Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by
Motor assessment of the developing infant
Authors: ---
ISBN: 0721643078 Year: 1994 Publisher: Philadelphia W.B. Saunders Company


Book
Een nieuwe beweging : psychomotorische therapie bij kinderen en jongeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044126181 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychomotorische therapie is gericht op psychische, psychosociale en/of psychosomatische problemen. Ze richt zich bij de behandeling tot de gehele persoonlijkheid en wil de persoonlijkheid in harmonie brengen met zichzelf en de omgeving. In bijdragen van telkens slechts enkele bladzijden zetten 36 psychomotorische therapeuten hun ervaringen uiteen. Zo geeft het boek een weids overzicht van het werkveld van de psychomotorische therapeut bij de behandeling van kinderen en jongeren. De getuigenissen tonen aan dat er heel wat kwaliteit en ideeën in de praktijk aanwezig zijn. Duidelijk is ook dat psychomotorische therapie niet een statisch gegeven is, maar voortdurend evolueert. Bestaande technieken en methodieken worden geïncorporeerd in de therapie en nieuwe horizonten worden verkend. Mede door de aanvulling met referenties, post- en e-mailadressen is deze publicatie zowel aangewezen voor wie in de sector werkt of wil werken, als voor wie hulp zoekt bij een psychomotorische therapiebegeleiding.


Book
Wij zijn ons brein : van baarmoeder tot alzheimer
Author:
ISBN: 9789025439149 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Atlas Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wij zijn ons brein van Dick Swaab leert je alles wat je ooit wilde weten over je hersenen.Het verhaal van je leven is het verhaal van je brein. Dat begint in de baarmoeder, waar de hersenen gevormd worden op een manier waar je je leven lang niet meer vanaf komt. Dick Swaab volgt in Wij zijn ons brein de mens vanaf de conceptie tot en met de dood. Na een leven lang onderzoek naar de werking van het menselijk brein is Swaab dé autoriteit. Hoe zit dat nou precies met de hersenen van pubers, wat gebeurt er als je verliefd bent, en valt homoseksualiteit te verklaren, en wat gebeurt er wanneer alzheimer toeslaat? De zin en onzin van therapie, antidepressiva en alternatieve geneeswijzen, agressie, moreel gedrag en geloof, meditatie: alles wordt beschreven in Wij zijn ons brein. Ook schrijft Swaab over wat er mis kan gaan: hersenbeschadiging, ziektes, psychische problemen en bijna-doodervaringen. Dit is hét boek over het brein: van de basisbegrippen (wat zijn gedachten, hoe maken we beslissingen, hoe kan ons gedrag worden verklaard?) tot en met het meest geavanceerde onderzoek (hoe zijn defecten in de hersenen in de toekomst te repareren en hoe zijn hersenziektes te genezen?). Na lezing van dit boek zul je beter begrijpen waarom je bent wie je bent.Bron : http://www.bol.com


Book
Psychologie van het menselijk zijn
Author:
ISBN: 9060691059 Year: 1972 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maslow vat hier aard en streven samen van wat hij wel de 'psychologie van de gezondheid' heeft genoemd en bepaalt tevens haar plaats ten opzichte van de meer gangbare of officieel geaccepteerde stromingen. Daarmee kan dit boek als een kernboek worden beschouwd voor allen die zich in de psychologie van de zelfontplooiing willen verdiepen. Dat zijn in de eerste plaats zij die de overtuiging zijn toegedaan dat de psychologie een geheel nieuwe en vooral frisse, op de gezonde mens georiënteerde aanpak behoeft.


Book
Motorische ontwikkeling van kinderen : handboek 2 theorie
Author:
ISBN: 9053524533 9053525033 9789053525036 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek bevat op de eerste plaats een behandeling van de algemeen theoretische en methodologische achtergronden bij het ontwikkelingsbegrip per se. Zonder deze basis wordt een goed inzicht in veel van het onderzoek naar de motorische ontwikkeling belemmerd. Verschillende conceptuele ontwikkelingsopvattingen worden toegelicht. Vervolgens worden de belangrijkste theorieën over motorische ontwikkeling uitgebreid aan de orde gesteld. Achtereenvolgens zijn dat de interactietheorie van Piaget, de leertheorie van Watson, de rijpingstheorie van Gesell en ten slotte de theorie van de non lineaire dynamische systemen, zoals door Thelen voor de ontwikkelingsoriëntatie uitgewerkt.


Book
Sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met een matige en ernstige verstandelijke beperking
Author:
ISBN: 9789044124118 Year: 2008 Volume: 9 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De sociaal-emotionele ontwikkeling is ook voor leerlingen met een verstandelijke beperking de basis voor de verdere ontplooiing. De ontwikkeling verloopt bij leerlingen met een verstandelijke beperking niet zo vanzelfsprekend. Ze zijn veel kwetsbaarder in hun sociale ontwikkeling. Ze vragen daarom extra ondersteuning en begeleiding. Dit boek schetst een aantal uitgangspunten die de schoolvisie op sociaal-emotionele ontwikkeling beïnvloeden. Het bepalen van de beginsituatie van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling is het vertrekpunt om doelen te selecteren. Hoe we doelen realiseren vindt u terug in de aanpak. De auteur beschrijft hierbij heel wat concrete suggesties en voorbeelden. Het evalueren van de sociaal-emotionele ontwikkeling helpt ons om te komen tot een nieuwe beeldvorming. De betrokkenheid van ouders zorgt ervoor dat wat we aanleren, functioneel en zinvol is. De katern geeft een aanzet om gericht te werken op schools-, groeps- of individueel niveau aan het domein sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren met een matige of ernstige mentale beperking.

Keywords

Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthodidactiek --- socio-emotionele ontwikkeling --- 159.92 --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 462.3 --- Buitengewoon onderwijs --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- buitengewoon onderwijs --- mentaal gehandicapte kinderen --- ouderparticipatie --- sociaal emotionele ontwikkeling --- sociale ontwikkeling --- 462.2 --- Basisonderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- Kinderen --- Leerlingen --- Mentaal gehandicapten --- Ouderparticipatie --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 37.032 --- Beeldvorming --- Handelingsplan --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- Ontwikkelingsdoelen --- Personen met een mentale handicap --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- 120520.jpg --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- Mentaal gehandicapte kinderen ; onderwijs --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Relatie ouder - school --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Relatie school - ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt


Book
Leren observeren: een introduktie in het gebruik van systematische gedragsobservaties
Authors: --- ---
ISBN: 9062835279 Year: 1980 Publisher: Muiderberg Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het derde en laatste deel wordt met name ingegaan op de training van de praktijk van het observeren. Bovendien wordt in een apart hoofdstuk ingegaan op het zelf ontwikkelen en trainen van een observatiesysteem. In het eerste deel wordt de lezer geïnformeerd over de theoretische achtergrond van het observeren in het algemeen en de verschillend te kiezen methoden van observatie. Bovendien worden de technische hulpmiddelen besproken. In het tweede deel worden enkele observatiesystemen als illustraties van de in het theoretisch gedeelte besproken observatiemethoden gepresenteerd.

Keywords

Observation (Educational method). --- Observation (Psychology). --- Psychology --- Research. --- Observatietechnieken. --- observeren --- meetinstrumenten (psychologie) --- Educational sciences --- Qualitative methods in social research --- onderzoeksmethoden --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- kwalitatief onderzoek --- gedragsobservatie --- OBSERVATIEONDERZOEK -- 370.4 --- OBSERVATIETECHNIEKEN -- 343.901 --- OBSERVATIEONDERZOEK -- 343.901 --- OBSERVATIETECHNIEKEN -- 370.4 --- Observation (Educational method) --- Observation (Psychology) --- Behavior --- 159.92 --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Psychological research --- Knowledge, Theory of --- Classroom observation --- Teachers --- Acceptance Process --- Acceptance Processes --- Behaviors --- Process, Acceptance --- Processes, Acceptance --- Research --- Training of --- #KVHB:Observatie --- 001.891.5 --- 159.94 --- Gedragsobservatie --- Observatiemethoden --- 159.98 --- Methodiek --- Observatietechnieken --- 616.07 )* Verpleegkundige diagnose --- observatiemethoden --- waarnemingsoefeningen --- 062317.jpg --- 300.6 --- informatieverwerving --- sociologisch onderzoek --- #KVHB:Gedrag --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Psychologie --- Kwalitatieve sociologische onderzoeksmethoden --- Pedagogiek --- 321.3 --- methodiek --- Methodologie --- Communicatieve vaardigheden --- Communicatie --- Observeren --- Man --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by