Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Handleiding voor wetenschappelijk schrijven.
Science --- Didactics of Dutch --- Stilistics --- teksten schrijven --- bronnenstudie --- heuristiek
Choose an application
Choose an application
Informatie dat is hét onderwerp van deze tijd. Kon een encyclopedie vijftig jaar geleden nog met een klein lemma volstaan om het begrip 'informatie' te beschrijven, nu vergt het hele bladzijden om alleen al het huidige 'informatietijdperk' enigszins in kaart te brengen. We verzuipen bijkans in de informatie.James Gleick, auteur van de internationale besteller Chaos, beschrijft in Informatie uitvoerig de manieren waarop wij in de loop van de tijd met elkaar op afstand hebben leren communiceren, te beginnen met de tamtam, via het boek, de telex, de telefoon, de fax, naar de bits en bites van dit moment. Tegen wil en dank zijn we tegenwoordig allemaal informatie- en communicatie-experts geworden, verslaafd als we zijn aan e-mail en internet, Google, Facebook, blogs en tweets. Zelfs revoluties kunnen via het social network worden gewonnen.Gleick vertelt zijn verhaal aan de hand van biografieën van sleutelfiguren in de geschiedenis van de informatie, van Morse tot Gödel, van Shannon tot Kolmogorov. Een onmisbaar boek voor iedereen die alles wil weten over de manieren waarop we met elkaar informatie uitwisselen.
coderen --- communicatietheorieën --- taalgebruik --- informatiemaatschappij --- communicatievaardigheden --- Information retrieval --- informatieoverdracht --- Mass communications --- #KVHA:Heuristiek --- #KVHA:Informatievaardigheden --- #KVHA:Informatieverwerking --- #KVHA:Internet --- #KVHA:Zoekstrategieën --- 0 --- 130.2 --- 766.01 --- communicatie --- cultuurfilosofie --- informatie --- informatietechnologie --- kennis --- 031 --- Media (Communicatiemedia) --- informatierevolutie --- internet --- sociaal netwerk --- sociale media --- Informatie, documentatie --- Informatie --- Internet --- 360 --- communicatietechnologie --- pers en communicatie --- presse et communication
Choose an application
Zoals de titel aangeeft focust dit handboek op het 'lezen en schrijven' binnen de wetenschappelijke discipline van de communicatiewetenschappen. Het is geen theoretisch werk, maar een concrete introductie tot de praktijk van het communicatiewetenschappelijk zoeken naar informatie en de verwerking ervan.De tools die dit boek aanreikt, introduceren de lezer tot de academische literatuur en tot het schrijven van academische teksten. Er wordt ook aandacht besteed aan de bronnen binnen de communicatiewetenschappen en bevat een introductie tot het bibliografische referentieprogramma Endnote.Lezen en schrijven in de communicatiewetenschappen is bestemd voor communicatiewetenschappers in wording, studenten die geïntroduceerd willen worden tot het opzetten en uitvoeren van (literatuur)onderzoek enerzijds, het schriftelijke presenteren van de onderzoeksresultaten anderzijds.Bron : http://www.academiapress.be
Communicatie ; schrijven. --- Communicatie: lezen. --- heuristiek --- Social sciences (general) --- eindwerken schrijven --- refereren --- Stilistics --- Mass communications --- Written communication --- Leermiddelen --- Schrijven --- Communicatiewetenschappen --- Methodologie --- #SBIB:303H14 --- #SBIB:309H519 --- #SBIB:309H02 --- Methoden en technieken van de communicatiewetenschap --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Communicatiewetenschap: algemeen --- Scripties --- Leermiddel --- Communicatiewetenschap
Choose an application
Benut de kracht van mappingstrategieën Visualiseer kennis met wordclouds, infografieken of (digitale) strips Stimuleer reflectie met Interactive Notebooks Ontdek de kracht van een geheugenpaleis Jongeren krijgen op school heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan wat belangrijk is of niet, maar ook hoe concepten zich verhouden tot elkaar en tot wat ze eerder leerden. Mind The Map biedt een overzicht van verschillende inzichten, noteerstrategieën en mappingtechnieken die leerlingen ondersteunen bij het visualiseren en actief verwerken van de leerstof en bij het kritisch nadenken over de lesinhoud en hun leerproces. Op een wetenschappelijk onderbouwde manier brengt dit boek de kracht en beperkingen van elke aanpak in kaart en vertaalt die naar heel wat concrete tips en lessuggesties waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt. Bovendien reikt Mind the Map heel wat digitale tools aan die je individueel of samen met je leerlingen kunt inzetten. Ontdek via www.mapthemind.be extra informatie, voorbeelden, tutorials en weblinks die niet in dit boek werden opgenomen.
Mindmaps. --- Studeren. --- Studievaardigheden. --- Leren leren. --- Study methods --- studiemethode-begeleiding --- Teaching --- leren leren --- leren --- Leren --- Studievaardigheden --- mindmapping --- 450.8 --- Mindmapping --- Leren leren --- #KVHB:Mindmappen --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Leerprocessen --- 474.21 --- mindmappen --- Leerstrategieën --- studievaardigheden --- 371.3 --- leerstrategieën --- Apprentissage Leerproces --- Heuristique Heuristiek --- Méthodes Methoden --- Methodiek van het studeren --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Intellect --- Thought and thinking --- Mental work --- Methodology --- Cognitive maps (Psychology) --- PXL-Central Office 2015 --- PXL-Education 2015 --- methodiek --- studeren --- Studiemethoden --- Visuele communicatie --- Beeldcommunicatie --- Infografiek --- Studiemethode --- Mindmap
Choose an application
Deskresearch is een handleiding voor het zoeken en verwerken van informatie.Door middel van een stappenplan wordt de lezer begeleid bij het opzetten en uitvoeren van literatuuronderzoek. Elk hoofdstuk gaat in op een specifieke fase van het zoeken naar informatie: van het formuleren van de zoekvraag tot de kwaliteit van de rapportage. Drie thema's krijgen speciale aandacht: het bepalen van de informatiebehoeften, het gebruiken van informatiebronnen en het beoordelen van de informatie. Tevens is er veel aandacht voor internet als informatiebron en het gebruik van zoekmachines. Deskresearch bevat verschillende praktijkvoorbeelden,vragen en opdrachten waarmee de theorie aan de praktijk getoetst kan worden
research --- heuristiek --- Information systems --- online onderzoek --- literatuuronderzoek --- IR (information retrieval) --- Documentation and information --- informatievaardigheden --- 610 Informatiecentra. Algemeen --- 031 --- deskresearch --- 02 --- Informatievaardigheden --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- Internet --- informatievaardigheid --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- informatie, zoekmethode --- maatschappijwetenschappen, methoden --- 001.891 --- Literatuuronderzoek --- Marktonderzoek --- S20090565.JPG --- informatiebronnen --- schriftelijke communicatie --- informatie en documentatie --- 007.2 --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Informatieverwerking --- Onderzoek --- Vaardigheden --- Rapporteren --- Onderzoeksvaardigheid --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
De Vragenlijst biedt de lezer, of deze nu studeert of in de praktijk werkt, een groot aantal aandachtspunten, adviezen en waarschuwingen. In elf hoofdstukken, ondergebracht in drie delen, behandelt het boek op systematische wijze alle relevante onderwerpen. Die lopen van de formulering van de vragen en het opstellen van antwoordcategorieën tot het effect van maatregelen om non-respons te bestrijden, van e-mailenquêtes tot interviewtechniek. De vele herkenbare voorbeelden, ontleend aan jarenlange ervaring, laten direct de toepassing in de praktijk zien.
onderzoeksmethoden --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Qualitative methods in social research --- vragenlijsten --- enquêtes --- Enquêtes --- 303 --- #KVHA:Heuristiek --- #KVHA:Methodologie --- #KVHA:Onderzoeksmethodologie --- #KVHA:Vraagstellingstechnieken --- #KVHB:Enquete --- #KVHB:Interview --- #KVHB:Vragenlijsten --- enquête --- 300.6 --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- 305.7 --- interview --- meetinstrumenten --- sociologie --- steekproeven --- enquêtetechnieken --- maatschappijwetenschappen, methoden --- 073082.jpg --- 303 Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Openbare mening --- departement Onderzoek 08 --- onderzoek --- Enquête --- Enquêtes
Choose an application
In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.
Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- bronnenstudie --- bronnenkritiek --- historische pedagogiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap --- 485.6 --- Geschiedenisonderwijs --- historisch besef --- Historische bronnen --- Geschiedenis : didactiek --- 485.55 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 900.1 --- geschiedenis --- didactiek --- heuristiek --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- onderwijs - handboeken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- 371.12 --- Didactiek --- Heuristieken --- Geschiedenis --- Lerarenopleiding --- Onderwijs --- Historisch denken --- Historische kritiek --- Bronnenmateriaal --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Historiography.
Choose an application
Baan jezelf een efficiënte weg door de informatietsunami:- Waar en hoe vind je relevant bronnenmateriaal?- Hoe selecteer je de gevonden informatie?- Hoe verwerk je deze informatie juist en gestructureerd?- Hoe verwijs je correct naar de gebruikte bronnen?- Hoe vermijd je plagiaat?- Het internet leidt tot een wereldwijde informatietsunami. Wie onvoldoende voorbereid is, zal vroeg of laat verdrinken. Precies daarom is de verzameling, beoordeling en verwerking van informatie vandaag als competentie belangrijker dan ooit. dit boek is een wegwijzer voor het schrijven van een goede wetenschappelijke paper, of een bachelor- of masterproef (in een economische studierichting). Het centrale tienstappenplan is de leidraad bij het zoeken, lezen, beoordelen en verwerken van bronnen en informatie.Ga aan de slag met de oefeningen en opdrachten (incl. voorbeeldoplossingen) om je onderzoekscompetenties aan te scherpen. Zo leer je zoekstrategieën gebruiken, en informatie kritisch verwerken en presenteren
Computer architecture. Operating systems --- heuristiek --- Business economics --- plagiaat --- bronnenstudie --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- documentaire informatie --- informatievaardigheden --- zoekmethoden --- bedrijfseconomie --- Economics --- PXL-Business 2013 --- wetenschappelijk onderzoek --- Academic collection --- 031 --- accountancy --- bedrijfsmanagement --- economie --- fiscaliteit --- informatica --- informatiemaatschappij --- marketing --- onderzoek --- zoekmachines --- 020 --- AA / International- internationaal --- 001.81 --- informatiebronnen --- informatieverwerking --- literatuurstudie --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- Economische wetenschappen --- Informatieontsluiting ; hoger onderwijs --- informatie en documentatie --- Bibliotheekwezen: algemeenheden --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Methodologie --- Wetenschap --- Bedrijfseconomie --- Bronnen --- Literatuuroverzicht --- Informatieverschaffing --- Informatiemanagement --- Onderzoeksvaardigheden --- Informatievaardigheden --- Informatiebronnen --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoek --- Informatie --- Documentatie --- Citeren --- Scripties --- Internet --- Bron --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Onderzoeksvaardigheid --- Informatiebron --- Natuurwetenschappen --- Scriptie --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Situering in academisch curriculum ; Kritisch evalueren aard wetenschappelijke tekst - afbakenen onderwerp in tijd en ruimte en naar inhoud - zoeken naar nieuwe bronnen - bruikbaarheid gevonden bronnen beoordelen - verwijzen naar geraadpleegd bronnenmateriaal - gevonden bronnen lezen en inhoud plannen als voorbereiding op schriftelijk presenteren; Schriftelijk presenteren van : teksten - statistisch materiaal ; Met lijst van : oefeningen - schema's Dit handboek bewegwijzert je zoektocht naar bronnen en helpt je beslissen over de relevantie en de betrouwbaarheid van de informatie. Welkom in het communicatietijdperk! Eenmaal je relevante bronnen en betrouwbare informatie hebt gevonden, dien je die vaak in een scriptie of in een mondelinge presentatie te communiceren. Als jij ook de indruk hebt dat je te veel tijd besteedt aan het zoeken naar de juiste woorden of aan het lay-outen van een scriptie, dan zijn de talrijke voorbeelden, tips en oefeningen in dit handboek helemaal iets voor jou (Bron: covertekst)
Informatiebronnen. --- Rapporteren. --- Schrijven. --- Science --- teksten schrijven --- heuristiek --- Didactics of higher education --- bronnenstudie --- sociale wetenschappen --- Didactics of Dutch --- Stilistics --- social sciences --- Research --- Methodology --- Handbooks, manuals, etc. --- Technical writing --- Social sciences --- 001.891 --- 303 --- 82.081 --- #SBIB:303H0 --- 001 --- 001.8 --- 844.4 --- Schrijfadviezen --- Schrijfcursus --- Schrijfvaardigheid --- Sociale wetenschappen --- Creatief schrijven --- Informatievaardigheden --- Sociale wetenschappen : methodiek --- S20100344.JPG --- rapportage --- schriftelijke communicatie --- 82.081 Creatief schrijven --- 303 Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk werk --- Onderzoeksmethodologie --- 007.2 --- schrijven --- Schrijven --- Teksten --- Schriftelijke communicatie --- Stilistiek --- Tekst
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|