Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Taal spreekt vanzelf, totdat je stilstaat bij de woorden en hun betekenissen. Dan begint het algauw te duizelen. Is je redenering wel te volgen? Hoe weet je of de ander begrijpt wat jij bedoelt? Weet je eigenlijk zelf wel wat je zegt? Wat maakt jouw uitspraken anders dan het geblaf van een hond of een wekker die afgaat? Op dit soort vragen wil de taalfilosofie een antwoord geven. 'Als dan dus daarom' is een toegankelijke inleiding in de taalfilosofie die je leidt langs woorden en zinnen, verwijzen en redeneren, structuur en betekenis. (flaptekst)
Choose an application
Woorden scheppen werkelijkheid. Onze taal is ons denken en ons handelen. Maar maken we ons eigenlijk druk om de woorden die we gebruiken?Socioloog Christien Brinkgreve en de andere schrijvers van 'Taalkracht' zien overal taalgebruik veranderen. Financiële taal neemt andere domeinen over zoals het onderwijs en de zorg, de DSM is de dwingende taal geworden in de psychiatrie en musea moeten op eieren lopen als ze woorden zoeken voor een uitdagende tentoonstelling.In 'Taalkracht' presenteert een rijk palet van schrijvers betekenisvolle taalverschuivingen. 'Taalkracht' waarschuwt en enthousiasmeert, roept op en geeft duiding. Een boek voor iedereen die beter wil begrijpen hoe woorden onze werkelijkheid maken en breken.https://www.standaardboekhandel.be/p/taalkracht-9789492538727
#KVHA:Taalfilosofie --- #KVHA: Taalgebruik --- Philosophy of language --- taalfilosofie --- taalgebruik --- Taal --- Taalgebruik --- Taalverandering --- Sociolinguïstiek --- Taalfilosofie
Choose an application
Iconography --- Semiotics --- taal --- taalfilosofie --- kunst --- 700 )* KUNST --- kunstfilosofie --- Taal --- Taalfilosofie --- Woorden --- Kunstfilosofie --- Communicatie --- Taalkunde --- Linguïstiek --- Beeldvorming --- Communicatieve vaardigheden --- Taalgebruik --- Woord --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Frans
Choose an application
Denken en taal zijn met elkaar verbonden als de lijnen in de tekening van een haas die eruitziet als een eend of van een eend die eruitziet als een haas, afhankelijk van hoe je ze bekijkt. Soms lijkt taal denken. Soms lijkt denken taal. Voor wie aandachtig kijkt, vallen zij nooit samen.Dit boek biedt een brede inleiding in de analyse van denken en taal. Het is bedoeld voor al wie bezig is met taal en tekst, in het dagelijks leven, op school, maar ook professioneel, in de letteren, wijsbegeerte en wetenschap. Het vereist geen voorkennis.Het boek is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel staat het denken centraal. De twee belangrijkste vragen daaromtrent zijn: de vraag van de informele logica naar de relevantie van een argument, en de vraag van de formele logica naar de juistheid van een conclusie. In het tweede deel ligt de nadruk op taal en haar verhouding tot betekenis, het denken en de werkelijkheid.De stof wordt toegelicht aan de hand van voorbeelden afkomstig uit een grote verscheidenheid aan domeinen, politiek, literair en wetenschappelijk, die tonen hoe belangrijk een juiste kijk op denken en taal is om in de wereld onze weg te vinden. Om de zelfwerkzaamheid van de lezer op te wekken, zijn aan het eind van ieder hoofdstuk opgaven opgenomen. Door zijn opzet is dit boek geschikt als ondersteuning bij inleidende colleges van academisch niveau en bij cursussen laatste jaar middelbaar onderwijs ter voorbereiding op het hoger onderwijs. (http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044134445)
Logica --- Taalfilosofie --- Taal --- Logic --- Philosophy of language --- taalfilosofie --- Taalfilosofie. --- Logica. --- PXL-Central Office 2017 --- denkprocessen --- onderwijsleermiddelen --- hoger onderwijs --- Logica (redeneerkunst) --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Language and logic. --- Language and languages --- Langage et logique. --- Langage et langues --- 08.34 philosophy of language. --- Philosophy. --- Philosophie.
Choose an application
96 p.
ethiek --- wetenschapsfilosofie --- Philosophy --- taalfilosofie --- Filosofie --- Inleidingen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
ittgenstein
#GGSB: Epistemologie --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- #GGSB: Taalfilosofie --- #gsdbf --- 101 --- filosofen --- filosofiegeschiedenis --- Filosofen --- Filosofie : secundaire teksten --- Aard en functie van filosofie --- Filosofie --- Wittgenstein Ludwig --- 1 WITTGENSTEIN, LUDWIG --- 1 WITTGENSTEIN, LUDWIG Filosofie. Psychologie--WITTGENSTEIN, LUDWIG --- Filosofie. Psychologie--WITTGENSTEIN, LUDWIG --- Wittgenstein, Ludwig --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Epistemologie --- Filosofie (20e eeuw) --- Taalfilosofie
Choose an application
Psycholinguistics --- taalverwerving --- psycholinguïstiek --- 800:159.9 --- #SBIB:1H60 --- #SBIB:309H517 --- #SBIB:309H514 --- #SBIB:001.GIFTCOM --- taalkunde --- 803.3 --- Psycholinguïstiek --- Taalwetenschap --- 800:159.9 Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Taalfilosofie --- Verbale communicatie: sociale psychologie van de taal en de interactie, psycholinguistiek --- Linguistiek --- Grammatica --- Erfelijkheid --- Taalverwerving --- Linguïstiek --- Onderzoek --- Oefening --- Ontwikkeling --- Leerlijn
Choose an application
lato
History of philosophy --- filosofie --- opvoeding --- staatkunde --- Philosophers --- Plato --- taalfilosofie --- Wittgenstein, Ludwig --- #GGSB: Filosofie (oudheid) --- #GGSB: Logica --- #GGSB: Metafysica --- #GGSB: Moraalfilosofie --- #GGSB: Politieke filosofie --- #GGSB: Wijsgerige antropologie --- #gsdbf --- 101 --- 150 --- filosofen --- filosofiegeschiedenis --- kopstukken --- Filosofen --- Filosofie : secundaire teksten --- Aard en functie van filosofie --- Geschiedenis van de wijsbegeerte --- Filosofie --- 1 <38> PLATO --- 1 <38> PLATO Griekse filosofie--PLATO --- Griekse filosofie--PLATO --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Filosofie (oudheid) --- Logica --- Metafysica --- Moraalfilosofie --- Politieke filosofie --- Wijsgerige antropologie
Choose an application
Niet alleen kinderen, maar ook jongeren stellen zich vragen over zichzelf, de ander en de maatschappij. Dit boek is geschikt om met die jongeren, vooral op school maar ook daarbuiten, stil te staan bij deze vragen. Filosoferen wordt hier opgevat als een werkwoord en niet als een 'vak'.
Decroos, Johan. --- Filosofie --- Niet-confessionele zedenleer --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- Didactics of philosophy --- SO (secundair onderwijs) --- didactiek --- #SBIB:1H10 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- filosoferen --- jongeren --- 476.8 --- secundair onderwijs --- 478.9 --- 485.9 --- Anders zijn --- Cultuur --- Filosoferen met kinderen --- Humor --- Natuur --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Secundair onderwijs --- Tijd --- Waarheid --- Wiskunde --- 458.9 --- Aarde --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Filosoferen --- Fouten --- Getallen --- Lachen --- Lucht --- Samenleving --- Schoonheid --- Tellen --- Vrijheid --- Vuur --- Water --- 100 )* FILOSOFIE --- antropologie --- cultuurfilosofie --- epistemologie --- esthetica --- ethiek --- filosofie van de opvoeding --- humor --- natuurfilosofie --- rechtsfilosofie --- sociale filosofie --- taalfilosofie --- tijd --- 101 --- Ethiek --- 485.99 --- Filosoferen met jongeren --- Filosoferen met kinderen; ba.o. --- Filosofie ; kinderen --- 694 --- 371.3 --- Filosofie: inleidingen en algemene overzichten --- Pedagogie --- 1 --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Overige vakken; afzonderlijk --- Overige bijzondere onderwerpen --- Esthetica en filosofie --- toegepaste filosofie --- PXL-Education 2014 --- didactiek van de filosofie --- basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Jeugd --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Jongere
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|