Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Kraai is leraar Nederlands op een school voor beroepsonderwijs. Binnen een paar jaar zal hij van zijn welverdiende rust kunnen genieten. Als hij echter het slachtoffer wordt van een uit de hand gelopen grap, slaan bij hem de stoppen door of is het zijn ware aard die naar boven komt? Een leraar Nederlands (54) op een beroepsschool schrijft in de ik-vorm zijn ervaringen neer. Hij is ervan overtuigd weinig te kunnen betekenen voor de taalarme allochtone leerlingen, koestert cynisme als overlevingsstrategie, doet min of meer geamuseerd verslag van de intriges met collega's en (onder)directeurs. En hij citeert overvloedig de ongenspireerde en vaak ronduit racistische gesprekken in de lerarenkamer. Af en toe wordt een tipje van de sluier gelicht over een pijnlijk voorval waarvan De Kraai, zoals zijn bijnaam luidt, het slachtoffer is geworden. Wat de lezer meer intrigeert, is de terugkerende bizarre vermelding van 'mijn leerling' - de enige waar hij zijn energie wl wil in stoppen. Als er Dan ook ergens sprake is van de kelder controleren, begin je al na een derde van de roman (die zich per slot van rekening afspeelt in het land van Dutroux) iets te vermoeden. Het boek springt inderdaad heen en weer tussen het (gegrond n ongegrond) gekanker van een bepaald type onderwijsmensen - iets wat men vroeger een zedenroman zou hebben genoemd - en een eigenlijk pas naar het einde toe bloedstollende thriller. Met de nadrukkelijke bladzijden erbij over de relatie van de leraar met zijn moeder en zijn traumatische zoektocht naar zijn vader, die kort voor hij zes werd is verdwenen en hem al eerder in de steek had gelaten, kun je van een psychologische thriller spreken. Toch is die term te vleiend, want daarvoor is het personage van de leraar te wazig. Wat je van hem te lezen krijgt, is zo heterogeen dat hij meer lijkt op een kunstfiguur, een onwaarschijnlijk spreekbuisconglomeraat dat allerlei meningen over God en de wereld, het (beroeps)onderwijs en de multiculturele samenleving ten Beste geeft. Dat was dan allicht beter een gedifferentieerd essay of een theaterstuk geworden, en niet de ene, banale en zo herkenbaar 'realistische' kant van een roman die op twee benen hinkt. De bloedstollende kant (om niet te veel te verraden) is dan weer erg geforceerd, sensatieziek en tegelijk zwaar tweedehands. Wie de portretfoto op het omslag als die van de Amerikaanse antropofaag Albert Fish heeft herkend, krijgt in het slothoofdstuk her en der bijeengesprokkelde tekst en uitleg. Van een verontrustende en confronterende roman die, zoals de achterflap beweert, "de westerse moraal onderuithaalt" is er allang geen sprake meer. De auteur heeft alles verklaard. En op bladzijde 92 lijkt de verteller perfect te karakteriseren wat er aan De leraar schort: "Misschien lees ik geen Vlaamse romans omdat ik ze niet geloofwaardig vind."
genre-thema"">
Choose an application
In dit boek wordt een zo genuanceerd mogelijk beeld gegeven van hoe jongeren (15- tot 25-jarigen) delinquentie percipiëren en op welke wijze die delinquentie aanwezig is in hun leefwereld. Met behulp van semi-directieve vraaggesprekken is getracht de normbeleving van een aantal jongeren te achterhalen. De betrachting is geweest om bepaalde problematische gedragspatronen bij jongeren - allochtone en autochtone - te verklaren vanuit het gezichtsveld van de bevraagde jongeren zelf. De uitvoerige en met zoveel mogelijk zorg genoteerde mondelinge getuigenissen zijn de vertaling van de individuele ervaringen van 46 jongeren. Die ervaringen hebben betrekking op drie grote thema's: de eigen leefwereld (achtergrond) van jongeren en hun visie(s) op de samenleving, onveiligheidsgevoelens en straatdelinquentie. Het algemene beeld dat de verzamelde getuigenissen te zien geven is er een van jongeren die vooral te lijden hebben onder vooroordelen. Allochtone jongeren spreken van sterke negatieve vooroordelen, van discriminatie en racisme. Ze ervaren een schrijnend gebrek aan respect voor hen en voor hun groep, wat hun zelfwaardering aantast. Ze hebben ook de grootste moeite met de wijze waarop doorgaans over hen wordt gesproken of gerapporteerd: alleen problematische gedragingen krijgen de aandacht. Maar ook autochtone jongeren voelen zich onvoldoende gerespecteerd.
Jeugdcriminaliteit --- Migranten --- Vlaanderen. --- Age group sociology --- Social problems --- allochtone jongeren --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Sociology of minorities --- jeugd --- jongerencriminaliteit --- Criminology. Victimology --- Flanders --- Jeugdcriminaliteit ; migranten ; Vlaanderen --- 343.946 --- #KVHB:Jeugddelinquentie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Criminele en juridische psychologie --- #KVHB:Allochtonen --- 186.3.1 Detentie --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 343.91 --- Discriminatie --- Geweld --- Racisme --- Veiligheid --- jeugdmisdadigheid --- moeilijk opvoedbare jongeren --- 343.946 Jeugddelinkwentie --- Jeugddelinkwentie --- 325 --- 343.3 --- 376 --- Migrantenjongeren --- Vlaanderen --- Migrantenjongere --- Emigratie --- migrantenjongeren --- criminaliteit --- antropologie --- sociologisch onderzoek --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Dit is mijn verhaal. Ik ben Fatima, een Afghaans meisje. Als achtjarige moest ik alles wat ik had achterlaten. Samen met mijn gezin begonnen we aan een tocht waarvan we niet wisten waar hij zou eindigen. We stonden op een weg waarop we niet meer achteruit konden en voor ons zagen we enkel een zwart gat. Met mijn boek wil ik laten zien dat mensen op de vlucht veel meer zijn dan de stempel die ze krijgen: ?vluchteling?. We zijn gewoon mannen, vrouwen en kinderen zonder enige hoop, die een nieuw leven willen opstarten. Want vluchten doe je niet zonder reden. En al helemaal niet om elders te gaan profiteren. Je krijgt een inkijk in mijn tocht van Afghanistan naar België en je volgt mee hoe ik een nieuw leven opbouw. Achter elke vlucht zit een verhaal. Bron: flaptekst
Dutch literature --- Leesbevordering --- Vluchteling --- Afghanistan --- België --- Young adultliteratuur --- Makkelijk lezen --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- 668.8 Vluchtelingen --- 668.4 Migrantenjongeren --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Vluchtelingen
Choose an application
Kinderen en jongeren vormen een belangrijk, maar soms onzichtbaar deel van de groep van mensen die naar België migreren. Sommigen komen hier aan met hun ouders of andere familieleden, anderen staat er helemaal alleen voor, de niet-begeleide buitenlandse minderjarigen. Al deze jonge nieuwkomers staan voor een resem uitdagingen, waarbij ze soms worstelen met grote, complexe of zelfs onbeantwoordbare vragen. Gelukkig worden zij ondersteund door hulpverleners in een opvangcentrum, leerkrachten in een onthaalklas, door vrijwilligers, pleegouders of voogden.In Hier & Ginder stapt Ilse Derluyn mee in het ondersteuningstraject om deze jonge mensen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling en in hun welzijn. Vanuit een relationeel-pedagogisch perspectief belicht ze de noden, sterktes en mogelijkheden van deze diverse groep van jonge vluchtelingen en nieuwkomers en gaat ze op zoek naar hoe we een zo goed mogelijk antwoord kunnen geven op die noden. Daarbij toont de auteur aan hoe belangrijk het is verbinding-in-context te creëren in de psychosociale ondersteuning: deze jonge nieuwkomers leven hier en dragen tegelijk een lange geschiedenis ginder met zich mee, een ?ginder? waar ze ook nu nog mee verbonden zijn.Dit boek is een must-read voor begeleiders, psychologen, sociaal werkers, pleegouders, voogden, vrijwilligers en iedereen die betrokken is bij de ondersteuning van jonge nieuwkomers.https://www.standaardboekhandel.be/p/hier-en-ginder-9789464788143
Niet-begeleide buitenlandse minderjarige --- Anderstalige nieuwkomer --- Jongere --- Migratie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Begeleiding --- 668.4 Migrantenjongeren --- 668.8 Vluchtelingen --- Migration. Refugees --- jeugd
Choose an application
Steeds meer jongeren met een migrantenachtergrond doen een beroep op jeugdhulpverlening. Dat is niet verwonderlijk, gezien hun groeiend aantal. Soms bestaat het merendeel van alle cliënten van de jeugdhulpverlening in de grote steden uit migrantenjongeren van niet-westerse herkomst. Maar de hulp wordt te vaak voortijdig afgebroken en bovendien zijn migrantenjongeren oververtegenwoordigd in de zwaarste vormen van de jeugdhulpverlening. De jeugd en opvoedhulp is in belangrijke mate intercultureel. Cultuur heeft invloed op de manier waarop problemen door migrantengezinnen en jongeren worden beleefd. Hulverleners hebben daar zeker oog voor, maar zij vinden het moeilijk daar mee om te gaan. Dat blijkt temeer uit het tweejarig wetenschappelijk onderzoek waarop dit boek is gebaseerd. Interculturele jeugd en opvoedhulp biedt cijfers, theoretische achtergronden en inzicht in thema's als cultuur en religie, migratie, identificatieprocessen en opvoeden in een multi-etnische omgeving. Maar biedt ook een methodisch concept voor de jeugd en opvoedhulp. Geen specifieke methodieken voor bepaalde culturen, maar een verhandeling waarin drie deelgebieden (kennis en inzicht, interculturele competenties en een 'cultureel venster' als dialogisch instrument) in onderlinge samenhang worden behandeld. Het bijzondere aan dit concept is dat het zeer concreet wordt uitgewerkt en onmiddellijk toepasbaar is. Bezien wordt welke betekenis cultuur en migratie hebben voor de migrant als uniek persoon, als individu. Interculturele jeugd en opvoedhulp is 'hulp op maat'. Interculturele jeugd en opvoedhulp is bedoeld voor hulpverleners en gedragswetenschappers, die werkzaam zijn in de praktijk. Het boek geeft beschouwelijke en concrete praktische informatie. Het is daarmee een bron van inspiratie voor professionele interculturele jeugd en opvoedhulp
Migration. Refugees --- interculturele hulpverlening --- gezinsbegeleiding --- allochtone jongeren --- Sociology of social care --- Sociology of minorities --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Migrantenjongeren --- Interculturele hulpverlening --- Gezinshulp --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugd --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Jeugdhulpverlening --- Intercultureel jeugdwerk --- Jeugdhulpverlening --- migrantenjongeren --- 325 --- Migrantenjongere --- Thuishulp --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
De multiculturele samenleving kan mensen plaatsen voor miscommunicatie en onbegrip. Dit boek wil een praktische handleiding zijn bij het omgaan met jongeren met een verschillende culturele achtergrond. Hoofdstuk 2 is gewijd aan het IC/CO-instrument. Bedoeld voor begeleiders van jongeren.
#A0110A --- 668.4 Migrantenjongeren --- Intercultureel onderwijs --- Interculturele opvoeding --- Jeugd --- Cultuurverschillen --- Jongerenwerk --- Multiculturele samenleving --- Begeleiding --- Cultuurverschil --- Jeugdwerk --- Jongere --- Age group sociology. --- Allochtonen. --- Social policy and particular groups. --- Sociale aanpassing. --- Age group sociology --- Social policy and particular groups
Choose an application
In zeven hoofdstukken schetst de (Turkse) auteur en hulpverlener de opvoedingsproblematiek in Marokkaanse en Turkse families. Dat gebeurt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en literatuur en 26 interviews met allochtone ouders en pubers, gelijk verdeeld over Marokkaanse als Turkse ouders en leerlingen. Er lijkt overeenkomst met de Nederlandse opvoedingsproblematiek in ons verzuilde systeem van veertig jaar geleden. Er zijn vooral non-verbale communicatie, talrijke taboes, verschil in behandeling van jongens en meisjes, wantrouwen in de Jeugdzorg. De vaak laagopgeleide ouders weten geen raad met de snelle communicatie als computer en sms-en. Weinig complimenten, eerder straf. Hulpverlening door familieleden ervaren ouders als minder bedreigend. Pubers tonen een verhoogde overgevoeligheid voor de negatieve beeldvorming in media, op school en bij de hulpverlening. De straat is dan vaak het domein om de eigen etnische identiteit uit te dragen.
Allochtonen --- Gezinsopvoeding --- Opvoedingsondersteuning --- Migrantenjongeren --- Jeugdzorg --- Residentiele hulpverlening --- Marokkanen --- Turken --- Multiculturele samenleving --- Allochtoon --- Migrantenjongere --- Residentiële zorg --- Autochtoon --- Turkije --- Minderheid --- Oudere --- Sociology of minorities --- Age group sociology --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
'Omgaan met diversiteit, met het vreemde in de ander' is een thema dat volop in de kijker staat. De confrontatie met het vreemde, met wat anders is dan we gewoon zijn, stelt ons maatschappelijk gezien immers voor heel wat uitdagingen. Ook voor hulpverleners die werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen, zijn deze uitdagingen talrijk. Hoe organiseer je bijvoorbeeld een ondersteuning die voldoende is afgestemd op de behoeften van deze jongeren? De opzet van dit boek is drieledig. Het eerste deel biedt een theoretisch kader dat een basis vormt om in de praktijk om te gaan met 'de ander', en dit in de breedste zin van het woord. Het tweede deel legt de link tussen de theoretische concepten en de praktijk van het werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen. Hoe zetten we, met andere woorden, de theorie om in praktisch bruikbare werkinstrumenten? In het derde luik komen portretten en getuigenissen van mensen aan bod, met de bedoeling dat ze overtuigen om de ander daadwerkelijk te ontmoeten. Door de drieledige opbouw reikt het boek hulpmiddelen aan voor iedereen die met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen in contact komt. De praktijkwerker vindt er concrete handvatten in. Wie op zoek is naar een meer theoretische grondslag voor het werken met deze jongeren, komt evenzeer aan zijn trekken. Het geschetste theoretische kader is bovendien breder toepasbaar. Daarom is het boek ook interessant voor andere doelgroepen en andere werksettings binnen de sociale sector
Minderjarige vluchtelingen --- Jeugdzorg. --- Sociology of social care --- vreemdelingen --- minderjarigen --- interculturele hulpverlening --- migranten --- 313.2 --- Jeugdzorg --- vluchtelingen --- Migranten --- Minderjarigen --- Leefgroepen --- Begeleiding --- 364.26 --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- S20090365.JPG --- minderjarige vluchtelingen --- multiculturele samenleving --- Vluchtelingenvraagstuk ; algemeen --- 325 --- Vluchtelingen --- België --- Migrantenjongeren --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen --- Diversiteit --- Hulpverlening --- Vluchteling --- Minderjarige --- Migrantenjongere --- Psychosociaal probleem --- Niet-begeleide Buitenlandse Minderjarigen --- Inclusie --- Maatwerk --- migrantenjongeren --- migrantenkinderen --- Jeugdbegeleiding --- Persoon met een migratieachtergrond --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarige
Choose an application
Inhoud: Inleiding; Een etnografisch perspectief; Perspectieven vanuit het beleid.
Migrantenkinderen --- Schoolloopbaan --- Onderwijs. --- Turkse migrantenmeisjes. --- Migrantenjongeren. --- intercultureel onderwijs --- School management --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Belgium --- Schoolloopbaan ; migrantenjongeren --- Children of immigrants --- Children of minorities --- #PBIB:2002.2 --- Minority children --- Minority group children --- Minorities --- First generation children --- Immigrants' children --- Second generation children --- Immigrants --- Education --- 376.7 --- Beleid --- Cultuur --- Migranten --- Onderwijs --- Opvoeding --- 454.6 --- onderwijs : allochtonen (ler) --- 328.7 --- Allochtonen --- Multidisciplinair --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H16 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 376.68 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 668.4 Migrantenjongeren --- 734 Multicultureel onderwijs --- #A0312A --- 376.68 Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Onderwijs aan migranten buitenlanders --- Sociale problemen van allochtone groepen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Schoolloopbaan ; allochtone leerlingen --- 454.6 )* INTERCULTUREEL ONDERWIJS --- allochtonen --- jeugd --- onderwijs --- 450.9 --- Allochtone leerlingen --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Allochtonen: onderwijs --- Kinderen --- Jeugd --- Migrantenjongeren --- Onderwijsachterstand --- Vlaanderen --- 302.5 --- 469 --- opleiding --- pedagogiek --- diversiteit --- etnisch-culturele minderheden --- multiculturele samenleving --- opvoeding --- school- en onderwijsproblematiek --- Academic collection --- Allochtoon --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Migrantenjongere --- Analyse --- Evaluatie --- Emigratie --- migrantenjongeren --- intercultureel --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Met deze campagne wil de Stichting sportclubs stimuleren om in hun beleid en werking aandacht te hebben voor migrantenjongeren. Dit magazine geeft praktijkvoorbeelden en getuigenissen van sportstimuleringsinitiatieven voor migrantenjongeren.
316.7:796 --- #SMV:000001 --- #SMV:algemeen sport --- #SMV:beleid --- #SMV:sociologie --- 616.5 --- België --- Discriminatie --- Integratie --- Migranten --- Racisme --- Sport --- Sport en integratie --- jeugdzorg --- kwetsbare jongeren --- migrantenjongeren --- Brochure --- Meisjes --- Sportclubs --- VBS-Brochure --- etnisch-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- integratie --- multiculturele samenleving --- racisme --- sport --- vrijetijdsbesteding --- migranten: sport --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- Gymnastiek naar doelgroepen --- integratiebeleid --- Sociology of sport --- sportbeleid --- sportclubs --- allochtone jongeren --- Sociology of minorities --- sociale integratie --- Jeugdsport --- Allochtonen --- Jeugd --- Sportclub --- Allochtoon --- Autochtoon --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond --- #SMV:000001. --- #SMV:algemeen sport. --- #SMV:beleid. --- #SMV:sociologie. --- België. --- Discriminatie. --- Integratie. --- Migranten. --- Racisme. --- Sport en integratie. --- Sport. --- jeugdzorg. --- kwetsbare jongeren. --- migrantenjongeren. --- Sociologie van de sport. --- Gymnastiek naar doelgroepen.
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|