Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Multi
Schrijven voor de wetenschap : academisch redeneren, structureren, formuleren en reviseren
Authors: ---
ISBN: 9789046906965 9789046969502 9046906965 Year: 2019 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handleiding voor wetenschappelijk schrijven.


Book
Praktijkgericht juridisch onderzoek
Author:
ISBN: 9789089743992 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom Juridische Uitgevers


Book
Informatie : van tamtam tot internet
Author:
ISBN: 9789023466178 Year: 2011 Publisher: Amsterdam De Bezige Bij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Informatie dat is hét onderwerp van deze tijd. Kon een encyclopedie vijftig jaar geleden nog met een klein lemma volstaan om het begrip 'informatie' te beschrijven, nu vergt het hele bladzijden om alleen al het huidige 'informatietijdperk' enigszins in kaart te brengen. We verzuipen bijkans in de informatie.James Gleick, auteur van de internationale besteller Chaos, beschrijft in Informatie uitvoerig de manieren waarop wij in de loop van de tijd met elkaar op afstand hebben leren communiceren, te beginnen met de tamtam, via het boek, de telex, de telefoon, de fax, naar de bits en bites van dit moment. Tegen wil en dank zijn we tegenwoordig allemaal informatie- en communicatie-experts geworden, verslaafd als we zijn aan e-mail en internet, Google, Facebook, blogs en tweets. Zelfs revoluties kunnen via het social network worden gewonnen.Gleick vertelt zijn verhaal aan de hand van biografieën van sleutelfiguren in de geschiedenis van de informatie, van Morse tot Gödel, van Shannon tot Kolmogorov. Een onmisbaar boek voor iedereen die alles wil weten over de manieren waarop we met elkaar informatie uitwisselen.


Book
Lezen en schrijven in de communicatiewetenschappen
Authors: --- ---
ISBN: 9789401453653 9401453659 Year: 2018 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zoals de titel aangeeft focust dit handboek op het 'lezen en schrijven' binnen de wetenschappelijke discipline van de communicatiewetenschappen. Het is geen theoretisch werk, maar een concrete introductie tot de praktijk van het communicatiewetenschappelijk zoeken naar informatie en de verwerking ervan.De tools die dit boek aanreikt, introduceren de lezer tot de academische literatuur en tot het schrijven van academische teksten. Er wordt ook aandacht besteed aan de bronnen binnen de communicatiewetenschappen en bevat een introductie tot het bibliografische referentieprogramma Endnote.Lezen en schrijven in de communicatiewetenschappen is bestemd voor communicatiewetenschappers in wording, studenten die geïntroduceerd willen worden tot het opzetten en uitvoeren van (literatuur)onderzoek enerzijds, het schriftelijke presenteren van de onderzoeksresultaten anderzijds.Bron : http://www.academiapress.be


Book
Mind the map : krachtige tools om leren in beeld te brengen : van mindmapping tot wordclouds
Author:
ISBN: 9789401418515 Year: 2015 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Benut de kracht van mappingstrategieën Visualiseer kennis met wordclouds, infografieken of (digitale) strips Stimuleer reflectie met Interactive Notebooks Ontdek de kracht van een geheugenpaleis Jongeren krijgen op school heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan wat belangrijk is of niet, maar ook hoe concepten zich verhouden tot elkaar en tot wat ze eerder leerden. Mind The Map biedt een overzicht van verschillende inzichten, noteerstrategieën en mappingtechnieken die leerlingen ondersteunen bij het visualiseren en actief verwerken van de leerstof en bij het kritisch nadenken over de lesinhoud en hun leerproces. Op een wetenschappelijk onderbouwde manier brengt dit boek de kracht en beperkingen van elke aanpak in kaart en vertaalt die naar heel wat concrete tips en lessuggesties waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt. Bovendien reikt Mind the Map heel wat digitale tools aan die je individueel of samen met je leerlingen kunt inzetten. Ontdek via www.mapthemind.be extra informatie, voorbeelden, tutorials en weblinks die niet in dit boek werden opgenomen.


Book
Deskresearch : informatie selecteren, beoordelen en verwerken
Authors: ---
ISBN: 9789043014960 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deskresearch is een handleiding voor het zoeken en verwerken van informatie.Door middel van een stappenplan wordt de lezer begeleid bij het opzetten en uitvoeren van literatuuronderzoek. Elk hoofdstuk gaat in op een specifieke fase van het zoeken naar informatie: van het formuleren van de zoekvraag tot de kwaliteit van de rapportage. Drie thema's krijgen speciale aandacht: het bepalen van de informatiebehoeften, het gebruiken van informatiebronnen en het beoordelen van de informatie. Tevens is er veel aandacht voor internet als informatiebron en het gebruik van zoekmachines. Deskresearch bevat verschillende praktijkvoorbeelden,vragen en opdrachten waarmee de theorie aan de praktijk getoetst kan worden


Book
De vragenlijst
Author:
ISBN: 9789001166267 9001166261 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Vragenlijst biedt de lezer, of deze nu studeert of in de praktijk werkt, een groot aantal aandachtspunten, adviezen en waarschuwingen. In elf hoofdstukken, ondergebracht in drie delen, behandelt het boek op systematische wijze alle relevante onderwerpen. Die lopen van de formulering van de vragen en het opstellen van antwoordcategorieën tot het effect van maatregelen om non-respons te bestrijden, van e-mailenquêtes tot interviewtechniek. De vele herkenbare voorbeelden, ontleend aan jarenlange ervaring, laten direct de toepassing in de praktijk zien.


Book
Historisch denken over bronnen : aan de slag in het geschiedenisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789462925748 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.


Book
Bronnen zoeken, vinden en verwerken online/offline : met onderzoeksvoorbeelden voor diverse (bedrijfs)economische domeinen
Authors: --- ---
ISBN: 9789401400893 Year: 2012 Volume: *9 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Baan jezelf een efficiënte weg door de informatietsunami:- Waar en hoe vind je relevant bronnenmateriaal?- Hoe selecteer je de gevonden informatie?- Hoe verwerk je deze informatie juist en gestructureerd?- Hoe verwijs je correct naar de gebruikte bronnen?- Hoe vermijd je plagiaat?- Het internet leidt tot een wereldwijde informatietsunami. Wie onvoldoende voorbereid is, zal vroeg of laat verdrinken. Precies daarom is de verzameling, beoordeling en verwerking van informatie vandaag als competentie belangrijker dan ooit. dit boek is een wegwijzer voor het schrijven van een goede wetenschappelijke paper, of een bachelor- of masterproef (in een economische studierichting). Het centrale tienstappenplan is de leidraad bij het zoeken, lezen, beoordelen en verwerken van bronnen en informatie.Ga aan de slag met de oefeningen en opdrachten (incl. voorbeeldoplossingen) om je onderzoekscompetenties aan te scherpen. Zo leer je zoekstrategieën gebruiken, en informatie kritisch verwerken en presenteren


Book
Zinvol zoeken, stijlvol schrijven : handleiding voor het schrijven van wetenschappelijke teksten in de Sociale Wetenschappen
Author:
ISBN: 9789033465956 9033465957 Year: 2008 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Situering in academisch curriculum ; Kritisch evalueren aard wetenschappelijke tekst - afbakenen onderwerp in tijd en ruimte en naar inhoud - zoeken naar nieuwe bronnen - bruikbaarheid gevonden bronnen beoordelen - verwijzen naar geraadpleegd bronnenmateriaal - gevonden bronnen lezen en inhoud plannen als voorbereiding op schriftelijk presenteren; Schriftelijk presenteren van : teksten - statistisch materiaal ; Met lijst van : oefeningen - schema's Dit handboek bewegwijzert je zoektocht naar bronnen en helpt je beslissen over de relevantie en de betrouwbaarheid van de informatie. Welkom in het communicatietijdperk! Eenmaal je relevante bronnen en betrouwbare informatie hebt gevonden, dien je die vaak in een scriptie of in een mondelinge presentatie te communiceren. Als jij ook de indruk hebt dat je te veel tijd besteedt aan het zoeken naar de juiste woorden of aan het lay-outen van een scriptie, dan zijn de talrijke voorbeelden, tips en oefeningen in dit handboek helemaal iets voor jou (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by