Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Ben je een optimist of een pessimist? Waar liggen jouw grenzen? Ben je makkelijk te beïnvloeden? Ben je helderziend? Wat doet muziek met je? Als je iets meer over jezelf te weten wilt komen kunnen de testen en opdrachten in dit boek je daarbij helpen. Sommige zijn echte breinkrakers, andere zijn grappig om te doen. Ook leuk om samen met vrienden of je familie te maken, en in de klas. Voor kinderen vanaf 10 jaar en iedereen die op een speelse manier iets meer over zichzelf te weten wil komen. (Bron: covertekst)
Secondary education --- kinderen --- psychologie --- Primary education --- Psychology --- 419.2 --- PSI (Persoonlijke Stijl Inventarisatie) --- Kinderpsychologie --- 091510.jpg --- Psychologie --- Psychotechnisch onderzoek --- Gedrag --- Emoties --- Persoonlijkheidstests --- Persoonlijkheidsleer --- Emotie --- Persoonlijkheidstest --- Man --- Volwassene
Choose an application
InhoudsopgaveDeel 1: Fundamentele aspecten van diagnostiek1 Het diagnostisch proces2 Kwaliteit van diagnostiekDeel 2: Diagnostische methoden en rapportage van diagnostiek3 Het gesprek4 Gedragsobservatie5 Indirecte methoden6 Intelligentie en intelligentietests7 Neuropsychologische vragen en methoden8 Persoonlijkheidsvragenlijsten9 Vragenlijsten ter meting van kwaliteit van leven10 Specifieke vragenlijsten11 Klinische computerdiagnostiek12 Effectieve psychologische rapportage en nabespreking van het diagnostisch onderzoekDeel 3: Voorbeelden van psychologische diagnostiek in de gezondheidszorg13 Een psychodiagnostische casus14 Het diagnostisch proces bij vragen rond dementie15 Het forensisch psychodiagnostisch onderzoek in het geval van een brandstichter16 Indicatiestelling
Klinische psychologie. --- Psychodiagnostiek. --- Psychologische tests. --- Wetenschappelijk onderzoek --- Psychodiagnose --- Diagnose --- Validation therapie --- Intelligentie --- Tests (geneeskunde) --- Psychologie --- Gezondheidszorg --- #KVHB:Gezondheidszorg --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- 419.2 --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- intelligentietest --- psychodiagnostiek --- psychologie --- (zie ook: pedagogiek, psychiatrie) --- Test (geneeskunde) --- Man --- Natuurwetenschappen --- Volwassene --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
-204-3366-0
Psychology --- Psychologie Psychologie --- Tests Tests --- Orientation du personnel Personeelsorientatie --- Intelligence Intelligentie --- Autodidactes Zelfstudie --- E080453.jpg --- Psychologische tests --- 419.2 --- psychologie --- psychologische tests --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychologie --- PMS --- 658.311 --- 658.311 Recruitment, appointment etc. --- Recruitment, appointment etc. --- Psychologische test --- CLB --- Man --- Volwassene --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Prof. dr. Howard Gardner onderscheidt op basis van hersenonderzoek en onderzoek in leersituaties 8 vormen van intelligentie. Hij gaat er vanuit dat ieder mens een persoonlijk profiel van sterk en minder sterk ontwikkelde aspecten van deze intelligenties heeft. Prof. dr. Spencer Kagan ontwikkelde hierop aan de Universiteit van Californië een scala aan praktische toepassingsmogelijkheden van Meervoudige Intelligentie (MI) voor het onderwijs. Zijn MI boek is internationaal gezien hét standaardwerk. Door de samenwerking met Kagan kon RPCZ het boek vertalen en bewerken voor het Nederlandse onderwijs. Dit veelomvattende boek laat MI tot leven komen in de klas en op school. In drieëntwintig boeiende hoofdstukken staan de diverse intelligenties én hun toepassing in het onderwijs beschreven.
Cognitive psychology --- Teaching --- talentmanagement --- onderwijsstrategieën --- intelligentietests --- onderwijspraktijk --- intelligentie --- begaafdheid --- 415.4 --- 415.4 ) Leerpsychologie --- meervoudige intelligentie --- geheugen --- leren --- didactische structuren --- Meervoudige intelligentie --- Geheugen --- Leren --- Begaafdheid --- 462.1 --- Hoogbegaafde kinderen --- Intelligentie --- 100368.jpg --- 100369.jpg --- 100370.jpg --- Talent --- Onderwijs --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- 419.2 --- Intelligentietests --- Leerprocessen --- Didactische werkvormen --- Schoolontwikkeling --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Intelligentietest --- Didactic strategies --- Primary education
Choose an application
Ontregeling van emoties wordt beschouwd als een belangrijke veroorzakende en in stand houdende factor van psychopathologie. De I Feel Pictures Test laat toe zicht te krijgen op de aspecten van het emotionele leven die ontregeld zijn. Dit handboek over de IFP-test bevat voor de clinicus een beschrijving van de methode en de achtergronden van de test. Verder is er een gebruiksaanwijzing en zijn er diverse normtabellen voor een Vlaamse populatie: kinderen en jongeren van diverse leeftijden, alsook jongvolwassen moeders. Meerdere voorbeelden van het gebruik en de interpretatie van de testprotocollen zorgen voor de praktijkgerichtheid en hanteerbaarheid van dit handboek. Deze Nederlandstalige versie wordt gepubliceerd met toestemming van de auteurs van de originele, Engelstalige test, Robert Emde, Joy Osofsky en Perry Butterfield (University of Colorado, Denver, USA).https://www.lannoocampus.be/nl/affectinterpretatie-en-emotieregulatie
608.3 --- emoties --- gevoelens --- psychopathologie --- psychologie --- #KVHB:Gelaat --- affectie --- Psychotechnisch onderzoek --- #PBIB: TEST: Gedrag --- #PBIB: TEST: Emoties --- #PBIB: TEST: Affectinterpretatie --- #PBIB: TEST: Expressie --- #KVHB:Test; kinderen --- #KVHB:Test; adolescenten --- #KVHB:Test; volwassenen --- #KVHB:Affectinterpretatie --- #KVHB:Test; emotieregulatie --- #KVHB:Test; ontwikkeling --- Academic collection --- #KVHB:Emoties --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- 415.3 --- 419.2 --- kinderen --- psychodiagnostiek --- volwassenen --- klinische psychologie --- psychotherapie --- Uitvoerende functies --- #PBIB: TEST: Testotheek --- #KVHB:Testotheek TP --- Schoolbooks - Didactic material --- Emoties --- Klinische psychologie. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Psychologische tests. --- Psychotherapie. --- Psychotherapie --- Ontwikkelingspsychologie --- Emotie
Choose an application
Psychodiagnostiek neemt in het takenpakket van heel wat psychologen een belangrijke plaats in. Meer nog dan de psychotherapie, die ook door andere beroepsgroepen wordt beoefend, bepaalt de diagnostiek de eigenheid van de psycholoog in de hulpverlening. Diagnostiek is meer dan het afnemen van testen. Als professioneel handelen is diagnostiek veeleer een beslissingsproces dat plaatsvindt in samenspraak met de clint en zijn/haar omgeving. In 2003 publiceerden De Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en Van Aarle De diagnostische cyclus: Een praktijkleer, een uitgebreide handleiding bij de concrete uitwerking van het diagnostische proces in de vorm van de diagnostische cyclus. Tot de puzzel past laat de lezer in korte, praktijkgerichte bijdragen kennismaken met vier basisvragen van de diagnostische cyclus: onderkenning (wat zijn de problemen?, wat lukt nog en wat gaat mis?); verklaring (waarom zijn de problemen er en waarom blijven ze bestaan?); indicatiestelling (hoe kunnen de problemen verholpen Worden?) en evaluatie (zijn de problemen door de interventie afdoende verholpen?). Verder komen actuele onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen in de klinische psychodiagnostiek aan bod. Het boek richt zich zowel tot psychodiagnostici in opleiding als hulpverleners in de klinische praktijk Inhoudsopgave (verkort) : 1 Het psychodiagnostische proces 2 Het psychodiagnostische proces in de praktijk: een casusverslag Deel 1. Onderkennende diagnostiek 3 ADHD bij volwassenen 4 Autismespectrumstoornissen bij normaal begaafde volwassenen 5 Verslaving 6 Classificatie en diagnostiek van persoonlijkheidsstoornissen volgens de descriptieve benadering Deel 2. Verklarende diagnostiek 7 Hoe komen mensen in het algemeen en psychodiagnostici in het bijzonder spontaan tot verklaringen? 8 Structurele psychodiagnostiek 9 Gecontextualiseerde psychodiagnostiek met gebeurtenis- en signaalcontingente dagboekmethoden 10 Gezinsdiagnostiek bij gedragsproblemen van kinderen Deel 3. Indicatiestelling en evaluatie 11 Het overlegmodel bij de keuze van psychotherapie 12 Een empirisch onderzoek naar de effectiviteit van indicatiestellingsprocedures 13 Indicatiestelling bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: bevindingen vanuit de psychodynamisch psychotherapeutische kliniek en onderzoek 14 Diagnostiek in het kader van het evalueren van psychologische interventies Deel 4. Specifieke topics in de klinische psychodiagnostiek 15 Het gebruik van performantietaken in de klinische psychodiagnostiek 16 Het informantenprobleem in de klinische psychodiagnostiek 17 Categorien en dimensies 18 Het meten van noden met de TAT: een psychometrische analyse 19 De psycholoog-deskundige in strafzaken: aandachtspunten bij de beoordeling van geloofwaardigheid van verklaringen
Psychodiagnostiek. --- psychodiagnostiek --- Psychiatry --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- 159.9.072 --- Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Psychische stoornissen --- psychische syndromen --- 419.2 --- 606.3 --- ADHD --- autisme --- borderlinesyndroom --- gedragsproblemen --- persoonlijkheidsstoornissen --- verslaving --- Borderline --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Persoonlijkheidsstoornissen (multiple persoonlijkheid) --- Psychodiagnostiek (psychologische test, tests (psychologie)) --- Psychodiagnostiek (tests (psychologie)) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Verslaving --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- 616.2 --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Psychodiagnose --- Systematisch verpleegkundig handelen
Choose an application
Goede hulpverlening aan kinderen, jongeren en gezinnen start met een goed diagnostisch onderzoek volgens de principes van de empirische cyclus. Voor het werken met kinderen, jongeren en gezinnen zijn er verschillende kwaliteitsvolle diagnostische modellen beschreven, zoals bijvoorbeeld het handelingsgerichte diagnostische model van Pameijer en van Beukering of het model van de diagnostische cyclus zoals beschreven door de Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en van Aarle.Dit handboek vertrekt vanuit deze modellen om de clinicus concrete, state-of-the-art handvatten te bieden om het diagnostisch handelen inhoudelijk te sturen. In een reeks van vier boeken willen de auteurs hulpverleners informeren over het diagnostisch proces en over recente inzichten in de (ontwikkeling van) gedrags- en emotionele problemen die de diagnosticus nodig heeft om een kwaliteitsvol diagnostisch onderzoek uit te voeren. Dit handboek is dan ook relevant voor studenten én voor hulpverleners die een antwoord trachten te vinden op de hulpvragen van kinderen, jongeren en gezinnen.In dit derde boekdeel zoomen de auteurs in op de kindfactoren die belangrijk zijn om de ontwikkeling van gedrags- en emotionele problemen te begrijpen. Ze kijken naar de ontwikkeling van intelligentie, cognitieve functies, taal, motoriek, gehechtheid, identiteit en zelfbeeld, en de ontwikkeling van maladaptieve cognitieve schema's. Voor elk domein maken ze de clinicus attent op ontwikkelingsgerelateerde inzichten die belangrijk zijn voor een ontwikkelingssensitieve diagnostiek. Bovendien geven ze een overzicht van richtlijnen en instrumenten die toelaten een evidence-based diagnostisch onderzoek uit te voeren.
Diagnostiek --- Kinderen. --- Jongeren. --- Gezinnen. --- # BIBC : Academic collection. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie. --- #KVHB:Orthopedagogie. --- #KVHB:Psychodiagnostiek. --- 419.2 --- Diagnostiek. --- Kinderpsychiatrie. --- diagnose --- diagnostiek. --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychiatrie. --- psychodiagnostiek. --- Psychotechnisch onderzoek. --- 61. --- 616. --- ethiek --- psychiatrische diagnostiek --- beroepsgeheim --- Orthopedagogics --- deontologie --- kinderen --- orthopedagogiek --- jeugd --- interculturele communicatie --- Kinderen ; psychodiagnostiek --- Jongeren ; psychodiagnostiek --- # BIBC : Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- psychodiagnostiek --- 419.7 --- psychiatrie --- gezinnen --- Psychotechnisch onderzoek --- Diagnosis --- Handbooks, manuals, etc. --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Gedragstherapie --- #KVHB:Orthopedagogie --- Psychodiagnostiek --- Kinderpsychiatrie --- 616 --- diagnostiek --- 61 --- Orthopedagogiek --- ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- orthopedagogie --- gedragsproblemen --- emotionele problemen --- PXL-Education 2019 --- methodisch handelen --- PXL-Social Work 2014 --- #KVHB:Gedragstherapie. --- Psychodiagnostiek. --- gezinnen. --- kinderen. --- psychiatrie. --- Kinderen --- Gezinnen --- Hulpverlening --- Psychodiagnose --- Jeugd --- Ontwikkelingspsychologie --- Gedragsproblemen --- ADHD --- Autisme --- Psychotische stoornissen --- Gender --- Leerstoornissen --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Dwangstoornissen --- Angststoornissen --- Depressie --- Zelfverwonding --- Zelfmoord --- Kindermishandeling --- Eetstoornissen --- Gamen --- Drugs --- Incontinentie --- Gehechtheid --- Hechtingsproblemen --- Dissociatieve stoornissen --- Psychische stoornissen ; adolescenten --- 467 --- psychische stoornissen --- psychische stoornissen. --- diagnostische modellen --- gedrags- en emotionele problemen --- Kind --- Gezin --- Diagnose --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg --- Gedragsprobleem --- Psychotische stoornis --- Leerstoornis --- Dwangstoornis --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Gaming --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Dissociatieve stoornis --- ouder --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|