Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Index is een zelf evaluerend middel. Staat de school open voor alle kinderen in de buurt? WOrden de verschillen van leerlingen gebruikt als hulpbron bij het leren en onderwijzen? Worden goed en minder goed presterende leerlingen gelijk gewaardeerd? Betrekt de school mensen uit de plaatselijke gemeenschap bij activiteiten van de school? Worden alle kinderen en leerkrachten gestimuleerd om trots te zijn op hun prestaties? De Index ontrafelt sterke en zwakke kanten van de school, waardoor de school vervolgens voorwaarden kan scheppen om wat al sterk is, sterk te houden en wat zwak is sterk te maken.
Evaluatie --- Onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- inclusief onderwijs --- inclusief beleid --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
De schoolomgeving is belangrijk voor jongeren en de invloed ervan reikt verder dan we doorgaans denken. Scholen worden wel eens omschreven als 'samenlevingen in het klein' waar een bonte verzameling van mensen bij elkaar komt. Dat biedt een enorm potentieel voor (burgerschaps)vorming maar genereert ook aanzienlijke uitdagingen. Dat is het uitgangspunt van dit boek. 'Over leven op school' brengt tien bijdragen van de JOP-onderzoekers met een belangrijke inbreng van andere onderzoekers en praktijkactoren over thema’s zoals polarisatie, slachtofferschap, meervoudige identiteiten en inclusie. Het boek gaat niet over onderwijs op zich of over de schoolse prestaties van jongeren, maar wel over andere zaken die deel uitmaken van de 'staat van de jeugd'. Het boek is ook gratis beschikbaar als e-boek.
Sociology of education --- Research on teaching --- schoolklimaat --- inclusief onderwijs --- welzijn --- identiteit
Choose an application
Special education. --- Inclusive education. --- Classroom management. --- Teaching. --- evidence-based methodiek --- onderwijsstrategieën --- Didactic strategies --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- inclusief onderwijs
Choose an application
Na meer dan een halve eeuw snelle expansie, die zorgde voor welvaart en sociale mobiliteit, kampt het onderwijs met evle uitdagingen. Het is het moment om oude opvattingen over goed onderwijs aan een kritisch onderzoek te onderwerpen en te kijken hoe het beter kan. Het progressieve onderwijsverhaal met name schiet tekort en heeft een stevige update nodig. Dit boek - een bundeling van columns en essays - verkent de contouren van een progressieve onderwijsvisie die emancipatie, excellentie en eerlijkge kansen vooropstelt. Goed onderwijs helpt individuen vooruit, zorgt voor welvaart en welzijn in samenlevingen en vermindert sociale ongelijkheid. Maar dan moet excellentie weer porsitief klinken, het technisch onderwijs veel meer waardering krijgen, het belang van de standaardtaal erkend worden en het curriculum selectiever én ambiteuzer zijn. En mischien moeten we ook niet langer strever naar 'meer van hetzelfde', maar de ongeremde onderwijsexpansie en het diploma-fetisjisme een halt toeroepen, de leerplicht naar zestien jaar vrengen, flexibeler kansen bieden aan diverse talenten, en het levenslang leren echt omarmen.https://www.aspeditions.be/en/book/emancipatie-excellentie-en-eerlijke-kansen/19477
Onderwijskunde. --- Sociology of education --- Onderwijsvisie --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijshervorming --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijssysteem --- Innovatie --- Didactic strategies --- Flanders --- Visieontwikkeling --- Inclusief onderwijs --- Levenslang leren
Choose an application
Deze handige gids met tips zet de verschillende mogelijkheden op het vlak van ICT in de kijker die in het onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften belangrijk kunnen zijn. De brochure hoopt daarmee de integratie van de nieuwe ICT-ontwikkelingsdoelen te ondersteunen. De brochure bevat ook een CD-Rom met software, lespakketten en aanvullende informatiebronnen.
Computer assisted instruction --- Orthopedagogics --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- orthopedagogiek --- inclusief onderwijs --- buitengewoon onderwijs --- toegankelijkheid --- zorgverbreding --- educatieve software
Choose an application
Het Landelijk Expertisecentrum Onderwijs en Zorg (LEOZ) is een samenwerkingsproject van drie Nederlandse hogescholen die een opleiding Speciale Onderwijszorg aanbieden. LEOZ wil door het bundelen van kennis, ervaring en mensen een antwoord geven op de toenemende druk op zowel het reguliere als speciale onderwijs. Die druk is het gevolg van de stijging van het aantal leerlingen dat extra zorg nodig heeft en de maatschappelijke wens om leerlingen zoveel mogelijk in een reguliere omgeving op te vangen (inclusief onderwijs). De belangrijkste taak voor LEOZ is het ondersteunen van de hogescholen en de docenten in het educatieve domein. Onderzoek naar de benodigde competenties van docenten in het voortgezet onderwijs die zogeheten inclusief onderwijs geven.
Aufsatzsammlung. --- Competentie (psychologie). --- Inclusief onderwijs. --- Integrativer Unterricht. --- Leerkrachten. --- Lehrerfortbildung. --- Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijsverzorging. --- School management --- buitengewoon onderwijs --- orthodidactiek --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Educational innovations --- Teacher training --- Methodology --- Education --- Development --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland --- Inclusief onderwijs --- Competenties --- Leraren --- Gehandicapte kinderen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Zorgcoördinatie --- inclusief onderwijs --- Competentie --- Leraar --- Kind met een handicap --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Directie
Choose an application
In "wat echt werkt" wordt een uitgebreide selectie van 27 strategieën besproken, die bewezen effectief zijn, en in de praktijk direct kunnen worden toegepast. Deze uitgave is daarmee een bron van onschatbare waarde voor onderwijsprofessionals die ervan verzekerd willen zijn dat hun werkwijzen en strategieën bijdragen aan beter onderwijs en beter leren voor alle leerlingen. Van elk van deze strategieën wordt een beschrijving gegeven, worden de theoretische basis en achterliggende gedachten besproken, praktijkvoorbeelden gegeven, het wetenschappelijk onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen vermeld. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.
onderwijsstrategieën --- didactische principes --- didactiek --- 454.2 --- Onderwijsstrategieën --- Klasmanagement --- Ouderparticipatie --- Coöperatief leren --- Peer tutoring --- Directe instructie --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- Finland --- Didactiek --- Onderwijskunde --- klassenmanagement --- geïntegreerd onderwijs --- 450.4 --- Didactische principes --- 454.23 --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #PBIB:+110.10 --- klasmanagement --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Leraren --- Professionalisering. --- Didactic strategies --- evidence-based methodiek --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- PXL-Education 2016 --- onderwijsstrategie --- Didactische werkvormen --- inclusief onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Dit boek is een kritische analyse van inclusief onderwijs als innovatieproces. Het gaat na hoe scholen concreet vormgeven aan inclusief onderwijs als onderwijsvernieuwing. Telkens wordt gekeken naar factoren als: wat waren de verwachtigen van tevoren; wat zijn de consequenties voor de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen; hoe functioneert het signaleren, diagnostiseren en remediëren; hoe is het multidisciplinair overleg georganiseerd; op welke wijze wordt samengewerkt met het Centrum voor leerlingenbegeleiding, met ouders,...; ontstaan er klasoverschrijdende initiatieven; waarop is het onderwijs van de school georiënteerd; welke slaagkansen geeft de school zichzelf? (Bron: covertekst)
Inclusief onderwijs. --- Onderwijsvernieuwing. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zorgverbreding. --- Didactische theorieën. --- Orthopedagogics --- School management --- buitengewoon onderwijs --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 460.8 --- 454.23 --- Inclusief onderwijs --- 083559.jpg --- inclusief onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- #PBIB:2000.1 --- Academic collection --- #A0005A --- 667 Gehandicapten --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 450.4 --- 450.46 --- 451.3 --- 474.23 --- Analyse --- Innovatie --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- VLOR --- Vlaamse onderwijsraad --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- ondernemingsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- 37.014 --- Integratie --- Onderwijsorganisatie --- Onderzoek --- Personen met een handicap --- Onderwijskunde --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Buitengewoon onderwijs --- Didactische principes --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Inclusie lijkt wel het nieuwe modewoord, maar waar komt het eigenlijk vandaan en wat houdt het precies in? Waarom is inclusie belangrijk? En is het wel realiseerbaar of is exclusie nu eenmaal de norm? Of het nu om onderwijs, vrijetijdsbesteding of arbeid gaat, de term 'inclusie' botst steevast op vragen en weerstand. Velen vinden inclusie maar een naïef geloof. Een mooi ideaal, maar onhaalbaar. Vooral 'de gelabelde ander' - denk maar aan mensen met een beperking of in armoede - blijft voorwerp van uitsluiting en segregatie. Het pad naar een inclusieve samenleving lijkt bezaaid te zijn met obstakels.Nochtans hebben we veel van die obstakels zelf in het leven geroepen of houden we ze om onduidelijke redenen zelf in stand. Hoog tijd om deze uitsluitingsmechanismen te ontmaskeren als wat ze zijn: 'excluses' oftewel excuses om iemanduit te sluiten. Aan de hand van het hoe, wat en waarom van inclusie maakt Excluses brandhout van de argumenten die uitsluiting en segregatie in stand houden. Maak kennis met veel gebruikte excluses en ontdek hoe ze te weerleggen. Want niets rechtvaardigt uitsluiting.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/excluseshttps://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/excluses
Inclusieve samenleving --- Community organization --- sociale participatie --- inclusief onderwijs --- sociale uitsluiting --- inclusief beleid --- Uitsluiting --- inclusie --- 364.2 --- kwetsbaarheid --- Social policy and particular groups --- Sociale uitsluiting --- Persoon met een handicap --- Inclusie --- Diversiteit --- Inclusief onderwijs --- 658.1 Gelijke kansen --- Gelijke kansen --- Human rights --- 410 --- sociale problemen --- psychologie --- Social status --- Commitment (Psychology) --- educatie. --- maatschappijgeschiedenis. --- educatie --- maatschappijgeschiedenis --- Social integration. --- Marginality, Social. --- Social action. --- Equality.
Choose an application
Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega?s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?Op die vragen wil het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit een antwoord bieden. Het is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega?s, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van veelvoorkomende vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe we dat potentieel kunnen aanboren.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792684/Vol-potentieel
diversiteit --- inclusief onderwijs --- binnenklasdifferentiatie --- professionalisering --- Leraren; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Professionalisering --- Leraren ; professionalisering --- 454.23 --- didactische principes --- differentiatie --- zorgverbreding --- inclusie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- School management --- interculturele communicatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Ouderbetrokkenheid --- Klassenmanagement --- Inclusief onderwijs. --- Leraren ; professionalisering. --- Professionalisering. --- binnenklasdifferentiatie. --- didactische principes. --- differentiatie. --- diversiteit. --- inclusie. --- inclusief onderwijs. --- professionalisering. --- zorgverbreding. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding. --- 454.6 --- Sociology of education --- Teaching --- didactiek --- inclusief beleid --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- Differentiatie ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- onderwijs --- Competenties --- vaardigheden --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen) --- 460.6 --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs --- Belgium --- Essays --- Education --- Sociology --- Policy --- Science --- Book --- Diversity policy --- Educational sciences --- Intersectionality --- intersectionaliteit
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|