Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
In Het IQ en de intelligentie neemt Martine Delfos ons mee naar de psychologische geboorte van het onderzoeken van intelligentie bij Alfred Binet, aan het einde van de negentiende eeuw. Vanaf daar maken we een onwaarschijnlijke, indrukwekkende en fascinerende psychologische en historische reis, waarbij het opsporen van zwakke plekken bij leerlingen via de intelligentietests en het IQ al snel verwijderd raakten van de oorspronkelijke visie van Binet. Zwakke kanten ontdekken, daarvan de oorsprong onderzoeken en het begeleiden van die zwaktes verandert in het selecteren van mensen op intelligentie. Maar kan dat wel? Meten we wel wat we denken te meten en kennen we de gevolgen? Na honderd jaar onderzoek is het antwoord: nee!Vanuit een historisch perspectief kijkt Martine Delfos naar het IQ en de intelligentietest om de lastigheden in het heden beter te begrijpen. Daarbij wekt zij Alfred Binet, als belangrijke pionier, weer tot leven, waardoor een honderd jaar oud inzicht opnieuw, of zelfs voor het eerst, kan worden begrepen. De ervaren kennis van toen gaat zo niet verloren maar herleeft. Al meer dan honderd jaar heeft wetenschappelijk onderzoek bewezen dat wat Alfred Binet beweerde, wetenschappelijk gezien juist is. Meer dan honderd jaar na zijn dood heeft honderd jaar evidence-based onderzoek bewezen dat de intelligentietest niet de intelligentie meet en de IQ-score geen maat is voor intelligentie.https://www.standaardboekhandel.be/p/het-iq-en-de-intelligentie-9789085600770
IQ --- Developmental psychology --- Didactic evaluation --- toegepaste psychologie --- intelligentie --- intelligentietests --- Intelligentietests --- Intelligentie --- Intelligentietest
Choose an application
De psychologie als wetenschap verschaft duidelijkheid omtrent het begrip intelligentie. Zij geeft aan wat intelligentie is, hoe het gemeten wordt, of het aan te leren is en of het zichzelf ontwikkelt met het stijgen van de jaren. In de verschillende hoofdstukken wordt onder andere ingegaan op het begrip intelligentie, op onderscheiden theorieën, op de geschiedenis van het intelligentieonderzoek, op het meten van intelligentie, op factoren die de intelligentie beïnvloeden en op de praktische en ethische aspecten van testgebruik
Cognitive psychology --- intelligentie --- intelligentietests --- 415.4 --- IQ --- Intelligentie --- Intelligentietests --- psychologie --- 111780.jpg --- Hogere geestelijke functies --- Psychologie --- Intelligentietest --- Man --- Volwassene
Choose an application
Een uitermate professionele benadering over al die testen die we vaak moeten ondergaan wanneer we ons aanbieden voor een job of een andere functie in bepaalde instellingen of ondernemingen. Met dit boek krijg je niet enkel een zeer duidelijke duiding van deze testen en de bedoelingen waarmee deze worden uitgevoerd. Hoe ga je hiermee om, en tot waar mag men gaan in zo'n testen? Allemaal vragen die worden beantwoord, en die verder worden aangevuld met heel wat inzichten en beschrijvingen, alsook daadwerkelijke oefeningen die je inzicht zullen verschaffen in deze techniek. Wanneer ben je intelligent? Hoe kan je dit meten? Moeilijke vraag... In elk geval, wat men er ook moge over denken, vele bedrijven en andere instanties nemen deze testen aan als basis om je intelligentie en je vermogen tot logisch denken te toetsen. Is dit een gegeven dat je zomaar moet aanvaarden, en waar je kan vanuit gaan dat je je niet vaardiger kan maken in het oplossen van die vervelende testen? Neen, uiteraard is de waarheid anders. Je kan je trainen en je bepaalde technieken eigen maken en je vaardigheid op dit vlak gaan verhogen. Dit boek zal je alvast op een concrete en efficiënte wijze begeleiden in het oefenen in dit genre oefeningen. Het is een thematische benadering, in de zin dat de verschillende tests worden gerangschikt volgens de systematiek die wordt gebruikt in dit domein, en ze worden beschreven vooraleer men werkelijk concreet aan het werk kan
psychodiagnostiek --- meetinstrumenten (psychologie) --- Psychology --- Bedrijfspsychologie --- Psychologisch onderzoek --- Psychologische tests --- Intelligentietests --- Intelligence Intelligentie --- Personnalité Persoonlijkheid --- Interviews Interviews --- Assessment Assessment --- Examens Examens --- Sélection du personnel Personeelsselectie --- Tests Tests --- Psychologische test --- Intelligentietest
Choose an application
Algemene psychologie --- algemene overzichten. --- tests --- Developmental psychology --- meetinstrumenten (psychologie) --- medische genetica --- psychologie --- intelligentie --- 159.9 <035> --- 159.9 <035> Psychologie--Grote handboeken. Compendia --- 159.9 <035> Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--Grote handboeken. Compendia --- Psychologie--Grote handboeken. Compendia --- Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--Grote handboeken. Compendia --- Psychologie --- Intelligentie --- Gedrag --- Persoonlijkheidsleer --- Testen --- Intelligentietests --- Test --- Intelligentietest --- Man --- Volwassene --- Test (geneeskunde)
Choose an application
60
Intelligence. --- Performance. --- Intelligentie. --- Psychodiagnostiek --- Sociale vaardigheden. --- Intelligentieonderzoek. --- intelligentietests --- intelligentie --- psychologie --- Psychology --- Intellect --- Performance --- 159.95 --- 165.63 --- Competence --- Work --- Human intelligence --- Intelligence --- Mind --- Ability --- Thought and thinking --- 159.98 --- Intelligentie --- Intelligentietests --- Onderzoek --- Persoonlijkheid --- Sociale vaardigheden --- #KVHB:Intelligentie --- #KVHB:Intelligentietests --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- intelligentietest --- sociale competentie --- 415.4 --- creativiteit --- IQ --- sociale vaardigheden --- verlegenheid --- geheugen --- Hogere geestelijke functies --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Tests (geneeskunde) --- 159.928 --- 159.928 Begaafdheid. Intelligentie --- Begaafdheid. Intelligentie --- Test (geneeskunde)
Choose an application
Prof. dr. Howard Gardner onderscheidt op basis van hersenonderzoek en onderzoek in leersituaties 8 vormen van intelligentie. Hij gaat er vanuit dat ieder mens een persoonlijk profiel van sterk en minder sterk ontwikkelde aspecten van deze intelligenties heeft. Prof. dr. Spencer Kagan ontwikkelde hierop aan de Universiteit van Californië een scala aan praktische toepassingsmogelijkheden van Meervoudige Intelligentie (MI) voor het onderwijs. Zijn MI boek is internationaal gezien hét standaardwerk. Door de samenwerking met Kagan kon RPCZ het boek vertalen en bewerken voor het Nederlandse onderwijs. Dit veelomvattende boek laat MI tot leven komen in de klas en op school. In drieëntwintig boeiende hoofdstukken staan de diverse intelligenties én hun toepassing in het onderwijs beschreven.
Cognitive psychology --- Teaching --- talentmanagement --- onderwijsstrategieën --- intelligentietests --- onderwijspraktijk --- intelligentie --- begaafdheid --- 415.4 --- 415.4 ) Leerpsychologie --- meervoudige intelligentie --- geheugen --- leren --- didactische structuren --- Meervoudige intelligentie --- Geheugen --- Leren --- Begaafdheid --- 462.1 --- Hoogbegaafde kinderen --- Intelligentie --- 100368.jpg --- 100369.jpg --- 100370.jpg --- Talent --- Onderwijs --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- 419.2 --- Intelligentietests --- Leerprocessen --- Didactische werkvormen --- Schoolontwikkeling --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Intelligentietest --- Didactic strategies --- Primary education
Choose an application
"Interpret the WISC-V to help diagnose learning disabilities and to translate profiles of test scores to educational action The Wechsler Intelligence Scale for Children--Fifth Edition (WISC-V) is a valuable tool for assessing children and adolescents with learning disorders--and Intelligent Testing with the WISC-V offers the comprehensive guidance you need to administer, score, and interpret WISC-V profiles for informing diagnoses and making meaningful educational recommendations. This essential resource provides you with cutting-edge expertise on how to interpret the WISC-V, which has an expanded test structure, additional subtests, and an array of new composites. Intelligent Testing offers valuable advice from experienced professionals with regard to clinically applying the WISC-V in an effort to understand a child's strengths and weaknesses--and to create a targeted, appropriate intervention plan. Ultimately, this book equips you with the information you need to identify the best theory-based methods for interpreting each child's profile of test scores within the context of his or her background and behaviors. Intelligent Testing provides a strong theoretical basis for interpreting the WISC-V from several vantage points, such as neuropsychological processing theory and the Cattell-Horn-Carroll (CHC) model, yet it permits you to interpret children's profiles using simple, straightforward steps. The most frequently used IQ test in the world, the WISC-V (like previous versions of the WISC) plays an integral role in evaluating children for learning and intellectual disabilities, developmental and language delays, and gifted and talented classifications. As such, understanding how to use the latest version of WISC is extremely important when assessing children and adolescents ages 6 to 16 years. Explore all aspects of both the conventional WISC-V and WISC-V Digital Read objective, independent test reviews of the WISC-V from independent, highly-respected expert sources Review 17 clinical case reports that spotlight experiences of children and adolescents referred to psychologists for diverse reasons such as reading problems, specific learning disabilities, ADHD, intellectual giftedness, and autistic spectrum disorders Learn how a broad-based, multi-faceted approach to interpretation that calls upon several scientific concepts from the fields of cognitive neuroscience, clinical and school neuropsychology, neuropsychological processing, and the CHC model, can benefit children by providing meaningful recommendations to parents, teachers, and often to the children and adolescents themselves Use the results of WISC-V as a helping agent to assist in creating the best intervention plan, rather than allowing test results to dictate placement or labeling Intelligent Testing with the WISC-V is an indispensable resource for professionals who work with the WISC-V, including school psychologists, clinical psychologists, educational diagnosticians, and more"
Wechsler Intelligence Scale for Children. --- Wechsler, Echelle d'intelligence pour enfants de --- #KVHB:WISC-V --- #KVHB:Test; intelligentie --- PSYCHOLOGY / Assessment, Testing & Measurement. --- Echelle d'intelligence de Wechsler pour enfants --- Intelligent testing --- Intelligentietest ; kinderen. --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Wechsler Intelligence Scale for Children --- Children --- Enfants --- Tests d'intelligence --- Echelle d'intelligence de Wechsler pour enfants. --- Tests d'intelligence. --- Cognitive psychology --- Didactic evaluation --- intelligentietests --- wetenschappelijke instrumenten --- adolescenten --- evaluatie (onderwijs) --- kinderen --- cognitieve psychologie --- kinderpsychologie --- didactische processen --- intelligentie --- neuropsychologie --- Intelligent testing.
Choose an application
Als opvolger van 'Jongens zijn slimmer dan meisjes' (2016)* presenteren de auteurs, respectievelijk pedagoog/onderzoeker, hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en docent onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht, een nieuwe reeks mogelijke mythes over leren en onderwijs. Zij hebben het boek opgedeeld in vier delen: mythes over wat in het onderwijs aan bod moet komen (het 'wat'); mythes over didactische aanpakken (het 'hoe'); mythes over onderwijspsychologie; mythes over onderwijsbeleid. Tot slot volgt de bijzondere onderwijsmythe van evidence-based education. De eindnoten en met name de indrukwekkende lijst referenties naar literatuur en bronnen maken het boek compleet. Wie geïnteresseerd is in het antwoord op vragen als: 'Doet muziek beter presteren op school?' of 'Werkt huiswerk, of niet?', 'Kun je jezelf slimmer denken?' of 'Maken internet en schermen kinderen autistisch, narcistisch, depressief?', kan uitstekend terecht bij dit boek. - Leren ; Onderwijskunde
#PBIB:+110.10 --- 450.4 --- onderwijsmythes --- didactiek --- onderwijsstijlen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- 720 Onderwijs --- Onderwijsmythes --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- lerarenberoep --- gender --- leraren-leerling relatie --- PXL-Central Office 2019 --- onderwijsfilosofie --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstijlen ; basisonderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Educational psychology --- Onderwijs --- Leren --- Onderwijspsychologie --- Intelligentietests --- Onderwijsbeleid --- Didactische principes --- onderwijskunde --- onderwijspsychologie --- onderwijsbeleid --- didactische principes --- Onderwijskunde --- onderwijs --- Didactiek --- 370 --- 371 --- Onderwijsmythe --- Intelligentietest --- Didactisch principe --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Kritisch historisch overzicht van de intelligentietest en de theorieën die in de 19de en 20ste eeuw eraan ten grondslag lagen.
Cognitive psychology --- intelligentietests --- Psychologie --- Intelligentie --- Intelligentietests --- Psychotechnisch onderzoek --- 159.928 --- 572.087 --- 572.512 --- 572.71 --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Intelligentietests --- Begaafdheid. Intelligentie --- Antropometrie --- Metingen en proporties van het menselijk lichaam. Dimensies --- Craniology in general --- Intelligentietests. --- 572.71 Craniology in general --- 159.928 Begaafdheid. Intelligentie --- 159.9.018 --- 159.9 <07> --- 159.9 <07> Psychologie--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- 159.9 <07> Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- Psychologie--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- 159.9.018 Methoden in de psychologie --- Methoden in de psychologie --- Intelligentietest --- Man --- Volwassene
Choose an application
Basisboek voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt Klopt het cliché van de lastige puber?Op welke manier vergroten we weerbaarheid bij jongeren?Welke invloed heeft de naaste omgeving op een kind?Het bestuderen van de psychologie van kinderen en jongeren kent een relatief korte, maar boeiende geschiedenis. Verschillende denkers en stromingen hebben dit vakgebied in een richting gestuurd die ook opvoeding en onderwijs grondig heeft beïnvloed ... alleen zijn veel van die ideeën intussen weerlegd. Hoe weet je dan wat wel effectief bewezen is en werkt?Bijna alles wat je moet weten over psychologie kijkt naar het reilen en zeilen van kinderen en jongeren in de dagelijkse praktijk. En vooral: het laat zien hoe ouders, leraren en opvoeders met die inzichten aan de slag kunnen. Behalve uit de psychologie, bevat het inzichten uit de pedagogiek, sociologie en andere gedragswetenschappen om zo tot een bruikbaar overzicht te komen. Hoe leren kinderen en jongeren, hoe motiveer je hen en hoe kun je hun gedrag individueel en in een groep positief beïnvloeden? Dit praktische en actuele basisboek leert het je allemaal.https://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologiehttps://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologie
opvoeding --- 37 --- psyochologie ; jongeren --- psychologie ; jongeren --- psychologie --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- ouders-kind relatie --- leraren-leerling relatie --- Opgroeien --- Opvoeding --- Jongere --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheid --- Nature-nurture-debat --- Epigenetica --- Puber --- Hechting (psychologie) --- Rouwen --- Rouwproces --- Rouwtherapie --- Morele opvoeding --- Media --- Slechtnieuwsgesprek --- Intelligentie --- Intelligentietest --- Cognitieve ontwikkeling --- Systeemtheorie --- Taalverwerving --- Leesontwikkeling --- Lichamelijke ontwikkeling --- Seksuele ontwikkeling --- Mediaconsumptie --- Spelontwikkeling --- Bronfenbrenner, Urie --- Opvoedingsstijl --- Pesten --- Vriendschap --- Waarneming --- Vooroordeel --- Leren --- Studiemethode --- Creativiteit --- Executieve functies --- Assertiviteit --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Motivatie --- Behaviorisme --- Nudging --- Verslaving --- 433.1 --- opvoedingsstijlen --- Executieve functie --- Psychologie ; jongeren. --- Psychologie ; kinderen. --- Waardevorming --- Child psychology --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|