Listing 1 - 10 of 230 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De universiteit is de laatste jaren drastisch veranderd. Er is de schaalvergroting, de verengelsing, een nieuwe publicatiecultuur, onderwijsvernieuwing, de bachelor-master hervorming en de professionalisering van de opleidingen. Een cultuur van het meetbare en een nadruk op outputgegevens bepalen het academische klimaat en maken onderdeel uit van de financieringsmechanismen die het beschikbare geld tussen en binnen instellingen verdelen. Deze evoluties zijn niet onbesproken. In de wandelgangen en koffiekamers van universiteiten en hogescholen wordt nogal wat ongenoegen geuit. Er zijn echter niet veel mensen die hun nek uitsteken en hun dissidente standpunten ook publiek maken. Hoewel de universiteit bij uitstek een plaats is van reflectie, neemt ze zichzelf weinig kritisch onder de loep. De teksten zijn verschenen of uitgesproken over een periode van vier decennia en leggen verschillende accenten. Ze delen in hun diversiteit een vorm van reflexieve aandacht voor de inhoudelijke grondslagen van een universiteit en van het hoger onderwijs
Pedagogiek en onderwijskunde --- Universities and colleges. --- onderwijsbeleid. --- 781 Universitair onderwijs --- BPB0806 --- 378.095 --- 378 --- Academic collection --- 489 --- universiteiten --- hoger onderwijs --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- 378.095 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen)--?.095 --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen)--?.095 --- universitair onderwijs --- School management --- Higher education --- Belgium --- Hoger onderwijs --- Universiteiten --- Veranderingsproces --- Vlaanderen --- Onderwijsbeleid. --- Universiteit --- Emigratie
Choose an application
ill.
Education--Research --- Onderwijsonderzoek --- Didactiek --- Praktijkonderzoek --- Onderwijsresearch --- Schoolontwikkeling --- Onderwijs en onderzoek --- Onderwijs; algemeen
Choose an application
Memory and the Brain. Steven Rose##De stad als geheugen van de toekomst. Eric Corijn##Lezen in tijden van lijstjes. Ronald Soetaert##Every word you say, can and will be used against you. Friso Roscam-Abbing##Het geheugen van de Esterházy's: over archieven en herinneringen. Douwe Draaisma##Vergeten of verholen geschiedenis? De plaats van migratie in de geschiedenis van België. Anne Morelli##Het museale geheugen. Sylvie Dhaene##Het DNA: ook een geheugen? Jean-Jacques Cassiman##Kort pleidooi voor enig gezond misverstand en de vitaliteit van het vergeten. Erwin Mortier##Waar is de tijd... Tijdssculpturen in Needcompany's King Lear en Isabella's Room. Christel Stalpaert##De atopia van het geheugen. Eleen Deprez##Het vergeten van het geheugen. Pieter Van Leuven
Memory. --- Cognitive psychology --- cognitieve psychologie --- memory --- Essay(s) --- 378 --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Yearbooks --- Psychologie --- Hersenen --- Geheugen --- Geheugen (psychologie) --- Man --- Volwassene --- memory [psychological concept]
Choose an application
Onder de hedendaagse denkers over opvoeding en onderwijs neemt Ben Spiecker, hoogleraar aan de Amsterdamse Vrije Universiteit, een vooraanstaande plaats in. Hij heeft in Nederland een analytisch-filosofische benadering van fundamentele pedagogische vraagstukken geïntroduceerd en die voorbeeldig en met vrucht beoefend. Als blijk van waardering voor zijn inspirerende bijdrage aan zowel het nationale als internationale wijsgerig-pedagogische debat wordt hem bij zijn afscheid als hoogleraar een liber amicorum, een vriendenboek, aangeboden. Deze bundel opent met een overzicht van de ontwikkeling van Spieckers onderzoek. In de daarop aansluitende studies van collega's uit binnen- en buitenland worden thema's behandeld die zowel in het oeuvre van Spiecker als in de pedagogiek als geheel een belangrijke plaats innemen. (Bron: covertekst)
37 <082> --- 080864.jpg --- Pedagogie --- 37 <082> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Feestbundels. Festschriften --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Feestbundels. Festschriften --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Provincie West-Vlaanderen --- 450.41 --- Opvoeding --- Onderwijs en opvoeding --- Filosofie --- Onderwijs
Choose an application
Duits --- Economie --- Taal --- Praktijk --- Handboeken --- 803.0:37 --- 803.0:37 Duits. Duitse taalkunde-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Duits. Duitse taalkunde-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie
Choose an application
78 p.
454.6 --- intercultureel onderwijs --- Brochure --- 37 --- Cultuur --- Cultuur-verschillen --- Intercultureel onderwijs --- Intercultureel --- Migranten --- Nederland --- Onderwijs --- Racisme --- intercutureel onderwijs --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Samenleving --- 37 Education --- Education --- 454.6. --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen). --- Intercultureel onderwijs. --- (zie ook: teleonderwijs). --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Praktijkonderzoek heeft inmiddels een plaats gevonden op opleidingen op hogeschoolniveau. Op de hogeschool Windesheim vindt er jaarlijks een symposium plaats voor studentonderzoek van de masteropleiding Speciale Onderwijszorg. Vijf van deze studentonderzoeken zijn ter gelegenheid van dit symposium, de zogenaamde Vlootschouw, gebundeld in dit boek. Naast de praktijkonderzoeken zijn ook een drietal docentbijdragen opgenomen. Zij gaan nader in op de meerwaarde van het uitvoeren van praktijkonderzoek. Wat heeft de student aan een praktijkonderzoek tijdens de opleiding en wat blijft hiervan over na het afronden van de studie? Welke waarde heeft het praktijkonderzoek voor de scholen en op welke manier kan het een plek krijgen in schoolontwikkeling? (Bron: covertekst)
Teachers --- Professional ethics --- Praktijkonderzoek --- Professionalisering --- 450.7 --- 489 --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Opleiding en bijscholing --- Hoger onderwijs; algemeen --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsonderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Leraar --- Onderzoeksvaardigheid --- Directie
Choose an application
Teachers --- Vocational qualifications --- Kwaliteitszorg --- Buitengewoon onderwijs --- Zorgverbreding --- Nederland --- Competenties --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Competentie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Scholen voor leerlingen met een beperking of stoornis moeten hun onderwijsactiviteiten doelbewuster en planmatiger gaan inrichten.De kerndoelen die vanuit het Ministerie van Onderwijs (Nederland) gesteld zijn voor het speciaal onderwijs, zijn streefdoelen die aangeven waarop de scholen zich moeten richten. Ze beschrijven het onderwijsaanbod in grote lijnen. De kerndoelen gaan over wat in elk geval aan de orde moet komen. Om de kerndoelen daadwerkelijk te kunnen gebruiken is een concrete uitwerking van deze doelen nodig.Deze uitwerking biedt Van kerndoel tot leerlijn. Het geeft richtlijnen aan het formuleren van didactische doelen conform de kerndoelen voor het speciaal onderwijs.
Leerdoelen --- Buitengewoon onderwijs --- Nederland --- 460.5 --- 460.8 --- 474.1 --- Buitengewoon basisonderwijs --- Doelen --- Eindtermen --- Leerlijnen --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Doelstellingen --- Leerdoel --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Oplossingsgericht denken gaat niet zozeer over afleren, maar meer over toevoegen.Oplossingsgericht werken...- is een praktische manier van denken en werken die aansluit bij het leven en werken van alledag;- is doelgericht en toekomstgericht werken;- heeft als essentiële bestanddelen: vertrouwen, hoop en respect;- maakt gebruik van krachtbronnen.In dit praktijkboek neemt Louis Cauffman je mee in wat oplossingsgericht werken voor het onderwijs kan betekenen. De focus ligt daarbij op de werkrelatie tussen onderwijsprofessional en de lerende, met als doel: de lerende zelf aan het werk te krijgen. En dat op een zeer effectieve wijze, zonder negatieve beoordelingen en emoties.Na het bespreken van de belangrijkste vooronderstellingen en fundamenten van de grondhouding bij het oplossingsgericht werken, richt Cauffman zich op wat goed werkt in het onderwijs. Oplossingsgericht onderwijswerk maakt volop gebruik van de volgende non-specifieke werkzame factoren: voel ik me begrepen, krijg ik authentieke aandacht, word ik als individu gerespecteerd en ontstaat er perspectief op groei.Er is ruime aandacht voor de oplossingsgerichte taal; de specifieke manier van spreken, luisteren en vragen stellen. Er zijn veel casussen beschreven en dialogen uitgewerkt, waarin duidelijk wordt hoe theorie en praktijk harmonisch en consistent samengaan.De inzichten en technieken kunnen heel praktisch worden ingezet door leerkrachten, ib'ers, gedragsdeskundigen in hun begeleiding van leerlingen, maar ook door teamleider en schoolleiding in de begeleiding of coaching van leerkrachten.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/oplossingsgericht-werken-voor-de-klas-pica
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- leermethoden --- onderwijsmethoden --- leraren-leerling relatie --- Onderwijs algemeen. --- Oplossingsgericht werken klas. --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- didactiek --- onderwijs ; didactiek --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 230 | << page >> |
Sort by
|