Listing 1 - 10 of 299 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sinds ongeveer vijftien jaar wordt in de zorg voor verstandelijk gehandicapten de community care doorgevoerd. Bewoners van instellingen worden naar woonwijken verhuisd en hun voorzieningen worden afgebouwd omdat de gehandicapten zoveel mogelijk als gewone mensen moeten worden beschouwd. Op de vrijgekomen instellingsterreinen worden woningen voor niet-gehandicapten gepland. Maar integreren verstandelijk gehandicapten ook daadwerkelijk als ze in woonwijken wonen?In dit boek wordt de invoering van de community care in een gehandicapteninstelling in het Gooi beschreven. Ook andere instellingen krijgen aandacht. Het verhaal is deels vanuit het perspectief van de gehandicapten en hun familie geschreven, en deels op basis van de wetenschappelijke literatuur en de rapporten die over de community care zijn verschenen. Familie van verstandelijk gehandicapten protesteerde al vanaf het begin tegen de gedwongen verhuizingen van het instellingsterrein af. De Tweede Kamer eiste toen dat eerst een leefwensenonderzoek moest worden gehouden als de instelling het terrein voor iets anders wilde gaan gebruiken. Die verplichting is er ook gekomen, maar deze wordt nauwelijks nageleefd. Gehouden leefwensenonderzoeken verdwijnen soms. De inspectie laat toe dat de instelling de wens van de bewoner om op het terrein te wonen schrapt uit het zorgplan. Als gevolg hiervan zijn landelijk duizenden gehandicapten onvrijwillig van instellingsterreinen af verhuisd. In de woonwijken wacht hen vervolgens veelal eenzaamheid en isolatie. Door het afbreken van voorzieningen, waaronder goede medische zorg, hebben zich vele incidenten voorgedaan waaronder enkele met dodelijke afl oop. Die zijn lang niet allemaal goed onderzocht. Rapporten van de Nationale ombudsman laten zien dat inspectie en instelling niet alert genoeg zijn op mogelijke belangenverstrengeling. Ook zijn er banden tussen gehandicapteninstellingen en een groot bouwbedrijf. Het boek beschrijft deze onderlinge banden. De historie eindigt met het uiteindelijke stopzetten van de community care binnen de instelling die centraal staat in het boek, het weer intrekken van de bouwplannen voor een woonwijk op het instellingsterrein, en het - al dan niet gedwongen - vertrek van bestuurders, directeuren en toezichthouders.Het boek beveelt aan dat over grootschalige plannen, zoals de community care, niet wordt beslist zonder de mensen die daardoor geraakt worden, daarbij te betrekken. Meer en beter geregelde zeggenschap van familie van gehandicapten is nodig. De regels betreffende het leefwensenonderzoek zouden moeten worden nageleefd. Daarnaast is een grotere alertheid op belangenverstrengeling gewenst.
Choose an application
Begeleiding krijgen als je een verstandelijke beperking hebt en zelfstandig woont, dat is soms moeilijker dan je denkt. Als je een verstandelijke beperking hebt, kan je heel veel zelf maar de begeleiding is er niet voor niets. Wanneer kan je om hulp vragen? Of doe je het liever zelfstandig? Lukt dat allemaal zelf? Of blijkt dat je achteraf toch hulp nodig had?Pieter en Sofie zijn twee jongvolwassenen van 26 en 22 jaar. Allebei hebben ze een verstandelijke beperking. Zij wonen in 'De Zonnewijzer', een begeleid wonen project voor jongvolwassenen met een verstandelijke beperking.Pieter en Sofie krijgen dagelijks begeleiding. Ze maken dagelijks dingen mee waar ze zelf niet altijd uit komen. De begeleiding is er om hen te helpen bij allerlei zaken: van leren wassen tot leren geld uitgeven. Alle dagelijkse dingen die jij zelf ook beleeft
Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Zelfredzaamheid --- Begeleid wonen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
"...!?" is niet meteen de meest veelzeggende titel voor een boek. Hij is zelfs onuitspreekbaar. Probeer dat maar eens te bestellen in de boekhandel! Maar toch herken je de tekens. Leestekens zijn het. We kunnen ze zelfs benoemen: "punt, punt, punt, uitroepteken, vraagteken". En toch zegt het je als titel waarschijnlijk niks. Dat komt omdat je er niet in slaagt de boodschap achter de tekens te vatten. U begrijpt al dat dit boek over communicatie gaat. Bij mensen met een stoornis in het autismespectrum verloopt de communicatie niet altijd effectief. Zij missen het talent dat anderen wél hebben om te goochelen met symbolen. Soms kunnen zij symbolen wel benoemen, net als u de leestekens uit de titel benoemt. Maar net zoals bij de titel van dit boek blijft de boodschap, de betekenis achter de symbolen, een raadsel voor hen. Dit komt omdat kennis van symbolen of het "woordenboek" onvoldoende is om tot echte communicatie te komen. Spraak is nog geen taal. Dat weten de specialisten van de computerspraaktechnologie maar al te goed. Willen wij mensen met autisme helpen in één van de meest wezenlijke menselijke activiteiten, de communicatie, dan zal het niet volstaan hen uit te rusten met een bagage vol symbolen. We zullen hen moeten helpen in het complexe menselijke proces van het uitwisselen van betekenissen.
Autisme --- Communicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- communicatie --- Autistische kinderen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Bij jezelf of bij iemand in je nabije omgeving vaststellen dat gewone dagelijkse dingen niet meer lukken roept emotie, vragen en weerstand op. Dit geldt des te meer wanneer het vermoeden rijst dat het om dementie gaat. In de periode vóór en na de diagnose is het niet alleen belangrijk dat men toegang heeft tot de juiste informatie, maar ook dat men wordt gerustgesteld of een goed gesprek kan voeren. Het beeldboek Dingske bundelt sobere en kunstzinnige illustraties over dementie voor volwassenen en kinderen. Dingske vertelt in beelden over dementie: het geeft informatie, en het helpt om op verhaal te komen. Het boek is ontworpen voor volwassenen en kinderen die over dementie in gesprek willen gaan. Bij dit beeldboek hoort een Handleiding die vooral is bedoeld voor ondersteuners van mensen met een verstandelijke beperking. De stijgende levensverwachting van personen met een verstandelijke beperking in het algemeen en mensen met downsyndroom in het bijzonder, zorgt voor een sterke stijging van het aantal mensen met dementie. Dementie brengt nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee voor de hulpverleners, familieleden en de persoon met een beperking zelf. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om in een sfeer van open communicatie inzicht te krijgen in wat er precies aan de hand is en wat de toekomst zal brengen. De Handleiding geeft tips en mogelijkheden om het beeldboek ?op maat? van personen met een verstandelijke beperking te gebruiken als instrument om hen over het thema ?dementie? te informeren en hierover met hen in dialoog te gaan. Ze kan ook ouders, familieleden, leerkrachten en artsen inspireren om dit beeldboek in te zetten in de communicatie over dementie.Bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044126860
departement Gezondheidszorg 10 --- dementie --- beeldverhaal --- Dementie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Mensen met een verstandelijke beperking --- Paresthesie --- Gedragsproblemen --- Therapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gedragsprobleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Intelligentie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ontwikkelingsproblemen --- Evaluatie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ontwikkelingsstoornis
Choose an application
Psychoanalyse en verstandelijke beperking vormen een allesbehalve vanzelfsprekend koppel. Ze lijken mekaar zelfs uit te sluiten. Aan die wederzijdse uitsluiting liggen heel wat verschillende theoretische en praktische factoren ten grondslag met ondermeer de van oudsher ambivalente verhouding van pedagogiek en psychoanalyse, het centraal staan van cognitieve processen en leertheoretische concepten in de pedagogiek, de verstandelijke handicap als een organisch gegeven dat niet voor behandeling zeker niet voor een psychoanalytische behandeling vatbaar is enz. En toch in tijden van inclusie blijkt overduidelijk dat een psychoanalytische benadering van verstandelijke handicap wel eens inclusief avant la lettre kan zijn. Die benadering maakt immers concreet werk van haar inclusief adagio: Niets menselijks is mij vreemd, hoe vreemd die mens ook moge lijken.Dit boek zet aan om zelf werk te maken van je verlangen om mensen met een verstandelijke beperking te ondersteunen als volwaardig subject van verlangen, hoe gewoon of ongewoon dat ook gestalte mag krijgen ... al is het luisteren naar fluisteren.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789044133936/Verstandelijke-beperking-en-psychoanalyse)
psychoanalyse --- mensen met een verstandelijke beperking --- Adultes handicapés --- Déficients --- Infirmes --- Mensen met een handicap --- Mutilés --- Personnes dépendantes (handicapés) --- Personnes handicapées --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- gedragsstoornissen --- psychotrauma's --- Depth psychology --- Psychoanalysis --- People with disabilities --- People with mental disabilities --- Dieptepsychologie --- PXL-Healthcare 2016 --- creatieve therapie --- mentaal gehandicapten --- mensen met een verstandelijke beperking. --- psychoanalyse. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Psychoanalyse --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Fiction --- Personen met autisme (autisme) --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Na het lezen van dit boek moet het mogelijk zijn voor ouders met verstandelijk gehandicapte kinderen om met familiale planners een constructief gesprek te kunnen voeren rond mogelijke oplossingen die zijzelf voor hun eigen kinderen voor ogen hebben.Dit boek tracht aan de ouders en aan iedereen die begaan is met de toekomst van deze mensen een antwoord op te geven op de vraag: hoe moet het verder met hen als wij er niet meer zijn?...Iedereen die zich bezighoudt met familiale planning weet hoe complex deze materie is. Nog moeilijker wordt het wanneer de focus wordt gelegd op een specifieke doelgroep als de verstandelijke gehandicapte personen. Er zijn immers tal van attentiepunten waar hier extra aandacht moet aan besteed worden die men in een normale planning niet tegenkomt. Dit boek tracht aan de ouders en aan iedereen die begaan is met de toekomst van deze mensen een antwoord op te geven op de vraag: hoe moet het verder met hen als wij er niet meer zijn? Om het geheel begrijpbaar te maken is het werk opgedeeld in twee delen. Een eerste algemeen deel waar basisbegrippen worden uitgelegd die nodig zijn om het 'gespecialiseerde' deel te begrijpen. In het tweede deel wordt dan specifiek de focus gelegd op de problematiek van de mentaal gehandicapte personen. Er wordt gedetailleerd nagegaan welke oplossingen er in de praktijk bestaan en in welke mate die effectief hun doel bereiken
Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Planning --- Overlijden --- Ouders --- Kinderopvang --- Rechtspositie --- Geldwezen --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt
Choose an application
De auteur gaat er van uit dat autistische kinderen op een iconische wijze communiceren en functioneren. Onder bepaalde voorwaarden kunnen autistische kinderen het iconisch functioneren verlaten ten voordele van een meer indexmatig en zelfs symbolisch functioneren. De aandachtige gerichtheid van een team op de kinderen en hun tekens creëert een specifieke vorm van interactie. De tekens zijn daardoor geen geïsoleerde uitingen meer, maar het begin van een mogelijke uitwisseling. Een specifieke methode van baby-observatie (Bick) kan ook ingezet worden bij autistische kinderen.
Taalverwerving ; autisme. --- Communicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Semiotiek --- Taalverwerving --- Autisme --- 692 --- Psychologie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 299 | << page >> |
Sort by
|