Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Mannen en vrouwen beleven klachten en problemen vaak verschillend. Ze gaan er anders mee om en zoeken op een andere manier hulp. Ook de hulpverlener zelf is man of vrouw en dat heeft gevolgen voor de wijze waarop zij met hun cliënten en met collega's communiceren. Seksespecifieke hulpverlening beschrijft hoe jij als hulpverlener rekening kunt houden met de sekse van je cliënt en de invloed van je eigen sekse. Dit wordt toegepast op alle fasen binnen de individuele, groeps- en systeemgerichte hulpverlening. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat in op de historische achtergrond, de visie op en de methodische aspecten van seksespecifieke hulpverlening. Daarnaast geeft het theoretische informatie over oorzaken en achtergronden van de meest voorkomende seksespecifieke problemen in de hulpverlening. Het tweede deel richt zich op de praktijk door uiteenlopende problemen en cases van cliënten in een seksespecifiek kader te plaatsen. Aan de orde komen onder meer relatieproblemen (waaronder huiselijk en seksueel geweld), materiële problemen, opvoedingsproblemen, middelenproblemen en migratiegebonden problemen. Naast concrete handvatten en voorbeelden biedt het boek reflectie- en discussievragen. Door deze vragen ontwikkel je een eigen seksespecifieke bril waardoor je kritisch naar jezelf en de hulpverlening kunt kijken. Bij deze uitgave hoort een website waarop onder andere werkvormen, casuïstiek en links naar interessante sites te vinden zijn.
vrouwenhulpverlening --- gender --- mannenpsychologie --- Sociology of social care --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- hulpverlening --- PXL-Social Work 2016 --- maatschappelijke zorg --- diversiteit --- methodiek --- Sekseverschillen --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Methodologie --- Sekse-specifiek werken --- Huiselijk geweld --- Seksueel geweld --- Sekseverschil --- Gender --- Intrafamiliaal geweld
Choose an application
Mannen en vrouwen gaan vaak anders om met klachten en problemen en zoeken op een andere manier hulp. Bovendien wordt de communicatie tussen hulpverlener en cliënt ook nog eens beïnvloed door het feit of de maatschappelijk werker een man of een vrouw is. Maatschappelijk werkers (in opleiding) rekening leren houden met deze sekseverschillen, vormt het uitgangspunt van dit studieboek. Het eerste deel gaat in op de historische achtergronden, de visie en de kenmerken van seksespecifieke zorg. Het bevat theoretische informatie over oorzaken en achtergronden van de meest voorkomende sekseverschillen in de zorg. Het tweede deel is meer praktijkgericht. Aan de hand van uiteenlopende problemen en cases van vrouwelijke en mannelijke cliënten, worden een aantal seksespecifieke elementen belicht voor de intake en begeleiding van de cliënt en kunnen aankomende professionals aldus leren hoe zij vanuit een sekseperspectief hulp kunnen verlenen. Het boek sluit af met een hoofdstuk over organisatorische en beleidsmatige kwesties bij de invoering en inbedding van seksespecifieke hulpverlening in een zorginstelling.
Sekseverschillen --- Hulpverlening. --- vrouwenhulpverlening --- gender --- Sociology of social care --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- hulpverlening --- Netherlands --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Methodologie --- Sekse-specifiek werken --- Cliënt --- zorgverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- communicatie --- 364.044 --- Gender --- Mannen --- Methodiek --- Seksespecifieke hulpverlening --- Vrouwen --- intake --- psychologie van de geslachten --- welzijnswerk, methoden --- 159.91 --- 361.2 --- 361.3 --- 362.9 --- 361.1 --- Assistance --- Methodology --- Welfare work --- Book --- Sex differences
Choose an application
Whether tall office buildings, high-rise apartments, or lofty hotels, skyscrapers have been stars in American cinema since the silent era. Cinema's tall buildings have been variously represented as unbridled aspiration, dens of iniquity and eroticism, beacons of democracy, and well-oiled corporate machines. Considering their intriguing diversity, Merrill Schleier establishes and explains the impact of actual skyscrapers on America's ideologies about work, leisure, romance, sexual identity, and politics as seen in Hollywood movies. Schleier analyzes cinematic works in which skyscrapers are an i.
architectuur --- film [performing arts] --- Film --- gender --- film --- Architecture --- architecture [discipline] --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- United States --- Skyscrapers in motion pictures --- Sex role in motion pictures --- Masculinity in motion pictures. --- Social classes in motion pictures. --- Motion pictures --- -791.43 --- 72 --- 305 --- Cinema --- Feature films --- Films --- Movies --- Moving-pictures --- Audio-visual materials --- Mass media --- Performing arts --- History --- Filmkunst. Films. Cinema --- Architectuur. Bouwkunst --- Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- History and criticism --- 305 Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- 72 Architectuur. Bouwkunst --- 791.43 Filmkunst. Films. Cinema --- 72 Architecture --- ARCHITECTURE --- Motion pictures. --- PERFORMING ARTS --- Sex role in motion pictures. --- Skyscrapers in motion pictures. --- General. --- Film & Video --- Reference. --- 1900-1999. --- United States. --- Masculinity in motion pictures --- Social classes in motion pictures --- 791.43 --- flatgebouwen --- anno 1900-1999 --- Verenigde Staten van Amerika --- apartment houses --- filmmaking --- Amerikaanse architectuur --- filmgeschiedenis --- United States of America
Choose an application
'Undoing Gender' constitutes Judith Butler's recent reflections on gender and sexuality, focusing on new kinship, psychoanalysis and the incest taboo, transgender, intersex, diagnostic categories, social violence, and the tasks of social transformation. In terms that draw from feminist and queer theory, Butler considers the norms that govern--and fail to govern--gender and sexuality as they relate to the constraints on recognizable personhood. The book constitutes a reconsideration of her earlier view on gender performativity from 'Gender Trouble'. In this work, the critique of gender norms is clearly situated within the framework of human persistence and survival. And to "do" one's gender in certain ways sometimes implies "undoing" dominant notions of personhood. She writes about the "New Gender Politics" that has emerged in recent years, a combination of movements concerned with transgender, transsexuality, intersex, and their complex relations to feminist and queer theory.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sexology --- Sex role --- Gender identity --- Gender identity. --- Sex role. --- 305 --- 305 Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- Sex identity (Gender identity) --- Sexual identity (Gender identity) --- Identity (Psychology) --- Sex (Psychology) --- Queer theory --- Gender role --- Sex differences (Psychology) --- Social role --- Gender expression --- Sexism --- Theatrical science --- Developmental psychology --- Philosophy --- Depth psychology --- Filosofie --- Ontwikkelingspsychologie --- Dieptepsychologie --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Seksuologie --- Theaterwetenschap --- Gender roles --- Gendered role --- Gendered roles --- Role, Gender --- Role, Gendered --- Role, Sex --- Roles, Gender --- Roles, Gendered --- Roles, Sex --- Sex roles --- Gender dysphoria --- Transsexualism. --- Feminism --- Gender --- Transgender --- Gay marriages --- Homosexuality --- Incest --- Lesbian relationships --- Psychoanalysis --- Sexuality --- Theory --- Book
Choose an application
Vrouwen stromen maar moeilijk door naar de top. Dit geldt niet alleen voor het bedrijfsleven en de politiek maar ook voor het onderwijs, met name ook voor de universiteiten waarover het hier gaat. Vijf Vlaamse universiteiten hebben hun krachten gebundeld om hierin veranderingen te brengen. Het resultaat van hun samenwerking is deze gelijke kansen gids. Elke universiteit heeft een facet van een loopbaan vanaf instroom, doorstroom, promotie, personeelsbeleid, management en mentoring komen aan bod. Zo heeft elke universiteit één of meer instrumenten ontwikkeld die de gelijke kansen kunnen bevorderen in het door hen onderzochte loopbaantraject. De gids bestaat uit twee delen. In het eerste deel werd het theoretische gedeelte opgenomen, in het tweede deel de praktische uitwerking ervan.
Personnel management --- Sociology of organization --- gender --- universiteiten --- gelijkekansenbeleid --- HRM (human resource management) --- Higher education --- Flanders --- Gelijke-kansenbeleid --- Hoger onderwijs --- Human resource management --- 305 --- 396 <493-17> --- Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Gelijke-kansenbeleid. --- Hoger onderwijs. --- Human resource management. --- 396 <493-17> Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 305 Genderstudies. Rol van de sekse. Gender. Personen vanuit interdisciplinair gezichtspunt --- Belgium --- Sex discrimination in higher education --- Flanders (Belgium) --- Sex discrimination against women --- Discrimination in higher education --- Sociologie van de organisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Personeelsbeleid --- Vlaanderen --- België --- 378.4 <493> --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- Universiteiten--België --- Mentoring --- Equal opportunities --- Career --- Education --- Human resources --- Policy --- Book
Choose an application
Families --- Group identity --- Social change --- Hulpwetenschappen --- Samenlevingsvormen. --- Sociologie. --- samenlevingsvormen --- Social stratification --- gezinssociologie --- gender --- socialisatie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- identiteit --- Socialisatietheorie --- Identiteit --- Sociologie --- Maatschappelijke ontwikkelingen --- Sociale psychologie --- Gezinssociologie --- Leefvormen --- Socialisatie --- 308.4 --- adolescenten --- gender (sekse) --- jeugdproblematiek --- jeugdpsychologie --- mannen --- seksualiteit --- vrouwen --- Collective identity --- Community identity --- Cultural identity --- Social identity --- Identity (Psychology) --- Social psychology --- Collective memory --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg) --- #SBIB:316.356.2H1130 --- Hedendaagse gezinsstudies: algemeen --- Maatschappelijke ontwikkeling --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Leefvorm --- Socialisatie (sociale wetenschap) --- Samenlevingsvorm
Choose an application
Deze bundel met twaalf bijdragen belicht het volledige scala van het onderwerp 'gender' in het onderwijs. Alle aspecten die samenhangen met de verschillen tussen man en vrouw komen in de bijdragen aan bod. Het is een van de eerste publicaties die deze thematiek in de volle breedte beschrijft. In de bijdragen komen aan de orde: feminisering van het beroep leraar, verschillen in prestaties tussen jongens en meisjes, relationele agressie, leermiddelen en leerinhouden, nieuwe didactieken en de uitwerking op de leerlingen, omgaan met verschillen, holebi's in het onderwijs en toekomstig beleid. De artikelen zijn vrijwel identiek opgebouwd met aandacht voor probleemstelling, beschouwende bijdragen en empirische gegevens. Iedere bijdrage wordt afgesloten met: Goed om te weten, Alvast even reflecteren en Meer lezen? De bijdragen komen alle van Vlaamse auteurs, maar de thematiek en de beschrijvingen zijn prima bruikbaar voor de Nederlandse onderwijssituatie. © NBD Biblion
holebi's --- roldoorbrekend onderwijs --- gender --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- rolpatronen --- Différences entre sexes --- Gender differences --- Genderdiversiteit --- Identiteit (Psychologie) --- Identity (Psychology) --- Identité (Psychologie) --- Personal identity --- Sekseverschillen --- Sex differences --- Sexes [Différences entre ] --- Sexual dimorphism in humans --- Verschillen [Sekse ] --- agogiek --- sekseverschillen --- didactiek --- #PBIB:+110.10 --- 454.9 --- Gender --- Diversiteit --- holebi --- Transgender --- 37.043 --- Jongens --- Meisjes --- Leerlingen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- 159.91 --- 371.3 --- School children --- Mental health --- Education --- Moral and ethical aspects --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- Book
Choose an application
Jongens... wat bezielt ze? Wat houdt ze bezig? Grotendeels opgevoed door vrouwen moeten zij opgroeien tot man. Dat is verwarrend, zeker nu de traditionele mannelijke rol in onze samenleving onder druk staat. Veel jongens worstelen met vragen van identiteit en beelden van mannelijkheid en vrouwelijkheid, de omgang met meisjes en seksualiteit. Jongens hebben zo hun eigen-aardigheden en het is dus van essentieel belang dat mannen en vrouwen die, elk op hun eigen manier, met jongens werken weten wat hen drijft en vooral ook dat ze oog hebben voor die kwaliteiten die juist jongens ontwikkelen. Aan de hand van theorie en praktijkverhalen wordt in dit boek aangegeven hoe beroepskrachten in allerlei vormen van jongerenwerk, jeugdhulpverlening en onderwijs jongens kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van een leven dat meer in balans is en dat meer recht doet aan henzelf en hun omgeving.
Educational sciences --- pedagogiek --- gender --- socialisatie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- ontwikkelingspsychologie --- seksualiteit --- jeugdhulpverlening --- Age group sociology --- methoden van het sociaal werk --- Social stratification --- Netherlands --- Sociale stratificatie --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Pedagogiek --- Nederland --- jeugdwerk --- jeugdzorg --- psychologie van de jongen --- #GBIB:IDGP --- 444 --- differentiële opvoeding --- jongens --- opvoeding --- 364.044 --- Gender --- Hulpverlening --- Jongens --- Onderwijs --- Pedagogie --- Seksespecifieke hulpverlening --- Sociale vaardigheden --- 362.8 --- 362.7 --- 159.91 --- meisjesopvoeding, jongensopvoeding en coëducatie --- Meisjesopvoeding, jongensopvoeding en coëducatie --- Psychologie --- Sekse-specifiek werken --- Socialisatie --- Socialisatie (sociale wetenschap) --- Man --- Volwassene --- Identity --- Gender roles --- Boys --- Children --- Masculinity --- Education --- Sexually transgressive behavior --- Care --- Book --- Adolescence
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|