Listing 1 - 10 of 648 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Veel opvoeders, waaronder ouders en leerkrachten, worstelen op het vlak van opvoeding met het thema; waar begrens ik een kind en waar geef ik het de ruimte. Methodes in opvoeden die uitgaan van straffen en belonen worden veelal ervaren als niet duurzaam en verliezen vaak na enige tijd hun werking. Het doel van opvoeden is om een kind te begeleiden naar zelfstandigheid. De verschillende fasen in de ontwikkeling van een kind vragen van de opvoeder om per situatie af te stemmen in het geven van begrenzing en sturing. De zoektocht naar de juiste grens is vaak een bron van frustratie en een uitdaging voor de opvoeder. Wat helpt nu wel blijvend als het om opvoeden en begeleiding van kinderen gaat. Hoe bereik je meer harmonie in het gezin, in de klas en bij jezelf als opvoeder. ?De volgende Stap in Opvoeden? beschrijft de verschillende ontwikkelingen van het kind,alsmede de ruimte en grenzen die het in de verschillende fasen nodig heeft. Het boek beschrijft het belang van de emotionele balans, alsmede de belangrijke rol van opvoeders daarbij. Als een opvoeder zelf niet in balans is, kan dit invloed hebben voor de balans van een kind. Het boek biedt inzichten, geeft voorbeelden en handreikingen waardoor het praktisch toepasbaar is. De auteur stelt het kind en zijn ontwikkeling centraal. Ze benadrukt het belang van samenwerking van alle opvoeders in de begeleiding van kinderen. Op die wijze kan de potentie van een kind tot ontwikkeling komen. Dit is in de visie van de auteur een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Het beschreven TOL-model is door Edith Steijns ontwikkeld op basis van haar inzichten en ervaringen van de afgelopen jaren. Het model beschrijft de ontwikkelzones waar ieder mens, dus ook ieder kind, doorheen gaat in zijn ontwikkeling. Een kind kan ontwikkelen als het emotioneel in balans is. Vanuit die balans komt een kind sociaal, cognitief en fysiek tot optimale groei. Edith Steijns (1971) maakte in 2005 de overstap van het bedrijfsleven naar het begeleiden van kinderen. Inmiddels begeleidt ze ruim tien jaar kinderen, ouders, leerkrachten, klassen en scholen bij opvoedings- en leervraagstukken. Ze heeft haar eigen praktijk en daarnaast een samenwerkingsverband vanuit Treen je Breen, voor het begeleiden van scholen en het uitdragen van de visie van dit boek middels lezingen, workshops en trainingen in integratief opvoeden. (flaptekst)
opvoeding --- 37 --- Opvoeding --- Onderwijs --- Educational sciences
Choose an application
Inleiding in de pedagogiek legt kort en kernachtig in begrijpelijke taal de basisprincipes en -begrippen van de pedagogiek uit. In het eerste deel van het boek komt de praktijk van het opvoeden aan bod, rijkelijk geïllustreerd met casusmateriaal. Hierdoor krijg je als student meteen een beeld bij de aangeboden stof. De voorbeeldsituaties komen uit allerlei culturen in de Nederlandse samenleving.Het tweede deel gaat dieper in op de theorie: het beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de pedagogiek en de relatie met andere sociale wetenschappen. Deze hoofdstukken behandelen theorieën en inzichten uit de psychologie en sociologie die de pedagogiek hebben beïnvloed. De auteur legt steeds het verband tussen de theorie en de praktijk uit het eerste deel.Annemarie Becker formuleert leerdoelen bij ieder hoofdstuk en besteedt aandacht aan de laatste ontwikkelingen in het werkveld. De verwerkingsopdrachten aan het eind van ieder hoofdstuk bieden je de gelegenheid te controleren of je de stof goed hebt begrepen. Ook vormen ze een aanzet tot het onderzoeken van je eigen opvattingen over opvoeding.Inleiding in de pedagogiek is geschreven voor hbo-studenten van de studierichtingen social work en pedagogiek, maar is ook interessant voor andere studenten of professionals die met het vak pedagogiek in aanraking komen.Nieuw in deze 3e drukDe gemakkelijke leesbaarheid van dit basisboek is behouden. In deze druk is wederom de feedback van verschillende docenten van hogescholen verwerkt. In deze derde editie zijn de volgende onderdelen herzien:? In paragraaf 2.3 worden bij de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind van 0 tot 18 jaar de psychologische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkelingsgebieden onderscheiden.? Er wordt kort ingegaan op de culturele aspecten in de opvoeding.? De tekst over het melden van kindermishandeling en huiselijk geweld bij Veilig Thuis ? het vroegere AMHK ? is aangepast vanwege toekomstige veranderingen ten aanzien van de verplichte meldcode voor professionele organisaties.? De kritische opmerkingen van professionals ten aanzien van de praktische invulling van de Jeugdwet die in 2015 van kracht werd zijn beschreven.? Ten aanzien van de school als opvoedingsmilieu zijn er toevoegingen gedaan die te maken hebben met de Wet op het passend onderwijs.? De kritisch-emancipatorische pedagogiek is als pedagogische stroming toegevoegd.? Verder zijn er waar nodig aanpassingen in de verschillende hoofdstukken gedaan.? De casussen zijn in sommige gevallen gewijzigd.(Bron: http://vangorcum.nl/)
Educational sciences --- pedagogiek --- Pedagogiek --- pedagogie --- 37
Choose an application
‘Wie zijn kind zelf niet kan opvoeden, wil niet deugen’, zo luidt ongeveer het maatschappelijk oordeel over ouders die hun kind niet mogen opvoeden. Falend ouderschap is bijna het ergste dat je kan overkomen. Geen wonder dat veel van deze ouders besluiten een levenslang gevecht aan te gaan met de instanties die zij verantwoordelijk achten voor het grootste verlies dat hen is overkomen. In de meeste gevallen betreft het kinderen die op last van de jeugdbescherming en de kinderrechter definitief in een pleeggezin zijn geplaatst.Gé Haans wil deze ouders met dit boek een podium geven. Op basis van zeventien diepte-interviews wil hij meer begrip kweken voor deze ouders, voor hun verdriet, hun gevoelens van onrecht, hun strijd en voor het gegeven dat deze wonden niet kunnen helen. Naast de ouders zelf, komen ook experts op het gebied van jeugdbescherming en pleegzorg aan het woord. Inzicht in wat deze ouders drijft en in het proces dat zij doormaken, kan de ouderbegeleider/pleegzorgwerker behulpzaam zijn bij het vormgeven en sturen van het vaak complexe samenwerkingsproces tussen ouders en pleegouders. Het welslagen van dit proces is de basis van een succesvolle pleeggezinplaatsing en kleurt daarmee de ontwikkelingskansen van het pleegkind.In Ouderschap zonder opvoederschap bepleit de auteur een paradigmawijziging binnen de pleegzorg: niet de ouder op afstand, maar de ouder als co-opvoeder binnen de pleegzorg. Dat is een vorm van pleegouderschap die het kind en zijn ouders ondersteunt en niet vervangend ouderschap beoogt. In dit nieuwe paradigma groeit het kind op in twee families. In deel 3 ten slotte krijgt de lezer handreikingen hoe de samenwerking vanuit het ouderperspectief het beste vorm kan krijgen en wat dit betekent voor de pleegzorg in het algemeen.
opvoeding --- pleegzorg --- 37 --- 362.7 --- Ouderschap --- Ouders --- Pleegouders --- Pleegouder --- Gesprek --- 37. --- 362.7. --- Educational sciences
Choose an application
-244-1003-7
#GSDBP --- 37.01 --- 37.01 Grondslagen van de opvoeding --- Grondslagen van de opvoeding --- Agogiek --- Methodische hulpverlening
Choose an application
il de la soie
zijde --- 677.37 --- 472.3 --- Zijde : basisonderwijs --- Zijderupsen : basisonderwijs --- Zijde
Choose an application
Lerarenopleiding --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- Roman law. --- Didactics of the classical languages --- Latijn --- Didactiek van de klassieke talen. --- Latijn. --- 34 <37> --- #KUPV:EC --- #KUPV:Eekhoutcentrum --- #BSCH: vak: Latijn --- 34 <37> Romeins recht --(algemeen-voor verdere onderafdelingen z.o:{341 <37>}; {342 <37>}; {343 <37>};{347.1 <37>}; {?347.2 <37>: 347.6 <37>}; {347.62 <37>} --- Romeins recht --(algemeen-voor verdere onderafdelingen z.o:{341 <37>}; {342 <37>}; {343 <37>};{347.1 <37>}; {?347.2 <37>: 347.6 <37>}; {347.62 <37>} --- Schoolbooks - Didactic material --- 391.2 --- Romeins recht --- bloemlezingen --- recht --- schoolboeken --- Huwelijk --- Recht --- Rome --- Slavernij --- handboeken sec. ond. --- Geschiedenis --- Romeinse Rijk --- Secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- handboeken sec. ond --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Essentialisme gaat over het terugbrengen van de overvloed aan informatie, vragen en indrukken tot de essentie. Wat is nou echt belangrijk, waar moet je werkelijk je aandacht en energie aan besteden? Greg Mckeown laat in Essentialisme op heldere wijze zien hoe je gedisciplineerd kunt streven naar minder. In plaats van 'ik moet ieder probleem oplossen' draait het om 'op het juiste moment alleen de juiste dingen doen'. De ideale gids voor wie zelf wil bepalen waaraan hij zijn kostbare tijd en energie insteekt. (https://www.acco.be/nl-be/items/9789021567617/Essentialisme)
competentieontwikkeling --- 658.37 --- Tijdsbesteding --- Zelfzorg --- Timemanagement --- Management --- motiveren --- Bee Collection
Choose an application
63054007
Emoties --- Neurologie --- Zenuwen --- 37.03 --- 37.03 Talentontwikkeling. Algemene ontwikkeling --(algemeen) --- Talentontwikkeling. Algemene ontwikkeling --(algemeen) --- Emotie --- Zenuw --- Verpleegkunde
Choose an application
In een relatief kort tijdsbestek hebben een aantal ingrijpende gebeurtenissen plaats gevonden: digitale revolutie, ontdekking van het DNA, ontwikkeling van kernenergie, aantasting van het milieu op wereldschaal, ontkerkelijking van het Westen' De scholen delen mee in de stormachtige bewegingen die de samenleving momenteel ondergaat. In korte tijd hebben veel scholen hun leerlingenpopulatie zien veranderen. Onderwijskundige ontwikkelingen hebben geleid tot een stortvloed aan vernieuwingsvoorstellen op tal van gebieden. De druk op scholen om verantwoordelijkheid te dragen voor opvoeding in normen en waarden neemt toe. Eén verzuchting heeft in deze turbulentie tot de groei van iets nieuws geleid: wat is de samenhang in alles wat er op de scholen afkomt, wat is er de zin van en hoe kunnen we samen nog door de bomen het bos zien en eensgezind samenwerken? Aan dit boek ligt deze verzuchting ten grondslag. Hoe is de veelheid terug te brengen tot éénheid, hoe zijn de vele stemmen die er klinken in harmonie te brengen? Anders gezegd: Hoe krijgen we rust in de tent? (Bron: www.garant.be)
Onderwijsvernieuwing --- Nederland. --- Educational innovations --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Netherlands --- Educational equalization --- Lager onderwijs --- 450.41 --- Groei --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Onderwijsfilosofie --- 37 <492> --- 37.015.3 --- 37.018.2 --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland --- Pedagogische psychologie --- Schoolopvoeding --- 37.018.2 Schoolopvoeding --- 37.015.3 Pedagogische psychologie --- 37 <492> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland
Choose an application
253:37 --- #GBIB:IDGP --- Echtscheiding --- Kinderen en echtscheiding --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- 253:37 Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 648 | << page >> |
Sort by
|