Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
1999
Learning disabilities --- Learning disabled children --- #PBIB:1999.4 --- Learning disorders --- Treatment --- Education --- Leerstoornissen --- Logopedie --- Cognition disorders --- Disabilities --- Minimal brain dysfunction in children --- Leerstoornis
Choose an application
Providing a new perspective on ADHD in adults, this compelling book analyzes findings from two major studies directed by leading authority Russell A. Barkley. Groundbreaking information is presented on the significant impairments produced by the disorder across major functional domains and life activities, including educational outcomes, work, relationships, health behaviors, and mental health. Thoughtfully considering the treatment implications of these findings, the book also demonstrates that existing diagnostic criteria do not accurately reflect the way ADHD is experienced by adults, and points the way toward developing better criteria that center on executive function deficits. Accessible tables, figures, and sidebars encapsulate the study results and methods.
Choose an application
Oudertrainingen hebben al langer hun nut bewezen in het landschap van AHDH en zijn één van de belangrijkste pijlers in de behandeling van kinderen met ADHD. De auteurs én het centrum ZitStil hebben jarenlange ervaring met het organiseren van trainingen voor ouders van kinderen met ADHD. Zij bundelden hun kennis en ervaring om de bestaande oudertraining van de dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het AZ Sint-Lucas en het CGGZ Noord West-Vlaanderen te herwerken en te verrijken. De oudertraining richt zich naar ouders van kinderen uit de basisschool met een diagnose ADHD. In de training ligt het accent op psycho-educatie en het bijstellen of veranderen van opvoedingsvaardigheden van ouders, gebaseerd op leertheoretische principes en de empowermentgedachte. De belangrijkste inspiratiebronnen zijn Barkley, Patterson, Merlevede en Sanders
Choose an application
De inflatie van het begrip ADHD en de als een soort 'volksziekte' overkomende ADHD-epidemie vormden voor de auteur (historicus) de aanleiding eens grondig na te denken over de geschiedenis van (voorlopers van) ADHD. Het plaatsen van het fenomeen in een breder tijdskader heeft het enorme voordeel dat de vormen van ADHD maatschappijhistorisch ingekaderd kunnen worden. Het uiterst lezenswaardige, het fenomeen ADHD op aangename wijze relativerende boek is onderverdeeld in vier periodes: 'Moreel-ethisch defect en zenuwachtig (ca. 1890-1930)', 'Ongedurig en nerveus (ca. 1930-1960)', 'MBD (ca. 1960-1985)' en 'ADHD (ca. 1985-2010)'. In een apart hoofdstuk worden verklaringen voor de ADHD-epidemie gezocht en interessante vraagstellingen opgeworpen. Zeer laagdrempelige schrijfstijl. Bevat onder meer eindnoten en een bronnen- en literatuurlijst. Dit actuele en belangwekkende boek is geschikt voor een ieder die geïnteresseerd is in het fenomeen ADHD. © NBD Biblion
ADHD. --- PBIB --- ADHD --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 464 --- Hyperactief --- Stoornissen --- Leer- en gedragsproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Kinderen met leerproblemen --- Geschiedenis --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Beginning with a history and definition of the field, coverage includes subtype classification, memory in the learning disabled, social aspects of learning disabilities, writing skills, assessment, and remediation. (Bron: covertekst)
Learning disabled children --- Education --- Learning disabilities --- Mathematics --- Study and teaching --- Research --- Learning disabilities - Research. --- Leerstoornissen --- Logopedie --- Rekenstoornissen --- Onderzoek --- Onderwijsmethoden --- Schrijfstoornissen --- Language arts --- 101148.jpg --- Leerstoornis --- Rekenstoornis --- Onderwijsmethode --- Schrijfstoornis --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Children with mental disabilities --- Learning disorders --- Cognition disorders --- Disabilities --- Minimal brain dysfunction in children --- Communication arts --- Communication --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
'Wanneer is het gedrag van een jongere te beschouwen als een probleem?' Met deze vraag begint prof. dr. J.D. van der Ploeg zijn Ortho-klassieker Gedragsproblemen, waarvan nu een nieuwe editie verschijnt. Ouders, leerkrachten en andere opvoeders bepalen allen vanuit de voor hen geldende normen wanneer er sprake is van probleemgedrag. In die zin is probleemgedrag een subjectief en normatief begrip. Waar de een zich ernstig zorgen maakt over het agressieve gedrag van de jeugdige, zal de ander spreken van een gezonde opstandigheid. Bescheidenheid kan ook worden ervaren als sterk teruggetrokken gedrag. De auteur onderscheidt vier typen kinderen met gedragsproblemen: het sociaal angstige kind, het depressieve kind, het hyperactieve kind en het agressieve kind. Het meervoudig risicomodel staat daarbij centraal. Vanuit dit model wordt begrijpelijk gemaakt hoe gedragsproblemen ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen. Behalve een definiëring van het begrip probleemgedrag komen in dit verband ook omgeving en persoonlijkheidsaspecten aan de orde. Gedragsproblemen is het eerste boek in het Nederlands dat op grondige wijze, zowel wetenschappelijk als praktijkgericht, dit onderwerp behandelt. Voor deze nieuwe, uitgebreide en volledig herziene editie is intensief gewerkt aan het up-to-date maken van de tekst. De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen zijn in ogenschouw genomen, met als resultaat dat deze editie aansluit bij de huidige stand van zaken in de verschillende disciplines. Inhoudsopgave Deel 1 PROBLEEMGEDRAG 1 Wat is probleemgedrag? 2 Eerste typeringen uit de psychiatrie 3 Classificaties van probleemgedrag 4 Modellen en interventies Deel 2 DE OMGEVING 5 Het gezin 6 De school 7 Vrije tijd 8 Traumatische gebeurtenissen 9 Sociale steun Deel 3 PERSOONLIJKHEIDSFACTOREN : DE VIER Z-CONCEPTEN 10 Zelfbeeld 11 Zelfbeschikking 12 Zelfhandhaving 13 Zelfcontrole Deel 4 CONCREET PROBLEEMGEDRAG 14 Het agressieve kind 15 Het hyperactieve kind 16 Het sociaal angstige kind 17 Het depressieve kind 18 Het meervoudig risico-model in de praktijk
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- kinderen --- gedragsproblemen --- probleemgedrag --- zelfbeeld --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Zelfbeeld (zelfontplooiing, zelfvertrouwen, zelfwaardering) --- Agressie (geweld, woede) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Probleemgedrag --- 376.4 --- ADHD --- Agressie --- Classificatie --- Depressies --- Gezin --- Omgevingsfactoren --- Psychiatrie --- Sociale voorzieningen --- Zelfbeeld --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Angsten --- Depressie --- Hyperkinetische kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Hyperkinesie --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Een andere manier van denken... beelddenken. Kinderen, jong volwassenen en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk. De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast een stukje informatie over de werking van het brein. In dit boek vind je antwoord op tal van vragen: Hoe ervaar je de wereld als je in beelden denkt? Wat zijn de sterktes en wat zijn de zwaktes? Waarom word je vaak niet begrepen? Waarom ben je snel in denken en traag met woorden? Waarom worden je kwaliteiten en gaven niet gewaardeerd op school en op het werk? Naast inzicht en begrip is dit boek ook een bron van leertips te gebruiken door de leerkracht op school en door de beelddenker zelf (bron: covertekst) 1. Hersenen en werking - 2. Beelddenken - 3. Leertips.
psycholinguïstiek --- didactische processen --- beeldtaal --- Psycholinguistics --- visualisatie --- Educational psychology --- creativiteit --- Minimal brain dysfunction in children --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Beeldende Kunst 08 --- denken --- beeldvorming --- brein --- geheugen --- leren --- beelddenken --- hoogbegaafdheid --- leerproblemen --- zorgverbreding --- hersenen --- 464 --- 415.4 --- Leerproblemen --- 415.2 --- Beelddenken --- Denken --- Geheugen --- Hersenen --- Leren denken --- Leren --- Hoogbegaafde kinderen --- Leermoeilijkheden --- 093533.jpg --- Leerstoornissen ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Hogere geestelijke functies --- Leerstrategieën --- Leerstrategie
Choose an application
This volume considers the neurodevelopmental disorders such as dyslexia, dyscalculia, dysgraphia, clumsiness, and indeed all those learning difficulties to be found in a "normal" school population with an IQ greater than 70. Specific ideas about the causes of these disorders and presented, along with very practical preventative and management information.
Learning disabilities. --- Dyslexia. --- Developmental disabilities. --- Developmental neurobiology. --- Troubles de l'apprentissage --- Dyslexie --- Développement, Troubles du --- Neurologie du développement --- Developmental disabilities --- Developmental neurobiology --- Dyslexia --- Learning disabilities --- #PBIB:1999.2 --- Learning disorders --- Developmental dyslexia --- Word-blindness, Partial --- Developmental neurology --- Neurogenesis --- Developmental Disabilities. --- Learning Disorders. --- Leerstoornissen --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsproblemen --- Schrijfstoornissen --- Rekenstoornissen --- ADHD --- Cognition disorders --- Disabilities --- Minimal brain dysfunction in children --- Language disorders --- Reading disability --- Alexia --- Developmental biology --- Embryology --- Neurobiology --- Nervous system --- Neuroplasticity --- Developmentally disabled --- Evolution --- Leerstoornis --- Ontwikkelingsprobleem --- Schrijfstoornis --- Rekenstoornis --- Ontwikkelingsstoornis
Choose an application
probleemkinderen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- Personality development --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Methodescholen --- Neurolinguïstisch programmeren --- Leerproblemen --- Psychosociale problemen --- Gedragsproblemen --- Behandeling --- Onderwijs --- Orthopedagogiek --- S2006301.JPG --- onderwijs --- orthopedagogiek --- welzijnswerk, methoden --- Beelddenken --- Bijzondere jeugdbijstand --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Neuro-Linguïstische Programmering (NLP) (NLP) --- Onderwijssystemen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 362.7 --- 371 --- 376 --- 361.1 --- Methodeschool --- Leerprobleem --- Psychosociaal probleem --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Oorzaak --- Sport
Choose an application
Welke rol kunnen professionals vervullen in het slagen van de behandeling van jongeren die vanwege hun stoornis, ADHD en PDD-NOS, op een gegeven moment zijn aangemeld voor een behandeling in een residentiële instelling? De geplaatste jongeren hebben door hun stoornis veelal negatieve ervaringen in het verleden opgedaan. Ze zijn vaak niet begrepen of botsten keer op keer op hun eigen tekortkomingen. Het lijkt er soms sterk op dat ze langzaam het gevoel hebben gekregen dat ze uit een stoornis bestaan. De ontwikkelde 'Zie-mij-methodiek', die in dit boek centraal staat, richt zich dan ook expliciet op de stoornis en het omgaan daarmee met als doel het versterken van het zelfvertrouwen van de jongeren. Met concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van de jongeren wordt de lezer meegenomen in hoe pedagogisch medewerkers in en rondom de leefgroep(en) de jongeren proberen te leren omgaan met hun stoornis. Door op hun eigen ervaringen te reflecteren leren de jongeren hun gedragsproblemen herkennen, erkennen en verkennen die voortkomen uit hun stoornis en doen zij vaardigheden op om in toekomstige situaties adequaat hiermee om te gaan. Het boek maakt zichtbaar dat een specifiek gecreëerd orthopedagogisch leefklimaat in een residentiële groep bijdraagt aan een uiteindelijke resultaat van een behandeling. Behandeling kan niet effectief zijn als een veilig en stabiel leefklimaat die aansluit bij de doelgroep als basisvoorwaarde ontbreekt. Niet alleen de pedagogisch medewerker als persoon is hierbij bepalend, ook het gehele team die gezamenlijk een methodiek toepast is hierbij cruciaal. Aandacht voor dit deel van het werk vergroot de professionaliteit van pedagogisch medewerkers en draagt bij aan de kwaliteit van zorg
gedragsstoornissen --- Social problems --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- jeugd --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- gedragsproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 464 --- ADHD --- leerproblemen --- methodiek --- opvoeding --- orthopedagogisch handelen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 364.046 --- Methodiek --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Residentiële zorg --- 376 --- Kinderen met leerproblemen --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hulpverlening --- PXL-Education 2015 --- Ontwikkelingsproblemen --- Therapie --- Plaatsing --- Residentiele hulpverlening --- Orthopedagogiek --- Leerstoornissen --- Gedragsproblemen --- PDD-NOS --- Jeugd --- Ontwikkelingsprobleem --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gedragsstoornis --- Jongere
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|