Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Het palet van de psychologie behandelt 7 belangrijke stromingen in de psychologie: de psychoanalyse, het behaviorisme, de humanistische psychologie, de cognitieve psychologie, de systeemtheorie, de omgevingspsychologie en de biologische psychologie. Van elke stroming komen de geschiedenis, de theoretische begrippen en opvattingen, de recente ontwikkelingen en de toepassingen in hulpverlening en opvoeding aan de orde. De stromingen worden met elkaar vergeleken aan de hand van hun mensbeeld, hoe zij verklaringen bieden voor psychische stoornissen, en de effectiviteit van hun toepassingen in de praktijk. Ook wordt hun verhouding tot het biopsychosociaal model uitgelicht.Met dit boek krijgt de (aanstaande) hulpverlener en professionele opvoeder zeven brillen in handen waarmee hij zijn werk kan begrijpen, interpreteren en vormgeven. Waarom gooit een ogenschijnlijk normale man zichzelf uit bed en ervaart hij zijn been als iets vreemds dat niet bij hem hoort? Hoe kan een jongen na een avond alcoholvrij bier drinken net zo aangeschoten zijn als zijn vrienden? Waarom wil een student zijn eigen naam niet meer zeggen? Het antwoord op zulke vragen is vaak te vinden in de toepassing van psychologische theorieën
Psychology --- dieptepsychologie --- psychologie --- hulpverlening --- behaviorisme --- systeemtheorie --- humanistische psychologie --- therapeutische stromingen --- Psychologie --- Inleidingen --- Overzicht --- Maatschappelijk assistenten --- Psychoanalyse --- Systeemtheorie --- Cognitieve ontwikkeling --- Gedrag --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- Behaviourisme --- Cognitieve psychologie --- Humanistische psychologie --- Psychologie : algemeen --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- 159.9 --- Omgevingspsychologie --- S20110138.jpg --- biologische psychologie --- cognitieve psychologie --- Psychologie ; hulpverlening --- Opvoeding ; psychoanalyse --- Lerarenopleiding : CVO --- Behaviorisme --- Biologische psychologie --- 159.95 --- 301 --- Psychologische scholen --- opvoedingsondersteuning --- departement Gezondheidszorg 11 --- psychologische hulpverlening --- Klinische psychologie --- Hulpverlening. --- Opvoeding. --- Psychotherapie. --- Maatschappelijk assistent --- Man --- Volwassene --- Bachelor in de ergotherapie
Choose an application
Scholen zijn veelal goed functionerende instellingen. Tienduizenden leerlingen en leerkrachten realiseren samen dagelijks boeiende leerprocessen. Vaak wordt dit doorkruist door uiteenlopende vormen van probleemgedrag, zoals pesten of agressie, maar ook naar binnen gekeerd probleemgedrag, zoals automutilatie, anorexie of zelfmoordneigingen. Hier duikt ?preventie? op: beter voorkomen dan genezen. Het boek schets probleemgedrag in het onderwijs en gaat dieper in op achtergronden en cijfers. Vervolgens wordt het model van de preventiepiramide beschreven, een model voor integrale preventie dat orde schept in het complexe preventielandschap en dat bijdraagt tot de ontwikkeling van een positief preventiebeleid op school. De preventiepiramide is een instrument dat door criminologisch onderzoek stevig onderbouwd is en een brede spreiding kent in diverse preventiedomeinen. Een lange reeks concrete preventiemaatregelen wordt kort beschreven en gesitueerd binnen de piramide. Zo vormt het werk een unieke combinatie van enerzijds een transparant en goed werkbaar kader zoals de praktijk dit uitwijst en een stevige theoretische achtergrond en anderzijds een rijke illustratie aan voorbeelden, die uitnodigen om creatief aan de slag te gaan rond preventie op school
Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Age group sociology --- gedragsstoornissen --- Teaching --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- jongerencriminaliteit --- preventiewerking (mensen) --- Academic collection --- agressie --- automutilatie --- onderwijs --- pesten --- probleemgedrag --- 465 --- 467 --- Adolescentie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Preventie --- Secundair onderwijs --- jeugdzorg --- leermoeilijkheden --- leerproblemen --- preventieve jeugdzorg --- Gedragsproblemen --- Jeugdzorg --- Probleemgedrag --- Agressie ; onderwijs --- Anorexia nervosa --- Pesten ; onderwijs --- Probleemgedrag ; leerlingen --- Probleemgedrag ; onderwijs --- 101466.jpg --- Gedragsstoornissen ; jeugd --- Lerarenopleiding : CVO --- adolescenten --- 376.58 --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Behavior disorders in children --- Prevention --- Problem children --- Accompaniment --- Children with disabilities --- Education --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Integrale hulpverlening --- Pesten --- Agressie --- Zelfverminking --- Zelfmoord --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Wat bezielt jongeren? Wat houdt hen bezig? Wat is hun leefwereld? In het boek Jongeren binnenstebuitenworden belangrijke thema`s uit de leefwereld van jongeren beschreven en uitgediept. Zo wordt ingezoomd op hun gevoel van zelfwaarde, hun schoolwelbevinden, hun onveiligheidsgevoelens, demate waarin ze (zich voornemen om te) participeren in de democratie, hun ICT-gebruik en hun levensloopperspectieven. Deze thema`s worden aan de hand van (inter)nationale bronnen en eigen analyses grondig onderzocht en besproken. Het boek richt zich tot beleidsmakers, onderzoekers, jeugdwerkers en iedereen die in de leefwereld van jongeren geïnteresseerd is. Dankzij de diversiteit aan thema`s en het gebruik van recent empirisch materiaal gekoppeld aan de inbreng van internationale inzichten, zal ieder in het boek zijn gading vinden. (Bron: covertekst)
Jeugd --- Sociale agogiek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Jeugdwerk- en beleid. --- jongerencultuur --- jeugd --- Age group sociology --- gender --- #SBIB:303H34 --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.7C131 --- Academic collection --- 362.8 : 008 --- 362.8 : 301.03 --- 362.8 --- 663 Jeugd --- 187.2 Kinderrechten en Sport --- 308.4 --- Lerarenopleiding : CVO --- Jongeren : leefwereld --- Jeugdcultuur --- 316.35 --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Cultuursociologie: jeugdcultuur --- jeugdcultuur --- jeugdsociologie --- jeugdproblematiek - jeugdwerk - (zie ook 331.626-053.7, 369.4, 374.3) --- sociale groepen - jeugd --- Sociologie van de jeugd --- criminologie --- Jeugdonderzoeken --- Sociologisch onderzoek --- Vlaanderen --- Relaties --- Zelfwaardering --- Welbevinden --- Onderwijs --- Onveiligheidsgevoel --- Gender --- Burgerschap --- Democratie --- ICT-vaardigheden --- Levensverwachting --- jongeren --- zelfwaarde --- ICT --- onderwijs --- 091761.jpg --- Jeugdonderzoek --- Relatie --- Media --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Patiënt --- Jongere
Choose an application
Door de versnelde diversiteit van onze samenleving en samenlevingsvormen is de thuissituatie voor vele kinderen en jongeren minder en minder het klassieke gezin. Nieuwsamengestelde gezinnen, eenoudergezinnen, gezinnen met een andere culturele achtergrond, ... het plaatst scholen voor een andere manier van omgaan met het thuisfront van leerlingen. Scholen moeten ook rekening houden met een complex geheel van meerdere juridische kaders, bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Bovendien rijzen er steeds meer vragen over de opvoedende rol van de school. Niettemin blijven ouders - ondanks de grote vraag naar opvoedingsondersteuning - de eerste en belangrijkste opvoeders. De Vlaamse Onderwijsraad verkende de relatie tussen gezin en school. Al bij al zit het goed met de relatie: school en gezin delen in grote mate dezelfde zorgen en het besef groeit dat betrokkenheid van ouders verschillende vormen aanneemt
Gezin en onderwijs. --- Ouderparticipatie --- Onderwijs. --- ouders-school relatie --- onderwijs --- Age group sociology --- gezinspedagogiek --- ouderbegeleiding --- leraren-ouders relatie --- schoolloopbaan --- Sociology of education --- pedagogiek --- gezin --- School management --- ouderparticipatie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- opvoeding --- Flanders --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Vlaanderen --- Gezin en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.356.2H1300 --- -053.2 kinderen --- -053.6 jongeren --- -058.8 gezinnen --- 371 onderwijs --- 37 --- 37.018.1 --- 392.501 --- 664.1 Gezin --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:Gezin --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijssociologie --- #KVHB:Pedagogie --- onderwijskunde --- onderwijssociologie --- school en samenleving --- 450.42 --- gezinnen --- pedagogie --- Echtscheiding --- Eenoudergezinnen(Alleenstaande ouders) --- Gezin (Ouders) --- Multiculturele samenleving --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Opvoeding en onderwijs --- Ouders en opvoeden --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezin --- 450.4 --- eenoudergezinnen --- nieuwsamengestelde gezinnen --- opvoedend onderwijs --- opvoeding en onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- relatie ouders-school --- samenlevingsvormen (ler) --- 37.06 --- Gezinsopvoeding --- Onderwijs en opvoeding --- Onderwijs --- Participatie --- Relaties --- School --- Lerarenopleiding : CVO --- Ouderparticipatie : onderwijs --- Onderwijs . Vlaanderen --- 37.064 --- 113592.jpg --- #gsdbP --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Gezin en andere sociale eenheden binnen de samenleving: overheid, school, religie --- onderwijs en opvoeding --- gezinsopvoeding - ouder kind relatie --- jonge gezinnen --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijssociologie --- Onderwijskunde --- Relatie ouder - school --- Gezinnen --- Scholen --- Maatschappij --- Gezinsvormen --- Eenoudergezinnen --- Relatie school - ouder --- School (instelling) --- Gezinsvorm --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Nieuw samengesteld gezin --- Eenoudergezin --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit is vrijwel volledig opnieuw geschreven editie van de eerste uitgave uit 1995. In deze editie zijn bovendien enkele deelterreinen van de onderwijswetenschappen opgenomen die in de eerste ontbraken, zoals onderwijssociologische thematieken, onderwijsbeleid van de overheid en ICT in het onderwijs. Daarnaast zijn deelterreinen anders gegroepeerd; zo zijn bijvoorbeeld didactische werkvormen en curriculumproblematiek geïntegreerd in een hoofdstuk over leeromgevingen.
Education --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- onderwijs --- Didactic strategies --- Teaching --- Didactics --- Academic collection --- #GROL:SEMI-371.01 --- #GSDBP --- #PBIB:2000.2 --- #PBIB:2001.1 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:2004.1 --- #PBIB:gift 2003 --- #PBIB:gift 2004 --- #PEDA *1 --- #PEDA *1.3 --- 371.01 --- 454 ) Didactiek - algemeen --- assessment --- computers --- differentiatie --- docenten --- evaluatie --- ICT --- leerlingen --- leeromgevingen --- leerprocessen --- leraren --- onderwijskunde --- school --- 450.4 --- Assessment --- Competentie --- Computer --- Curriculum --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- IKZ-onderwijs --- Klas --- Leerkracht --- Leerling --- Leeromgeving --- Leerproces --- Leerstijlen --- Leerstrategieën --- Leren --- Media --- Media-onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- School --- onderwijsvernieuwing --- 371 --- Didactische evaluatie --- Klasmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leerlingkenmerken --- Leerprocessen --- Leraren --- Lerarenopleiding : CVO --- didactiek --- leerpsychologie --- onderwijsorganisatie --- onderwijspolitiek --- onderwijssociologie --- 454 --- Didactiek --- Didactiek (Vakdidactiek) --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Integrale kwaliteitszorg --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijssociologie --- Professionele ontwikkeling --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- (zie ook: fysica (computer)) --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.3 --- 67 --- 159.95 --- 371.1 --- Didactiek; algemeen --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- onderwijsbeleid --- overheid --- ICT in het onderwijs --- didactische werkvormen --- Leerplannen --- Maatschappij --- 370 --- Leraar --- Didactische werkvorm --- Leerplan --- Nederland --- Kust --- Directie
Choose an application
Als het om onderwijs en opleiden gaat, kan over veel zaken verschil van mening bestaan, maar over één ding zijn docenten het roerend eens: deelnemers leren pas als ze iets doen. Wie iets wil leren, moet inspanningen leveren.Dit boek biedt 130 werkvormen om die inspanningen bij deelnemers op te roepen, stuk voor stuk werkvormen die leren tot avontuur maken. De auteurs baseren zich op de 4 fasen van ervaringsleren van Kolb: conceptualiseren, toepassen, ervaren en reflecteren. Bij elke fase horen andere werkvormen. In een les komen alle fasen aan bod, pas dan is er sprake van een volwaardig leerproces. Activerende werkvormen zorgen voor de goede balans tussen de activiteiten van de deelnemers en de docent. Zowel voor docent als deelnemer leveren activerende werkvormen interessante voordelen op.De werkvormen zijn ingedeeld in 5 soorten: ijsbrekers, spelvormen, discussievormen, werkopdrachten en docentgecentreerde werkvormen. De werkvormen zijn overzichtelijk ingedeeld en voorzien van voorbeelden uit de praktijk van de auteurs
Didactiek. --- Ervaringsleren. --- Opleidingen. --- Personnel management --- coaching --- Didactics of higher education --- opleiden --- ervaringsleren --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- Didactische werkvormen --- Ervaringsleren --- 371.38 --- 374 vorming en opleiding --- Apprentissage Leerproces --- Didactique Didactiek --- Jeux Spelen --- Matériel didactique Leermiddelen --- Méthodes d'enseignement Onderwijsmethoden --- #KVHB:Didactiek --- didactiek --- 454.21 --- activerende werkvormen --- discussievormen --- leerprocessen --- spelvormen --- 489.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- hoger onderwijs --- Didactisch proces (leerproces) --- Leermiddelen --- leermethoden --- 454 --- 454.21 ) Didactische werkvormen --- activerende didactische werkvormen --- didactische werkvormen (ler) --- ervaringsleren (ler) --- onderwijs --- opleiding --- reflecteren --- 37.02 --- Activerende didactische werkvormen --- Didactiek --- Leerkrachten ; professionele ontwikkeling --- Leerstijlen --- Leren --- Werkvormen --- onderwijsmethoden --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.38 Zelfwerkzaamheid --- Zelfwerkzaamheid --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Games --- #PBIB:+SLO 220.92 --- Leermethoden --- 474.21 --- Beginsituatie --- Discussietechnieken --- Dramaspelen --- Evaluatietechnieken --- Gezelschapsspelen --- Groeperingsvormen --- Kennismakingsspelen --- Persoonlijkheidskenmerken --- Probleemoplossend leren --- Reflectie --- Rollenspel --- Simulatie --- S2007225.JPG --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- 371.3 --- 371 --- 484.21 --- didactisch proces --- les --- reflectie --- departement Lerarenopleiding 07 --- leren --- leerstijlen --- Opleidingen --- Onderwijs --- Groepsdynamiek --- Vergaderen --- Groepsprocessen --- Vaardigheden --- werkvormen en leeractiviteiten --- leermiddelen --- Didactische werkvorm --- Opleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Arbeidsmarkt --- Sport --- Groepsproces --- Werkvorm --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Muziekpedagogie --- Gezelschapsspellen.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|