Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Onderwijs is niet alleen bedoeld om leerlingen toe te rusten met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om zich staande te kunnen houden in de wereld. De wereld is ook de plaats waar ons menselijk bestaan zich afspeelt en waar kinderen en jongeren voor de uitdaging staan om hun eigen leven te leiden. Daarom zou onderwijs niet kindgericht, leerstofgericht of toekomstgericht moeten zijn, maar dient het altijd te werken vanuit een wereldgerichte oriëntatie.In de zeven hoofdstukken van dit boek laat Gert Biesta zien waarom onderwijs wereldgericht dient te zijn, wat dit betekent voor de onderwijspraktijk, en wat dit vraagt van de leraar. Hij laat zien dat lesgeven ertoe doet, met name om de aandacht van leerlingen te vestigen op de wereld en op wat de wereld van hen vraagt. De school komt daarmee in beeld als de ruimte en tijd die we aan de nieuwe generatie ter beschikking stellen om de wereld, en zichzelf in relatie tot die wereld, te ontmoeten.De mate waarin de samenleving die ruimte en tijd nog beschikbaar wil stellen, is een belangrijke indicator van haar democratische kwaliteit.https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120511-wereldgericht-onderwijs.html
Onderwijs --- Maatschappij --- Wereldburgerschap --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijskunde --- Sociology of education --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- maatschappelijke vorming --- lerarenberoep --- maatschappelijke ontwikkelingen --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk --- Onderwijsvisie --- Pedagogie --- Didactiek
Choose an application
Groot worden is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt: (toekomstige) leerkrachten, opvoeders (in de kinderopvang, jeugdbeweging, ...), verzorgers (in de verpleegkunde, kinesitherapie, logopedie) en ouders. Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van de ontwikkeling van het kind. Het bevat zowel een eenvoudige beschrijving van theoretische modellen als authentieke voorbeelden uit onderwijssituaties en de opvoedingspraktijk.Op een logische, begrijpbare en vooral herkenbare manier geven de auteurs de grote ontwikkelingsstappen die het kind doormaakt als (ongeboren) baby, peuter, kleuter, lagereschoolkind en adolescent weer. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling.(https://www.lannoo.be/nl/groot-worden-2)
Ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- opvoedingstips --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- wiegendood --- opvoeding --- onderwijspraktijk --- Kinderen --- Kinderpsychologie --- jeugdpsychologie --- adolescentiepsychologie --- Motorische ontwikkeling --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Cognitieve ontwikkeling --- 159.922 --- Psychologie --- Baby's --- Adolescenten --- PXL-Handboeken --- PXL-Education 2020 --- Ontwikkelingspsychologie ; baby's --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- Baby --- Kind --- Adolescent --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Child rearing --- Ontwikkelingspsychologie ; baby's --- 416.2 --- adolescentiepsychologiegie - algemeen --- kinderpsychologie --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - algemeen --- Pedagogie --- Onderwijs --- Didactiek
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|