Listing 1 - 10 of 42 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Realityreeks waarin Annemie Struyf jongeren in therapie volgt. 'Eline, Laure en Karen. (5)' Na de plotse dood van haar echtgenoot klopte Lucrèce, moeder van drie kleine kinderen, voor het eerst bij Lut aan. Nu, tien jaar later, roept ze opnieuw Luts hulp in. Het overlijden van oma maakt bij haar dochters Eline (13), Laure (12) en Karen (10) opnieuw veel verdriet en gemis los. Bovendien maakt Lucrèce zich zorgen over de heftige ruzies tussen Laure en KarenBron : http://www.tvgids.tv/tv/de-bleekweide
Dood --- Verdriet --- Psychotherapie --- Jeugdpsychotherapie
Choose an application
Realityreeks waarin Annemie Struyf jongeren in therapie volgt. 'Luna, Nimue en Elias. (7)' Luna is samen met haar dochter Nimue (9) en zoon Elias (8) bij Anna in therapie. De zelfdoding van haar man laat niet alleen bij haar diepe sporen na. Ook Nimue en Elias worstelen met het verlies van hun vader. Anna gaat met hen aan de slag, met als rode draad: 'Je kan pas rouwen als je positieve herinneringen hebt.'Bron : http://www.tvgids.tv/tv/de-bleekweide
Zelfmoord --- Psychotherapie --- Jeugdpsychotherapie --- Kind
Choose an application
Realityreeks waarin Annemie Struyf jongeren in therapie volgt. 'Sander. (8)'Sander (22) heeft samen met therapeute Lut al een hele weg afgelegd. Van een extreem angstige jongen is hij stilaan geëvolueerd tot een vastberaden, volwassen man. De struikelstenen in zijn leven heeft hij een voor een aangepakt. Muziek is zijn passie, het leven lonkt.Bron : http://www.tvgids.tv/tv/de-bleekweide
Angst --- Psychotherapie --- Jeugdpsychotherapie
Choose an application
Dit behandelprotocol beschrijft hoe kortdurende exposuretherapie kan worden toegepast bij jongeren van 12 tot 18 jaar bij wie een specifieke fobie is vastgesteld.Exposure wordt gezien als de gouden standaard voor angstbehandeling. Uit verschillende onderzoeken komt echter naar voren dat exposure bij de behandeling van angstklachten nog te weinig of te weinig effectief wordt ingezet.Kortdurende exposuretherapie voor jongeren met een specifieke angst geeft de therapeut meer inzicht in het belang van exposure, het biedt de nieuwste inzichten op dit gebied, en het geeft concrete handvatten om exposuretherapie zo effectief mogelijk in te zetten.Dit boek begint met een uitleg over specifieke angststoornissen, het protocol en het werkingsmechanisme van exposure. Vervolgens beschrijft het aandachtspunten en mogelijke moeilijkheden die een therapeut kan tegenkomen bij de uitvoering van exposuretherapie. Ten slotte gaat het in op de zes achtereenvolgende behandelsessies en op de twee oudersessies.Bij deze uitgave horen voorbeelden van exposureoefeningen, een vragenlijst omtrent veiligheidsgedrag en online werkbladen voor jongeren.https://www.standaardboekhandel.be/p/kortdurende-exposuretherapie-voor-jongeren-met-een-specifieke-angst-9789036829816
Jeugdpsychotherapie --- Angststoornis --- Psychotherapie --- Cognitieve gedragstherapie --- Vermijdingsgedrag
Choose an application
Op mentaliseren gebaseerde therapie is een snelgroeiend onderdeel van de kinderpsychotherapie. Mentaliseren in de kindertherapie richt zich op de behandeling van kinderen met complexe psychische problemen, zoals gehechtheidsproblemen. Deze geheel herziene editie bevat de nieuwste theorie over mentaliseren, behandeltechnieken en een overzicht van recent neurologisch en ontwikkelingspsychologisch onderzoek. Daarnaast bespreken de auteurs hun eigen ervaringen met zowel de behandeling van kinderen als het trainen van therapeuten in mentaliseren. Dit boek is geschreven voor psychotherapeuten, ouderbegeleiders, orthopedagogen, psychiaters en GZ-psychologen binnen de kinder- en jeugd GGZ. Het is tevens geschikt voor vaktherapeuten, sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen en andere professionals.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789057125782/Mentaliseren-in-de-kindertherapie
Mentalisatie --- Psychotherapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdpsychotherapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Hechting (psychologie)
Choose an application
De praktijk van de kinder- en jeugdpsychotherapie is al enkele decennia overwegend integratief. Hoewel er binnen het Nederlands taalgebied enkele boeken bestaan die separaat kinder- en jeugdpsychotherapie behandelen, gebeurt dit in de regel vanuit n referentiekader, te weten psychoanalytisch, clintgericht of gedragstherapeutisch, of verbreed, gericht op het systeem. Integratieve kinder- en jeugdpsychotherapie slaat een brug tussen de oude theoretische kaders en de integratieve psychotherapie. De psychotherapie-integratie zoals beschreven in dit boek is namelijk een volgende stap in de evolutie van dit praktijkveld en staat niet diametraal tegenover de oude theoretische orintaties. De oude theorien boden zoekschema's die waardevol zijn in de integratieve psychotherapeutische praktijk. In dit boek wordt expliciet ingegaan op allerlei praktische zaken rond kinder- en jeugdpsychotherapie en krijgen kind, jeugdige, gezin en bredere context alle de gewenste aandacht. Het boek is opgezet Als leerboek en biedt ruimschoots de gelegenheid om de weg te vinden naar oorspronkelijke publicaties Inhoudsopgave : 1 De historie van de kinder- en jeugdpsychotherapie 2 Het psychoanalytisch kader 3 Het experintile kader 4 Het cognitief-gedragstherapeutisch kader 5 Het systeemtheoretisch 6 Naar een integratief metatheoretisch referentiekader 7 Over aspecifieke en specifieke werkzame factoren in psychotherapie 8 Het specifieke van kinder- en jeugdpsychotherapie 9 Ontwikkelingsdoelen aan de hand van inzicht en interpretatie van onbewuste processen of nieuwe (corrigerende) ervaringen 10 Leren van nieuw gedrag door actieve interventies 11 Leren van nieuwe cognities door actieve interventies 12 Interactionele groei door actieve participatie in een meerpersonencontext 13 Overgang van onderzoeks- naar behandelingsfase 14 Overeenstemming oftewel behandelingsplanning 15 Specifieke context: kerngezin en familie 16 Specifieke context: professioneel netwerk met diversiteit 17 Specifieke context: Diversiteit aan werksituaties 18 Psychotherapie & ruimte 19 Psychotherapie & middelen 20 Psychotherapie & rollen 21 Psychotherapie & regels 22 Attitude en relationele stijl in een op ontwikkeling gerichte werkrelatie 23 Attitude en relationele stijl in een op leren gerichte werkrelatie 24 Attitude en relationele stijl bij interactieve benvloeding van een meerpersonencontext 25 Psychoeducatie centraal 26 Counseling centraal 27 Mediatietherapie centraal 28 Ouderschapsverandering centraal 29 Gezinsverandering centraal 30 Overdracht en tegenoverdracht 31 Bescherming en weerstand 32 Onderbreking, zwangerschap, afwezigheid en/of vakantie 33 Veranderen door inzicht en interpretatie van onbewuste processen (met internaliserende problematiek als voorbeeld) 34 Veranderen door het aanbieden van corrigerende ervaringen (met 'child maltreatment' als voorbeeld) 35 Veranderen door het aanleren van nieuw gedrag (met pervasieve ontwikkelingsstoornissen als voorbeeld) 36 Veranderen door het aanleren van Nieuwe cognities (met aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen als voorbeeld) 37 Veranderen door actieve participatie in een meerpersonencontext (met anorexia nervosa als voorbeeld) 38 Beindiging, beoogd of 39 Nazorg 40 Ethische dilemma's 41 Gender 42 Cultuur 43 Supervisie 44 Effectiviteit van psychotherapie bij kinderen en jeugdigen Register Over de auteurs
Jeugdpsychotherapie. --- Kinderpsychotherapie. --- jeugdpsychotherapie --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychopathologie --- DSM-IV --- Neuropsychologie --- Diagnose --- Epidemiologie --- Psychotherapie --- Kinderpsychologie --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- #KVHB:Psychotherapie --- #KVHB:Jeugdpsychotherapie --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- Psychische therapie (psychotherapie) --- S20080758.JPG --- 615.8 --- DSM-4 --- Jeugdpsychologie --- Onderzoek --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Diagnostiek
Choose an application
Werken met adolescenten is geen evidentie. Jongeren zijn mossel noch vis: ze zijn geen kind meer, maar ook nog niet volwassen. Gaandeweg ontwikkelen ze zich zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel tot stabiele volwassenen, die stevig in het leven staan en weten waar ze voor willen werken. Dat is toch de bedoeling. Dit proces loopt echter niet altijd van een leien dakje...Jongeren worstelen met zichzelf en hun omgeving, stellen alles ter discussie en hebben overal hun bedenkingen bij. Steeds vaker zien we dat de zoektocht naar hun eigen identiteit, wie ze zijn en waar ze naartoe willen, niet vanzelf gaat. Ze komen er niet alleen en hebben hulp nodig, van vrienden, van volwassenen in hun omgeving en soms van professionals. Dit boek is een praktische gids voor jongeren om een weg te vinden in de wirwar van de professionele hulpverlening.https://www.standaardboekhandel.be/p/psychotherapie-voor-jongeren-9789044137385
psychotherapie --- 615.8 --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- jeugdpsychotherapie --- Psychotherapie --- Psychotrauma --- Jongere --- Age group sociology --- kinderpsychotherapie
Listing 1 - 10 of 42 | << page >> |
Sort by
|