Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (12)

KU Leuven (9)

UCLL (8)

EHC (6)

KBR (6)

Odisee (6)

UAntwerpen (6)

Groot Seminarie Brugge (5)

Hogeschool Gent (5)

VIVES (5)

More...

Resource type

book (12)

object (1)


Language

Dutch (12)


Year
From To Submit

2022 (1)

2020 (1)

2016 (1)

2010 (2)

2008 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Kopstukken filosofie : Socrates
Authors: ---
ISBN: 9056372769 Year: 2001 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Socrates op de markt : filosofie in bedrijf
Author:
ISBN: 9053523502 9789053523506 Year: 1999 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

0-2


Book
Het aantrekken van nieuwe doelgroepen in het volwassenenonderwijs : een handboek voor het volwassenenonderwijs
Author:
ISBN: 9525217329 Year: 2002 Publisher: Brussel Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

et Socrates project ANT (Attracting new target groups in adult education)


Book
De troost van de filosofie
Author:
ISBN: 9789046750780 Year: 2010 Publisher: Z.p. Olympus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Botton presenteert zes filosofen als weg naar persoonlijk geluk, als troost voor allerlei problemen die het leven meebrengt. Troost voor impopulariteit vindt hij bij Socrates, voor geldgebrek bij Epicurus, voor frustraties bij Seneca, voor onmacht bij De Montaigne, voor liefdesverdriet bij Schopenhauer en voor moeilijkheden en lijden bij Nietzsche.


Book
Socrates op sneakers : filosofische gids voor het stellen van goede vragen
Author:
ISBN: 9789026346897 9026346891 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Ambo/Anthos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

J. CluytsZelden heeft de mens iets geleerd van de les slechts één keer aan te horen. Daarom is het goed dat Elke Wiss in dit boek een en ander nog eens duidelijk op een rijtje zet. Verwacht van dit boek niet de grote nieuwe inzichten, maar wel een persoonlijk getint overzicht van de meest cruciale elementen uit de socratische gespreksvoering. Vragen stellen lijkt dan misschien wel iets waar we allemaal expert in zouden moeten zijn; Elke Wiss stelt pijnlijk vast: we zijn er blijkbaar toch niet erg goed in. Onze vragen zijn gekleurd door (voor)oordelen, aannames, en de zoektocht naar een gaatje waar we misschien ook nog iets over onszelf kunnen vertellen. Met Socrates als voorbeeld toont Wiss aan dat vragen stellen vertrekt vanuit niet-weten, nog niet begrijpen. Waarom dat zo belangrijk is, wordt in het eerste deel van het boek grondig toegelicht. De praktische tips die volgen op dat meer beschouwende deel bieden dan weer een concrete houvast. Dit boek prikkelt en je zal je volgende gesprek, zonder enige twijfel, anders aanpakken. Met literatuuropgave. Zeer leesbaar en inspirerend.© NBD Biblion


Book
Ontluikend christendom : cultuurgeschiedenis van een nieuwe religie in de Griekse-Romeinse wereld
Author:
ISBN: 9789043536615 904353661X 9789043536622 Year: 2022 Publisher: Utrecht KokBoekencentrum Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Ontluikend christendom' van Daniël de Waele is een cultuurgeschiedenis over het ontstaan van het christendom. Hoe beleefden heidenen, joden en christenen het ondermaanse bestaan in de eerste eeuwen van onze jaartelling, zo ongeveer van de eerste tot de vierde eeuw? Hoe leefden zij, wat geloofden zij, hoe dachten zij en hoe beïnvloedden zij elkaar? Natuurlijk, het waren mensen zoals wij, maar de moderne mens valt van de ene verbazing in de andere, en staat soms verbluft als hij ontdekt hoe anders mensen toen tegen het leven aankeken. Kennis van die pluriforme, multireligieuze wereld draagt ook bij aan de verheldering van een reeks geschriften die in die tijd het licht zagen: het Nieuwe Testament.https://www.kokboekencentrum.nl/boek/ontluikend-christendom/


Book
Oordelen : het leven van de geest
Author:
ISBN: 9789086871810 Year: 2016 Publisher: Zoetermeer Klement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 'Oordelen', het derde deel van haar trilogie ?Het leven van de geest?, houdt Hannah Arendt een pleidooi voor het oordelen, het sluitstuk van haar jarenlange reflectie over zowel het actieve als het contemplatieve leven. Arendt beschouwt oordelen als een belangrijke activiteit waarin mensen met elkaar hun bekommernis om de gemeenschappelijke wereld delen. Geen oordeel vellen is volgens haar een schandaal, onverantwoordelijk en brengt de wereld in gevaar.In deze stukken engageert Arendt zich, net als in 'Denken' en 'Willen', met figuren uit de hele filosofiegeschiedenis, op zoek naar een weg naar onszelf, de mogelijkheid onze plaats in de wereld te heroveren zonder te loochenen dat in die wereld onaanvaardbare gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Het oordeel biedt die kans, omdat die altijd een minimale intersubjectieve eensgezindheid stichten, zoals vertalers Dirk de Schutter en Remi Peeters schrijven in hun ineliding.Oordelen had het slotstuk moeten worden van haar onderzoek naar de mentale activiteiten van de mens, maar Arendt overleed enkele dagen na het voltooien van Willen. In Oordelen zijn de contouren van haar onderzoek verzameld en een aantal andere teksten uit haar oeuvre waarin zij het oordelen bespreekt, bijvoorbeeld in relatie tot het totalitarisme.http://www.uitgeverijklement.nl/boek/oordelen/


Book
Socrates op de speelplaats : theorie en praktijk van het filosoferen met kinderen
Authors: ---
ISBN: 9789033462917 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek geeft filosoof Richard Anthone een inleiding in het filosoferen met kinderen, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. Het boek verscheen voor het eerst in 1997 en werd voor deze derde druk grondig herzien: het logicagedeelte werd ingekort en vereenvoudigd, en het praktische gedeelte en de bijlagen werden geactualiseerd. Een eerste deel biedt een algemeen beeld van en een pleidooi voor het filosoferen met kinderen. Daarna wordt de methodiek besproken, met uitgangspunten als de socratische houding, de 'gemeenschap van onderzoek' en het filosofische gesprek. Het uitgebreide derde deel bespreekt concrete 'kwesties' die aan bod kunnen komen in het filosoferen met kinderen: epistemologie, logica, ethiek, en filosoferen en wiskunde. Bij elke kwestie krijg je een filosofische duiding en aanwijzingen voor de concrete uitwerking. Na een slotbeschouwing volgen nog enkele praktische appendices met vooral veel referenties naar literatuur en mogelijk werkmateriaal. Het resultaat is een goed gestoffeerd en erg praktisch boek, dat tegelijk leest als een terecht betoog voor meer filosofie in het onderwijs. In 1997 verscheen Socrates op de speelplaats, een boek over theorie en praktijk van het filosoferen met kinderen en jongeren, bedoeld als leidraad en hulp voor zowel beginners als gevorderden in het domein. Eén van de pioniers van het filosoferen met kinderen in Nederland, dr. Pieter Mostert, voorspelde toen dat dit boek een 'blijvende' waarde zou hebben. Dit werd bevestigd: er verschenen drie drukken van dit boek en bijna tien jaar na verschijnen is er nog steeds vraag naar. Dit bewijst de nood aan en belangstelling voor literatuur over filosoferen met kinderen.Het boek is nu herzien. Zo bleek het logicadeel een te zware dobber. Het is sterk ingekort en vereenvoudigd, maar niet verwijderd. Logica blijft immers onmiskenbaar van belang bij het filosoferen. Ook het praktijkgedeelte was aan opfrissing toe. Ten slotte werden de bijlagen, met onder meer een overzicht en bespreking van de bestaande literatuur en websites over kinderfilosofie, en met een lijst van kinderboeken die stof kunnen leveren voor filosofische discussies met kinderen, grondig geactualiseerd.


Book
Klassevol filosoferen : handboek voor leerkrachten
Authors: --- ---
ISBN: 9789030192572 9030192577 Year: 2008 Volume: 4 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om in staat te zijn om te filosoferen met kinderen en/of jongeren, of om het vak filosofie te kunnen geven, moet de leerkracht over de nodige voorkennis beschikken. Dit boek wil daar een hulpmiddel bij zijn. Het richt zich tot de (toekomstige) leerkrachten en leert hen de vaardigheden voor het filosoferen aan.

Keywords

Decroos, Johan. --- Niet-confessionele zedenleer --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- SO (secundair onderwijs) --- #SBIB:1H10 --- #SBIB:37H0 --- didactiek --- filosoferen --- filosofie --- 476.8 --- 478.9 --- Didactische werkvormen --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Secundair onderwijs --- 456.8 --- 458.9 --- Analytische filosofie --- Basisonderwijs --- Debat --- Didactiek --- Discussie --- Filosoferen --- Filosoferen-klas --- Kringgesprek --- Levensbeschouwing --- Socrates --- 100 )* FILOSOFIE --- 110 --- filosofie (ler) --- filosofie: kinderen --- 485.99 --- Filosoferen met jongeren --- Filosoferen met kinderen; ba.o. --- Filosofie ; kinderen --- 694 --- Filosofie: inleidingen en algemene overzichten --- Pedagogie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- Overige bijzondere onderwerpen --- Esthetica en filosofie --- toegepaste filosofie --- PXL-Education 2014 --- didactiek van de filosofie --- basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Denken --- Jeugd --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Jongere


Multi
Storia 2 : werkschrift : leerplan 2009
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030638179 9789030654018 9789030653998 9789030653981 9030638176 9030638141 9789030654001 9030638125 9789030638162 Year: 2010 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De jeugd en opvoeding van Caesar - De reconstructie van het Colloseum - De reconstructie van Troje - De ruïnes bij Knossos - De Spartanen bij Thermopylae - De uitroeiing van de Kimberen - Het proces van Sokrates - Het verhaal van Troje - Het verval van het Romeinse Rijk - Opgravingen in Mykene - Romeins cement

Keywords

geloven --- Zien --- Jeugdpoëzie --- Geschiedenis --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- Oudheid --- Griekenland --- Hellas --- Hellenisme --- Romeinse Rijk --- Technisch secundair onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- 371.67 --- 373.5 --- 372.893 --- #BSCH: niv.: lager middelbaar onderwijs --- #BSCH: vak: geschiedenis --- geschiedenis --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 485.6 --- schoolboeken --- 900.22 --- Leermiddelen --- 2e leerjaar s.o --- Caesar --- Colosseum --- Handboek --- Handboek/cursus --- Kimberen --- Knossos --- Mykene --- Socrates --- Troje --- 485.52 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- 485.5 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis: handboek secundair onderwijs --- 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- 373.5 Middelbaar onderwijs --- 373.5 Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- Middelbaar onderwijs --- Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by