Narrow your search

Library

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool Gent (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

UAntwerpen (2)

UCLL (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

PXL (1)

Thomas More Mechelen (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2011 (1)

2006 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Reflecteren : de basis : op weg naar bewust en bekwaam handelen
Author:
ISBN: 9789001700003 Year: 2006 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1 Reflecteren, een praktijkvoorbeeld1.1 Reflectievragen door de ik-persoon1.2 Wanneer stel ik deze vragen?1.3 Eigen gedrag onder de loep nemen1.4 Bewustwording1.5 Betekenisvolle situatie1.6 Vragen stellen1.7 Het belang van vragen stellen aan jezelf2 Het begrip reflecteren: doel, betekenis en gebruik2.1 Reflecteren volgens het woordenboek2.2 Het doel van reflecteren2.3 Een uitstapje naar de filosofie2.4 Relatie met social casework2.5 Reflecteren gebonden aan beroep2.6 Relatie-afhankelijkheid2.7 Reflecteren: een actueel begrip3 Het vermogen te reflecteren3.1 Reflecteren voor beginners3.2 Reflectievermogen3.3 Abstract denken3.4 Adolescentie3.5 Cognitieve ontwikkeling3.6 Sociale cognitie4 Reflecteren: de theorie4.1 Literatuuronderzoek en enkele modellen4.2 Leercyclus en leerstijlen van Kolb4.3 Omschrijving van het begrip reflecteren4.4 Systematiek: een stappenplan5 Beheersingsniveaus van reflecteren5.1 De fasen van reflectievaardigheid5.2 Beheersingsniveau per fase6 Reflecteren in de praktijk6.1 Bewustwording6.2 Reflectievragen door de ik-persoon6.3 Bereidheid vragen te stellen6.4 Verwoorden6.5 Manieren van verslaglegging7 Hulpmiddelen bij reflectie7.1 De ander7.2 Hulpmiddelen bij reflectie8 Voorwaarden, vaardigheden en attitudes voor reflectie8.1 Voorwaarden voor reflectie8.2 Vaardigheden voor reflectie8.3 Attitudes voor reflectie9 Kritische analyse van eigen verslag9.1 Aandachtspunten voor verslaglegging9.2 Algemene aandachtspunten gericht op de weergave in het verslagBijlage 1: Leerstijlentest van KolbBijlage 2: Hbo-kwalificatiesBijlage 3: Overzicht reflectie in termen van te behalen doelen voor de student


Book
Reflecteren : de basis : op weg naar bewust en bekwaam handelen
Author:
ISBN: 9789001776367 Year: 2011 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als u een opleiding volgt tot hulpverlener ontdekt u al snel dat reflectie een veel gehanteerde vorm van leren is. Het is een vaardigheid die u uzelf eigen moet maken. Maar niet alleen beroepen in de hulpverlening vereisen reflectievaardigheid. In alle beroepen of functies waarin u in direct contact of een directe relatie hebt met een andere persoon, is een ontwikkeld reflectievermogen een voorwaarde. Het zelfstandig handelen binnen uw eigen beroep vereist een voortdurend kritisch beschouwen ervan. Reflecteren op het eigen handelen moet men leren. Het is een vaardigheid die u met behulp van voorbeelden, voorbeeldgedrag en oefenen met de docenten en medestudenten ontwikkelt. Parallel daaraan kunt u uzelf hierin heel goed trainen. De tweede druk van 'Reflecteren: de basis' en de bijbehorende website bieden oefeningen voor beide mogelijkheden. Een uitvouwbare kaft zorgt ervoor dat u de reflectiespiraal direct bij de hand heeft. De herziene versie schenkt ook aandacht aan het leren (reflecteren) van adolescenten, waarin actueel breinonderzoek is betrokken. Dit boek helpt u een antwoord te geven op de vraag hoe u uzelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie tot een persoon die begint met en vaardiger wordt in reflecteren. Voorbeeldgedrag en samen trainen van deelvaardigheden zijn essentieel. Het boek helpt u daarbij. U leert in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties om vaardig te worden. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen: - achtergrondinformatie, handvatten en deelvaardigheden om het beginstadium van reflecteren zo goed mogelijk onder de knie krijgen; - theorie die ondersteund wordt door voorbeeldcasussen; - voorbeelden van good en bad practice met foutenanalyse; - een stappenplan, een checklist en opdrachten voor zelfstudie en samen oefenen. Op weg naar bewust en bekwaam handelen!

Listing 1 - 2 of 2
Sort by