Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (8)

UCLL (8)

VIVES (8)

Odisee (7)

Hogeschool Gent (6)

AP (5)

KDG (5)

KU Leuven (5)

Thomas More Kempen (5)

Thomas More Mechelen (4)

More...

Resource type

book (8)


Language

Dutch (8)


Year
From To Submit

2011 (2)

2009 (1)

2008 (1)

2007 (1)

2001 (3)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Spelen met grote handpoppen
Author:
ISBN: 9789059325159 Year: 2009 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek ontdek je immense spelpedagogische mogelijkheden die de auteur door jaren ervaring met poppenspel vrijgeeft. Hij biedt een overvloed aan voorbeelden aan voor het pedagogisch verantwoord inzetten van de handpoppen, geeft waardevolle tips hoe de poppen in de les en groepswerk kunnen worden ingezet en biedt hulp voor spelstrategieën in lastige situaties.Alle tips zijn vertaalbaar voor alle soorten van poppen en knuffels. (Bron: www.abimo-uitgeverij.com)


Book
Doelgericht spelen : themalessen voor spelen en werken in basisonderwijs en hulpverlening
Author:
ISBN: 9789088501432 Year: 2011 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Doelgericht spelen staan het ontwikkelen van sociale vaardigheden, het luisteren naar elkaar, het versterken van zelfvertrouwen en het vergroten van weerbaarheid bij kinderen centraal. Dit praktische themaboek van Jantien de Groot bestaat uit een lesboek en bijbehorende werkbladen. Door de duidelijke opzet zijn de themalessen direct toepasbaar. Het doel van de les en de benodigdheden zijn kort beschreven en in de kern staat de aanpak aangegeven. De evaluatie laat zien hoe de les kan worden afgesloten.Het boek is bedoeld voor docenten en begeleiders van kinderen vanaf zes jaar. Het is onder meer te gebruiken in het basisonderwijs, speciaal onderwijs, buitenschoolse opvang, vrouwenopvanghuizen, kindertehuizen, jeugdzorg, medische kinderopvangcentra, en (individuele) kinderbegeleiding. Sommige lesonderdelen kunnen ook gebruikt worden bij het werken met volwassenen.


Book
Le jeu en classe de langue
Author:
ISBN: 9782090353495 209035349X Year: 2008 Publisher: Paris CLE International

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La collection "Techniques et pratiques de classe" propose aux enseignants de langue et aux étudiants en formation des ouvrages pour répondre aux questions théoriques et pratiques que pose l'enseignement des langues. Le jeu en classe de langue se fixe pour but d'aider à mieux intégrer le jeu dans la classe en tant qu'outil d'enseignement et d'apprentissage. Le jeu en classe de langue se fixe pour but d'aider à mieux intégrer le jeu dans la classe en tant qu'outil d'enseignement et d'apprentissage. Face à la grande diversité des publics, des objectifs à atteindre et des situations d'enseignement, il s'agit moins de fournir des recettes prêtes à l'emploi que de présenter des matrices susceptibles de répondre à des besoins multiples et singuliers. L'ouvrage comporte deux parties : - La première fournit aux enseignants des orientations pour engager ou poursuivre la réflexion sur l'exploitation pédagogique du jeu, ainsi que des pistes concrètes pour tirer le meilleur parti des supports ludiques et pour créer une atmosphère propice au jeu ; - La seconde, axée sur des propositions pratiques pour la classe, inclut 20 matrices de jeu donnant lieu à des centaines d'exploitations pédagogiques différentes. Chaque matrice est ilustrée par une application détaillée prête à l'emploi, suivie d'une dizaine de suggestions de variantes.


Book
Procesgericht Kindvolgsysteem voor Kleuters : achtergrond & praktijksuggesties
Author:
ISBN: 9789030125877 9789030125822 9789030125839 9789030125860 9789030125808 9789030125846 Year: 2007 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs


Book
Kleuterstapjes : kindvolgsysteem : kleuteronderwijs op basis van de ontwikkelingsdoelen en de leerplannen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030113324 Year: 2001 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze map bevat: > Handleiding > Speelbladen > Kopieerbladen


Book
Procesgericht Kindvolgsysteem voor Kleuters : achtergrond en praktijksuggesties
Author:
ISBN: 9074798152 9789074798150 Year: 2001 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs


Book
Van spelen tot serious gaming : spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk
Author:
ISBN: 9789033480805 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel van dit boek beschrijven Joop Berding (over John Dewey), Bert van Oers (over Lev Vygotsky), en Ed Elbers (over Jean Piaget), hoe deze zeer inspirerende denkers over spel hebben geschreven. Het tweede deel bevat 13 bijdragen om kennis en ervaring over de functie van spel en gebruik ervan in opleidingen over te dragen. De hoofdstukken zijn geschreven door opleiders van hogescholen en medewerkers van instellingen die de waarde van spel onder ogen zien. Of het nu gaat om spelend leren in de onderbouw, spelend onderzoeken in de bovenbouw, serious gaming in het kader van vakken in primair en secundair onderwijs, spelen in de buitenruimte, op de brede school, in de wijk, of spelbegeleiding, iedere auteur heeft met studenten voor ogen zijn ervaringskennis beschreven inclusief voorbeelden en opdrachten. In het laatste hoofdstuk komen overkoepelende thema's aan bod, zoals spel in relatie tot het volgen van ontwikkeling en leerprocessen, spel in de multiculturele school, gaming en spelen, en de onderzoeksvragen die te stellen zijn gelet op spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk.Het boek richt zich op opleiders en hun studenten van hogescholen in het kader van de opleiding tot leerkracht in het primair onderwijs, tot docent in het secundair onderwijs en tot pedagoog in vroege en naschoolse opvang.

Keywords

Serious gaming. --- Spelen --- Pedagogie. --- Didactics of sports and games --- spelen --- pedagogiek --- Spelen ; pedagogie --- #PBIB:+110.71 --- gaming --- speelleermiddelen --- spelbegeleiding --- 433.5 --- 433.6 --- 454.53 --- Basisonderwijs --- Buitenhuisspelen --- Dewey --- Dewey, John --- Games --- Jenaplanscholen --- Natuurspelen --- Piaget --- Piaget, Jean --- Spelactiviteiten --- Spelbegeleiders --- Spelen(Kinderspelen) --- Spelend leren --- Spelontwikkeling --- Vygotsky --- basisonderwijs --- 416.4 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Brede school --- Buitenspelen --- Jenaplan --- Jenaplanonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Spel --- Spelbegeleiding --- Vygotsky, Lev --- Spel ; opvoeding --- Kinderen --- Spel; opvoeding --- 110239.jpg --- 681.3*K8 --- 794 --- spelend leren --- 794 Bordspelen. Tafelspelen. Denkspelen. Kansspelen. Bekwaamheidsspelen --- Bordspelen. Tafelspelen. Denkspelen. Kansspelen. Bekwaamheidsspelen --- 681.3*K8 Personal computing: games --- Personal computing: games --- Onderwijs : Didactiek : Hoger onderwijs : Algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Kind, spel en speelgoed --- Speelleermiddelen --- Psychologie van het kinderspel --- Education --- Philosophy --- Didactiek van sport en spel --- Didactics of secundary education --- Speltheorie --- Computerspelen --- Didactische werkvormen --- Lerarenopleiding --- Remediërend onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie --- PXL-Education 2020 --- didactiek van sport en spel --- onderwijs en onderzoek --- Computerspel --- Didactische werkvorm


Book
Procesgericht Kindvolgsysteem voor Kleuters : formulierenset 1 : Stap 1: De klasscreening
Author:
ISBN: 9074798195 9074798233 9074798209 9074798217 9074798225 9789074798235 9789074798204 9789074798211 9789074798198 9074798306 Year: 2001 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek vinden we aanknopingspunten van hoe we kunnen komen tot een projectkeuze, hoe we een project kunnen verrijken, hoe we kinderen kunnen begeleiden in hun leerproces, hoe we een project kunnen evaulueren en dergelijke meer.

Keywords

Projectonderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic strategies --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2002 --- #PBIB:gift 2003 --- kindvolgsysteem --- kleuters --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 454.53 --- Emotionele problemen --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Observatielijsten --- Ontwikkelingsproblemen --- Risicokleuters --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- kindvolgsystemen --- 471.5 --- Kindvolgsysteem: kleuters --- Kleuterschool: kindvolgsysteem --- Projectwerk: lagere school --- Wereloriëntatie: didactiek lagere school --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Speelleermiddelen --- Projectonderwijs --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Competenties --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerlingvolgsysteem --- Competentie --- Betrokkenheid. --- Didactic strategies. --- Kindergarten. --- Kleuters. --- Leerlingvolgsystemen. --- Onderbouw (onderwijs). --- Welbevinden. --- ervaringsleren. --- kleuteronderwijs. --- leerlingvolgsystemen. --- Didactics --- projectonderwijs --- didactische werkvormen --- lager onderwijs

Listing 1 - 8 of 8
Sort by