psychotherapie --- Problem youth --- Behavior modification --- Youth --- Belgium --- Social conditions --- PXL-Social Work 2016 --- maatschappijproblemen --- sociale ondernemingen --- 607.25 --- geestelijke gezondheidszorg --- psychische stoornissen --- 189.1 Kinderrechten en gezondheidszorg - Algemeen --- 615.851 --- Therapie --- Psychische stoornissen --- Bijzondere jeugdzorg --- Jeugdpsychotherapie --- Psychosociale problemen --- Psychotherapie --- Jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere
Choose an application
Hoe kan ik psychiatrische problemen herkennen? Hoe reageer ik als hulpverlener of naaste wanneer ik geconfronteerd word met een psychiatrische patiënt? Naar wie kan ik mensen met geestelijke gezondheidsproblemen doorverwijzen? Het zijn maar enkele van de vele concrete vragen waarop deze gids boek heldere antwoorden formuleert. Op een overzichtelijke en beknopte manier bespreken de auteurs veel voorkomende psychiatrische ziektebeelden. U leest voorbeelden uit de dagelijkse praktijk en krijgt handige tips om nog beter om te gaan met cliënten die een bepaald ziektebeeld vertonen. Ook heikele thema’s zoals gedwongen opname en lastig of ongewenst gedrag komen aan bod. De opgenomen informatie is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in een voor iedereen begrijpbare taal voorgesteld.
Psychiatrische patiënten. --- Psychiatry --- dementie --- depressies --- burn-out --- eetstoornissen --- psychosen --- psychiatrie --- persoonlijkheidsstoornissen --- relatieproblemen --- CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) --- autisme --- verslaving --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- rouwverwerking --- angststoornissen --- Psychiatrie --- Psychiatrische patiënten --- Psychische syndromen --- Psychopathologie --- Psychiatric social work --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2015 --- psychiatrische stoornissen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociale problemen --- Hulpverlening --- Psychotische stoornissen --- Stemmingsstoornissen --- Depressie --- Ouderen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Angststoornissen --- Posttraumatische stressstoornis --- Eetstoornissen --- Dementie --- ADHD --- Autisme --- Zelfmoord --- Verslaving --- Gedwongen opname --- Burn-out --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Grensoverschrijdend gedrag --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Psychiatrische patiënt --- Psychosociaal probleem --- Psychotische stoornis --- Stemmingsstoornis --- Oudere --- Persoonlijkheidsstoornis --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Kind --- ouder --- Gokken --- Internet --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis --- Psychiatrische patiënten
Choose an application
De Roma hebben het haast per definitie moeilijk in de samenleving: vooroordelen en onwil staan harmonieus samenleven vaak ersntig in de weg. Enkel door het niet-aflatende engagement van heel wat mensen kan integratie slagen.Leerkrachten, schoolopbouwwerkers en directies; straathoek-, integratie- en opbouwwerkers; vrijwilligers en beroepskrachten... al meer dan 10 jaar zijn er vele tientallen basismensen aan de slag met Roma. Heel geëngageerd, heel creatief en vaak ook heel alleen. Maar ze boeken wel resultaat, zeker in de toeleiding van Romakinderen en -jongeren naar het onderwijs. Dit boek brengt samen wat aan de basis leeft. Het analyseert oorzaken en aard van de specificiteit van de Romagroepen. Het ontleedt waar de knooppunten in de integratie zitten en ontwerpt een uitweg naar een betere sociale cohesie tussen Roma en gadgé. Dankzij toetsvragen en vuistregels wordt het een eerste werkboek voor al wie zich engageert voor en met Roma... maar ook met andere minderheden, voor wie tussen de regels lezen wil
Zigeuners ; sociale welzijnszorg ; Vlaanderen. --- zigeuners --- Sociology of minorities --- onderwijs --- sociale integratie --- Social policy and particular groups --- Zigeuners --- Sociale welzijnszorg --- Vlaanderen --- Woonwagenbewoners --- Vluchtelingen --- Migrantenjongeren --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Begeleiding --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.8H16 --- 364.2 --- Roma --- Integratie --- Migranten --- Hulpverlening --- Methodiek --- S20100135.JPG --- integratie --- multiculturele samenleving --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- 301.17 --- 325 --- 362.9 --- Woonwagenbewoner --- Emigratie --- Vluchteling --- Migrantenjongere --- Psychosociaal probleem --- Roma (volk) --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Luisteren naar kansarme kinderen zelf, is het vertrekpunt om hen echt vooruit te helpen. Wie aan leerkrachten vraagt hoe ze kijken naar kinderen in kansarmoede, krijgt vooral structurele kenmerken als antwoord: voedseltekort, weinig geld, bedreigde gezondheid, ... Wie luistert naar hoe de kansarme zijn basisschool heeft ervaren, krijgt een ander verhaal: verstoorde identiteitsontwikkeling, stress, cognitieve dysfuncties, ... Via getuigenissen en bevragingen toont dit boek het verschil in thema's tussen beide belevingswerelden. Het diept uit welke thema's er echt toe doen voor de betrokkenen en geeft een leidraad om aan de slag te gaan.
Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen. --- basisonderwijs --- onderwijsbeleid --- kansarmoede --- gedifferentiëerd onderwijs --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- Kansarme kinderen ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- 465 --- sociale problemen --- welzijnszorg --- sociale opvoeding --- 37.061 --- Kansarmoede --- Basisonderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- 307.3 --- kansarme kinderen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Sociologie van de welvaart --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Children with social disabilities --- Education --- Youth with social disabilities --- Kansarme kinderen --- PXL-Education 2014 --- Lager onderwijs --- Vlaanderen --- Zorgverbreding --- Kinderen en jeugd --- Sociale uitsluiting --- Zorgcoördinatie --- Psychosociale problemen --- Hechtingsproblemen --- Kind --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Psychosociaal probleem --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Jongere
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|