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Le MRAC, en tant qu'institution, a été fondé en 1898. Il s'appelait alors "Musée du Congo" et avait pris place dans le Palais des colonies. Le bâtiment s'avéra vite trop étroit pour accueillir des collections à croissance galopante, une recherche scientifique qui ne cessait de s'amplifier et un public intéressé. C'est alors que sous l'impulsion du roi Léopold II, un nouvel édifice fut érigé et inauguré solennellement le 30 avril 1910. Le centième anniversaire de cette ouverture officielle, que nous célébrons en ce 30 avril 2010, est l'occasion désignée de publier un livre qui n'a pu résister à l'envie de raconter les pages moins sues de l'histoire de l'édifice et du quotidien de ses occupants. Ce livre décrit principalement la vie du musée au cours du XXe siècle. Elles sont rédigées dans une perspective historique, sur base d'une étude des archives, de publications, d'interviews et de nos collections
openbare gebouwen --- History of Congo --- museumkunde --- Museology --- Public buildings --- Afrikaanse cultuur --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- Musée --- BPB1006 --- Museum --- Royal Museum for Central Africa, Tervuren (Belgium) --- History --- Ethnological museums and collections --- Belgium --- Tervuren (Belgium) --- музеј --- museo --- múzeum --- muzeu --- mużew --- μουσείο --- muuseum --- museu --- muzej --- muze --- museum --- музей --- muzeum --- muzejs --- muziejus --- galerie --- muzejska građa --- galerija --- pinacoteca --- galleria d'arte --- #SBIB:949.3h1 --- #SBIB:39a5 --- #SBIB:316.7c324 --- #SBIB:949.3H1 --- #SBIB:39A5 --- #SBIB:316.7C324 --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Kunst, habitat, materiële cultuur en ontspanning --- Culturele infrastructuur: musea --- 700.4 --- Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Tervuren) --- músaem --- Musée --- Musée royal de l'Afrique centrale (Tervuren, Belgique) --- Histoire --- history museums [buildings] --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2009
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In het geschiedenisonderwijs in Vlaanderen wordt nog al te vaak een eurocentrisch perspectief gehanteerd. Dit eurocentrisch denken stelt voorop dat de belangrijkste ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis te vinden zijn in de evolutie van de Europese en Westerse wereld, en gebruikt het Westen als maatstaf om andere beschavingen te beoordelen. De eurocentrische blik is het resultaat van de polariserende wig die vanaf het begin van de Europese koloniale expansie werd gedreven tussen the West and the rest. Een eurocentrisch denkkader is uiterst problematisch. Het belemmert een genuanceerde historiografische blik om vanuit verschillende perspectieven historisch te denken. Daarnaast dreigt ook de onwetendheid over andere culturen de vorming van een superioriteitsgevoel over de eigen geschiedenis te bevorderen. Dit derde volume in de reeks 'Historisch denken' presenteert inhoudelijk-didactische alternatieven en toont hoe eurocentrisme kan worden overstegen. Case studies over Chinees-Westerse en Belgisch-Congolese geschiedenis maken dit concreet.
Philosophy and psychology of culture --- Didactics of history --- History as a science --- geschiedenisonderwijs --- didactiek --- geschiedenis --- cultuurpsychologie --- multiculturele samenleving --- globalisering --- Histoire --- --Enseignement --- --Interculturalité --- --Geschiedenis ; onderwijs ; Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- #SBIB:93H2 --- #SBIB:39A4 --- #SBIB:327.4H21 --- #SBIB:316.334.1O340 --- 456.6 --- multiculturalisme --- Enseignement général --- Histoire contemporaine --- Communauté flamande --- C8 --- maatschappijbeeld --- interculturele relaties --- Congo --- kolonisatie --- China --- flämische Gemeinschaft --- Komuniteti Flaman --- Komunità Fjamminga --- flaamikeelne kogukond --- flámska komunita --- Comunità fiamminga --- wspólnota flamandzka --- Flāmu kopiena --- Flemish Community --- flamanska zajednica --- comunidade flamenga --- flanderská oblast --- Comunitatea Flamandă --- flamandų bendruomenė --- An Pobal Pléimeannach --- Vlaamse Gemeenschap --- фламандска общност --- flamländskt språkområde --- flamand közösség --- Comunidad flamenca de Bélgica --- Φλαμανδική Κοινότητα --- flaaminkielinen yhteisö --- фламанска заједница --- фламанска заедница --- Flamska skupnost --- det flamske sprogsamfund --- Belgium flamand közössége --- Flaami kogukond --- stair chomhaimseartha --- contemporary history --- suvremena povijest --- historia contemporánea --- samtidshistoria --- sodobna zgodovina --- Geschichte der Gegenwart --- istorie contemporană --- storia contemporanea --- hedendaagse geschiedenis --- soudobá historie --- nykyhistoria --- súčasné dejiny --- lähiajalugu --- šiuolaikinė istorija --- História Contemporânea --- samtidshistorie --- legújabb kori történelem --- σύγχρονη ιστορία --- histori bashkëkohore --- storja kontemporanja --- съвременна история --- jauno laiku vēsture --- historia współczesna --- современа историја --- савремена историја --- tegenwoordige tijd --- età contemporanea --- gegenwärtige Epoche --- современа епоха --- историја на новата ера --- nutidshistoria --- historie současnosti --- nykyaika --- σύγχρονη εποχή --- nutidshistorie --- современа ера --- Gegenwartsgeschichte --- σύγχρονα χρόνια --- nutid --- nieuwste geschiedenis --- epoka bashkëkohore --- jelenkor --- Idade Contemporânea --- актуелна историја --- âge contemporain --- contemporary era --- suvremena era --- Edad Contemporánea --- nüüdisaeg --- současná historie --- samtid --- époque contemporaine --- šiuolaikinė era --- almen undervisning --- všeobecné školství --- enseñanza general --- опште образовање --- ensino geral --- szkolnictwo ogólnokształcące --- arsim i përgjithshëm --- všeobecné vzdelávanie --- învățământ general --- allgemein bildender Unterricht --- γενική εκπαίδευση --- општо образование --- splošno izobraževanje --- oideachas ginearálta --- edukazzjoni ġenerali --- общо образование --- opće obrazovanje --- vispārīgā izglītība --- istruzione generale --- allmän undervisning --- general education --- általános oktatás --- üldharidus --- yleinen opetus --- bendrasis ugdymas --- algemeen onderwijs --- bendrasis lavinimas --- гимназија --- všeobecně vzdělávací škola --- allmän utbildning --- гимназиско образование --- všeobecné vzdělávání --- Algemene geschiedenis, wereldgeschiedenis --- Toegepaste antropologie --- Kolonisatie / dekolonisatie / post-kolonisatie --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Ideologie en politiek --- Eurocentrism --- History --- Historiography --- Study and teaching --- Europe --- Historiography. --- Area studies --- Education --- Research --- Geography --- Area research --- Foreign area studies --- History. --- Enseignement --- Interculturalité --- Geschiedenis ; onderwijs ; Vlaanderen --- Communauté flamande --- Enseignement général --- histoire contemporaine --- Europe. --- Congo (Democratic Republic) --- China. --- Chine --- Relations exterieures --- Foreign relations --- Cina --- Kinë --- Cathay --- Chinese National Government --- Chung-kuo kuo min cheng fu --- Republic of China (1912-1949) --- Kuo min cheng fu (China : 1912-1949) --- Chung-hua min kuo (1912-1949) --- Kina (China) --- National Government (1912-1949) --- China (Republic : 1912-1949) --- People's Republic of China --- Chinese People's Republic --- Chung-hua jen min kung ho kuo --- Central People's Government of Communist China --- Chung yang jen min cheng fu --- Chung-hua chung yang jen min kung ho kuo --- Central Government of the People's Republic of China --- Zhonghua Renmin Gongheguo --- Zhong hua ren min gong he guo --- Kitaĭskai︠a︡ Narodnai︠a︡ Respublika --- Činská lidová republika --- RRT --- Republik Rakjat Tiongkok --- KNR --- Kytaĭsʹka Narodna Respublika --- Jumhūriyat al-Ṣīn al-Shaʻbīyah --- RRC --- Kitaĭ --- Kínai Népköztársaság --- Chūka Jinmin Kyōwakoku --- Erets Sin --- Sin --- Sāthāranarat Prachāchon Čhīn --- P.R. China --- PR China --- PRC --- P.R.C. --- Chung-kuo --- Zhongguo --- Zhonghuaminguo (1912-1949) --- Zhong guo --- République Populaire de Chine --- República Popular China --- Catay --- VR China --- VRChina --- 中國 --- 中国 --- 中华人民共和国 --- Jhongguó --- Bu̇gu̇de Nayiramdaxu Dundadu Arad Ulus --- Bu̇gu̇de Nayiramdaqu Dumdadu Arad Ulus --- Bu̇gd Naĭramdakh Dundad Ard Uls --- BNKhAU --- БНХАУ --- Khi︠a︡tad --- Kitad --- Dumdadu Ulus --- Dumdad Uls --- Думдад Улс --- Kitajska --- China (Republic : 1949- ) --- Council of Europe countries --- Eastern Hemisphere --- Eurasia --- Congo DR --- Congo (Kinshasa) --- Congo (Leopoldville) --- Democratic Republic of Congo --- Democratic Republic of the Congo --- Demokraticheskai︠a︡ Respublika Kongo --- DR Congo --- DRC (Democratic Republic of the Congo) --- DRK (Demokraticheskai︠a︡ Respublika Kongo) --- Kongo --- R.D. Congo --- RD Congo --- RDC (République démocratique du Congo) --- Republic of Congo (Leopoldville) --- Republic of the Congo (Leopoldville) --- République démocratique du Congo --- République du Congo (Leopoldville) --- Belgian Congo --- Zaire --- 1949 --- -BNKhAU --- Chung-hua min kuo --- Jhonggu --- Khi͡atad --- Kin --- Kita --- Kitaĭskai͡a Narodnai͡a Respublika --- National Government --- Republic --- Republic of China --- Zhonghuaminguo --- DRC --- DRK --- RDC --- Republic of Congo --- Republic of the Congo --- République du Congo
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