Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Een goede samenwerking tussen school en ouders bevordert de toekomstkansen van kinderen en de gelijke kansen tussen kinderen. School en ouders werken best samen tijdens de schoolloopbaan van het kind, ieder vanuit hun eigen aanvullende rol en met eigen verantwoordelijkheden. Een sterk ouder-schoolpartnerschap in een gunstig partnerschapsklimaat helpt de samenwerking tussen ouders en school vooruit. De effecten hiervan zijn zowel in de school- als thuiscontext voelbaar voor het kind, de ouders en de onderwijsprofessional.Maar wat betekent ouder-schoolpartnerschap precies? Welke vormen van ouderbetrokkenheid bestaan er en wat betekenen ze juist? Hoe kan je als school inzetten op ouderbetrokkenheid? Wat houdt een partnerschap tussen ouders en school in? Hoe ga je als onderwijsprofessional een partnerschap met ouders aan? Vanuit welke grondhouding ga je om met de ouders op je school? Hoe schep je een gunstig partnerschapsklimaat? Wat werkt en wat juist niet?Collega's An Ryckmans en Hannelore Lambrighs pleiten voor het bundelen van krachten van ouders, school en kind met actief ouder-schoolpartnerschap als sleutelwoord. In dit boek stellen ze een nieuw denkkader rond ouderbetrokkenheid en ouder-schoolpartnerschap voor. Het denkkader 'De betrokkenheidsboom' schetst via de metafoor van een boom de ontwikkeling van het kind in de thuis- en de schoolcontext. Het biedt inzichten, inspiratie en een houvast bij het doelgericht evolueren naar een gunstig partnerschapsklimaat en een (h)echt partnerschap tussen ouders en school. An en Hannelore reiken zowel theoretische achtergrond en wetenschappelijke inzichten als inspirerende tips, tools en handvaten aan om deze theorie in de praktijk te brengen.https://www.politeia.be/nl/publicaties/333057-de+betrokkenheidsboom
Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- School (instelling) --- Ouders --- 458.1 --- ouderparticipatie --- communicatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Ouderparticipatie --- Social policy and particular groups --- School management --- ouders-school relatie --- Ouderparticipatie.
Choose an application
In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.
Onderwijsmanagement. --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- #gsdbP --- Academic collection --- 720 Onderwijs --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Onderwijsbeleid 37.014 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leidinggeven --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolbeleid (schoolmanagement) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Onderwijs --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Niet alle ouders hebben dezelfde financiële middelen. Als leerkracht wordt men vaak geconfronteerd met situaties waarin leerlingen niet kunnen deelnemen aan activiteiten die geld kosten. Hoe moet een leerkracht reageren? Wat kan hij voor het kind doen? VZW schulden op school verwerkte een massa aan praktijkervaringen uit het Vlaamse proefproject voor goed(koop) onderwijs tot tips en ideeën. leerkrachten, schoolbeleid, oudercomités. Al wie bij de school betrokken is krijgt concrete antwoorden op concrete vragen. Hoe detecteer ik kansarmoede in mijn klas? Hoe sensibiliseer ik mijn personeel rond de kostenproblematiek? Hoe ga ik kritisch om met mijn financiële uitgaven? Een handboek voor de school, een werkboek voor zowel het basis- als het secundair onderwijs. SOS Schulden op School vzw wil het recht op betaalbaar onderwijs voor kinderen uit minder goede middens, ongeacht hun afkomst, nationaliteit of schoolkeuze vrijwaren om zo te streven naar meer kansen op onderwijs en een betere toekomst
onderwijsbeleid --- zorgverbreding --- kansarmoede --- onderwijsorganisatie --- onderwijs --- Sociology of education --- School management --- kostenbeheersing --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Schoolmanagement --- Studiekosten --- Schooladministratie --- Kansarmoede --- Sociale uitsluiting --- Relatie ouder - school --- schoolmanagement --- onderwijskosten --- sociale uitsluiting --- relatie ouder-school --- 458.1 --- 371.217 --- Armoede --- Emancipatie --- Financieel management ; onderwijs --- Onderwijs ; financiering ; Vlaanderen --- Onderwijs --- Scholen --- Schulden --- 061795.jpg --- Onderwijssociologie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Studiekost --- Relatie school - ouder --- Flanders
Choose an application
Hou je onderwijs flexibel en maak je school klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Ons onderwijs staat immers onder druk: leerlingenpopulaties zijn heel divers, de toekomst is onvoorspelbaar, het innovatief vermogen van het onderwijs wordt uitgedaagd. Leerkrachten en directies voelen zich vaak overrompeld door 101 dingen, hoe gemotiveerd ze ook zijn en zeggen vaker het onderwijs vaarwel. De auteurs pleiten voor een nieuwe organisatiestructuur: van een bureaucratische onderwijsorganisatie die hiërarchisch en functioneel is opgebouwd naar een flexibele en vlakke onderwijsorganisatie. Daar werken multidisciplinaire teams samen voor een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen. Zo kunnen teams de talenten van leerlingen ten volle ontplooien.www.lannoo.be
Onderwijsvernieuwing. --- School management --- organisatiemodellen --- onderwijsorganisatie --- Organization theory --- veranderingsmanagement --- 371.05 --- 371.13 --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- 371.1 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- scholenmanagement --- onderwijskunde --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Onderwijsvernieuwing ; België --- 451.3 --- Scholen : organisatie --- Onderwijsvernieuwing --- onderwijsvernieuwing --- teamwork --- teamontwikkeling --- zelfsturend werken --- Organisatie - Management --- PXL-Education 2015 --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- Management --- Veranderingsmanagement --- Schoolmanagement --- Onderwijsbeleid --- Schoolteams --- Organisatieleer --- Teamwerk --- Onderwijs --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- onderwijsonderzoek --- Schoolteam
Choose an application
Praten met ouders gaat over gesprekken tussen leerkrachten, opvoeders, zorgbegeleiders, leerlingenbegeleiders enerzijds en ouders anderzijds. Het is als het ware een gids voor onderwijsmensen, opvoeders en leerlingenbegeleiders om hen inzicht te verschaffen in het ingewikkelde proces dat zich op communicatief vlak afspeelt. Vertrekkend van dagelijkse praktijksituaties worden tal van valkuilen beschreven en worden wegen aangereikt om te komen tot meer succesvol communiceren met ouders.
Leerlingbegeleiding. --- Zorgverbreding. --- opvoeders --- Teacher education. Teacher's profession --- gesprekstechnieken --- communicatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Ouderparticipatie ; onderwijs --- Communicatie ; ouders --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ouders --- agogiek --- oudergesprekken --- 458.1 --- relatie ouder-school --- schoolmanagement --- 454.23 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Leerlingbegeleiding --- Oudercontact --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- gespreksvaardigheden --- helpend gesprek --- leerlingenbegeleiding --- opvoedingsproblemen --- ouders --- sociale vaardigheden --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerkrachten-leerlingen --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Oudercontacten --- 450.9 --- 458.1 ) * INTERNE EN EXTERNE ORGANISATIE VAN DE SCHOOLSAMENLEVING --- Handboek/cursus --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : ouders (ler) --- oudercontact --- praten met ouders (ler) --- praten met ouders onderwijs : ouders (ler) --- relatie ouders-school --- Kinderen met gedragsproblemen --- Ouders --- 051575.jpg --- leerkrachten-leerlingen --- onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Didactische principes --- Organisatie - Management --- 007 --- 371.22 --- 371 --- 37.018 --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - ouder --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|