Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
History of civilization --- cultuurgeschiedenis --- French literature --- anno 1960-1969 --- Romans
Choose an application
Music --- anno 1960-1969 --- Netherlands --- Muziekgeschiedenis --- Beat --- 20e eeuw --- Beatmuziek --- Pop music --- Singing --- Book
Choose an application
?Ik werd geboren in een huis op een heuvel. Vanuit het raam kon je er het hele dorp zien en eindeloos naar het golven van de Anatolische heuvels staren.? Zeynep, dochter van Izmirli, is vier als haar moeder beslist haar man achterna te reizen naar het Belgische Gent. Hij werkt er zo hard dat hij ?s avonds soms de trappen niet meer op kan. Maar hij verdient er zijn brood. Dit boek vertelt het verhaal van vijftig jaar integratie door de ogen van Zeynep Göktepe. Het meisje dat als kleuter arriveert in de grote stad met zijn fabrieken en torens legt een opmerkelijk parcours af. Op haar veertiende begint ze te werken in een naaiatelier. Maar al snel rolt ze in wat men toen nog ?het integratiewerk? noemt. ?Dit tijdsdocument?, aldus Luc Baekeland in zijn voorwoord, ?toont aan dat integratie niet mislukt noch gelukt is. Het toont aan dat de integratie bezig is; zich dag na dag voltrekt via processen van wederzijdse aanpassing en via emancipatieprocessen die tot stand komen door concrete actie aan de basis. Een must-read voor mensen van vandaag die willen kijken voorbij de waan van de dag.?https://www.epo.be/nl/boeken/9789462674448/sluierzwemmen-zeynep-goktepe
Migration. Refugees --- Turkey --- Belgium --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- anno 1980-1989 --- anno 1990-1999 --- anno 2000-2099 --- Migranten --- Integratie.
Choose an application
A massive, groundbreaking, international anthology of concrete poetry by women, from Mira Schendel to Susan HoweThis expansive volume is the first collection of concrete poetry by women, with artists and poets from the US, Latin America, Europe and Japan, whose work departs from more programmatic approaches to the genre. Their word-image compositions are unified by an experimental impetus and a radical questioning of the transparency of the word and its traditional arrangement on the page.Bron: https://www.amazon.nl/Women-Concrete-Poetry-1959-1979-Balgiu/dp/1734489723
Vrouwen --- Poëzie --- Dichters --- Typografie --- Geschiedenis --- Beweging --- Vrouw --- Dichter --- Duits --- België --- China --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kunst --- Ondernemerschap --- Plezier --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Art --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- Artists --- Poetry --- Book
Choose an application
1968 was een gebeuren hors catégorie dat niet in de framing paste: te internationaal, te veel Vietnam, te progressief, te ludiek, te respectloos voor autoriteiten en natuurlijk iets te veel seks en rock-'n-roll. Dat was zo in de VS maar evengoed in Frankrijk, Italië en Duitsland. In België was Leuven '68 een keerpunt en een nieuw begin. Veel emancipatorische bewegingen vonden daar hun inspiratie en het gelijkheidsidee van de verlichting kreeg er een update. Vooral conservatief Vlaanderen heeft het moeilijk met die erfenis. Daarom maakte het van '68 een vijand en een karikatuur. In dit essay maakt Paul Goossens komaf met de karikaturen en legt hij tegelijkertijd de hypocrisie van de conservatieve restauratie bloot.Bron: https://www.epo.be/nl/sociaal-politiek/3523-1968-het-jaar-dat-niet-wil-sterven-9789462671362.html
History of Belgium and Luxembourg. --- Political philosophy. Social philosophy. --- anno 1960-1969. --- Political philosophy. Social philosophy --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1960-1969 --- Geschiedenis --- 20e eeuw --- België --- Leuven --- Mei '68 --- Politieke geschiedenis --- Revoluties --- 378.4 <493 LEUVEN> --- 378.18 "1968" --- 378.18 "1968" Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--?"1968" --- Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--?"1968" --- 378.4 <493 LEUVEN> Universiteiten--België--LEUVEN --- Universiteiten--België--LEUVEN --- 378.4 <493 LEUVEN> Universities--Belgium--LEUVEN --- Universities--Belgium--LEUVEN --- Mei 68 --- Revolutie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
kunst --- naslagwerk --- twintigste eeuw --- 7.038 --- 705.8 --- Kunst; 20ste eeuw --- kunstgeschiedenis, 20e eeuw --- Art --- anno 1940-1949 --- anno 1980-1989 --- anno 1960-1969 --- anno 1950-1959 --- anno 1970-1979 --- anno 1990-1999 --- Kunsten --- 1945 --- -20e eeuw --- Kunstgeschiedenis --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Beeldhouwkunst --- MAD-faculty 19 --- PXL-Handboeken --- hedendaagse kunst en cultuur --- Kunst --- 2e helft 20e eeuw --- 20e eeuw
Choose an application
"Ik ben best wel trots en ik heb een soort plichtsgevoel dat ik die boodschap moet blijven doorgeven.'"Ik zou die pamfletten eens terug willen lezen die we toen verspreidden. Ik denk dat ik erin blijf van het lachen.'Mei '68 roept vandaag duidelijk zeer tegenstrijdige gevoelens op bij de protesterende jongeren vantoen. Vaak gaapt er een al even diepe kloof tussen hun herinneringen en inschattingen, en de historische feiten en de uiteindelijke impact:"Op elk vlak zijn we op zoek naar afwisseling, dus waarom niet in bed? Zo dacht iedereen er toen over.' "Voor de meeste mensen speelde de seksuele revolutie zich af in hun krant en niet in hun slaapkamer.' "Een revolutie is zelfs niet in de verste verte ooit aan de orde geweest.' "Mei '68 heeft de westerse samenleving structureel veranderd.'Bij de vijftigste verjaardag van Mei '68 gaan Geert De Vriese en Frank Van Laeken op zoek naar de gebeurtenissen en de persoonlijke verhalen achter de enige maand in de wereldgeschiedenis met hoofdletterstatus. Ooggetuigen maken de balans op van hun dromen en idealen, experts toetsen ze aan feiten en doen nader onderzoek.Van "Leuven Vlaams!' tot "Make love not war!', van studentenleider tot toekomstig premier, van amada tot vmo, van de pil tot Pink Floyd en van Dolle Mina tot Hugo Claus. Maar ook van 1968 tot 2018:"Overal in de westerse wereld wijten populistische leiders de problemen van nu aan de generatie van Mei '68.' "Vandaag zouden ze me een geradicaliseerde jongere noemen. Ik vergelijk het graag met de Syriëstrijders.' Bron : http://www.bol.com
Geschiedenis --- Mei '68 --- Politieke geschiedenis --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1960-1969 --- 378.4 <493 LEUVEN> --- 378.18 "1968" --- 378.4 <493 LEUVEN> Universiteiten--België--LEUVEN --- Universiteiten--België--LEUVEN --- 378.18 "1968" Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--?"1968" --- Studenten: statuut. Maatschappelijke problemen van studenten--?"1968" --- 378.4 <493 LEUVEN> Universities--Belgium--LEUVEN --- Universities--Belgium--LEUVEN --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
La Belgique est une terre de créativité sur la scène internationale du design. Plus de 300 documents historiques et de création contemporaine en attestent et prouvent que, comme souvent, nul n'est prophète en son pays.
Applied arts. Arts and crafts --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- anno 1980-1989 --- anno 1990-1999 --- Belgium --- Design --- Grafische vormgeving --- België --- Geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Mobilier --- Belgique --- decorative arts [discipline] --- design [discipline] --- toegepaste kunsten --- vormgeving --- anno 1900-1999 --- History --- Histoire --- interieur --- 1945 - 2000. --- België.
Choose an application
'Maisons d'art moderne : privéverzamelingen in België, 1945-1980' is the doctoral research of Tanguy Eeckhout (1981?2018, BE). Eeckhout takes the reader on a journey through the history of private art-collections in Belgium starting in the 1920?s. He describes two generations of art collectors: the post-war generation that made their collections publicly available and a second generation that made way for Belgium on the international art scene. This publication offers an exclusive look into the relationship between collectors and artists and highlights the influence of these private collectors on the development of public art institutions and the art press in Belgium. This publication is described by Rik Vannevel (Museum Dhondt-Dhaenens) as ?Not only ground-breaking research into private art collections in Belgium, but also a tribute for a passionate art researcher.? The research focuses on sixteen prominent Belgian private collections: Fernand Graindorge, Bertie & Gigi Urvater, Gustave Van Geluwe, Max Janlet, Bénédict & Alla Goldschmidt, Tony Herbert, Gustave Nellens, Maurits Naessens, Jules & Irma Dhondt-Dhaenens, Philippe Dotrement, Hubert & Marie-Thérèse Peeters, Roger & Hilda Matthys-Colle, Herman & Nicole Daled, Anton& Annick Herbert, Sylvio Perlstein and Charles & Jeanne Vandenhove. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/maisons-dart-moderne
Art --- avant-garde --- private collections --- art collections --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- anno 1980-1989 --- Belgium --- Kunstcollecties --- België --- Collections --- Collectors and collecting --- Biography --- 7.074 --- Kunstverzamelaars ; België --- Kunstverzamelingen ; België --- Kunstverzamelaars --- Art, Modern --- Kunstcollectie --- privécollecties --- moderne kunst --- 1945 - 1980 --- 20ste eeuw --- Hedendaagse kunst --- Kunstverzamelaar --- privécollecties. --- moderne kunst. --- 1945 - 1980. --- 20ste eeuw. --- België. --- private collections [object groupings]
Choose an application
Marcel Broodthaers?s work is characterized by a complex exploration of the relationship of text and image. This catalogue raisonné, prepared by WIELS and developed in close collaboration with the Marcel Broodthaers Succession, is the first to include all of the Belgian conceptual artist?s industrial poems created between 1968 and 1972. Borrowing from the aesthetics of industrially manufactured plastic signs, Broodthaers?s multi-layered, often enigmatic pictorial poems testify to his interest in the entanglements of language, punctuation, and symbols. In blurring the boundaries between word and image, painting and object, new levels of meaning are made visible. The index is supplemented by a collection of Broodthaers?s drawings, writings and ?open letters? as well as scholarly contributions that position the poems as a crucial group of works within the artist?s oeuvre.Marcel Broodthaers (1924?1976) developed his poèmes industriels simultaneously to his seminal work, the Musée d?Art Moderne, Département des Aigles. They form an important element in the development of his fictional museum, a central work of institutional critique.https://www.copyrightbookshop.be/shop/marcel-broodthaers-industrial-poems/
Broodthaers, Marcel --- Broodthaers, Marcel. --- kunst --- museologie --- musea --- 7.071 BROODTHAERS --- Broodthaers Marcel --- België --- concept art --- pop art --- conceptuele kunst --- twintigste eeuw --- Exhibitions --- Conceptual art --- Kunst --- Design --- Grafische kunst --- Grafische technieken --- Grafische vormgeving --- plaques [flat objects] --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- Art --- visual poetry --- Poésie --- Surréalisme
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|