Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De participatiebarometer. : Ontwikkeling van een instrumentarium voor het meten van leerkracht- en ouderparticipatie.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789033479199 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Samen school maken" is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van de betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve inpact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. 'Samen school maken' is een slogan die steeds vaker opduikt. Onderzoek toont aan dat participatie de kwaliteit van het schoolbeleid kan verhogen. Participatie betekent immers dat met de mening van betrokken partijen rekening wordt gehouden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke beslissingen ontstaat. Bij leerkrachten leidt participatie tot een verhoogde jobtevredenheid. Bovendien zijn er evidenties dat ouderparticipatie een positieve impact op de studievooruitgang en leerwinst van het kind heeft. Het toenemende belang van participatie in het Vlaamse onderwijs vertaalde zich in 2004 in een decreet dat de participatie van onder meer leerkrachten en ouders op school regelt. Het onderzoek waarover in dit boek gerapporteerd wordt, is er in geslaagd een instrumentarium te ontwikkelen om de participatie van leerkrachten en ouders in kaart te brengen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze. Aan de hand van dit instrumentarium kunnen scholen die willen meestappen in het participatiedenken hun huidige situatie in kaart brengen. Ook de overheid kan hiermee nagaan welke gevolgen het decreet in de praktijk heeft. (Bron: covertekst)


Book
Participatie in het onderwijs : onderzoek met en door leerlingen
Authors: ---
ISBN: 9789462363601 Year: 2014 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Participatie in het onderwijs gaat over ‘onderzoek met en door leerlingen’ in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Het betreft onderzoek naar de visies die zij hebben op aspecten van hun leefwereld binnen, maar ook buiten de school of opleiding, zoals musea en bibliotheken. Het doel hiervan is hen te betrekken bij het begrijpen en vormgeven van omgevingen waarin zij leren. Dat gebeurt door hen daar zelf systematisch informatie over te laten verzamelen op basis waarvan zij aanbevelingen ter verbetering kunnen doen. Er wordt in dit boek onder andere antwoord gegeven op de vraag wat bedoeld wordt met ‘onderzoek met en door leerlingen’, waar dit idee vandaan komt en wat het belang ervan is. Eén en ander wordt geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de reguliere en speciale onderwijspraktijk in Nederland en Australië. Ook worden concrete aanwijzingen gegeven aan de hand waarvan professionals aan de slag kunnen. De onderwijspraktijk staat hierbij centraal, maar de gepresenteerde ideeën zijn ook makkelijk te vertalen naar andere pedagogische contexten, zoals de jeugdhulpverlening en de zorg.


Book
Een toekomst voor talent! : talentontwikkeling en de 4 o's : ouders, onderwijs, overheid, ondernemers
Authors: ---
ISBN: 9789088504365 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een toekomst voor talent – dat wil zeggen: alle talenten, van alle kinderen! De centrale boodschap van dit boek is, dat het aan onderwijs, ouders, overheid en ondernemers is om gezamenlijk te werken aan die toekomst, waarin alle talenten optimaal worden ontplooid en benut. Dat is niet alleen een maatschappelijk belang, dat ieder deelbelang overstijgt, het is zelfs een morele opdracht: onze kinderen hebben er recht op, dat die 4 O’s hen prikkelen, uitdagingen en ondersteunen – want de toekomst van economie, arbeidsmarkt en samenleving is aan hún talent!


Book
Professioneel communiceren met ouders en kinderen
Author:
ISBN: 9789024452439 9024452430 Year: 2023 Publisher: Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als (aanstaand) leerkracht in het primair onderwijs moet je van alles weten en kunnen. De actualiteit rond onderwijs en jeugdbeleid wijst uit dat het samenwerken met ouders een steeds grotere rol is gaan spelen in het werk van leerkrachten. Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed als ouders betrokken zijn bij de school. Hoe kunnen leerkrachten die betrokkenheid op een positieve manier stimuleren?In dit boek wordt de competentie communiceren met ouders uitgewerkt. De theorie wordt in de eerste hoofdstukken duidelijk uiteengezet, waarbij de onderwerpen school en ouders, communiceren en gesprekken met ouders (en hun kinderen) behandeld worden. Uitgebreid wordt ingegaan op de ouderschapstheorie met als centrale vragen: wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders en kinderen vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod: hoe voer je een gesprek met ouders, op welke wijze kan ook het kind worden betrokken bij deze gesprekken, welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het samenwerken met ouders moeilijk wordt?Deze nieuwe druk is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe voorbeelden en cases. Daarnaast is er meer aandacht voor het systeemgericht werken, het handelen vanuit een persoonlijke visie en ouder- en kindgesprekken. Er is een hoofdstuk toegevoegd over het voeren van kindgesprekken. https://www.boomhogeronderwijs.nl/onderwijs-en-opvoeding/100-11218_Professioneel-communiceren-met-ouders-en-kinderen-3e-druk


Book
Samen : oudercontacten in ontwikkelingsgerichte scholen
Authors: ---
ISBN: 9789080925359 Year: 2009 Publisher: Alkmaar De Activiteit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met deze brochure wil het Nederlandse centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs een aanzet geven om contacten en afstemming tussen ouders en school met elkaar te bespreken. Pedagogische afstemming tussen gezin en school wordt steeds essentiëler en de verschillen in achtergronden en gezinssituaties brengen mee dat men zich explicieter moet verdiepen in elkaars opvattingen over opvoeding. Voor ontwikkelingsgerichte scholen zijn oudercontacten noodzakelijk, omdat zij en ouders bepalend zijn in de ontwikkelings- en leermogelijkheden van de kinderen. In de brochure komen de volgende items aan bod: de fundamenten van oudercontacten of hoe kan worden gebouwd aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar, informatie aan ouders over de (ontwikkelingsgerichte) onderwijsaanpak, ouders meer en beter bij het onderwijs betrekken, activiteiten die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen... Rond deze items worden voorbeelden gegeven, bronnen aangereikt en concrete middelen geboden die in de eigen school in te zetten zijn. De bijgevoegde cd-rom bevat Powerpointpresentaties en voorbeelden bij enkele hoofdstukken. Behandeling van de volgende items van oudercontacten in ontwikkelingsgerichte basisscholen: de fundamenten voor oudercontacten (hoe bouw je aan een goede communicatie en aan vertrouwen in elkaar?); informatie aan ouders over de onderwijsaanpak van de eigen school (de entree in de onderbouw, de overgang naar vervolgonderwijs en cruciale momenten tussen beide'; ouders betrekken bij onderwerpen die de pedagogische verantwoordelijkheid van hen en van leerkrachten aanspreken; en hen meer en beter bij het onderwijs betrekken. Tenslotte worden andere activiteiten beschreven die de gezamenlijke betrokkenheid van ouders, school en buurt bij de opvoeding en het onderwijs bevorderen. Op de bijgeleverde cd-rom staan voorbeelden en powerpointpresentaties over onder andere van spelen komt lezen en schrijven, portfolio, het onderwijs in de peutergroepen, onderbouw en bovenbouw, overzicht van leergebieden en het thema post.


Book
Zeg het maar : oplossingsgericht communiceren voor leerkrachten én ouders
Author:
ISBN: 9782509042491 Year: 2023 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouders vertrouwen hun meest dierbare en kwetsbare bezit, hun kind, toe aan een school. Een interactieve communicatie tussen de school en de ouders is dan ook erg belangrijk, en dat niet enkel tijdens de ?officiële? contactmomenten.Zowel wanneer het goed gaat, als wanneer minder gemakkelijke zaken besproken moeten worden, is die communicatie uiterst delicaat. Als je niet oplet, kunnen er harde woorden vallen die de ontwikkeling van het betrokken kind niet ten goede komen. Als je je echter verdiept in de mogelijkheden en kansen die dergelijke situaties bieden, creëer je een leer-krachtig klimaat waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het de leerprestaties van de leerling positief beïnvloedt.Dit doe-boek zet dan ook in op het verhogen van de professionaliteit van de leerkracht, door zowel inzichten als oefenkansen aan te bieden. De tips en realistische oefenkaarten bieden een houvast en creëren meer zelfvertrouwen in het omgaan met soms moeilijke communicatieve situaties.Anderzijds is dit boek ook een aanrader voor ouders die als opvoedexpert van hun kind bewust willen inzetten op een efficiënte en effectieve communicatie.https://www.politeia.be/nl/publicaties/357511-zeg+het+maar


Book
Index voor inclusie : werken aan leren en participeren op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124637 Year: 2009 Publisher: Tilburg Antwerpen Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Index voor Inclusie is een praktisch hulpmiddel om het proces naar inclusief onderwijs op elke school te ondersteunen. De Index biedt scholen een effectief proces van (zelf)evaluatie en ontwikkeling, dat gebaseerd is op de inzichten van personeel, bestuur, leerlingen en ouders/verzorgers. Ook de plaatselijke gemeenschap speelt daarbij een rol. Met de Index kan onderzocht worden hoe barrières op de weg van leren en participeren teruggedrongen kunnen worden voor élke leerling. De cultuur, het beleid en de praktijk van de school worden geanalyseerd aan de hand van vele herkenbare indicatoren. De Index wordt inmiddels wereldwijd gebruikt en blijkt een verantwoorde methode te bieden in de ontwikkeling naar en van een inclusieve schoolomgeving.


Book
Geen pANiek ... : snel op weg met anderstalige nieuwkomers
Authors: ---
ISBN: 9789044131444 9044131443 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.


Book
Tellen én meetellen in het hoger onderwijs : naar een geïntegreerd diversiteitsbeleid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033473944 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog steeds bestaat er in het hoger onderwijs een schrijnende ondervertegenwoordiging van kansengroependie sociaal-cultureel weinig of geen aansluiting vinden bij het hoger onderwijs. We rekenen hiertoe onder meer allochtone jongeren, maar ook asielzoekers, vluchtelingen en kansarmen. Deze praktijkgids vertrekt vanuit een kansenperspectief. Enerzijds wordt hierbij rekening gehouden met reële achterstanden die de instroom en doorstroom van studenten bemoeilijken. Anderzijds staat het bevorderen van de positieve (door)groeikansen en het zelfvertrouwen van de betrokkenen centraal. Een betere culturele aansluiting veronderstelt immers een wederzijdse bemiddeling waarin ook de instellingen voor hoger onderwijs beter tegemoet komen aan de diversiteit van culturele referentiekaders. De praktijkgids is het resultaat van het project 'Tellen én meetellen: naar een geïntegreerd diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs', waarin concrete diversiteitsprojecten in de instellingen van de Associatie KULeuven werden samengebracht, ondersteund en geëvalueerd. Vanuit een systematische evaluatie van de praktijk reiken de auteurs methodieken en werkinstrumenten aan voor het sturen en bijsturen van concrete diversiteitsacties in het hoger onderwijs. Het boek biedt bovendien strategische handvatten om van geïsoleerde acties tot een geïntegreerd diversiteitsbeleid binnen de hogeschool of universiteit te komen. Het werk zet institutionele beleidsmakers, docenten, trajectbegeleiders, diversiteitscoördinatoren en -medewerkers op weg naar een kwalitatief en geïntegreerd diversiteitsbeleid

Keywords

allochtonen --- diversiteitsbeleid --- interculturaliteit --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Hoger onderwijs ; diversiteit --- 668.4 Migrantenjongeren --- 732 Onderwijsparticipatie --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- diversiteit --- hoger onderwijs --- organisatie --- 489.32 --- België --- democratisering --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Participatie --- 450.42 --- hoger onderwijs en maatschappij (ler) --- kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- 092649.jpg --- 489.5 --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Kansarmen --- Migranten --- Vluchtelingen --- intercultureel onderwijs --- onderwijsbeleid --- 454.6 --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Studie en studieresultaten --- Intercultureel onderwijs --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- departement Algemeen 09 --- diversiteitsprojecten --- Onderwijsbeleid --- Cultuur --- Diversiteitsbeleid --- Kansenongelijkheid --- Beleid --- Allochtonen --- Nederland --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Toerisme --- Allochtoon --- Analyse --- Evaluatie --- Autochtoon --- participatie --- onderwijs --- Persoon met een migratieachtergrond --- Ge&#239;ntegreerd onderwijs ; Vlaanderen


Book
Uitdagen & motiveren : pijlers voor bruggen naar een betere doorstroming in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 905130384X Year: 2001 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Koning Boudewijnstichting zette in het voorjaar van 2001 het project 'De Brug' in de startblokken, als uitdaging voor het secundair en het hoger onderwijs : breng ideeën en werkmodellen aan opdat jullie samen de instroom voor allochtone en andere maatschappelijk achtergestelde groepen in het onderwijs kunnen verhogenOpdat leerlingen en studenten zich gemotiveerd weten, met een positief zelfbeeld aan hun toekomst werkenDit boek is de neerslag van deze uitwisseling en brengt enkele pijlers in aanslag die nodig zijn om over de brug te komen

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by