Listing 1 - 10 of 384 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Pas in 1943 ontdekte de Amerikaanse kinderpsychiater Leo Kanner dat autisme geen vorm van geestesziekte is, maar een ontwikkelingsstoornis die ook voorkomt bij normaal begaafde kinderen. Hoewel er sindsdien veel vooruitgang is geboekt in het onderzoek naar autisme, bestaan nog heel wat stigmatiserende vooroordelen en misverstanden. De stereotiepe beelden van de geniale gek of van de in zichzelf gekeerde, wereldvreemde zonderling doen afbreuk aan het breed scala van autismespectrumstoornissen en aan de opmerkelijke verschillen tussen mensen met autisme. Zie mij! geeft eindelijk een stem en gezicht aan mensen met autisme. In woord en beeld geven ze uitdrukking aan hun zorgen, angsten, dromen en verlangens. Wie hun proza en gedichten leest of hun boeiende kunstwerken bekijkt, komt tot de conclusie dat zij op de keper beschouwd niet zoveel verschillen van ons. Ze willen gehoord en begrepen worden. Zodat u ze ziet zoals ze echt zijn.
PXL-Social Work 2016 --- ontwikkelingsstoornissen --- autisme --- Autisme --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
PXL-Social Work 2013 --- psychologie --- agressie --- communicatievaardigheden --- Agressiviteit
Choose an application
Being active is fundamental to a person's sense of physical and mental wellbeing, and the need to engage in purposeful and meaningful activity does not diminish with age. However, common effects of ageing, such as reduced vision and hearing, arthritis, dementia, and in some cases social isolation, can affect an older person's ability to participate in therapeutic and recreational activities.Introducing the concept of PIE (Planning, Implementation and Evaluation), this practical resource will enable professionals working with older people to initiate and run successful activity-based programmes with their clients, either individually or in groups. The authors guide the reader through the processes of group and individual work, and provide step-by-step instructions for a range of activities, including arts and crafts, music, drama, movement, relaxation, reminiscence, and day-to-day tasks such as taking care of personal hygiene and preparing food and drinks. The book also describes the importance of assessing and evaluating activity-based work, with examples of completed evaluation and assessment forms. Useful case studies and self-reflective activities for the facilitator are included throughout.
Older people --- Social work with older people. --- Geriatric social work --- Gerontological social work --- Social work with the aged --- Geriatric psychiatry --- Geriatrics --- Services for. --- Health and hygiene. --- Mental health. --- Oudere --- Activiteiten Dagelijks Leven
Choose an application
Social work supervision in large part determines the job satisfaction of social workers & thus the quality of the service provided.
Social workers --- Supervision of. --- Supervisie --- Maatschappelijk werk --- Social work administration.
Choose an application
How can mainstream Western social work learn from and in turn help advance indigenous practice? This volume brings together prominent international scholars involved in both Western and indigenous social work across the globe to discuss some of the most significant global trends and issues relating to indigenous and cross-cultural social work. The contributors identify ways in which indigenization is shaping professional social work practice and education, and examine how social work can better address diversity in international exchanges and cross-cultural issues within and between countries. Key theoretical, methodological and service issues and challenges in the indigenization of social work are reviewed, including the way in which adaptation can lead to more effective practices within indigenous communities and emerging economies, and how adaptation can provide greater insight into cross-cultural understanding and practice
Social work with indigenous peoples. --- Social work with indigenous peoples --- Indigenous peoples --- Study and teaching. --- Maatschappelijk werk --- Multiculturele samenleving --- Multiculturaliteit --- Diversiteit --- Internationale vergelijking --- Opleidingen --- #SBIB:316.8H30 --- Study and teaching --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociaal werk --- 364 --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- Multiculturalisme --- Opleiding --- Internationale samenwerking --- Inclusie --- Maatwerk --- Arbeidsmarkt --- Socialt arbete. --- Socionomutbildning. --- Ursprungsbefolkningar. --- Social work. --- Indigenous peoples. --- Social work education. --- Social work with Indigenous peoples. --- Social work with Indigenous peoples
Choose an application
La question de savoir si des enfants sont placés en raison de la pauvreté fait l'objet d'un débat depuis qu'elle a été posée dans le Rapport Général sur la Pauvreté. Les parents directement concernés n'en doutent pas le moins du monde: leurs enfants sont plus souvent placés que d'autres, justement parce qu'ils sont pauvres. Cette vue des choses ne fait toutefois pas l'unanimité parmi les professionnels du secteur: les uns confirment la perception qu'ont les familles, tandis que les autres contestent cette vision ou du moins la nuancent, indiquant que la pauvreté n'est jamais l'unique motif d'une telle décision. L'enjeu du débat est réel puisque la réponse à cette question du lien entre conditions socio-économiques défavorables et risque (au sens statistique du terme) accru d'une mesure de placement oriente fortement la politique de l'aide à la jeunesse. C'est la raison pour laquelle le Service de lutte contre la pauvreté, la précarité et l'exclusion sociale a saisi l'opportunité offerte par le programme de recherches AGORA du SPP Politique scientifique d'objectiver l'existence ou non d'une telle relation en croisant les différentes données disponibles. Cet ouvrage présente les résultats de cette étude menée par une équipe de l'Université de Gand et de l'UCL
Foster children --- Child welfare --- Social work with children --- Poor children --- Youth --- Belgium --- Social conditions --- Economic conditions --- Social work with youth --- Armoede --- Bestaansonzekerheid --- Residentiële jeugdzorg --- Gezinsplaatsing --- Pleegzorg
Choose an application
Dit boek schetst een stand van zaken en de toekomst van de (integrale) jeugdhulp. Daarbij zijn ontzettend veel mensen betrokken. Van cliënten, cliëntvertegenwoordigers over hulpverleners, directies en hun vertegenwoordigers in koepels tot en met leidend ambtenaren, hun medewerkers en politiek verantwoordelijken.Het is ook een thematiek die de gemoederen beroerd heeft en nog beroert. De tegenstellingen in visies, commentaren, meningen, uitlatingen, houdingen die aanwezig waren bij de hervorming, bestaan nog steeds. Nu, 5 jaar na de start van de Integrale Jeugdhulp, bundelen we de visies van de betrokken stakeholders en geven zij hun persoonlijke 'stand van zaken'.Bron: http://www.politeia.be/nl-be/book/heeft-dat-de-zaak-veranderd/16305.htm
Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- jeugdbescherming --- jeugdzorg --- jeugdhulpverlening --- PXL-Social Work 2018 --- Social work --- Social policy and particular groups --- Jeugdhulpverlening --- Integrale hulpverlening --- Integrale jeugdhulp --- Vlaanderen --- Jeugdzorg --- Emigratie
Choose an application
Door de jaren heen is veel methodiek ontwikkeld op het terrein van hulpverlening aan gezinnen. Met betrekking tot het werken met leefgroepen, teams en wijken en ten aanzien van het kijken naar organisaties is de systematische methodiekontwikkeling minder verder voortgeschreden. Dit boek is voor de toepassing van die systeembenadering een stimulans. Theorie en praktijk worden hier op een geïntegreerde en samenhangende wijze gepresenteerd. Het werk legt voortdurend verbindingen met de beroepspraktijk. Deel I en II gaat over de theorie. Hier wordt de lezer grondig geïnformeerd over het begrip systeem, over interactie en communicatie, over de centrale begrippen inhoud en betrekking, over het onderscheid tussen analoge en digitale communicatie, over complementaire en symmetrische interactie, over lineaire en circulaire causaliteit en paradoxale communicatie. Deel III is gewijd aan de toepassingsterreinen, waarop de theorie betrekking heeft: gezinnen, leefgroepen, organisaties en wijken.Praktisch zijn de voorbeelden: wie moeite heeft met de begripsmatige en theoretische uiteenzettingen, kan door het lezen van de voorbeelden genieten van een grote reeks soms tragikomische miniverhalen die de theorie verduidelijken en tot leven brengen. De voorbeelden hebben tevens als functie de lezer te prikkelen om met eigen verhalen te komen
PXL-Social Work 2015 --- Social work --- methodiek --- Gedrag --- Systeemtheorie --- Hulpverlening --- Beroepspraktijk --- Communicatie --- Gezinnen --- Leefgroep --- Sociale cohesie --- Groepen --- Buurten --- PXL-Ebooks --- Gezin --- Groep --- Buurt --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg
Choose an application
De stap-voor-stapmethode is een handige en efficiënte werkwijze om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Een beroepskracht (een leraar, maatschappelijk werker of sociaal-pedagogisch hulpverlener) geeft deze ondersteuning door het stellen van vragen en het ordenen van informatie. Het gaat dan niet om intensieve hulpverlening bij ernstige problemen, maar om ondersteuning bij vaak voorkomende probleemsituaties in de dagelijkse praktijk van het omgaan met kinderen. In het algemeen zullen bij lichte pedagogische problemen twee gesprekken van een uur voldoende zijn om ouders zoveel steun te bieden dat ze de opvoeding weer aankunnen. Zo kan een niet gespecialiseerde beroepskracht – na zich in deze methode te hebben ingewerkt – in korte tijd preventieve steun bieden bij een breed spectrum aan opvoedingsproblemen.In dit tweede deel van Stap voor stap gaat het om zeven onderwerpen, waarover ouders van kinderen van 6 tot 12 jaar zich vaak zorgen maken: agressie en vandalisme, gedeprimeerdheid en lusteloosheid, gepest worden, allerlei vormen van nervositeit, seksualiteit, slaapproblemen en (on)afhankelijkheid. De auteurs, twee sociaal-pedagogisch hulpverleners en een orthopedagoog, zijn beroepshalve betrokken bij diverse sectoren van Jeugdzorg en hebben affiniteit met pedagogische preventie. (Bron: covertekst)
Educational sciences --- PXL-Social Work 2017 --- opvoedingsondersteuning --- onderwijs --- sociaalpedagogische hulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- opvoeding --- Opvoeding --- 37 --- 370
Choose an application
-6256-644-8
Social case work --- Social work with older people --- Klinische psychologie --- Methodology. --- interactie en interventie. --- Intake --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- Geriatric social work --- Gerontological social work --- Social work with the aged --- Older people --- Case work, Social --- Casework, Social --- Social casework --- Social service --- Counseling --- Friendly visiting --- Interviewing --- Methodology --- Gesprekstechniek
Listing 1 - 10 of 384 | << page >> |
Sort by
|