Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt een gedegen, objectieve en heldere kijk op het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs in ons land. Het onderscheidt zich door haar economisch perspectief op het onderwijs, en het nemen van recente cijfers en feiten als uitgangspunt. In een context van toenemende heterogeniteit in de leerlingenpopulatie, focust het boek op de dubbele opdracht van het onderwijs: excellentie en sociale mobiliteit. Het gebruikt internationale vergelijkingen en verwijst naar bewezen evidentie in het buitenland. Op die manier komt het tot enkele verrassende vaststellingen, zoals het onrustwekkende verband tussen de werking van de sociale lift en ongelijkheid op school, of tussen de werking van de sociale lift en succes op school. Het boek snijdt ook verscheidene fundamentele thema’s aan die het vanuit een originele invalshoek belicht: gelijke kansen, sociale mix, vroegtijdig schoolverlaten, aansluiting met de arbeidsmarkt, financiële educatie en financiering van het leerplichtonderwijs. Voor elk thema wordt een vergelijking tussen het Nederlandstalig en het Franstalig onderwijssysteem gemaakt, met op het einde van elk hoofdstuk enkele concrete beleidsvoorstellen.
onderwijs --- 371 --- onderwijsbeleid --- onderwijsgeschiedenis --- België --- School management --- Belgium --- Onderwijs, 37 --- Financiering 658.147 --- Sociology of education --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- 720 Onderwijs --- #gsdbP
Choose an application
Nederland --- 660 Welzijn --- Bedrijfsleven 658:338 --- Social profit 658.114.9 --- Overheidsbeleid 346.231 --- Onderwijs 37 --- Nederland (492) --- Social policy --- Netherlands
Choose an application
In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.
Onderwijsmanagement. --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- #gsdbP --- Academic collection --- 720 Onderwijs --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Onderwijsbeleid 37.014 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leidinggeven --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolbeleid (schoolmanagement) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Onderwijs --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
BMLIK
Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O240 --- Onderwijs 37 --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Gezin 314.6 --- studiekosten --- basisonderwijs --- 472 --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 339.325.6 --- 339.325.1 --- 470 --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Culturele behoeften. --- Evolutie van de consumptie. Budget van de huishoudens. --- Openbaar onderwijs: algemeenheden. --- Culturele behoeften --- Evolutie van de consumptie. Budget van de huishoudens --- Openbaar onderwijs: algemeenheden
Choose an application
Twee problematieken beheersen momenteel het debat omtrent de vormgeving en de vernieuwing van het beroepsgericht onderwijs. Een eerste problematiek is het lage rendement van het beroepsonderwijs en de tweede tekortkoming heeft te maken met een niet-flexibele aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Het is in deze debatten dat we de laatste jaren ook steeds vaker het concept 'modularisering' aantreffen als een (mogelijk) antwoord op de gesignaleerde tekortkomingen.
School management --- Scotland --- Netherlands --- Flanders --- Ecosse --- Enseignement pour adultes --- Enseignement technique et professionnel --- Flandre --- Nederland --- Pays-Bas --- Schotland --- Technisch en beroepsonderwijs --- Vlaanderen --- Volwasseneneducatie --- Academic collection --- #PBIB:2002.4 --- #PBIB:gift 2002 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Beroepsonderwijs --- Onderwijs 37 --- Vlaanderen (493=393) --- 454.7 --- modulair onderwijs --- onderwijs --- beroepsonderwijs --- arbeidsmarkt --- België --- 484.7 --- Beroepsonderwijs en arbeidsmarkt --- Modulair onderwijs ; Vlaanderen --- Modulair onderwijs ; beroepsonderwijs --- 492 --- 493.8 --- 331.6 --- 371.1 --- 371
Choose an application
Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.
interculturaliteit --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- gelijkekansenbeleid --- Flanders --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Onderwijs --- Migranten 325.11 --- Onderwijs 37 --- 454.6 --- allochtonen --- intercultureel onderwijs --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- 315.2 --- 329 --- etnsich-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- Gelijke kansen --- S20090292.JPG --- allochtone kinderen, onderwijs --- integratie --- sociaal onderzoek --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociaal Beleid --- 301.17 --- 377 --- 325 --- 371 --- 301.08 --- Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Multiculturele samenleving --- Allochtonen --- Integratie --- Vlaanderen --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- Allochtone leerlingen --- Allochtone studenten --- 376.7 --- E-books --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Sport --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
In deze probleemverkenning wordt nagegaan wat de meerwaarde en gevolgen zijn van de implementatie van het flexibiliseringsdecreet voor studenten, ouders en de hogeronderwijsinstelling. Het doel van het flexibiliseringsdecreet is de mogelijkheden tot mobiliteit, differentiatie en levenslang leren te vergroten. De implementatie ervan betekende een ommezwaai voor het Vlaamse hoger onderwijs. Het conceptuele denken over studievoortgang en studiejaren moest grondig veranderen. Maar realiseert het decreet de meerwaarde die het vooropstelt ook in de praktijk?
Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Hoger Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- instroom --- competenties --- flexibiliteit --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- higher education --- Flanders --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Gezondheidszorg 08 --- hoger onderwijs --- VLOR: Vlaamse Onderwijsraad --- Bologna-onderwijshervorming --- 378 --- 780 Hoger onderwijs --- Enseignement supérieur Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- 489.32 --- België --- Vlaanderen --- flexibilisering --- politiek --- 612 --- Flexibilisering --- Hoger onderwijs --- onderwijs --- trajectbegeleiding --- 489 --- 451.3 --- 489.3 --- 373.6 --- EVC (Eerder Verworven Competenties) --- Studenten --- Studentenbegeleiding --- Werkdruk --- 489.3 )* Organisatie hoger onderwijs --- 489.52 --- EVC --- hoger onderwijs (ler) --- studenten --- studentenbegeleiding --- werkdruk --- 489.5 --- 113871.jpg --- 120133.jpg --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen --- Hoger onderwijs; algemeen --- Onderwijsvernieuwing --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Mobiliteit --- Diversiteit --- Levenslang leren --- Flexibiliteit --- Emigratie --- Onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
summaries p. 679-692
#KVHB:Samenlevingsopbouw --- #KVHB:Maatschappij; Vlaanderen --- Maatschappelijke werk 36 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Huisvesting 728.1:338.23 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Onderwijs 37 --- Migranten 325.11 --- Diversiteit --- Armoede 330.521 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Academic collection --- 662 Samenlevingsopbouw en buurtwerk --- 480 Huisvesting --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- opbouwwerk --- toegankelijkheid --- diversiteit --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- etnisch-culturele minderheden --- 364 <493-17> --- 364 --- #SBIB:316.8H23 --- 498 --- Vlaanderen --- samenlevingsopbouw --- België --- Opbouwwerk (samenlevingsopbouw, vormingswerk) --- Opbouwwerk: beginselen, doeleinden en taken --- Opbouwwerk: methoden en technieken --- et al. --- maatschappelijk werk --- sociaal beleid --- sociologie --- 364.46 --- Samenlevingsopbouw --- S20090142.JPG --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- 364 <493-17> Maatschappelijke hulpverlening--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Maatschappelijke hulpverlening--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Welzijnsorganisatie: samenlevingsopbouw, opbouwwerk --- samenlevingsopbouw, opbouwwerk, buurtwerk, streekontwikkeling --- 361.5 --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Opbouwwerk --- Vlaanderen. --- Community organization --- Flanders --- Community development --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Social conditions --- et al --- sociale politiek --- België --- Maatschappelijke hulpverlening--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België
Choose an application
competentiemanagement --- Social policy --- VTO-beleid (Vorming Training Opleiding) --- Adult education. Lifelong learning --- Personnel management --- 364.62 --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 374 --- 374.12 --- #A0501A --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- Apprentissage Leerproces --- Compétences Bevoegdheden --- Formation Opleiding --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des connaissances Kennisbeheer --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Stratégies (formation) Opleidingsstrategieën --- #KVHB:Handboeken TP --- #KVHB:Opleidingen --- #KVHB:Welzijnswerk --- Beroepsopleiding 377 --- Maatschappelijke werk 36 --- Onderwijs 37 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- 321.4 --- competenties --- kennisverwerving --- leeromgeving --- leren --- maatschappelijk werk --- opleidingen --- organisatieleer --- professionalisering --- trainingen --- veranderingsbekwaamheid --- vorming --- welzijnswerk --- welzijnswerkers --- welzijnszorg --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Management in de welzijnsinstelling --- 364.4 --- Competenties --- Kwaliteitszorg --- Leren --- Opleidingen --- Organisatie --- Training --- Vorming --- Welzijnssector --- arbeid, motivatie --- human resources management --- integrale kwaliteitszorg --- kennismanagement --- managementopleidingen --- methodiek --- organisaties, verandering --- Hulpverleners : professionalisering --- Maatschappelijk werk : hulpverleners --- Kwaliteitszorg ; sociale welzijnszorg --- beroepsvervolmaking --- competentieontwikkeling --- in-service opleiding --- kwaliteitsbewaking --- lerende organisatie --- management in de welzijnsinstelling --- welzijnswerkers, opleiding --- #gsdbP --- 364.62 Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- Maatschappelijk werker. Sociale werkers --(algemeen) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- vorming - vormingswerk - sociaal cultureel werk --- vormingswerkers, opleiding --- Opleiding en beroep --- 658.37 --- 361.03 --- 361.05 --- Welzijnszorg --- Non-profitsector --- Groepswerk --- Monograph --- Zorg- en welzijnssector --- Opleiding --- Arbeidsmarkt --- Didactic strategies --- bedrijfsopleidingen --- communicatie --- management --- werkplekleren --- Groepswerk (maatschappelijk werk)
Choose an application
De toenemende rol van artificiële intelligentie en de steeds oprukkende automatisering en robotisering brengen mee dat veel jobs nu, en de volgende decennia nog veel meer, op de tocht staan. De arbeidsmarkt anno 2050 zal totaal anders zijn dan die van nu. Welke skills zullen de werknemer van de toekomst nog werk verschaff en, en welke niet meer? Sommigen voorspellen zelfs een toekomst zònder jobs, met 100% vrije tijd. Een een basisinkomen voor iedereen. Wie beter dan VDAB-baas Fons Leroy kan voorspellen wat de toekomst van de arbeid brengen zal? In een bevlogen, visionair relaas voorspelt hij dat werk ons leven en de hele samenleving zal blijven voeden. Maar ook dat dat werk helemaal anders zal moeten worden ingevuld, en dat het onderwijs daarop zal moeten inspelen.Bron: https://www.bookspot.be/boeken/no_jobs-fons_leroy-9789089315045?gclid=EAIaIQobChMIsdTfrsL-3wIVA9iyCh3tZwhLEAAYASAAEgIJR_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Artificiële intelligentie --- Robots --- Arbeidsmarkt --- Competenties --- Werknemers --- Automatisering --- Technologie --- Onderwijs --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt --- arbeidsmarkt --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- #SBIB:316.334.2A300 --- Emploi Tewerkstelling --- Travail Arbeid --- Futurologie Futurologie --- 331.6 --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkt en werkloosheid: algemeen --- Sociology of work --- Labour market --- arbeidssociologie --- artificiële intelligentie --- robotica --- onderwijs --- belgië --- Belgium --- Bélgica --- Belgija --- Belgique --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- enseignement --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- Arbeidsmarkt 331.526 --- Onderwijs 37 --- Robots en arbeidsmarkt --- Automatisering en arbeid --- Arbeid --- Arbeid, invloed technologie --- Toekomstvisies --- Arbeid. --- Automatisering. --- Robots en arbeidsmarkt. --- Robot --- Competentie --- Werknemer --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Maatschappij --- Inspraak --- teagasc --- artificiële intelligentie
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|