Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social law. Labour law --- Droit social --- Périodiques --- Sociaal recht --- Tijdschriften --- Sociaal recht. Arbeidsrecht
Choose an application
arbeidswetgeving --- arbeidsongevallen --- Social law. Labour law --- Belgium --- 131 Arbeidsrecht --- arbeidsrecht --- accidents de travail --- sociaal recht --- 331.824 --- droit du travail --- droit social --- arbeidsongevallen (zie ook 368.41, 368.411, 614.8, 656.08) --- Droit social --- Sécurité sociale --- Travail --- Belgique --- Accidents
Choose an application
Social law. Labour law --- Sociology of work --- Personnel management --- Wages --- Arbeidsrecht --- Belastingen --- Droit du travail --- Droit social --- Impôts --- Motorvoertuigen --- Sociaal recht --- Véhicules à moteur --- Bedrijfswagens --- Bedrijfswagens.
Choose an application
Tax law --- Wages --- Social law. Labour law --- 466 Loon- en prijspolitiek --- salaires --- sociaal recht --- arbeidsrecht --- lonen --- droit social --- droit du travail
Choose an application
Personnel management --- arbeidsreglementering --- arbeidswetgeving --- Social security law --- Social law. Labour law --- Belgium --- Annuaires --- Arbeid en arbeiders --- Droit social --- Entreprises --- Jaarboeken --- Ondernemingen --- Sociaal recht --- Travail et travailleurs
Choose an application
arbeiders --- vakantie --- werknemers --- bedienden --- sociaal recht --- Social law. Labour law --- loonkosten --- arbeidsduur --- couts salariaux --- duree du travail --- droit social --- Sociaal recht. Arbeidsrecht
Choose an application
Men hecht veel belang aan de stabiliteit in de arbeidsverhoudingen. Ondanks dit feit zijn er steeds vaker collectieve arbeidsconflicten. Om de maatschappelijke orde niet te veel te verstoren mogen deze conflicten niet te lang aanslepen. In deze bijdrage wordt onderzocht hoe collectieve arbeidsconflicten in België worden opgelost. Het boek bestaat uit vier grote delen waarbij men dieper ingaat op de verschillende aspecten van het collectieve conflict. In het eerste deel wordt het begrip omschreven met specifieke aandacht voor de beschikbare actiemiddelen. Daarna gaat men dieper in op het Belgische stelsel van bemiddeling en verzoening. In deel drie bespreekt men de conventionele verzoeningsprocedures die vastgelegd zijn in de verscheidene CAO’s. Het vierde en laatste deel wordt beschouwd als het meest controversiële, gezien men hier de rechterlijke tussenkomst in het collectieve conflict bespreekt. Hierbij zullen enkele recente arresten van het Hof van Justitie worden besproken
sociaal recht --- personeelsbeleid --- bemiddeling --- arbitrage --- vakbonden --- droit social --- gestion du personnel --- médiation --- syndicats --- Law of civil procedure --- Social law. Labour law --- Belgium --- V18 --- 130 Sociaal recht --- Belgique
Choose an application
Dit werk heeft als bedoeling antwoorden te verschaffen op de vele vragen die de “sociale actoren” (werkgevers, sociale mandatarissen, personeelsdirecteurs, bedrijfsjuristen, …) kunnen hebben in de aanloop naar een sociale controle, of voor zij die gewoon op de hoogte willen zijn van de belangrijkste wettelijke bepalingen binnen deze materie. De volgende vragen worden behandeld:Wat zijn de oorzaken van de sociale controle?Hoe kan een werkgever zich voorbereiden op een aangekondigde sociale controle? Heeft hij het recht zich hiertegen te verzetten?Wat zijn de belangrijkste verplichtingen van de sociaal inspecteurs in het kader van een sociale controle (beginselen van de finaliteit en proportionaliteit, vertrouwelijkheid van gegevens, deontologische regels, verbod tot bekendmaking van de identiteit van de klager, …)?Wat zijn de belangrijkste bevoegdheden van de sociale inspecteurs (appreciatie, identificatie van personen, vrije toegang tot arbeidsplaatsen, verhoor van personen, …)? In welke omstandigheden mogen ze de woning betreden? Welke documenten mogen ze in beslag nemen?Over welke rechtsmiddelen beschikt de gecontroleerde?Verder worden in dit werk de belangrijkste bepalingen besproken omtrent de opsporing en vervolging van sociaalrechtelijke inbreuken. Hierbij wordt bijzondere aandacht besteed aan het gamma van sancties voorzien in het Sociaal Strafwetboek, alsook aan de verhaalsmogelijkheden van de werkgevers die een sociale controle hebben ondergaan. Bepaalde andere problematieken die gevolgen kunnen hebben voor de materie, worden eveneens geanalyseerd. Zoals bijvoorbeeld het recht van de werkgever om zichzelf niet te beschuldigen, het non bis in idem beginsel, …
Social law. Labour law --- Belgium --- sociaal recht --- controle --- sociale fraude --- droit social --- fraude sociale --- arbeidsrecht --- arbeidsreglementering --- V16 - Droit du travail/Généralités - Arbeidsrecht/Algemeenheden --- Droit social --- Législation sociale --- Problèmes sociaux -- Droit et législation --- Sociaal recht --- Social law --- Social legislation --- Sociale wetgeving --- Inspection --- Juridical aspects --- Controle : Sociale controle --- Contrôle : Contrôle social --- Belgique
Choose an application
Het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (hierna SWT) (oorspronkelijk “conventioneel brugpensioen” genoemd) is een stelsel dat zich situeert tussen het arbeidsrecht en het socialezekerheidsrecht. Het koppelde traditioneel een gunstig werkloosheidsstatuut aan een aanvullende vergoeding bovenop de werkloosheidsuitkeringen om het verschil tussen het vroegere nettoloon en de werkloosheidsuitkeringen te beperken. Het SWT is bestemd voor oudere werknemers die van het regime gebruik kunnen maken tot aan de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar. In de praktijk is het SWT bedoeld als een stelsel van overgang naar het wettelijke pensioen. Vandaar ook de oorspronkelijke term ‘brugpensioen’ die voor het overige niets te maken had met het wettelijke pensioenstelsel. De regering Di Rupo I heeft destijds met haar “Vlinderakkoord” geopteerd voor de nieuwe benaming, “stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag”, gemeenzaam afgekort tot SWT. Dit stelsel wordt aangeduid als ‘conventioneel’ omdat het zijn oorsprong vindt in en gebaseerd is op CAO’s gesloten in de Nationale Arbeidsraad, paritaire comités en ondernemingen
personeelsbeleid --- sociaal recht --- werkloosheid --- fiscaliteit --- pensioen --- gestion du personnel --- droit social --- chomage --- fiscalite --- pension --- oudere werknemers --- Social security law --- pensioenbeleid --- pensioenen --- Belgium --- V24 - Droit de la sécurité sociale / Pensions - Sociaal zekerheidsrecht / Pensioenen --- 451 Werkloosheid --- Sociaal recht --- Socialezekerheidsrecht --- België --- Belgique
Choose an application
De bedoeling was enerzijds om de work/life-balans van werknemers te verbeteren. Dit is het begrip “werkbaar werk”. Tegelijkertijd wilde de wetgever meer flexibiliteit voor de werkgevers creëren, vanwaar de term “wendbaar werk”. Het maatschappelijk belang van deze moeilijke afweging was groot. De flexibilisering van de arbeidsduurreglementering kan immers een tool zijn om jobs te creëren en de economie aan te zwengelen. Maar anderzijds moeten de werknemers zelf nog wel kunnen volgen. Het aantal mensen dat vandaag te kampen heeft met stress, burn-out, etc. piekt. De auteurs hebben onderzocht of de wetgever al dan niet in zijn opzet geslaagd is en waar er nog ruimte is voor verbetering of nood aan aanpassing. Hun kritische bedenkingen worden u als lezer daarbij niet onthouden
Sociaal recht. Arbeidsrecht --- Personeelsbeleid --- arbeidsduur --- België --- Social law. Labour law --- Personnel management --- Belgium --- sociaal recht --- personeelsbeleid --- welzijn --- e-commerce --- telewerk --- droit social --- gestion du personnel --- bien-être --- duree du travail --- télétravail --- Hours of labor --- Belgique
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|