Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Aan de hand van survey-onderzoek werd nagegaan op welke manier Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen omgaan met het media-aanbod. Welke plaats krijgen de media in hun leefwereld, hoe gaan ze ermee om en wat verwachten zij ervan? Gebruiken zij vooral media uit Turkije of Marokko, of eerder Vlaamse media? Hebben zij gemakkelijk toegang tot nieuwe media? In dit rapport wordt een antwoord gegeven op deze vragen. Het mediagebruik van Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen wordt in kaart gebracht. Daarbij wordt rekening gehouden met klassieke socio-demografische factoren, maar ook met de sociaal-culturele oriëntatie zoals de etnisch-culturele positie en religiebeleving. Hierbij wordt aandacht besteed aan het gebruik van zowel klassieke als nieuwe media. Daarnaast wordt het mediagedrag van allochtone jongeren ook vergeleken met dat van autochtone jongeren uit eenzelfde schoolomgeving. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat er wel degelijk verschillen zijn in de beschikbaarheid en het gebruik van de media tussen de groepen onderzochte jongeren. Socio-demografische factoren zijn hierbij van groter belang dan de etnisch-culturele positie of religiebeleving. In het onderzoeksrapport wordt een uitgebreid overzicht gegeven per medium, met telkens een bespreking van de verschillende factoren die de beschikbaarheid en het gebruik beïnvloeden
jongerencultuur --- gender --- allochtone jongeren --- gelijkekansenbeleid --- nieuwe media --- Sociology of minorities --- mediagebruik --- Mass communications --- #SBIB:309H401 --- 316.77 --- communicatie --- communicatievaardigheden --- sociologie --- 316.774 --- Allochtonen : media --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Publieksgroepen in de verschillende media (pers, omroep, film, boekenindustrie, ...): gebruikersgroepen, gebruikersonderzoek --- communicatieleer
Choose an application
Sociology of minorities --- Research on teaching --- gelijkekansenbeleid --- intercultureel onderwijs --- integratie kleuter- en lager onderwijs --- Antwerp --- Belgium --- #SBIB:316.334.1O224 --- basisonderwijs --- onderwijs --- Organisatie van het onderwijs: school --- 371.1 --- 371 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Gelijkheid van onderwijs --- Onderwijs : kansarme jeugd --- Hoger onderwijs : gelijke kansen --- 37.014 --- E-books --- Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid.
Choose an application
Dit onderzoeksrapport gaat niet over de thematiek van de gezinssocialisatie. De doelstelling van deze studie is om na te gaan hoe ouders het gezinssocialisatieproces invullen. Het is de bedoeling om hun visies op en hun interpretaties van dit proces te achterhalen. Dit betekent dat we nagaan wat ouders belangrijk vinden dat hun kinderen leren over overnemen. Het is hierbij niet de intentie om normatieve uitspraken over de socialisatieprocessen te doen, en bepaalde processen goed of af te keuren.
Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- migranten --- gezinssociologie --- socialisatie --- Italy --- Flanders --- Belgium --- Morocco --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Gezinspsychologie --- #SBIB:316.356.2H2230 --- Gezin 314.6 --- Vrouwenproblematiek 396 --- Migranten 325.11 --- 370.018 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Gezinnen : opvoeding --- Opvoeding : migranten --- Opvoeding : sociologie --- S2006791.JPG --- allochtonen --- geluk --- gender --- gezin --- godsdienst --- ouder-kind relatie --- Gezinssociologie: socialisatie, gezin als pedagogisch milieu --- 325 --- 159.94 --- 159.91 --- 392.5 --- 2 --- 159.92 --- 301.17 --- E-books --- Migranten --- Gezinssociologie --- Socialisatie --- 370
Choose an application
Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.
interculturaliteit --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- gelijkekansenbeleid --- Flanders --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Onderwijs --- Migranten 325.11 --- Onderwijs 37 --- 454.6 --- allochtonen --- intercultureel onderwijs --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- 315.2 --- 329 --- etnsich-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- Gelijke kansen --- S20090292.JPG --- allochtone kinderen, onderwijs --- integratie --- sociaal onderzoek --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociaal Beleid --- 301.17 --- 377 --- 325 --- 371 --- 301.08 --- Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Multiculturele samenleving --- Allochtonen --- Integratie --- Vlaanderen --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- Allochtone leerlingen --- Allochtone studenten --- 376.7 --- E-books --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Sport --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Dit onderzoeksrapport staat stil bij de taalsituatie van Marokkaanse en Turkse allochtonen tussen 18 en 70 jaar uit Antwerpen, Genk en Gent. Meer concreet wordt onderzocht hoe allochtonen hun kennis en gebruik van het Nederlands zelf beoordelen en welke factoren samenhangen met de beheersing en het gebruik van het Nederlands.
taalgebruik --- taalbeheersing --- Social stratification --- Marokkanen --- allochtonen --- Turken --- Sociology of minorities --- Sociolinguistics --- Antwerp --- multiculturele samenleving --- Turkse migranten --- Marokkaanse migranten --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Taalbeheersing --- 305.81 --- Nederlands als tweede taal --- interculturaliteit --- 315.2 --- taal --- diversiteit --- et al. --- etnisch-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- integratie --- sociaal beleid --- 325 --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- NT2 --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Allochtonen --- Integratie --- Taalgebruik --- Gelijke kansen --- Taalbeheersing --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- 316.347 --- 316.342 --- et al --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Turkije --- Minderheid --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|