Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Histoire Universelle de l'Art. Index
Author:
ISBN: 2035052211 9782035052216 Year: 1990 Publisher: Paris Larousse

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De Inka's
Authors: ---
ISBN: 9061130689 Year: 1979 Publisher: Alphen a/den Rijn ICOB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het Byzantijnse rijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9061130565 Year: 1978 Publisher: Alphen a/d Rijn ICOB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Atlas de l'art contemporain à l'usage de tous
Author:
ISBN: 9782930368184 2930368187 Year: 2007 Publisher: Grand-Hornu Musée des Arts Contemporains

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Investir le terrain de l'art contemporain, c'est en connaître les courants et les lignes qui le fondent mais aussi prendre la mesure des chemins de traverse qui le sillonnent. L'auteur a rassemblé les faits, les histoires, les oeuvres et des propos suivant des lois qui, sielles ne sont universelles, sont cependant aptes à nous guider afin d'errer ensemble dans les méandres de la création en suivant des axes qui réunissent les oeuvres et les regards de nos contemporains." (Dos de couverture) Cet atlas propose 600 illustrations regroupées par thème et commentées.


Book
L'art de l'ancienne Chine
Author:
ISBN: 2850880094 9782850880094 Year: 1979 Volume: 9 Publisher: Paris: Mazenod,


Book
Vrouwenwerk : wedloop vol hindernissen
Author:
ISBN: 9029010320 Year: 1979 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Judith Leyster, Angelika Kauffmann, Elisabeth Vigée-Lebrun, Rosa Bonheur, Natalja Gontsjarova - al deze vrouw horen ontegenzeglijk thuis in de geschiedenis van de westerse schilderkunst. Maar hun namen zijn nauwelijks bekend. Wat is het aandeel van deze vrouwen in de beeldende kunsten? Waarom zijn er maar zo weinig vrouwelijke kunstenaars geweest? En als we één goed schilderij van een vrouw kunnen vinden, waar is dan de rest van haar werk gebleven? En: hoe goed waren de vrouwen die leefden van de schilderkunst?&#13;&#13;In deze rijk geïllustreerde studie over vrouwelijke schilders en de, psychologische en sociale, hindernissen die zij in de wedloop om erkenning en succes hebben moeten overwinnen (men denke aan: afkeuring door de familie, geen plaats aan kunstacademies, het krijgen van kinderen, afgunst van vaders en broers, commerciële motieven van de kunstgaleries), heeft Germaine Greer, schrijfster van *De vrouw als eunuch*, een geslaagde, polemische poging gedaan om 'de deelname van vrouwen aan de beeldende kunsten aan de orde te stellen, niet zozeer door weer met de mythes aan te komen die zijn ontstaan rond individuele figuren, maar door te proberen die buitenbeentjes weer terug te brengen in de groep van vrouwen waar zij uit naar voren zijn gehaald, en door deze vrouwen te plaatsen in hun sociale en culturele achtergrond.'&#13;&#13;Vrouwelijke kunstenaars worden dus niet gezien als een serie enkelingen, maar als leden van een groep, die gekweld worden door dezelfde tegenstrijdige motivaties en dezelfde praktische problemen, de hindernissen, uiterlijk of innerlijk, van de wedloop om het succes; de kenmerken die zij met elkaar gemeen hebben, zijn de kenmerken van de onderdrukte persoonlijkheid: zelfcensuur, valse bescheidenheid, onzekerheid, kindvrouwtjes-gedrag, zelfbedrog, vijandigheid tegenover collega's, emotionele en seksuele afhankelijkheid van de man, verlegenheid, minderwaardigheidsgevoelens, onwetendheid.


Book
De genesis van de vorm : van chaos tot geometrie
Author:
ISBN: 9002145314 Year: 1982 Publisher: Antwerpen : MIM Standaard uitgeverij,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de hele hand of met een gestrekte vinger, met een potlood of met een spuitbus, de mens houdt nooit op sporen te maken die een betekenis dragen. De wetenschap kan die tekens verzamelen en ontleden, de toegepaste kunst kan ze tot mooie maaksels verfijnen. Maar wie kan er zich beter op bezinnen dan de kunstenaar die zijn verbeelding met de gewilde eenvoud van de meetkunde uitwerkt ? Het werk van Verstockt heet "geometrisch abstract" of "constructief", begrijp : zijn maakgebaren onderwerpt hij aan een beperkt aantal spelregels, die hem een eindeloze reeks mogelijkheden bieden. En zo zal hij zich, eerder en dieper dan de semioloog of de graficus, verwonderen om de betekeniskracht van de tekens die hij laat ontstaan, en zal hij deze verwondering uiten in een nieuwsgierige aandacht naar hetgeen alle tekens gemeen hebben. Wanneer hij een vlak met een lijn in links en rechts scheidt, of in boven en onder, wanneer hij met twee lijnen die elkaar snijden een vereniging, of een tegenstelling, oproept, met een vierkant het stevige of het geslotene, met een kring het eigene of het eeuwige, dan herinnert dit alles hem, achteraf, aan de ontelbare keren waarop de mens sporen in dezelfde zin heeft nagelaten, en dat waarschijnlijk zal blijven doen, hoe onduidelijk de betekenis van het teken ook mag zijn. Dit boek is hier het boeiend verslag van. In zijn bezinning, en in zijn onderzoek, ervaart Verstockt de wording van de betekenis, van alle tekens, en de neerslag van die ervaring is dan ook veel meer dan een uitleg, of een verklaring : De Genesis van de Vorm deelt op aanstekelijke wijze een verwondering mee, ongeveer zoals dat in een kunstwerk gebeurt.


Book
L'art en Belgique depuis 45
Authors: --- ---
ISBN: 9061531233 9789061531234 Year: 1983 Publisher: Antwerpen : Fonds Mercator,

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by