Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (4)

AP (2)

Hogeschool Gent (2)

KBR (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

Thomas More Kempen (2)

UAntwerpen (2)

UCLL (2)

UGent (2)

More...

Resource type

book (4)

digital (1)


Language

Dutch (3)

English (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2015 (1)

2004 (1)

2002 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Intermodaal binnenvaartvervoer : economische en strategische aspecten van intermodaal binnenvaartvervoer in Vlaanderen
Authors: ---
ISBN: 9789044115666 9044115669 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Intermodaal binnenvaartvervoer betreft in deze studie goederenvervoer waarbij verschillende transportmodi, namelijk weg en binnenvaart, gecombineerd en geïntegreerd worden zodat gebruikersgerichte deur-tot-deur diensten worden aangeboden die kunnen concurreren met unimodaal wegvervoer. De maatschappelijke voordelen van intermodaal vervoer zijn belangrijk: vermindering van con-gestie op de wegen en meer milieuvriendelijk transport. Tijdens het voorbije decennium heeft de intermodale binnenvaarttransportmarkt een spectaculaire groei gekend. Tevens is er een toenemend socio-politiek bewustzijn ontstaan over de noodzakelijkheid om het intermodaal vervoer verder te stimuleren. Organisaties zoals Promotie Binnenvaart Vlaanderen, Inland Navigation Europe (INE) en niet in het minst de waterwegbeheerders hebben hierin een grote rol gespeeld. In dit boek gaan de auteurs op zoek naar nieuwe opportuniteiten voor een verdere groei.In een eerste hoofdstuk wordt een algemene situering van de intermodale sector ten opzichte van het unimodale wegvervoer gegeven. Hierbij warden zowel financiële, technische, organisatorische, institutionele als ecologische aspecten besproken. Vervolgens worden de structuur en de organisatie van de intermodale sector bestudeerd. In het bijzonder worden de bestaande en de geplande Belgische terminals besproken, alsmede de netwerken die deze terminals onderling verbinden. Aan de hand van een analysemodel voor de locatie van intermodale terminals wordt aangegeven hoe locatiebeslissingen in de toekomst beter kunnen ondersteund worden (hoofdstuk 3). In een laatste hoofdstuk worden de opportuniteiten besproken voor een verdere ontwikkeling van de intermodaliteit in Vlaanderen.Bron : http://www.maklu.be


Multi
Binnenvaart : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789401470667 Year: 2021 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Green deal van de Europese Commissie zet in op verduurzaming en stimuleert de markt om meer te vervoeren langs de binnenwateren. Om dit proces haalbaar te maken is het ook noodzakelijk dat de verschillende stakeholders diepgaande kennis van de binnenvaartsector kunnen verwerven.Dit handboek licht de binnenvaarsector in al zijn facetten toe. Het boek staat ook stil bij de problemen en uitdagingen in deze sector. De combinatie van theorie en praktijk, doorspekt met talrijke oefeningen en praktijkvoorbeelden, maakt de geïnteresseerde in binnenvaart snel vertrouwd met deze sector. Deze aanpak is interessant voor de logistieke partijen die gebruik (willen) maken van deze transportmodi en voor (beginnende) binnenvaartondernemers en hogere beleidsniveaus. Daarnaast is het interessant voor jonge onderzoekers om zich vertrouwd te maken met de meest voorkomende problemen in de sector en met de oplossingen om die problemen aan te pakken. Ten slotte is het boek ook voor studenten een zeer interessant referentiewerk.https://www.academiapress.be/nl/binnenvaart


Book
Laden en lossen in de binnenvaart : onderhandeling, regelgeving of gebruik ?
Author:
ISBN: 9789038224442 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen de binnenvaartsector zijn wettelijke regelgevingen en gebruiken over laden, lossen en overliggen een frequent voorwerp van debat. Verschillende en tegenstrijdige belangen liggen aan de basis. Kennis van deze wettelijke regelgevingen en gebruiken kunnen onderhandelingen over de compensatie bij overliggen beïnvloeden.Laden en lossen in de binnenvaart: onderhandeling, regelgeving of gebruik? is in de eerste plaats een handboek dat studenten wegwijs maakt in de regelgeving en de (soms verouderde) gewoonten en gebruiken over het laden, lossen en overliggen in de binnenvaart. Daarnaast is het ook bedoeld als referentie voor de binnenvaartondernemers, de expediteurs, de scheepsagenten, de rederijen, ...De verschillende gebruikte wettelijke regelgevingen over laden, lossen en overliggen in België en in de buurlanden (Duitsland, Nederland en Frankrijk) worden op een duidelijke en beknopte manier toegelicht. Daarnaast wordt ook stilgestaan bij de verschillen tussen de gebruikelijke (sector)regelgevingen en contractueel bedongen clausules. Tenslotte is er ook aandacht voor het Antwerps gebruik, nl. de Antwerpse Voorwaarden 1951.Naast de analyse van de regelgeving wordt het theoretisch aspect met talrijke praktijkvoorbeelden geïllustreerd. Het handboek slaat hiermee een brug te slagen theorie en praktijk. De stapsgewijze uitwerking van de praktijkvoorbeelden laat toe dat studenten en geïnteresseerden zich zelfstandig de materie eigen kunnen maken.Bron : http://www.academiapress.be

Current issues in port logistics and intermodality
Author:
ISBN: 9044112902 9789044112900 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Seaports find themselves embedded in ever changing and world embracing logistics chains and networks. Structural changes in logistics and the increasing importance of containerization and intermodality continuously challenge port managers and policy makers. The logistics environment leaves port managers puzzled with the question how ro respond effectively to market dynamics. This book consists of a set of papers prepared by Belgian and Polish academics on issues related to port logistics and intermodality. This book not only examines the role of port logistics and intermodal transport from a conceptual point of view, but also explores how maerket players, port managers and policy makers, particularly in Belgium and Poland, are dealing with the new challenges in this field. This book builds on the authors' long history of research in port and transport economics and on earlier joint publications in the same field.Bron : http://www.maklu.be

Listing 1 - 4 of 4
Sort by