Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Taal spreekt vanzelf, totdat je stilstaat bij de woorden en hun betekenissen. Dan begint het algauw te duizelen. Is je redenering wel te volgen? Hoe weet je of de ander begrijpt wat jij bedoelt? Weet je eigenlijk zelf wel wat je zegt? Wat maakt jouw uitspraken anders dan het geblaf van een hond of een wekker die afgaat? Op dit soort vragen wil de taalfilosofie een antwoord geven. 'Als dan dus daarom' is een toegankelijke inleiding in de taalfilosofie die je leidt langs woorden en zinnen, verwijzen en redeneren, structuur en betekenis. (flaptekst)
Choose an application
Sociolinguistics --- Philosophy of language --- Taal --- Taalgeschiedenis --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie
Choose an application
Wat betekent het om te denken, en wat om iets nieuws te leren? Volgens Douglas Hofstadter en zijn Parijse collega Emmanuel Sander heeft het alles te maken met analogieën, beelden. Wat ingewikkeld is, maken we eenvoudiger, en als we iets nieuws tegenkomen, zoeken we de overeenkomst met wat we al kennen. Daarom kunnen we zeggen `De druiven zijn zuur bij teleurstelling, en daarom zegt een klein kind: `Ik heb de banaan uitgekleed. Van deze spontane vondsten tot metaforen: de analogie is het gereedschap waarmee we de wereld, de medemens en ook onszelf begrijpen. In Hoe wij denken laten Hofstadter en Sander zien wat ons mens maakt, en hoe we creatiever kunnen denken.
Cognitive psychology --- Philosophy of language --- Analogie --- Analogy --- Argumentatieleer --- Argumentation [Théorie de l' ] --- Raisonnement --- Reasoning --- Redenering --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Analogie --- Denken --- Psychologie --- Theory of knowledge --- Man --- Volwassene --- Linguistics
Choose an application
Cultuurverschillen zijn de oorzaak van al wat fout gaat, volgensvelen. Dit boek heeft als voornaamste doel inzicht te geven in decomplexe problematiek van cultuur en de relatie tussen culturen.Het wil de lezer in staat stellen een rationeel standpunt te formulerenover cultuur en de verhouding tussen culturen, en eendoordacht oordeel te vormen over beweringen daarover.Uitgaande van de vaststelling dat mensen ondanks hun diversiteiteen punt van overeenstemming hebben dat niet kan wordenontkend, namelijk het feit dat zij taal gebruiken, vormt de reflectieover taal en het op de taalkunde gesteunde verklaringsmodelde grondslag van deze filosofische overwegingen over cultuur encultuurverschillen.Uit de Inhoud:Culture, a Matter of General Public Concern There is no ConsensualDefinition - In Search of a Definition - The PhilosophicalPerspective Analysis of Culture based on a Linguistic Model -Interpretation of Cultures Cultural System as Symbolic ContextThick Description as Method - Assessment of Cultural AnalysisCultural Relativism Anti-Anti relativism.
Cultuur --- Taal en cultuur. --- filosofie. --- Philosophy of language --- Philosophy and psychology of culture --- Ethnology. Cultural anthropology --- Culture --- Philosophy --- Cultuurverschillen --- Communicatie --- Culturele antropologie --- Interculturaliteit --- Cultuurverschil --- Toerisme --- Verpleegkunde
Choose an application
Denken en taal zijn met elkaar verbonden als de lijnen in de tekening van een haas die eruitziet als een eend of van een eend die eruitziet als een haas, afhankelijk van hoe je ze bekijkt. Soms lijkt taal denken. Soms lijkt denken taal. Voor wie aandachtig kijkt, vallen zij nooit samen.Dit boek biedt een brede inleiding in de analyse van denken en taal. Het is bedoeld voor al wie bezig is met taal en tekst, in het dagelijks leven, op school, maar ook professioneel, in de letteren, wijsbegeerte en wetenschap. Het vereist geen voorkennis.Het boek is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel staat het denken centraal. De twee belangrijkste vragen daaromtrent zijn: de vraag van de informele logica naar de relevantie van een argument, en de vraag van de formele logica naar de juistheid van een conclusie. In het tweede deel ligt de nadruk op taal en haar verhouding tot betekenis, het denken en de werkelijkheid.De stof wordt toegelicht aan de hand van voorbeelden afkomstig uit een grote verscheidenheid aan domeinen, politiek, literair en wetenschappelijk, die tonen hoe belangrijk een juiste kijk op denken en taal is om in de wereld onze weg te vinden. Om de zelfwerkzaamheid van de lezer op te wekken, zijn aan het eind van ieder hoofdstuk opgaven opgenomen. Door zijn opzet is dit boek geschikt als ondersteuning bij inleidende colleges van academisch niveau en bij cursussen laatste jaar middelbaar onderwijs ter voorbereiding op het hoger onderwijs. (http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044134445)
Logica --- Taalfilosofie --- Taal --- Logic --- Philosophy of language --- taalfilosofie --- Taalfilosofie. --- Logica. --- PXL-Central Office 2017 --- denkprocessen --- onderwijsleermiddelen --- hoger onderwijs --- Logica (redeneerkunst) --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Language and logic. --- Language and languages --- Langage et logique. --- Langage et langues --- 08.34 philosophy of language. --- Philosophy. --- Philosophie.
Choose an application
001
Psycholinguistics --- Philosophy of language --- Human body (Philosophy). --- Phenomenology. --- Cognitive grammar. --- Semantics. --- Corps humain (Philosophie) --- Phénoménologie --- Grammaire cognitive --- Sémantique --- Filosofie --- Linguïstiek --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Conform onderwijsvernieuwing - New Ace en New Strike: één concept, twee profielen. Beide boeken bieden dezelfde inhoud, maar hebben een duidelijk eigen profiel. New Ace focust zich op de A-stroom, behoudt alles wat goed was uit Ace en wordt aangevuld met enkele extra troeven. Beide boeken zijn aangepast aan de nieuwe eindtermen en leerplannen en bevatten heel wat tools om te differentiëren, zowel in het boek als online. Nieuw: deze lesmethodes bevatten ook een taalportfolio waarmee leerlingen zelfgestuurd kunnen leren.
Philosophy of language --- literatuur --- Literature --- Language and languages --- Philology --- Philosophy --- #gsdbF --- -Philology --- 130.2:80 --- 800.1 --- Literatuur --- Foreign languages --- Languages --- Anthropology --- Communication --- Ethnology --- Information theory --- Meaning (Psychology) --- Linguistics --- Philology. --- Philosophy. --- C3 --- Kunst en cultuur --- Engels --- 2e leerjaar A secundair onderwijs --- 2e leerjaar B secundair onderwijs --- A-stroom --- B-stroom --- Secundair onderwijs. --- Engelse taal ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Language and languages - Philosophy
Choose an application
Deze speciale uitgave bestrijkt de volledige leerlijn taal en biedt u een staalkaart van ervaringen met taalbeleid in het Vlaamse en Nederlandse onderwijs, van basisschool tot universiteit. Daarnaast geven enkele deskundigen en beleidsmakers in korte bijdragen hun visie op taalbeleid.
Philosophy of language --- Research on teaching --- taalbeleid --- Didactics of languages --- Nederlands --- Onderwijs --- Didactiek --- Taalbeleid --- Nederland --- Vlaanderen --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vlaams --- Emigratie --- Literatuur --- 456.1 --- taalonderwijs --- 485.1 --- 110094.jpg --- Nederlandse taal ; didactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- (zie ook: teleonderwijs)
Choose an application
Language is central to our lives, the cultural tool that arguably sets us apart from other species. Some scientists have argued that language is innate, a type of unique human 'instinct' pre-programmed in us from birth. In this book, Vyvyan Evans argues that this received wisdom is, in fact, a myth. Debunking the notion of a language 'instinct', Evans demonstrates that language is related to other animal forms of communication; that languages exhibit staggering diversity; that we learn our mother tongue drawing on general properties and abilities of the human mind, rather than an inborn 'universal' grammar; that language is not autonomous but is closely related to other aspects of our mental lives; and that, ultimately, language and the mind reflect and draw upon the way we interact with others in the world. Compellingly written and drawing on cutting-edge research, The Language Myth sets out a forceful alternative to the received wisdom, showing how language and the mind really work.
Linguistic universals --- Cognitive grammar --- Innateness hypothesis (Linguistics) --- Language and languages --- Psycholinguistics --- Philosophy --- Linguistic universals. --- Cognitive grammar. --- Innateness hypothesis (linguistics). --- Psycholinguistics. --- Language arts & disciplines --- Philosophy. --- Linguistics --- General. --- Philosophy of language --- Taalverwerving --- Communicatie --- Intelligentie --- Taal --- Taalwetenschap --- Linguïstische intelligentie --- Sociolinguïstiek --- #KVHB:Psycholinguistiek --- #KVHB:Linguistiek --- Linguïstiek --- Meervoudige intelligentie --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Language and languages - Philosophy --- Language, Psychology of --- Psychology of language --- Speech --- Psychology --- Thought and thinking --- Language bioprogram hypothesis (Linguistics) --- Cognitive linguistics --- Grammar, Comparative and general --- Universals (Linguistics) --- Typology (Linguistics) --- Psychological aspects --- Universals
Choose an application
Power (Philosophy). --- Power (Social sciences). --- Philosophy of language --- Metaphysics --- Philosophy and psychology of culture --- Power (Philosophy) --- Power (Social sciences) --- Pouvoir (Morale) --- Pouvoir (Sciences sociales) --- Philosophy --- Academic collection --- #GGSB: Filosofie --- #GOSA:V.HedT.Alg.M --- #gsdbf --- 130.2 --- 130.2 Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Filosofie van de cultuur. Cultuurfilosofie. Cultuursystemen. Kultuurfilosofie --- Empowerment (Social sciences) --- Political power --- Exchange theory (Sociology) --- Political science --- Social sciences --- Sociology --- Consensus (Social sciences) --- Authority --- Ethics --- Filosofie --- Macht --- Weerstand --- Weerstand (psychologie) --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|