Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Gebaseeerd op Kwaliscoop (Zie de pocket 'Een vernieuwde Kwaliscoop voor een betere zelfevaluatie' door Svensson Sven en Caals Anita), het Kwasimodo-instrument voor zelfevaluatie dat geïnspireerd is op het EFQM-model en andere aanverwante evaluatiesystemen, ontwikkelde het CIS het spel "Bruggen naar kwaliteit". Het is een middel waarmee de organisatie zichzelf kritisch kan bekijken, zodat ze kan ontdekken waar goed gewerkt wordt, of waar verbeteringen mogelijk zijn. Het is geen 'spel' met winnaars en verliezers. Wél is het een ludieke methode om de prioritaire domeinen uit de Quickscan meer in de diepte en de breedte evalueren.Deze speelse gespreksvorm geeft je de mogelijkheid om snel concrete verbetervoorstellen te formuleren voor de probleemgebieden. Het streven naar kwaliteit is in het spel vertaald naar het bouwen van bruggen. De 3 niveaus 'basis', 'beter' en 'best' uit de Quickscan komen in het spel terug als 'eilanden' waartussen de spelers deze bruggen bouwen. De deelnemers beginnen op het vasteland 'begin' en proberen via de eilanden 'basis' en 'beter' uiteindelijk op het eiland 'best' te geraken. Bruggen bouwen: elk niveau bevat een aantal vragen over deelaspecten van de 13 verschillende domeinen. De deelnemers selecteren eerst het domein dat ze willen behandelen. Vervolgens evalueren ze grondig alle deelaspecten van het gekozen domein met behulp van uiteenlopende gesprekstechnieken. Een evaluatie resulteert telkens in een score. Om een volgend eiland (of hoger kwaliteitsniveau) te bereiken, moeten de spelers een goede brug hebben of met andere woorden: voldoende hoge scores of pijlers. Is dit niet overal het geval, dan nemen de deelnemers alle aspecten onder handen waarop de organisatie te laag scoort. Dat doen ze door een ideaalbeeld te vormen voor de toekomst en - via een gesprekstechniek - verbetervoorstellen te formuleren om daar te geraken. Daarmee eindigt het spel en begint het echte werk. (geschikt voor 5 tot 12 deelnemers)
Kwaliteitszorg --- Gesprekstechnieken. --- Educatieve spellen. --- Non-profitorganisaties. --- Didactics of social education --- Organization theory --- Personnel management --- .004.12 kwaliteit --- 007 communicatie --- 097 Personeelsbeleid --- 366.6 --- gesprekstechnieken --- kwaliteitszorg --- sociaal cultureel werk --- spelen --- zelfevaluatie --- Gesprekstechnieken --- Integrale kwaliteitszorg (IKZ, kwaliteitskringen, kwaliteitszorg) --- integrale kwaliteitszorg --- sociaal-cultureel werk --- S20090255.JPG --- didactische set --- evaluatie van het sociaal-cultureel werk --- 374 --- 658.5 --- Zelfevaluatie --- Verbetering --- Verbetering (beter worden) --- Gesprekstechniek --- Gezelschapspellen ; bordspel.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|