Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
De dubbele betekenis zal niemand ontgaan. Verhalen maken en geven aan elkaar is een vrolijke en vaak ook geraakte manier om iets te duiden wat anders moeilijk gezegd kan worden. Met verhalen geven wij uitdrukking aan wat onder de oppervlakte speelt. Bij onszelf of tussen mensen.In mijn trainingen en begeleiding krijgen verhalen steeds vaker een plek en daarmee worden beelden, belevingen en ervaringen opgeroepen waar we mee werken. De kunst van het vertellen krijgen we niet allemaal meer mee in onze opgroei en kan in een zakelijke context juist zo goed helpen als middel om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken. Metaforen geven toegang tot een ander deel van onze belevingswereld en geven soms afstand aan een onderwerp, werpen er een ander licht op, geven een ernstige kwestie lucht en een glimlach. En voor ieder die denkt, dit is niets voor mij, ik heb geen fantasie is er de techniek van het vertellen als aanmoediging en hulpmiddel Een goed verhaal ken een duidelijk stramien met opening, overgangen, knelpunten, verleidingen heel worden en de terugkeer naar het begin.Het boek is een uitnodiging om verhalen te vertellen en er mee te werken. De figuurlijke betekenis zegt meer iets over de rust die verhalen veroorzaken in ons drukke bestaan. Luisteren naar een verhaal is letterlijk een verademing
Neurolinguïstiek. --- Psychotherapie. --- Vertelkunst. --- Metafoor --- Neurolinguïstisch programmeren --- Vertelkunst
Choose an application
Vertelkunst --- Vertellen --- Didactische werkvormen --- Communicatie --- 433.75 --- Lichaamstaal --- 030878.jpg --- Activiteiten met het jeugdboek --- Study methods --- Didactic strategies --- Acting --- didactiek --- vertellen --- creatief taalgebruik --- Didactische werkvorm
Choose an application
Kinderen luisteren graag naar verhalen. Verhalen vertellen is daarom een goede manier om kinderen die het moeilijk hebben te helpen. Ook (psycho)therapeuten ontdekken hiervan steeds meer de mogelijkheden. Dit boek laat zien hoe verhalen op verschillende niveaus een rol kunnen spelen in de hulpverlening aan jonge kinderen - aan kinderen die bepaalde gebeurtenissen niet kunnen verwerken, een negatief zelfbeeld ontwikkelen, faalangstig, teruggetrokken of juist agressief zijn. Het vertellen van met zorg uitgezochte verhalen kan kinderen helpen anders te kijken naar ingewikkelde zaken op hun levenspad. Daardoor ontstaat nieuwe speelruimte en kunnen effectievere oplossingen voor problemen worden gevonden. Kinderen kunnen actief worden betrokken bij het creëren van een eigen verhaal. De karakters in dat verhaal - fantasiefiguren of dieren - scheppen voldoende afstand om ook taboe-onderwerpen bespreekbaar te maken. Het eerste deel van dit boek gaat nader in op de theoretische achtergronden en beoogt inzicht te geven in de werking, de functies en het gebruik van helende verhalen. Het tweede deel laat het doelgerichte gebruik van verhalen in een therapeutische setting zien. De rode draad wordt hier gevormd door het verhaal van het jongetje David, een casusbeschrijving uit de praktijk. In het laatste deel geeft de auteur een uitgebreide praktische handleiding waarmee de lezer zelf aan de slag kan. Ze geeft ook tips over hoe de verhalen in (psycho)therapie kunnen worden verwerkt. De verhalen die zij rondom verschillende thema´s op maat heeft gemaakt, kunnen daarbij als leidraad en inspiratiebron dienen. Vertel mij wat is geschreven voor psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en andere hulpverleners of leerkrachten die hun behandelwijze willen verbreden. Het is ook een geschikt zelfhulpboek voor ouders en andere opvoeders die kinderen actief willen ondersteunen bij het oplossen van problemen en het aanleren van ander gedrag.
Kinderpsychotherapie --- 433.7 --- 433.75 --- communicatie --- kinderboeken --- therapie --- verhalen --- vertelkunst --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Verhalen --- Vertellen --- Kinderen --- Psychotherapie --- faalangst --- zelfbeeld --- vertellen --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- Orthopedagogics --- storytelling --- orthopedagogiek --- psychotherapie --- kinderen --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Verhaal --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In dit boek deelt de auteur zijn trucjes om woorden en beelden in beweging te zetten. Hij laat zien hoe vanuit een woord of beeld, of ogenschijnlijk niet verwante woorden, verhalen kunnen ontstaan. Zijn aanpak is erop gericht de creativiteit van kinderen te voeden en hun zelfstandigheid en vrijheid in denken te bevorderen. Hij toont hoe de kinderfantasie ons helpt de werkelijkheid met nieuwe ogen te bekijken.
verhalen --- kinderfantasie --- storytelling (ler) --- didactiek : vreemde talen (ler) --- Psycholinguistics --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- mondelinge expressie --- mondelinge communicatie --- taalverwerving --- spreken --- Vertelkunst --- Verhalen ; literaire techniek --- Fantasie ; kinderen --- Verhalen --- Literaire techniek --- Fantasie --- kinderen --- Reggio Emilia (onderwijs) --- Schrijven --- Verhaal
Choose an application
Mensen zijn van nature geneigd om flarden informatie en belevenissen aaneen te smeden tot verhalen en er zo betekenis aan te geven. Op deze manier ontstaan kleine verhalen die diep geworteld kunnen zijn in persoonlijke levensgeschiedenissen. Voor professionals in sociale beroepen vormen deze verhalen bijzondere aanknopingspunten om hun cliënten te helpen ruimte te creëren voor verandering en groei. In een verhaal kun je immers spelen met verwachtingen, scenario's, rollen en decors. In dit boek zet de auteur op een gedegen manier uiteen hoe professionals kunnen werken vanuit de narratieve benadering. Hij legt uit hoe ze cliënten kunnen helpen hun verhaal vorm te geven met de handige multimediale technieken van digital storytelling en hoe ze gebruik kunnen maken van de uitwisseling van de vertellingen en de dialoog daarover. Het boek bevat veel opdrachten waarmee de beginnende social worker kan oefenen in het werken vanuit de narratieve benadering. Bij het boek hoort een website met voorbeelden van digitale vertellingen en aanvullende hulpbronnen. Inhoudsopgave : 1. Kleine verhalen in mensgerichte beroepen 2. Narrativiteit en multimedia 3. Narratieve ruimte 4. Dialogische ruimte
Sociology of social care --- sociale dienstverlening --- multimedia --- methoden van het sociaal werk --- vertellen --- Verhalen --- Maatschappelijk assistenten --- Sociale verpleegkunde --- Verhaal --- Maatschappelijk assistent --- Maatschappelijk werk --- Multimedia. --- Vertellen. --- Methodiek. --- S2006691.JPG --- welzijnswerk, methoden --- 321.3 --- levensverhalen --- maatschappelijk werk --- verhalen --- vertelkunst --- 361.1 --- Methodiek
Choose an application
Waar mensen zijn, ontstaan verhalen. Er is geen samenleving, geen cultuur en zeker geen literatuur denkbaar zonder vertellingen. In de afgelopen decennia doken heel wat nieuwe, vaak verrassende verteltheorieën op, maar in het Nederlandse taalgebied kregen die nauwelijks of geen aandacht. Vertelduivels begint met een bespreking van klassieke concepten als plot & story en van theoretici als Franz Stanzel en Dorrit Cohn. Vervolgens komt de structuralistische verhaaltheorie van Gérard Genette en Mieke Bal aan bod. Hoe nieuwe theorieën deze klassieke benaderingen hebben gecorrigeerd, demonstreert Vertelduivels daarna in een uitgebreid hoofdstuk over de ‘postklassieke narratologie’. Deze eerste systematische verkenning voor het Nederlandse taalgebied toont het belang van de postmoderne verhaalanalyse en van diverse andere postklassieke benaderingen. Alle theorieën worden steeds concreet verduidelijkt aan de hand van twee korte teksten van Charlotte Mutsaers en Gerrit Krol. Dat Vertelduivels breed en helder is opgezet, bewijst het feit dat er een Engelse vertaling van is gemaakt bij de University of Nebraska Press. Herman & Vervaeck namen die gelegenheid te baat om hun boek te herzien en te actualiseren. Voor iedereen die geïnteresseerd is in het analyseren en schrijven van verhalen.
82-3 --- 82-3 Proza. Fictie. Narratologie --- Proza. Fictie. Narratologie --- Criticism --- Psycholinguistics --- Fiction --- Epiek --- Verhaalaspecten --- Literatuurwetenschap --- Structuralisme --- 82-3 Fiction. Prose narrative --- Fiction. Prose narrative --- Verhaalaspect --- Structuralistische taalkunde --- literatuur --- scenario --- scenario's --- 82 --- narratologie --- Analyse du discours narratif --- Critique littéraire --- Criticism - 20th century --- Letterkunde --- Vertelkunst --- Nederlandse letterkunde
Choose an application
Dit is een boeiend standaardwerk vol teksten over de verschillende aspecten van voorlezen.
Sociology of cultural policy --- Didactics of Dutch --- Children's literature. Juvenile literature --- reading culture --- voorlezen --- voorleesboeken --- Voorlezen --- Jeugdliteratuur --- Voorlezen. --- C3 --- vertelkunst (x) --- 433.75 --- werken met jeugdboeken --- Basisonderwijs --- Boek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leesbevordering --- Sprookje --- Sprookjes --- Stemtechniek --- Vertellen --- Voorleesverhalen --- 052325.jpg --- Kunst en cultuur --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Activiteiten met het jeugdboek --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Lezen --- Jeugdboeken
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|