Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
ocrates
filosofie --- History of philosophy --- Socrates --- 1 <38> SOCRATES --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Filosofie (oudheid) --- #gsdbf --- 101 --- 150 --- filosofen --- filosofiegeschiedenis --- kopstukken --- 1 <38> SOCRATES Griekse filosofie--SOCRATES --- Griekse filosofie--SOCRATES --- Aard en functie van filosofie --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Filosofie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Filosofie (oudheid)
Choose an application
0-2
Socrates. --- Professional ethics. Deontology --- bedrijfsleer --- deontologie --- Socrates --- Socrate --- Socrates Constantinopolitanus Scholasticus --- Bedrijfsbeheer --- Filosofie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- toegepaste filosofie --- Sokrates
Choose an application
et Socrates project ANT (Attracting new target groups in adult education)
Adult education. Lifelong learning --- European Union --- 493.3 --- Socrates --- volwasseneneducatie --- marketing --- volwassenenonderwijs --- welzijnsmarketing --- 659 --- 375 --- 361.03 --- Volwasseneneducatie --- Levenslang leren
Choose an application
De Botton presenteert zes filosofen als weg naar persoonlijk geluk, als troost voor allerlei problemen die het leven meebrengt. Troost voor impopulariteit vindt hij bij Socrates, voor geldgebrek bij Epicurus, voor frustraties bij Seneca, voor onmacht bij De Montaigne, voor liefdesverdriet bij Schopenhauer en voor moeilijkheden en lijden bij Nietzsche.
de Botton, Alain --- Filosofie --- Socrates --- Seneca, Lucius Annaeus --- Epicurus --- de Montaigne, Michel --- Nietzsche, Friedrich --- Schopenhauer, Arthur --- Philosophy and psychology of culture --- History of philosophy --- filosofie --- cultuurfilosofie
Choose an application
J. CluytsZelden heeft de mens iets geleerd van de les slechts één keer aan te horen. Daarom is het goed dat Elke Wiss in dit boek een en ander nog eens duidelijk op een rijtje zet. Verwacht van dit boek niet de grote nieuwe inzichten, maar wel een persoonlijk getint overzicht van de meest cruciale elementen uit de socratische gespreksvoering. Vragen stellen lijkt dan misschien wel iets waar we allemaal expert in zouden moeten zijn; Elke Wiss stelt pijnlijk vast: we zijn er blijkbaar toch niet erg goed in. Onze vragen zijn gekleurd door (voor)oordelen, aannames, en de zoektocht naar een gaatje waar we misschien ook nog iets over onszelf kunnen vertellen. Met Socrates als voorbeeld toont Wiss aan dat vragen stellen vertrekt vanuit niet-weten, nog niet begrijpen. Waarom dat zo belangrijk is, wordt in het eerste deel van het boek grondig toegelicht. De praktische tips die volgen op dat meer beschouwende deel bieden dan weer een concrete houvast. Dit boek prikkelt en je zal je volgende gesprek, zonder enige twijfel, anders aanpakken. Met literatuuropgave. Zeer leesbaar en inspirerend.© NBD Biblion
Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie --- Gesprekstechnieken --- Socratische methode --- Interpersoonlijke communicatie --- Gesprekstechniek --- gesprekstechnieken --- Filosofie algemeen --- Social psychology --- Filosofie --- Communicatie --- Socrates --- verbindende communicatie --- Philosophy
Choose an application
'Ontluikend christendom' van Daniël de Waele is een cultuurgeschiedenis over het ontstaan van het christendom. Hoe beleefden heidenen, joden en christenen het ondermaanse bestaan in de eerste eeuwen van onze jaartelling, zo ongeveer van de eerste tot de vierde eeuw? Hoe leefden zij, wat geloofden zij, hoe dachten zij en hoe beïnvloedden zij elkaar? Natuurlijk, het waren mensen zoals wij, maar de moderne mens valt van de ene verbazing in de andere, en staat soms verbluft als hij ontdekt hoe anders mensen toen tegen het leven aankeken. Kennis van die pluriforme, multireligieuze wereld draagt ook bij aan de verheldering van een reeks geschriften die in die tijd het licht zagen: het Nieuwe Testament.https://www.kokboekencentrum.nl/boek/ontluikend-christendom/
Christian church history --- History of civilization --- Christendom --- Geschiedenis --- Jewish religion --- Comparative religion --- Roman history --- anno 1-499 --- Nieuwe Testament --- Heidendom --- Jodendom --- christendom --- Socrates --- Plato --- Justin [Martyr] --- Aristotle --- Palestine
Choose an application
In 'Oordelen', het derde deel van haar trilogie ?Het leven van de geest?, houdt Hannah Arendt een pleidooi voor het oordelen, het sluitstuk van haar jarenlange reflectie over zowel het actieve als het contemplatieve leven. Arendt beschouwt oordelen als een belangrijke activiteit waarin mensen met elkaar hun bekommernis om de gemeenschappelijke wereld delen. Geen oordeel vellen is volgens haar een schandaal, onverantwoordelijk en brengt de wereld in gevaar.In deze stukken engageert Arendt zich, net als in 'Denken' en 'Willen', met figuren uit de hele filosofiegeschiedenis, op zoek naar een weg naar onszelf, de mogelijkheid onze plaats in de wereld te heroveren zonder te loochenen dat in die wereld onaanvaardbare gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Het oordeel biedt die kans, omdat die altijd een minimale intersubjectieve eensgezindheid stichten, zoals vertalers Dirk de Schutter en Remi Peeters schrijven in hun ineliding.Oordelen had het slotstuk moeten worden van haar onderzoek naar de mentale activiteiten van de mens, maar Arendt overleed enkele dagen na het voltooien van Willen. In Oordelen zijn de contouren van haar onderzoek verzameld en een aantal andere teksten uit haar oeuvre waarin zij het oordelen bespreekt, bijvoorbeeld in relatie tot het totalitarisme.http://www.uitgeverijklement.nl/boek/oordelen/
Philosophical anthropology --- Political philosophy. Social philosophy --- General ethics --- Kant, Immanuel --- Arendt, Hannah --- Socrates --- Ethiek --- Politieke filosofie --- Totalitarisme --- Lessing, Gotthold Ephraim --- Waarheid --- Filosofie --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Filosofie (20e eeuw)
Choose an application
In dit boek geeft filosoof Richard Anthone een inleiding in het filosoferen met kinderen, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. Het boek verscheen voor het eerst in 1997 en werd voor deze derde druk grondig herzien: het logicagedeelte werd ingekort en vereenvoudigd, en het praktische gedeelte en de bijlagen werden geactualiseerd. Een eerste deel biedt een algemeen beeld van en een pleidooi voor het filosoferen met kinderen. Daarna wordt de methodiek besproken, met uitgangspunten als de socratische houding, de 'gemeenschap van onderzoek' en het filosofische gesprek. Het uitgebreide derde deel bespreekt concrete 'kwesties' die aan bod kunnen komen in het filosoferen met kinderen: epistemologie, logica, ethiek, en filosoferen en wiskunde. Bij elke kwestie krijg je een filosofische duiding en aanwijzingen voor de concrete uitwerking. Na een slotbeschouwing volgen nog enkele praktische appendices met vooral veel referenties naar literatuur en mogelijk werkmateriaal. Het resultaat is een goed gestoffeerd en erg praktisch boek, dat tegelijk leest als een terecht betoog voor meer filosofie in het onderwijs. In 1997 verscheen Socrates op de speelplaats, een boek over theorie en praktijk van het filosoferen met kinderen en jongeren, bedoeld als leidraad en hulp voor zowel beginners als gevorderden in het domein. Eén van de pioniers van het filosoferen met kinderen in Nederland, dr. Pieter Mostert, voorspelde toen dat dit boek een 'blijvende' waarde zou hebben. Dit werd bevestigd: er verschenen drie drukken van dit boek en bijna tien jaar na verschijnen is er nog steeds vraag naar. Dit bewijst de nood aan en belangstelling voor literatuur over filosoferen met kinderen.Het boek is nu herzien. Zo bleek het logicadeel een te zware dobber. Het is sterk ingekort en vereenvoudigd, maar niet verwijderd. Logica blijft immers onmiskenbaar van belang bij het filosoferen. Ook het praktijkgedeelte was aan opfrissing toe. Ten slotte werden de bijlagen, met onder meer een overzicht en bespreking van de bestaande literatuur en websites over kinderfilosofie, en met een lijst van kinderboeken die stof kunnen leveren voor filosofische discussies met kinderen, grondig geactualiseerd.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- Filosofie --- Kinderen. --- Onderwijs --- Didactiek. --- Didactics of philosophy --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- jeugdliteratuur --- didactiek --- Didactics of primary education --- Filosofie ; kinderen --- 1:37 --- #PBIB:+111.92 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Logisch denken --- Socrates --- Waarden --- Wiskunde --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 073412.jpg --- Filosofie en onderwijs --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- Overige vormingsgebieden --- Children and philosophy --- toegepaste filosofie --- Lager onderwijs --- Gesprekstechnieken --- Denken --- Logica --- Kennistheorie --- Morele opvoeding --- Ethiek --- #BSCH: vak: filosofie --- Gesprekstechniek --- Logica (redeneerkunst) --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Kennisleer
Choose an application
Om in staat te zijn om te filiosoferen met kinderen en/of jongeren, of om het vak filosofie te kunnen geven, moet de leerkracht over de nodige voorkennis beschikken. Dit boek wil daar een hulpmiddel bij zijn. Het richt zich tot de (toekomstige) leerkrachten en leert hen de vaardigheden voor het filosoferen aan.
Decroos, Johan. --- Niet-confessionele zedenleer --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- SO (secundair onderwijs) --- #SBIB:1H10 --- #SBIB:37H0 --- didactiek --- filosoferen --- filosofie --- 476.8 --- 478.9 --- Didactische werkvormen --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Secundair onderwijs --- 456.8 --- 458.9 --- Analytische filosofie --- Basisonderwijs --- Debat --- Didactiek --- Discussie --- Filosoferen --- Filosoferen-klas --- Kringgesprek --- Levensbeschouwing --- Socrates --- 100 )* FILOSOFIE --- 110 --- filosofie (ler) --- filosofie: kinderen --- 485.99 --- Filosoferen met jongeren --- Filosoferen met kinderen; ba.o. --- Filosofie ; kinderen --- 694 --- Filosofie: inleidingen en algemene overzichten --- Pedagogie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- Overige bijzondere onderwerpen --- Esthetica en filosofie --- toegepaste filosofie --- PXL-Education 2014 --- didactiek van de filosofie --- basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Denken --- Jeugd --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Jongere
Choose an application
De jeugd en opvoeding van Caesar - De reconstructie van het Colloseum - De reconstructie van Troje - De ruïnes bij Knossos - De Spartanen bij Thermopylae - De uitroeiing van de Kimberen - Het proces van Sokrates - Het verhaal van Troje - Het verval van het Romeinse Rijk - Opgravingen in Mykene - Romeins cement
geloven --- Zien --- Jeugdpoëzie --- Geschiedenis --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- Oudheid --- Griekenland --- Hellas --- Hellenisme --- Romeinse Rijk --- Technisch secundair onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- 371.67 --- 373.5 --- 372.893 --- #BSCH: niv.: lager middelbaar onderwijs --- #BSCH: vak: geschiedenis --- geschiedenis --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 485.6 --- schoolboeken --- 900.22 --- Leermiddelen --- 2e leerjaar s.o --- Caesar --- Colosseum --- Handboek --- Handboek/cursus --- Kimberen --- Knossos --- Mykene --- Socrates --- Troje --- 485.52 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- 485.5 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Geschiedenis: handboek secundair onderwijs --- 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- 373.5 Middelbaar onderwijs --- 373.5 Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- Middelbaar onderwijs --- Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|