Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek bevat het verslag van een studiedag, ingericht door Vrouwenstem vzw, rond gelijke kansen voor allochtonen in het Vlaamse onderwijs. Aan de hand van getuigenissen en debatten brengt dit verslag de nog steeds bestaande vooroordelen en discriminaties t.a.v. allochtone leerlingen in kaart en worden er mogelijke oplossingen aangereikt.
Choose an application
Choose an application
De brede school is in Studulski's visie in eerste instantie gericht op het bestrijden van achterstanden en het bevorderen van ontwikkelingskansen. Voor hem houdt de brede school een visie op onderwijs en leren in. Met zijn boek heeft Studulski geprobeerd een onderwijskundige visie onder het bredeschoolconcept te leggen. Hoewel hij daar af en toe wel erg veel woorden voor nodig heeft, is hij daarin wel geslaagd. Prettig is dat hij de werkelijkheid daarbij niet uit het oog verliest.
School management --- Sociology of education --- brede school --- Netherlands --- Brede school ; Nederland --- 471.2 --- Basisonderwijs --- Brede school --- Nederland --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Sociologie van het onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- Verlengde schooldag
Choose an application
Over Galliërs en managers is gebaseerd op langdurig en intensief onderzoek in Vlaamse scholen door onderzoekers van het Steunpunt Intercultureel Onderwijs. Doorheen de beschrijving en analyse van concrete klassituaties krijgt de lezer een beeld van het alledaagse leven op school. Het boek reikt eveneens concrete handvatten aan om de interculturele interactie te bevorderen.
intercultureel onderwijs --- schoolomgeving --- Didactics --- onderwijspraktijk --- sociale relaties --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O340 --- 454.6 --- 474.6 --- Intercultureel onderwijs --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Allochtonen --- Interculturele communicatie --- Conflicthantering --- Allochtoon --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond --- Didactics. --- intercultureel onderwijs. --- onderwijspraktijk. --- schoolomgeving. --- sociale relaties.
Choose an application
Research on teaching --- Social policy and particular groups --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.356.2H5530 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O212 --- #SBIB:HIVA --- #A9706A --- leermoeilijkheden: landelijke jeugd --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a. --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsbeleid: nationaal --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- onderwijsbeleid. --- Onderwijsbeleid. --- Gezinsbeleid: maatregelen: kinderbijslag, gezinshulp, kinderopvang e.a
Choose an application
Oprit 14 is een onderzoek naar de schoolloopbanen van jongeren in de tweede graad van het secundair onderwijs. Het Oprit 14-project is een onderzoek met een sterke poot in de praktijk. Het project tracht een dieper inzicht te krijgen in de drempels en opportuniteiten van de onderwijstrajecten van jongeren in de tweede graad van het secundair onderwijs in Vlaanderen. Op vraag van stakeholders uit de onderwijswereld en het middenveld ligt de primaire focus van dit boek op de rol van en het omgaan met etnisch-culturele diversiteit in de dagelijkse (onderwijs)realiteit. Talloze onderzoeken wijzen immers uit dat ons onderwijs gekenmerkt wordt door sterke stratificatieprocessen en ongelijkheden, die voornamelijk langs etnisch-culturele en socio-economische lijnen lopen.Door de oorzaak niet enkel bij een gebrek aan interesse, motivatie, ondersteuning en/of capaciteiten van deze jongeren te leggen maar ook naar dieperliggende processen te peilen, steekt het Oprit 14-project klassieke theoretische benaderingen in een nieuwe jas. Een jas die beter past in de huidige snel diversifiërende samenleving. In de loop van dit vierjarige project hebben vier onderzoeksgroepen van drie Vlaamse universiteiten vragenlijsten afgenomen bij meer dan 11.000 leerlingen. Daarnaast heeft het team 110 leerlingen en verschillende van hun leerkrachten, ouders en vrienden gedurende twee jaar gevolgd en meermaals geïnterviewd.Op basis van deze rijke dataset bestudeert het onderzoeksteam cruciale onderwijsthema’s, zoals de reproductie van ongelijkheid, de alles naar zich toetrekkende focus op ‘Het Nederlands’ en de alternatieve vormen van familiale ondersteuning. Dit wordt gekoppeld aan meer diepgaande processen van identiteitsconstructie, stigmatisering en socialisatie die zich afspelen binnen het onderwijs, de familie en de gemeenschap. Op deze manier probeert het Oprit 14-project niet alleen om diversiteit in het onderwijs op een innoverende wijze te benaderen en te kaderen, maar ook om oplossingen aan te dragen.
Secondary education --- onderwijssociologie --- diversiteitsbeleid --- Research on teaching --- Education [Secondary ] --- Curricula --- Handbooks, manuals, etc. --- Multicultural education --- Educational sociology --- High school students --- Attitudes --- 184 Kinderrechten en Onderwijs --- Academic collection --- migranten --- Schoolloopbaan --- schoolmoeheid --- Schooluitval --- 454.9 --- allochtonen --- diversiteit --- onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Overige onderw. (schoolmoeheid, spijbelen, pesten) --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Gelijke onderwijskansen --- Secundair onderwijs --- 2e graad secundair onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap
Burgerschap --- 478.9 --- burgerschap --- leerlijn --- samenleven --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- didactische werkvormen --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:324H60 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Politieke socialisatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Democratische opvoeding --- Gemeenschapsonderwijs --- Onderwijsbeleid --- 21th century skills --- Maatschappelijke vorming --- Samenleving --- Didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- Kritisch denken --- Curriculumontwikkeling --- Burgerschapseducatie --- Didactiek --- Didactic strategies --- maatschappijleer --- Multicultural education --- didactiek --- filosoferen --- waardevorming --- duurzaam samenleven --- 21st century skills --- Didactische werkvorm --- Nederland --- Kust --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Maatschappij en onderwijs --- Burgerzin ; onderwijs
Choose an application
Verslag van een sociolinguïstisch diepte-onderzoek naar schoolsucces van Turkse kinderen in het Nederlandse onderwijs in de periode van de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Sociology of minorities --- Sociology of education --- Netherlands --- Academic achievement --- -Children of immigrants --- -Turks --- -#SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Turkish people --- Ethnology --- Turkic peoples --- First generation children --- Immigrants' children --- Second generation children --- Immigrants --- Academic underachievement --- Achievement, Academic --- Educational achievement --- Scholastic achievement --- Scholastic success --- School achievement --- Student achievement --- Underachievement, Academic --- Performance --- Success --- Education --- -Education --- -Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Theses --- Children of immigrants --- Turks --- #SBIB:316.334.1O310 --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Academic performance --- Academic progress --- Academic success --- Achievement, Scholastic --- Achievement, Student --- Performance, Academic --- Progress, Academic --- School success (Academic achievement) --- Success, Academic --- Success, School (Academic achievement) --- Success, Scholastic
Choose an application
Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen uit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassenmilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Onderwijs is het uitgangspunt voor de analyse. Het speelt immers een sleutelrol in de socio-culturele organisatie van een complexe maatschappij. Onderwijservaringen bepalen in belangrijke mate het perspectief van waaruit men naar de wereld kan kijken. Ook de eigenheid van de subcultuur waartoe Turkse jonge vrouwen behoren, heeft een invloed op de manier waarop zij de informatie uit hun opleiding verwerken. Onderwijs beïnvloedt eveneens de etniciteitbeleving van Turkse migrantenmeisjes. Inzicht in de betekenis van onderwijs in deze processen draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen. Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen vanuit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassemilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Inzicht in de betekenis van onderwijs draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen.
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Schoolloopbaan --- Turkse migrantenvrouwen --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- Turkse migrantenmeisjes. --- België. --- Social problems --- Sociology of education --- School management --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- Turkey --- Onderwijs ; Turkije --- Schoolloopbaan ; Turkse migrantenmeisjes --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- allochtone kinderen, onderwijs --- allochtone vrouwen --- antropologie --- migranten: in onderwijs --- onderwijs en sociaal milieu --- Turken --- 328.75 --- Meisjes --- Migranten --- Turkije --- 450.9 --- allochtonen --- etniciteit --- onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:39A6 --- 668.5 Migrantenvrouwen --- #A0005A --- 377 --- 325 --- 008 --- 371 --- 405.5 --- Sociale problemen van Turken --- onderwijs aan allochtone groepen, kinderen van kermisexploitanten, schippers en woonwagenbewoners en overige onderwerpen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- onderwijsresearch --- nationalisme --- minderheden --- Allochtonen --- Migrantenvrouwen --- Interculturele hulpverlening --- Allochtoon --- Migrantenvrouw --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- België --- Persoon met een migratieachtergrond --- Race --- Migration background --- Education --- Book --- Culture --- Turkije.
Choose an application
De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen
Intercultureel onderwijs. --- Migrantenkinderen --- Secundair onderwijs en hoger onderwijs --- Onderwijs. --- Aansluiting --- Migrantenkinderen. --- mentoren --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- allochtonen --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- instroom --- Higher education --- migrantenproblematiek --- #SBIB:316.334.1O240 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0205A --- 732 Onderwijsparticipatie --- schoolloopbaan --- allochtone kinderen, onderwijs --- onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding ; intercultureel onderwijs --- Schoolloopbaan ; migrantenjongeren --- leraren --- opleidingen --- studentvolgsystemen --- 484.6 --- AASSAW --- hoger onderwijs --- intercultureel onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- mentoraat --- migrantenjongeren --- 130.4 --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Mentors --- Schoolloopbaan ; migrantenkinderen --- 041999.jpg --- hoger onderwijs: allochtonen --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- 371.21 --- 377 --- 371 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Allochtonen --- Gelijke kansen --- Intercultureel onderwijs --- Motivatie --- Gelijke onderwijskansen --- E-books --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|