Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
De brede school : perspectief op een educatieve organisatie
Author:
ISBN: 9066654406 Year: 2002 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De brede school is in Studulski's visie in eerste instantie gericht op het bestrijden van achterstanden en het bevorderen van ontwikkelingskansen. Voor hem houdt de brede school een visie op onderwijs en leren in. Met zijn boek heeft Studulski geprobeerd een onderwijskundige visie onder het bredeschoolconcept te leggen. Hoewel hij daar af en toe wel erg veel woorden voor nodig heeft, is hij daarin wel geslaagd. Prettig is dat hij de werkelijkheid daarbij niet uit het oog verliest.


Multi
Leren omgaan met diversiteit in je klas : het GOL(L)D-concept in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789401445863 Year: 2018 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer klassen in Vlaamse scholen moeten leren omgaan met diversiteit in onderwijsbehoeften. Er wordt verwacht dat iedereen kan participeren binnen de klasgroep en dat de leraar de touwtjes in handen houdt. Het concept GOL(L)D geldt daarbij als activerende ondersteuning: Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit.De auteurs gaan dieper in op de vernieuwde onderwijssituatie na de invoering van het M-decreet en de implementatie van de ondersteuningsnetwerken. Hun bijdragen bieden inzicht en concrete handvaten in het denken rond diversiteit en ondersteuning en staan stil bij de positie van de verschillende ondersteuners binnen de school. Leren omgaan met diversiteit in de klas is een steun voor leraren, zorgcoördinatoren, pedagogische begeleiders, CLB-medewerkers, ...(Bron: https://www.academiapress.be/nl/leren-omgaan-met-diversiteit-de-klas)


Book
Klas met een hoek af : hoe een flexibele klasinrichting leren stimuleert
Author:
ISBN: 9789401447119 Year: 2018 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren in alle hoeken van de klasIn een wereld in transformatie is het van cruciaal belang dat ons onderwijs gelijke tred houdt met alle veranderingen. Lesmethodes evolueren voortdurend, geïnspireerd door media en maatschappelijke trends. Maar de scholen zelf zijn veel minder spectaculair veranderd. Leerlingen zitten vaak nog steeds in dezelfde lokalen, op een rij, aan traditionele banken.Klas met een hoek af doet nadenken over de omgeving waarin we onderwijs willen brengen. Van nieuwe meubelvormen tot de CONTENT-methode die de eigen identiteit en filosofie van de school vertaalt naar een klas- en schoolinrichting die dat ook uitstraalt naar leerlingen, leraren, ouders...Aangevuld met vele voorbeelden, inspirerende ideeën en zes uitgediepte cases van scholen die de stap durfden zetten naar een totale ommezwaai, biedt dit boek een nieuwe kijk op de beleving van onderwijs.Bron: https://www.lannoocampus.be/nl/klas-met-een-hoek-af?utm_medium=email


Book
De (her)vormende school
Authors: ---
ISBN: 9789492944207 Year: 2018 Publisher: [Brussel] Itinera Institute

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ons onderwijs staat voor grote uitdagingen die ons dwingen om ons onderwijsstelsel bij te stellen en te hervormen. Dit boek biedt inzicht in enkele belangrijke hervormingen in het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs. Meer concreet gaat het in op de hervorming van het secundair onderwijs in Vlaanderen, het M-decreet, het 'Pacte d'Excellence', de lerarenopleiding en het duaal leren. Het staat ook stil bij buitenlandse ervaringen die inspirerend kunnen zijn voor onze eigen hervormingen. Naast hervormen schenken we ook aandacht aan het vormen van leerlingen, en meer bepaald aan het ideaal dat het 'Pacte d'Excellence' voorschrijft: dat van een eerlijke en efficiënte school. Ten slotte gaat dit boek dieper in op de digitale transitie van onze scholen, en op selectie, inschrijvingsgelden en het aanbod van het hoger onderwijs. De (her)vormende school is toegankelijk voor het grote publiek.(Bron: https://www.skribis.be/nl/de-her-vormende-school.html)


Book
Handelingsgericht werken : samenwerken aan schoolsucces
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789463448093 Year: 2018 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kunnen onderwijsprofessionals samenwerken aan schoolsucces? Daarover gaat deze geheel vernieuwde Vlaamse editie van Handelingsgericht Werken (HGW) voor leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, directies, ondersteuners, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, lerarenopleiders en hulpverleners die bij zorg op school betrokken zijn. Dit boek beschrijft de verdere ontwikkeling van HGW. De uitgangspunten en werkwijze van HGW zijn verbeterd en aangepast aan actuele ontwikkelingen. Zo staan doelgericht werken en systematisch evalueren nu op de eerste plaats en is er ook aandacht voor de opvoedingsbehoeften van leerlingen, naast hun onderwijsbehoeften.De leerling heeft een veel sterkere positie gekregen en ook de samenwerking met ouders komt nadrukkelijker aan bod: hoe kunnen zij het onderwijs aan hun kind ondersteunen?Dit boek is het meest volledige en up-to-date basisboek over HGW. Het bespreekt de wetenschappelijke onderbouwing en praktische uitwerking van HGW en illustreert die met sprekende praktijkvoorbeelden. Dat maakt het interessant voor lezers die nog niet bekend zijn met HGW. Ook voor lezers die al bekend zijn met HGW is dit boek relevant vanwege de successen, kansen, missers en valkuilen die aan bod komen. Lezers kunnen hun dagelijkse werk spiegelen aan dit nieuwe kader. Dit boek is een must voor alle onderwijsprofessionals die houden van hun werk en dat elke dag net nóg iets beter willen doen.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463448093/Handelingsgericht-werken--)

Keywords

schoolmanagement --- onderwijsbeleid --- onderwijskwaliteit --- 458.1 --- ouderparticipatie --- didactiek --- onderwijsmanagement --- zorg --- Ouderparticipatie --- Leerlingbegeleiding --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Secondary education --- onderwijsparticipatie --- leraren-leerling relatie --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- lager onderwijs --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsorganisatie --- slaagkansen --- leraren --- schoolteam --- Sociologie van het onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze. --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijsmanagement --- Didactiek --- Ouderparticipatie : onderwijs . Vlaanderen --- 371.1 --- Onderwijs --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding --- Vlaanderen --- Schoolontwikkeling --- 370.02 --- onderwijskunde --- ouderbetrokkenheid --- handelingsgericht werken --- Handelingsplan --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; onderwijs --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling --- Handelingsgericht werken


Book
Is het nu generatie X, Y of Einstein? : faq voor leraren, opvoeders en ouders
Authors: ---
ISBN: 9789030196778 9789030198116 Year: 2009 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren 'leren' vandaag razendsnel langs allerlei kanalen: radio, tv, tijdschriften, weekbladen, internet, games, gsm, iPod. Ook in hun gezin en vooral in interactie met leeftijdsgenoten krijgen zij veel hapklare informatie aangeboden. Jongeren leven in een multimediale maatschappij en leren daar bijna spontaan mee om te gaan. Maar ze doen dat op een heel andere manier dan 'hun ouders en leerkrachten', op een manier 'die meer gemeen heeft met Einstein (creatief, multidisciplinair) dan met Newton (rationeel, logisch, lineair)'. En dan is er nog de school, de plek bij uitstek bedoeld voor informatie verwerven en verwerken. Omdat de leerkracht daar een centrale rol speelt in het leren van de jongeren, ligt de bal in zijn kamp. Hoe kan die leerkracht, die nog net probeert zijn bord en krijt te upgraden tot een smartboard, de concurrentie met al die andere, vaak hypersnelle, levensechte en aantrekkelijke informatiekanonnen nog wel aangaan? Wat hebben leerkrachten nodig aan inzichten om voor deze generatie jongeren - de Generatie Einstein - goed onderwijs te maken? Wat betekent die typering voor hun rol als leerkracht en de manier waarop zij hun lesactiviteiten inrichten?De auteurs analyseren de kenmerken van de Generatie Einstein op een positief-kritische manier en ze geven dan aan wat dit voor de leerkrachten en voor hun lesactiviteiten kan betekenen

Keywords

Pupil counseling. Pupil guidance --- games --- jongerencultuur --- generatieconflict --- Sociology of education --- pedagogiek --- internet --- Jongeren en computerspelen --- Jongeren en internet --- Communicatie ; jongeren ; 2000 --- -Jongeren en audiovisuele media --- Jongeren en maatschappij --- Opvoeding --- 663 Jeugd --- Age Leeftijd --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- #KVHB:Jeugd --- #KVHB:Jongerencultuur --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Opvoeding --- 301.188.8 --- 37.015.31 --- jeugd --- jongeren --- onderwijs --- 433 --- opvoeding --- AA / International- internationaal --- 45 --- 15 --- 305.8 --- 433.5 --- Jeugd --- Jongerencultuur --- computerspellen --- jeugdcultuur --- media --- 323 --- 308.4 --- Computer --- Computerspelen --- Computerspelletjes --- GSM --- Generaties --- Informatieaanbod --- Informatiebronnen --- Internet --- Jeugdcultuur (jeugdsubcultuur, subcultuur) --- Jeugdcultuur --- Jongeren --- Mediaopvoeding --- Multimedia --- Opvoeden --- Radio --- TV --- adolescenten (ler) --- jeugd en maatschappij --- jeugdproblematiek --- 484.23 --- Leerlingenbegeleiding --- Computerondersteund onderwijs; s.o. --- ICT; onderwijs --- Jeugd en maatschappij --- Jeugdmentaliteit --- cultuur --- generatie-X --- generatie-Y --- generatiekloof --- jeugdigen --- jeugdpsychologie --- kinderen --- kinderpsychologie --- faq --- computerondersteund leren --- didactiek --- studiebegeleiding --- multimediale communicatie --- Sociologie van het onderwijs --- opvoeding in de praktijk --- Opvoeding, opvoedkunde. --- Psychologie. --- Communicatie --- Audiovisuele opvoeding --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociologie van de jeugd --- Opvoeding in de praktijk --- (zie ook: fysica (computer)) --- Onderwijs --- Didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- Jeugd en audiovisuele media --- Jeugd en computerspelen --- Jeugd en internet --- Jeugd en audiovisuele media. --- Jeugd en computerspelen. --- Jeugd en internet. --- Jeugd en maatschappij. --- Opvoeding. --- handboeken en inleidingen. --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- Computerondersteund onderwijs; s.o --- 316.35 --- Opvoeding, opvoedkunde --- Psychologie --- departement Lerarenopleiding 11 --- pedagogische psychologie --- schoolkinderen --- Handboeken en inleidingen. --- Student --- Hoger onderwijs --- Volwassene --- Leren --- Leerinhoud --- Doceren --- Veranderingsproces --- Jeugdpsychologie --- Sociologie --- Media --- Opvoedingsprobleem --- Leraar --- Ouders --- Jongere


Book
Wit krijt schrijft beter : schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044120301 9044120301 Year: 2006 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het algemeen verlopen vele schoolloopbanen van allochtonen erg problematisch. Een groot deel van hen begint het secundair onderwijs al met achterstand, ze volgen met veel minder het algemeen secundair onderwijs, ze blijven vaker zitten en halen in veel mindere mate een einddiploma. De auteurs maken een indringende vergelijking tussen de schoolloopbaan van allochtonen en die van autochtonen en zoeken naar mogelijke verklaringen voor de grote onderwijsachterstand van allochtone jongeren. Is deze achterstand een gevolg van de slechtere sociaal-economische omstandigheden waarin deze jongeren opgroeien? Is het omdat zij en hun ouders minder vertrouwd zijn met onze cultuur en teveel vasthouden aan hun eigen cultuur? Is het veeleer een gevolg van een tekort aan mentale en praktische ondersteuning van het sociale milieu waarin ze opgroeien?Uit de inhoud: Allochtone jongeren in Vlaanderen (Wie is allochtoon? - Kenmerken) ? Allochtonen in het secundair onderwijs (Problematische schoolloopbanen in kaart - Verklaringen voor het geringe succes van allochtonen) ? Allochtonen in het hoger onderwijs (Ondervertegenwoordiging van allochtonen - Verklaringen voor de differentiële prestaties van allochtonen en autochtonen - Waarom allochtonen niet starten en niet slagen) ? Conclusies

Keywords

Allochtone studenten --- Allochtonen --- Intercultureel onderwijs. --- Schoolloopbaan --- Hoger onderwijs --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- Migrantenjongeren. --- onderwijsachterstand --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- allochtonen --- Research on teaching --- SO (secundair onderwijs) --- Belgium --- Netherlands --- Flanders --- Children of immigrants --- Education --- Flanders (Belgium) --- Education [Secondary ] --- Learning disabled youth --- School failure --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van het onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Nederland --- Vlaanderen --- België --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Schoolloopbaan --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 847 Onderwijs --- 846.1 Etniciteit --- 846.2 Racisme --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.8H16 --- 376.68 --- schoolloopbaan --- onderwijs --- 454.6 --- 450.9 --- schoolloopbaan (ler) --- et al. --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs, middelbaar --- onderwijs, universitair en voortgezet --- school- en onderwijsproblematiek --- 376.7 --- Achterstand --- Kenmerken --- Migranten --- 120159.jpg --- Interculturel onderwijs --- Schoolloobbaan ; migrantenjongeren --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- onderwijs voor migranten --- intercultureel onderwijs --- et al --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijsachterstand --- Jeugd --- Multiculturele samenleving --- Migrantenjongeren --- Provincie West-Vlaanderen --- Allochtoon --- Autochtoon --- Migrantenjongere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond --- Higher education --- Migration background --- Level of education --- Secondary education --- Book

Tienertijd : communicatie, opvoeding en welzijn in context : 10- tot 18-jarigen, ouders en leerkrachten bevraagd
Authors: --- ---
ISBN: 9044113593 Year: 2003

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek vormt de relatie tussen kinderen, opvoeders en maatschappij de rode draad. Een historisch-maatschappelijke analyse en een metatheoretisch model voor ontwikkeling vormen samen met een beschrijving van het onderzoeksopzet de wegwijzer voor de hoofdstukken waarin de survey-resultaten belicht worden. Onderzoeksvragen als: variëren de ervaren communicatie- en opvoedingskenmerken naar gezinstype en naar soort beoordelaar (ouder of kind), wat is het belang van communicatie- en opvoedingskenmerken voor de zelfwaardering en depressiesyndromen bij kinderen en jongeren, hoe ervaren jongeren en leerkrachten het school- en klasgebeuren en bij wie leggen ouders en leerkrachten de verantwoordelijkheid voor de zorgwekkende elementen rond `kind-zijn', staan centraal. Daarnaast is een hoofdstuk over computergestuurde methoden in onderzoek met kinderen en worden demografische rijksregistergegevens vanuit kindperspectief voorgesteld. Tot slot worden de belangrijkste resultaten geplaatst tegen de achtergrond van de pedagogisering van de samenleving. (Bron: covertekst)

Keywords

Adolescenten --- Jeugd --- Opvoeding --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Sociologie. --- Educational sciences --- Age group sociology --- Teaching --- Psychiatry --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Mass communications --- Belgium --- International economic relations --- Firms and enterprises --- Poland --- opvoeding --- puberteit --- Sociology of education --- Educational psychology --- Personality development --- welzijn --- gezin --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- gezinsopvoeding --- jeugd --- communicatie --- adolescentie --- 37 --- #SBIB:033.AANKOOP --- #SBIB:041.GIFT --- #SBIB:314H330 --- #SBIB:316.334.1O286 --- #SBIB:316.356.2H2221 --- 663 Jeugd --- 664.1 Gezin --- 700 Pedagogie --- Opvoedingsondersteuning --- #KVHB:Adolescentie --- #KVHB:Gezinspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- Gezin 314.6 --- Maatschappelijke ontwikkeling 304 --- Onderwijs 37 --- 308.4 --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- adolescenten --- sociologie --- sociologisch onderzoek --- 416.1 --- tienertijd (ler) --- 304.3 --- Adolescentie --- Arbeid --- Communicatie --- Depressies --- Echtscheiding --- Gezin --- Onderwijs --- Onderzoek --- Relaties --- demografie --- gezinnen --- onderwijs --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- 392.5 --- 37.018 --- 362.8 --- 007 --- 159.987 --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: jeugd: algemeen --- Onderwijs: personeel: relatie leraar-leerlingen --- Gezinssociologie: ouders-kind relaties --- Sociologie van de jeugd --- 040292.jpg --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van het onderwijs --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Psychiatrie --- Massacommunicatie --- België --- Kinderen en jeugd --- Statistische gegevens --- Sociologie --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sociale welzijnszorg --- Kinderen --- Depressie --- Tieners --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappelijk welzijn --- Ouders --- Leraren --- Gezinnen --- #SBIB:328H274 --- Demografie --- Gezinstypes --- Leerkrachten --- School --- Taakbelasting --- Werken --- Instellingen en beleid: Polen --- Jeugdsociologie --- Kind en echtscheiding --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Onderwijssociologie --- 37 Education --- Education --- Jongeren : leefwereld --- Jongeren : communicatie --- Schoolbeleving --- Gezin en samenleving --- Jongeren en maatschappij --- 443 --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Adolescent --- ouder --- Jongere --- Leraar --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Gesprek --- Directie --- Ouderenzorg --- Onderzoek (wetenschap)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by