Narrow your search

Library

ARB (2)

KU Leuven (2)

UCLouvain (2)

ULB (2)

KBR (1)

KMSKA (1)

UNamur (1)


Resource type

book (2)

periodical (1)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2005 (1)

1998 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Senses of Touch: Human Dignity and Deformity from Michelangelo to Calvin
Author:
ISSN: 05856914 ISBN: 9004111751 9004477489 9789004111752 9789004477483 Year: 1998 Volume: 71 Publisher: Leiden; Boston : BRILL

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Senses of Touch anatomizes the uniquely human hand as a rhetorical figure for dignity and deformity in early modern culture. It concerns a valuational shift from the contemplative ideal, as signified by the sense of sight, to an active reality, as signified by the sense of touch. From posture to piety, from manicure to magic, the book discovers touch in a critical period of its historical development, in anatomy and society. It features new interpretations of two landmarks of western civilization: Michelangelo's fresco of the Creation of Adam and Calvin's doctrine of election. It also accords special attention to the typing of women as sensual creatures by using their hands as a heuristic. Its alternative interpretations explore in theory and in practice the sensuality, the creativity, and the plain utility of hands, thus integrating biology and culture.


Multi
Histoire et esthétique du contact dans l'art contemporain.
Authors: ---
ISSN: 17792848 ISBN: 2853996220 9782853996228 Year: 2005 Publisher: Aix-en-Provence Publications de l'Université de Provence.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cet ouvrage, constitué par les actes du colloque "Contact" organisé sous la direction de Sylvie Coëllier, inaugure la nouvelle collection "Arts" des PUP. Il s'insère dans la série des travaux "Théorie et pratique des arts" émanant du LESA. La publication propose une interrogation esthétique et historique de la notion de contact dans le domaine des arts plastiques au XXe siècle. Une première partie circonscrit le champ de la notion à travers les approches, fort différentes mais non divergentes, de l'artiste Cherokee Jimmie Durham, d'un physicien explorant tactilement les nanomindes et d'un philosophe. Les autres textes dessinent une histoire de la notion dans l'art du XXe siècle allant de l'haptique et du fusionnel à la tactilité intimiste ou au choc. Les oeuvres interrogées à cette intention ont été réalisées par des artistes nombreux et divers : Marcel Duchamp, Raoul Hausmann, les expressionnistes allemands, Brancusi, Barnett, Newman et Rothko, Hantaï et quelques membres de Supports-Surfaces, Vito Acconci, Valie Export et Yoko Ono, Richard Serra, Michael Snow, Luciano Fabro, l'argentin Fabian Marcaccio, l'atelier Lieshout, Marie-Ange Guilleminot et Gabriel Orozsco.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by