Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek presenteert een methode om kritisch om te gaan met de overvloed aan informatie waarmee we vandaag geconfronteerd worden, maar ook met de projectie van deze situatie naar een ver en nabij verleden. Hoe kunnen we bronnen op het spoor komen, hoe kunnen we ze kritisch benaderen, en vooral: hoe moeten we optreden als bronnen onderling contradictorische informatie geven? Hoe kunnen we, met andere woorden, overgaan tot het confronteren van uiteenlopende getuigenissen over dezelfde gebeurtenissen, om uiteindelijk tot een interpretatie te komen van de feiten en hun motieven die zo dicht mogelijk bij de waarheid aanleunt? Het tweede deel gaat in op de historische synthese, en meer bepaald op de manier waarop samenlevingen zich in de loop der eeuwen het verleden hebben voorgesteld. Ook de ontwikkeling van de 'geschiedenis' als autonoom wetenschapsgebied komt aan bod: in welke mate hebben ideologische, politieke en filosofische overtuigingen mee gestalte gegeven aan het beeld dat we hebben van het verleden? Dit boek presenteert een methode die niet enkel voor historici, maar bij uitbreiding ook voor studenten en onderzoekers in vele andere takken van de humane en sociale wetenschappen bruikbaar is.Bron : http://www.lannoocampus.be
Geschiedeniswetenschap. --- Historische kritiek --- Methodologie --- Geschiedenis --- Bronnenkritiek --- History as a science --- History --- Methodology --- Historiography --- Geschiedeniswetenschap --- kritisch denken --- historische bronnen --- geschiedenis --- Geschiedbronnen --- Bronnenonderzoek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- informatiebronnen --- informatieanalyse --- historische pedagogiek
Choose an application
muziekdrukken --- Hebreeuws --- Music theory --- Music --- Hebrew imprints --- Manuscripts, Hebrew --- Early works to 1800 --- Manuscripts --- 78 <093> --- 091:78 --- -Music --- -Manuscripts, Hebrew --- -Art music --- Art music, Western --- Classical music --- Musical compositions --- Musical works --- Serious music --- Western art music --- Western music (Western countries) --- Hebrew manuscripts --- Muziek--Historische bronnen --- Handschriften i.v.m. muziek --- -Catalogs --- Theory --- -Early works to 1800 --- -Bibliography --- Catalogs --- Hebrew imprints. --- -Muziek--Historische bronnen --- 78 <093> Muziek--Historische bronnen --- 091:78 Handschriften i.v.m. muziek --- -091:78 Handschriften i.v.m. muziek --- Art music --- Musical theory --- Theory of music --- Music theory - Early works to 1800 --- Music theory - Early works to 1800 - Bibliography --- Music - Manuscripts - Catalogs --- Manuscripts, Hebrew - Catalogs --- Musique --- Manuscrits grecs --- Manuscrits --- Catalogues
Choose an application
78 <093> --- 091:78 --- 091 =927 --- 091 <620> --- 091 <569.4> --- Manuscripts, Arabic --- -Music theory --- -Music --- Musical theory --- Theory of music --- Arabic manuscripts --- Muziek--Historische bronnen --- Handschriften i.v.m. muziek --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Arabisch --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Egypte --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Israël --- Catalogs --- Manuscripts --- -Catalogs --- Theory --- -Muziek--Historische bronnen --- 091 <569.4> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Israël --- 091 <620> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Egypte --- 091 =927 Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Arabisch --- 091:78 Handschriften i.v.m. muziek --- 78 <093> Muziek--Historische bronnen --- -091:78 Handschriften i.v.m. muziek --- Music --- 091 <4> --- 091 <73> --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Europa --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Verenigde Staten van Amerika. VSA. USA --- 091 <73> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Verenigde Staten van Amerika. VSA. USA --- 091 <4> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Europa --- Music theory --- Arabic languages --- muziektheorie --- Manuscripts. Epigraphy. Paleography --- 78.07 --- 78.33.1 --- Music theory - Manuscripts - Catalogs --- Manuscripts, Arabic - Catalogs --- Musique --- Catalogues collectifs --- Theorie musicale --- Manuscrits arabes --- Manuscrits --- Catalogues --- Sources --- Bibliographie
Choose an application
De Amerikaanse historicus Richard Pipes, ooit adviseur van Reagan, brengt in deze publicatie een aantal documenten samen uit het geheime archief van Lenin dat tot voor kort niet kon geraadpleegd worden. Sommige stukken gaan terug tot het einde van de vorige eeuw, andere omvatten correspondentie van de banneling Lenin in Bern. En uiteraard zijn er een heel aantal uit de periode tussen de revolutie en Lenin's dood. We vinden dan ook correspondentie met Molotov, Trotski, Stalin, enz... Voor niet ingewijden is het, ondanks verduidelijkende nota's die de context van de briefwisseling schetsen, vaak wel moeilijk om de juiste draagwijdte van de gegevens in te schatten.
#KVHA:Lenin --- #KVHA:Geschiedenis Rusland --- #KVHA:Politiek Rusland --- Lenin, Vladimir Iljitsch U. --- Communisme --- Historische bronnen --- Lenin, V. --- Lénine, V. --- Oeljanov, V. --- Sources historiques --- 841.4 Politieke figuren --- #KVHA:Geschiedenis; Rusland --- #KVHA:Politiek; Rusland --- 812 Ideologie --- 858.1 Politiek geweld --- 884.1 Oost-Europa --- Levensbeschrijvingen
Choose an application
In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.
Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- bronnenstudie --- bronnenkritiek --- historische pedagogiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap --- 485.6 --- Geschiedenisonderwijs --- historisch besef --- Historische bronnen --- Geschiedenis : didactiek --- 485.55 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 900.1 --- geschiedenis --- didactiek --- heuristiek --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- onderwijs - handboeken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- 371.12 --- Didactiek --- Heuristieken --- Geschiedenis --- Lerarenopleiding --- Onderwijs --- Historisch denken --- Historische kritiek --- Bronnenmateriaal --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Historiography.
Choose an application
Art --- Music --- Literature --- Archeology --- History of Belgium and Luxembourg --- yearbooks --- art [discipline] --- kunst --- Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen --- Mechelen --- #TS:KOMA --- C6 --- onderwijs --- #VCV jaarboek ruil --- 27 <05> --- 949.31 MECHELEN --- 27 <493 MECHELEN> <093> --- 949.32 --- 749.03 --- meubelgeschiedenis --- 938.1 --- Archeologie--Mechelen --- Kunst--Mechelen --- Letterkunde--Mechelen --- Mechelen--geschiedenis --- 949.31 MECHELEN Geschiedenis van België: provincie Antwerpen:--reg./lok.--MECHELEN --- Geschiedenis van België: provincie Antwerpen:--reg./lok.--MECHELEN --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Kerkgeschiedenis--Tijdschriften --- Kerkgeschiedenis--België--Historische bronnen--MECHELEN --- History Belgium Antwerp Limburg --- meubelgeschiedenis, meubelstijlen --- Antwerpen Mechelen --- Art. --- Belgium --- geschiedenis --- volkskunde --- Jaarboeken
Choose an application
kerkgeschiedenis --- rooms-katholieke kerk --- Christian church history --- anno 1900-1999 --- Catholic Church --- History --- Netherlands --- Church history --- Plas, Michel van der --- 282 <492> --- "">27 <492> "195" <093> --- #GBIB:SMM --- #GROL:SEMI-261.9 --- #gsdb8 --- Katholieke Kerk. Rooms-katholieken--Nederland --- Kerkgeschiedenis--Nederland--?"195"--Historische bronnen --- -Catholic Church --- -Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- -History --- -Netherlands --- -282 <492> --- -#GBIB:SMM --- Plas, Michel van der, --- Brinkel, B. G. F., --- Van der Plas, Michel, --- Brinkel, Bernardus Gerhardus Franciscus, --- Church of Rome --- Netherlands - Church history - 20th century --- 210 --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|