Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onder de hedendaagse denkers over opvoeding en onderwijs neemt Ben Spiecker, hoogleraar aan de Amsterdamse Vrije Universiteit, een vooraanstaande plaats in. Hij heeft in Nederland een analytisch-filosofische benadering van fundamentele pedagogische vraagstukken geïntroduceerd en die voorbeeldig en met vrucht beoefend. Als blijk van waardering voor zijn inspirerende bijdrage aan zowel het nationale als internationale wijsgerig-pedagogische debat wordt hem bij zijn afscheid als hoogleraar een liber amicorum, een vriendenboek, aangeboden. Deze bundel opent met een overzicht van de ontwikkeling van Spieckers onderzoek. In de daarop aansluitende studies van collega's uit binnen- en buitenland worden thema's behandeld die zowel in het oeuvre van Spiecker als in de pedagogiek als geheel een belangrijke plaats innemen. (Bron: covertekst)
37 <082> --- 080864.jpg --- Pedagogie --- 37 <082> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Feestbundels. Festschriften --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Feestbundels. Festschriften --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- 450.41 --- Opvoeding --- Onderwijs en opvoeding --- Filosofie --- Onderwijs
Choose an application
Nooit leren we meer dan in de voorschoolse periode en toch wordt algemeen aangenomen dat de school hét instituut is dat ons tot leergierige, competente en levensvaardige mensen maakt. Waar komt die mythe vandaan en bestaat er zoiets als een leven en een leren zonder school? Dit boek verkent de boeiende levens van ontscholers en laat zien waarom de leer- en gedragsproblemen van je kinderen meer te maken hebben met de school dan met je kind.
opvoeding --- experimenteel onderwijs --- 37 --- 371.1 --- scholing --- Educational sciences --- pedagogiek --- onderwijs en opvoedi --- Onderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijsfilosofie --- onderwijsstelsels --- leermiddelen --- Onderwijs en opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie --- Leerproblemen --- Leerprobleem
Choose an application
Waarom leren juist wel prettig mag zijnKinderen en jongeren beschouwen we steeds meer als een investering die economisch moet renderen: op school moeten ze vooral een diploma halen zodat ze later hun rol opnemen in de samenleving. Toch zijn het, meer dan de cijfers op hun rapport, vooral de ervaringen die kinderen en jongeren in hun vroege leven opdoen en de relaties die ze aangaan die hen voor de rest van hun bestaan bepalen.De school van je leven geeft aan de hand van 12 lessen een brede kijk op lesgeven en opvoeden. Het gaat in tegen een te meetbare en te gecontroleerde pedagogische blik, en biedt een overtuigd pleidooi om het belang van het kind-zijn in de kindertijd zelf te plaatsen. Niet bij de volwassene die ze later moeten worden.Dit boek toont hoe je het 'echte' leven thuis en op school binnentrekt, en op welke manier je handelt in functie van kinderen en jongeren. Met als ultieme doel: ze niet zomaar leren hoe je je staande houdt op school, maar wel in het leven zelf.https://www.lannoo.be/nl/de-school-van-je-leven
Onderwijs --- Didactiek --- Ervaringsleren --- Schoolcultuur --- Klassfeer --- Opvoeding --- Pedagogie --- Authenticiteit --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijs --- ervaringsleren --- levenslang leren --- motiverend onderwijs --- leraren-leerling relatie --- opvoeding --- Onderwijsvisies --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeden --- Onderwijs en opvoeding --- onderwijsvisie --- onderwijsfilosofie --- 370.020 --- 370
Choose an application
Derde, herziene uitgave van dit handboek voor (beginnende) leraren over de belangrijke rol van pedagogiek in het onderwijs: hoe ga je als professional in pedagogisch opzicht om met de leerlingen die in de onderwijssituatie aan je zorgen zijn toevertrouwd? Het boek biedt een rijk palet aan ingrediënten die op positieve wijze iets toevoegen aan professionele houding, vaardigheden en achtergrondkennis. Goede leraren leveren een bijdrage aan het verwezenlijken van de droom van hun leerlingen. Zij stimuleren hen tot een kritisch-creatieve houding, zij leren hen normen & waarden hanteren als bakens voor het leven, zij stemmen af met hun leerlingen en investeren maximaal in hun talent, zij zijn hun beschermengel. Op afgewogen wijze, gestoffeerd met tal van praktijkvoorbeelden, wordt aandacht besteed aan communicatie: principes en technieken, educatief ontwerpen, belonen en straffen, het fenomeen pesten, leerstijlen, menselijke interactie, emotionele intelligentie en ‘flow'. Deze uitgave is een schatrijk vademecum voor elke leraar met hart en ziel. Met eindnoten – helaas zonder register. © NBD Biblion
Leerlingbegeleiding - Onderwijs en opvoeding. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijspsychologie --- leraren-leerling relatie --- opvoeding --- Didactic strategies --- didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs en opvoeding --- 454 --- Communicatie --- Conflicten --- Denken --- Emotionele intelligentie --- Feedback --- Interactie --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Schoolcultuur --- Straffen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leraren --- klasmanagement (ler) --- interactief handelen --- 454.22 --- Talenten --- Tucht --- Pesten --- Intelligentie --- Didactiek; algemeen --- Classroom management --- Handbooks, manuals, etc. --- Onderwijs --- Opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Praten over de kwaliteit van het onderwijs is in. Maar een grondige uitdieping van het begrip blijft uit. De auteur poogtin deze leemte te voorzien door zijn benadering, die in de volgende stelling kan worden samengevat : een hoge graad van kwaliteit van onderwijs kan omschreven worden als een geslaagde integratie van vier grondbegrippen, te weten ontwikkeling, leren, opvoeding en zelfvorming, tevens vier aanspraken van kinderen en jongeren op goed onderwijs. In vier hoofdstukken behandelt hij respectievelijk ontwikkeling en ontwikkelend onderwijs, leren en lerend onderwijs, opvoeding en opvoedend onderwijs en zelfvorming en zelfvormend onderwijs.
Kwaliteitszorg --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvisie. --- Onderwijs en opvoeding. --- Hoger onderwijs. --- Algemeen. --- kwaliteitsbewaking --- Didactics --- kwaliteitsverbetering --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsdeskundigheid --- onderwijskwaliteit --- 371 --- 371.012 --- #gsdbP --- 450.6 --- Onderwijs --- 451.9 --- onderwijs : kwaliteit (ler) --- Onderwijs: evolutie --- Onderwijskunde --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Resultaten en selectie --- Kwaliteitsbewaking --- Onderwijsmethoden --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Ons onderwijs zit tussen hamer en aambeeld. Ouders uit de middenklasse zijn bang dat hun kind in een 'slechte' school terechtkomt. Kansarme en allochtone ouders ervaren de school vaak als een uitsluitingsmachine. Beide groepen hebben een acuut gebrek aan vertrouwen in het onderwijs. De feiten spreken die indruk niet tegen. Steeds meer jongeren eindigen hun schoolloopbaan zonder kwalificaties, een ramp voor de samenleving. De democratisering van het onderwijs is stilgevallen. Robert Voorhamme schetst een helder beeld van de situatie en beschrijft hoe de school van de toekomst weer voor iedereen kan werken. Het boek wordt ingeleid door kinder- en jeugdpsychiater Peter Adriaenssens. Het nawoord is van Guy Tegenbos, politiek journalist bij De Standaard en onder meer gespecialiseerd in onderwijsbeleid.
onderwijsvernieuwing --- Teaching --- onderwijs --- Belgium --- Onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- 37 --- 339.12 --- 325.14-053.2 --- 720 Onderwijs --- Onderwijs . België --- Onderwijs: democratisering --- Democratie --- Onderwijs : migranten --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs . Vlaanderen --- 451.2 --- onderwijs en opvoeding --- armoede --- migrantenkinderen --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsfilosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Onderwijs . België
Choose an application
Onderwijs --- Onderwijs en opvoeding --- Nederland --- Woordenboeken. --- Vlaanderen --- English language --- Teaching --- terminologie --- Dutch language --- onderwijs --- #KVHB:Onderwijs. Woordenboeken. Nederlands; vert. Engels --- 450 --- 450.4 --- Woordenboeken --- Onderwijskunde --- Onderwijsterminologie --- Onderwijs; algemeen --- (zie ook: Pedagogiek) --- Nederlands --- Engels --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vlaams --- Emigratie --- Literatuur --- Netherlands --- Flanders
Choose an application
Het onderzoek start met een doorlichting van het opleidingsonderdeel "Eindwerk" in de lerarenopleidingen voor kleuter- en lager onderwijs en de zoektocht naar een alternatief eidwerkmodel. Dat alternatief werd gevonden in de vorm van het portfolio gericht op het zelfstandig leren van studenten. Het portfolio als professioneel gericht eindwerk wordt via wetenschappelijk onderzoek volledig uitgewerkt en geëvalueerd.
Teacher education. Teacher's profession --- portfolio's --- Portfolio ; leraren ; opleidingen --- eindwerken --- scripties --- lerarenopleidingen --- 450.8 --- 450.7 --- Lerarenopleiding --- Portfolio's --- Eindwerken --- Lerarenopleiding ; portfolio's --- Onderwijs en opvoeding --- 061499.jpg --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Opleiding en bijscholing --- Leraren kleuteronderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Portfolio --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Sport
Choose an application
Waarom maken sommige kinderen niets dan hanenpoten of hebben ze problemen met puzzelen en tekenen? En waarom kunnen ze nooit eens netjes eten met een mes en een vork? Gedrag dat vroeger 'onhandig' werd genoemd, wijst vaak op een dieperliggende, meer ernstige oorzaak: het zijn in vele gevallen deze kinderen die ook leerproblemen hebben. In Mijn kind is onhandig gaat Wendy Peerlings in op de vraag hoe ouders en begeleiders kinderen kunnen helpen dit soort van visuomotorische problemen te lijf te gaan. Met een uitgebreid praktisch deel vol spelletjes, oefenmateriaal, tips en werkbladen, dat ouders helpt de vaardigheden van hun kinderen beter te ontwikkelen.
Motoriek --- Onderwijs en opvoeding. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- vaardigheidsonderwijs --- kinderen met een beperking --- motoriek --- ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- Fijne motoriek --- Leerproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Motorische stoornissen --- Ontwikkelingsproblemen --- Ruimtelijk inzicht --- Visuele problemen --- Visuomotoriek --- Voorstellingsvermogen --- 376 --- Hulpverlening --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerstoornissen --- Motoriek ; kinderen --- Oefeningen --- Onhandigheid --- Ontwikkelingsstoornissen --- Zien --- Kinderen met leerproblemen --- Visuele waarneming en motoriek --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Praktische adviezen voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs.Mart SeerdenMooi uitgegeven bundel die gezien kan worden als leidraad met honderden tips voor professionals in het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook voor ouders van opgroeiende kinderen. Leraren kunnen natuurlijk leren van ouders ? zij zijn immers de ervaringsdeskundigen waar het hun eigen kinderen betreft, maar ouders kunnen ook leren van leraren: of het nu werkzaamheden op school betreft of hun pedagogische benaderingswijze. De auteur van deze bundel is beide: leraar & ouder, en dat is te merken aan de boeiende wijze waarop hij ? meervoudig kijkend ? thema's als slechtnieuwsgesprekken, wel of geen huiswerk, kinderen aan het lezen krijgen, de goede vragen stellen, omgaan met stress, spijbelen aanpakken, een veilige school, respect voor privacy, creatief omgaan met vergaderen, of rekening houden met andere culturen voor het voetlicht brengt. De hoofdstukjes zijn kort en kernachtig. De praktische tips zijn legio en worden overzichtelijk gepresenteerd. Kleurenillustraties wisselen de tekst af (zowel foto's als tekeningen). Ezelsbruggetjes worden gepresenteerd als handige weetjes en een interessante woordenschatoefening doorkruist het boek in acht reeksen. De mooi vormgegeven uitgave besluit met basisweetjes voor elke leraar (per vakgebied) en met een leuke zelftest.© NBD Biblion
Leerlingbegeleiding. --- Onderwijs en opvoeding. --- ouders --- lerarenberoep --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- pedagogiek --- Handbooks, manuals, etc. --- Teacher-student relationships --- didactische tips --- opvoedkunde --- didactiek --- 454.22 --- Opvoeden --- 37 --- Opvoeding --- Didactiek --- Leerkrachten --- Motivatie ; onderwijs --- Onderwijsstijlen --- PXL-Education 2015 --- Ouders --- Leraren --- Didactische vaardigheden --- Levenslang leren --- 454 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leermethoden --- Leraar --- Didactische vaardigheid --- Gesprek --- Directie
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|